Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Samler »

Har merket meg at det oppnås høyere priser på slike mynter i markedet. QXL er noe stille - men på det åpne markedet er det ny optimisme.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Espen »

Gjelder vel ikke hundreårsmyntene, millennium, lillehammer, frigjøring 1995, FN, Nobel, grunnlovsjubileum 1989 og sikkert noen andre jeg ikke kommer på da jeg ser ut til å få tak i disse rimelig flere steder?

F.eks observerte jeg hundreårsmyntene i myntbrev til 190kr stykket "kjøp nå" på qxl for et par dager siden.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Kjetil Kvist »

Nei, hvor i alle dager har du det fra at minnemyntene øker i pris. Hvilket "åpent" marked er det du snakker om?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Samler »

Det stemmer at flere minnemynter o.l. selges til lave priser på etablerte nettesteder og auksjonshus, men
jeg snakker da om egne kanaler på det private marked hvor noen kjøper til priser over det snittet vs. noen av det etablerte oppgir. Qxl har vært i en fallende tendens på slike mynter og noen auksjonshus. Husk at auksjonshus får sin gode provisjon på ca.20% UANSETT og er opptatt av omsetningshastighet d.v.s. gode provisjoner mens noen private samlere har nå konkludert på en annen måte. Flere oppkjøpere forlanger en viss annonymitet og andre ligger lavt i terrenget foreløpig. Dette har jeg selv fått erfart den siste tiden. Vil komme tilbake med mer opplysninger når de/disse aktører finner tiden inne for mer åpenhet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Olav K »

Når "etablerte nettsteder og enkelte auksjonshus" (mynthandlers?) selger minnemynter for sølvpris, mens spesielle nettsteder selger til vesentlig høyere pris, hva er da "riktig pris"? De opererer ut fra prinsippet: There is always a bigger fool, og du må jo gjerne lure en av dem. Kjøp en minnemynt for kr. 100 i Prinsens Gate og selg til en som tror han gjør et røverkjøp når du byr samme mynten ut på "spesielle nettsteder" for 200, og velbekomme. Men du er ikke garantert å treffe tosken.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by tho »

Det er jo et marked for folk som ikke har internet.
Da foregår omsetning blandt kjente, oftest gamle
gubber, eller innerst på bordet i Folkets hus.

Der bytter de minnemynter, gamle lommeur og
kniver seg imellom.

Så totalt sett kan man si det er et annet marked, men
etter min mening ikke et åpent marked. Vil heller si
der svettelukten råder :lol:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Kjetil Kvist »

Hyping. Skriv om at markedet egentlig er bedre enn det i virkeligheten er, og kanskje noen tror på det og begynner å betale mer enn markedspris på minnemynter. Jeg har null tro på sannhetsgehalen i påstandene i denne tråden.

Det er minnemynter nok til alle.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by ulfjoh01 »

Synes minnemynter i Sølv har blitt rimeligere.

Særlig 50 kroner FN og den andre, men også 175 kronen og en del andre, f.eks. sølvmynter fra Lillehammersettet solgt enkeltvis.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Samler »

Det er utvilsomt mer aktivitet og høyere priser på noen minnemynter og da spesielt de som ligger trygt plassert i originalt etui og ikke i plastkapsler som gjerne har vært tatt ut at feks. myntbrev ol.
Har av egen erfaring sett at Ol sett Lillehammer og FN 50 kr samt frigjøringsmynten ( i etui ) med ekthetsbevis er nå mer etterspurd ( og økning i pris og omsetningsaktivitet )
Det samme gjelder spd. mynter. Dette har jeg sikre holdepunkter for. De som sier noe annet nedsnakker disse pene mynter som ligger i originale etui og er ikke " skadet" ved at de er tatt ut og derved gjerne påført skade/merker. Flere har gjort det.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Olav K »

At flere har kjøpt minnemynter til mer enn sølvpris har sikkert gledet selgerne.
Speciedalere i etui med ekthetsbevis kommer antagelig fra Samlerhuset (SH), som selger til 2-3 ganger katalogpris (før 1814). Handlerkatalogen, som baserer seg på auksjons- og disksalg gir et mer presist utrykk for omsetningsverdi, og - meget viktig - pris etter konserveringsgrad. "God samlerkvalitet" som SH bruker, åringen anerkjent konserveringsgrad.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by vemod »

....som f.eks. "Særdeles god kvalitet":

https://www.samlerhuset.no/norsk/histor ... r-1862-unc

---eller 1+, som det også kalles...
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Espen »

Deler denne da jeg føler at han fortjener businessen. PS, ikke vits i å spørre om Lillehammermyntene :wink:


Hei

Vi rydder på lageret, og har laget et tilbud på 9 forskjellige Norske
minnemynter i sølv. Billigere enn dette blir det ikke, så mangler du
en eller flere av disse, bør du benytte sjansen nå.

Myntene er angitt med varenr. fra 1 til 9, og det du gjør hvis du
ønsker en eller flere av disse er bare å angi nr. og antall. Vi
sender deg så en mail med pris inkl. porto som skal betales.

Før også opp navnet ditt og adresse.

Ha en fin helg!

Vennlig hilsen

Asker Mynt og Frimerkeforretning

Stein Erik Alfsen

Mail: Post@askermynt.no

Nettbutikk: www.askermynt.no

Telefon: 915 19 500


https://samlerforum.no/share/Tilbud%20m ... .2018.docx
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by jornkris »

Tilbudet fra Asker mynt er greit, det er der prisene ligger.

------

Fy faen den speciedaleren hos samlerhuset er overpriset, akkurat som alt annet derfra.
For en unaturlig glans, den har fått det vanlige syrebadet samlerhuset alltid gir for å gjøre myntene blanke.
Blir nok merker om man tar på den nå ja. Her skal nybegynnerne lures til å tro de kjøper en 0 mynt.Jeg høyner og gir den 1+/01, en del slitasje er tydelig bl.a hjørnene på våpenskjoldet, enkelte småhakk er tydelig bl.a på øksen. Myntkatalogen sier vel en verdi på 15-20.000. Man kan ikke advare nybegynnere nok mot det drittfirmaet.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by hertervig »

1+ får da være nok på denne, perlene i kronen er vanligvis ganske sterke på denne utgaven - her er de slitte og det kan ikke bare være det noe skjeve preget som har skylden. Skjoldet virker også ganske så avrundet i hjørnene.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Prisøkning på minnemynter og spd mynt.

Post by Espen »

Følger ikke med på prisutviklingen på de eldre norske minnemyntene fra 1905-1914, men har også de beveget seg noe nedover?
Post Reply

Return to “Auksjoner”