Funn på ca 500 sølvmynter

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Stolsmark
Posts: 3
Joined: 17 Sep 2017 19:26

Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Stolsmark »

Far min overtok en gård og fant da et skrin med sparepengene til en av de tidlegere eierne. Det er ca 500 sølvmynter fra 1875-1919, mest 1/2 kroner og 50 ører. Det er sirkulasjonsmynt så graderingen er vel stort sett rundt 1. Likevel kunne det vært interessant å fått en verdivurdering på dette pga. det store antallet. Ca. hvor mye må en regne med å betale per mynt for en profesjonell gradering? Og hva vil være den beste måten å selge deler av dette på?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Olav K »

"profesjonell gradering" gjøres bare i USA, hvor ingen har bred erfaring med norsk mynt, så resultatet kan bli hopsasa. Dernest; de som samler norsk mynt gradert med "slabb" fra USA, ønsker bekreftelse på at mynten er uberørt av menneskehendet, "Mint State", MS - de samler ikke pent brukt mynt. Du kan få en vurdering fra mynthandlere som Numisma og Roschberg, det vil ikke gi deg en gradering for hver mynt, men de kan gi det et overslag over hva de vil betale deg hvis du selger til dem, evt. råd om å legge dem ut på auksjon.
Du kan også selv skaffe deg bakgrunn for egne meninger ved å kjøpe de to myntkatalogene, "Norgeskatalogen" og "Handlerkatalogen". De beskriver utsalgspriser for alle valører i alle årganger i alle grader. Du vil se at noen årganger betydelig mer verd enn andre, også som vel brukt. Skal du selge til handler, vil han ikke gi deg katalogpris, han ska ha en fortjeneste - og for mer kurante årganger må han ta i betraktning at myntene kan ligge lenge på lager. For 50 øre 1885 kan han venteliste, mens 1914 kan være tung å selge, selv til katalogpris på kr. 40. Men du har i all fall et diskusjonsgrunnlag med mynthandler hvis du har vært gjennom samlingen selv og sjekket katalogverdi. Du kan sette myntene på auksjon, auction.no tar 10% av utsalgspris i provisjon, Skanfil 20% men det er ikke gitt at du får katalogpris på auksjon. Du kan selge selv på Finn o.l., men da må du ta gode bilder, beskrive myntene med gradering, og ta krangelen med kjøpere som er misfornøyd, som sikre betaling (PayPal skal fungere, men jeg har aldri brukt det som selger). Mange synes at auksjonshusenes provisjon er billig i forhold til maset med å gjøre alt selv.
Stolsmark
Posts: 3
Joined: 17 Sep 2017 19:26

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Stolsmark »

Takk for utfyllende svar Olav. Var kjapt inne på auction.no nå. Ser ut som en må få myntene gradert før de er omsettelige der?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Olav K »

Jeg tror auction.no graderer myntene før de legges ut, det er innbefattet i 10% honoraret. De bruker skjønn og erfaring, men "riktig" gradering er fortsatt synsing. Noen mynter er utvilsomt"1", men andre nærmer seg 1+ og andre vaker mot 1-. Mynter slites jo ikke i "hopp". Myntfirmaet vet at de tjener mer penger på en mynt som selges for høy pris, enn en som settes lavt. men de er heller ikke interessert at at kunder klager på optimistiske graderinger. Graderingsfirmaene i USA har tjukke manualer, som de kan bruke som målestokk - noe slikt har vi ikke i Norge. Men de tradisjonelle mynthandlerne har erfaring, og bruker den etter beste evne, fordi de lever av glade selgere og glade kjøpere. En stor del myntselgere er også myntkjøpere. Jeg ville ha blitt uglad om en av mine mynter som klar 1 ble solgt som 1+, da ville jeg ha blitt redd for å kjøpe fra samme handler.
Men auction.no (Numisma) graderer ikke 500 mynter for at du deretter skal legge dem ut på Finn eller qxl.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by tho »

Jeg finner absolutt ingen ting om hva det koster å selge på auction.no.
Det virker litt amatørmessig.

Det er mange mynter til salgs uten KV.

Er det noen som vet hvor informasjonen finnes?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Flash »

Det er gratis å selge på auction.no, du trenger heller ikke gradere myntene.

Lar du Numisma selge de for deg på auction.no tar de 10% salær. Dette er billig i forhold til andre, og de pleier å oppnå gode priser på disse nettauksjonene.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by lrs »

500 sølvmynter som har fått ligge urørt i kanskje nærmere 100 år representerer jo en liten "skatt",
og du vet det sikkert, men gode råd kan ikke gjentas for ofte: Ikke vask, rens eller puss! Det blir også fort små riper i sølvmynter som gnisser mot hverandre, så du burde skaffet deg noen myntrammer.

Ellers hadde det vært artig om du kunne poste noen bilder av funnet her på forum. Eldre årgangsmynt er her mange som kan en del om, og det vil kunne gi deg en indikasjon på om det er mynt for 10.000 eller flere 100.000 kr. Hvis det virkelig handler om 500 norske, vel og merke norske og ikke svenske eller danske, sølv 50 Øre, 1 og 2 kr fra før 1920 er dette funnet faktisk verdt en god del penger. Ellers kommer det veldig an på hvilke mynttyper og årganger som er representert. F.eks er gjerne 1 og 2 kr fra 1880-tall vesentlig mer verdt enn det andre, noen årstall er veldig sjeldne.

Jeg tror også at Numisma/auction.no er rette kanal hvis du ønsker å selge. Du tjener fort inn igjen de 10 prosentene på høyere bud og sikre oppgjør.
Stolsmark
Posts: 3
Joined: 17 Sep 2017 19:26

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Stolsmark »

Far min har telt og sortert myntene etter valør. Jeg gikk gjennom 1 og 2 kronene nå i helga. Var noen få svenske og danske mynter. De har trolig vært i sirkulasjon sammen med de norske myntene på den tiden, siden dette åpenbart var sparepenger og ikke noen samling.

Jeg har samlet mynter tidligere og hadde med en handlerkatalog fra 2014. Angående årstall var det ingen spesielt sjeldne 2-kroner, men disse har tilsynelatende en viss verdi selv for vanlige år. 1-kronene var litt bedre, med bla. 6 stk. fra 1910 og en (ganske slitt) fra 1888. La de peneste/sjeldneste i myntrammer. Kan ta noen bilder neste gang jeg er hjemme, da satser jeg på å gå gjennom de 190 50-øringene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by Olav K »

Som påpekt av andre tok jeg feil når jeg sa at salæret på auction,no var 10%. Det gjelder når det gjøres gjennom Numisma i Oslo. De fotograferer, beskriver og graderer myntene - og vil jeg tro viktig: hvis kjøper krangler på graden, er det de som tar krangelen. Gjør du alt selv, slipper du salærene, men det krever jo at du er presis i beskrivelse/gradering og tar brukbare fotos og har tid til å sortere kranglebøttene. Dersom det er snakk om 500 mynter kan det være lurt å porsjonere ut. Det er grenser for hva markedet spiser i én jafs.
Det har vært en prisstigning på norsk sølvmynt siden 2014, men 2014 katalogen gir jo en indikasjon på hvilke årganger/valører som rager over gjennomsnittet. Regner du en snittpris på 500 per mynt, sitter du kanskje på 250.000 +/- basert på jevn 1. Men riper og hakk kan trekke ned fra snittprisen.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Funn på ca 500 sølvmynter

Post by tho »

Flash wrote: 18 Sep 2017 11:44 Det er gratis å selge på auction.no, du trenger heller ikke gradere myntene.

Lar du Numisma selge de for deg på auction.no tar de 10% salær. Dette er billig i forhold til andre, og de pleier å oppnå gode priser på disse nettauksjonene.
Takk for svar :D
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”