Måneskinnslamper og historie

Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Måneskinnslamper og historie

Post by Maritim »

Jeg har søkt en del på nettet, men finner lite (ingen ting) om historien bak dem.
Hvor ble de laget etc.
De ser ut som de er laget for de bedrestilte, men jeg kan jo ta feil.
Kanskje noen på forumet vet noe om dette (også). :)
Jeg legger ved et bilde av ei av mine lamper.

Måneskinnslampe gul.jpg
Måneskinnslampe gul.jpg (87.29 KiB) Viewed 8117 times
Min blogg: Hagen ved havet
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Maritim »

Lampene oppgis ofte å være fra århundreskiftet.
Hvordan kan de vite det når de ikke vet noe mere om lampene. :)
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Olav K »

Alder bestemmes først ut fra stilen. Ellers finner du en del ved å google "måneskinnslampe historie". Eksempler på slike lamper finnes på "Digitalt museum". Det ser ut til at slike lamper var en motegreie rundt 1890-1910, men som gikk av moten etter første verdenskrig. Opprinnelig var de lavet for levende lys og ga "stemning" og de kan har blitt "fordrevet" ved utbredelsen av elektrisitet til de tusen hjem på tidlig 1900-tall.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by tho »

Det er en fin måneskinnslampe fra tiden ved århundreskiftet 1800/1900.
Vil sikkert være et populært objekt ved en kvalitetsauksjon.
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Maritim »

Takk til dere, og nå fant jeg litt mere.

På fb-siden til Møllenberg antikk står følgende:
"Franskmennene som begynte å lage disse orientaliskinspirerte lampene med en egen vri, startet allerede på 1850-tallet med å lage slike. Etterhvert ble det produsert slike i b.l.a Tyskland, Russland og Sverige også. I hvert fall kuppler ble også produsert i Norge, muligens hele lamper også selv om det sannsynligvis var importerte oppheng og lysholdere. Det var tre grunnstørrelser hvorav denne er mellomstor. Kuppelen bruker da å være rundt 30-40 cm høy. Fargene kunne variere sterkt, her kunne det være både grønne, blå, hvite, men også røde og rosa som var de vanligste fargene. Det var ofte et trykk i glasset som kommer frem fint når stearinlyset som var den vanligste belysningen i disse var tent og det var mørkt i rommet. De kunne også være vakkert malt med blomster, fugler og andre dyr. Noen få kunne ha parafinbrennere som belysningskilde men de fleste hadde et stearinllys i bunnen. Lampene hang gjerne i et hjørne eller i et vindu men hvor man vil ha dem idag kan man selv bestemme etter eget ønske. Navnet kommer selvfølgelig av at lampene gir et svakt lys og kan minne om månens skinn."

Tho.
Lampa jeg viser bilde av er bare for å illustrere for de som ikke kjenner til disse lampene.
Hvis jeg skal kalle meg for samler av noe, så må det være måneskinnslampesamler.
Min blogg: Hagen ved havet
torillhansen
Posts: 1
Joined: 19 Apr 2018 18:04

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by torillhansen »

hei, jeg er nybegynner på data, så du får ha meg unnskyldt, har lagt ut en lampe på FINN, som jeg tror kan være en måneskinnslampe, men er usikker. vet heller ikke om pris er riktig satt. min er en gammel kobberlampe, og ser at "kjettingen" er lik som på din lampe.så når jeg tippet tidlig 1900 tl. så tok jeg kanskje ikke helt feil ?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by tho »

torillhansen wrote: 19 Apr 2018 18:26 hei, jeg er nybegynner på data, så du får ha meg unnskyldt, har lagt ut en lampe på FINN, som jeg tror kan være en måneskinnslampe, men er usikker. vet heller ikke om pris er riktig satt. min er en gammel kobberlampe, og ser at "kjettingen" er lik som på din lampe.så når jeg tippet tidlig 1900 tl. så tok jeg kanskje ikke helt feil ?
Javel.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by as2o3 »

torillhansen wrote: 19 Apr 2018 18:26 hei, jeg er nybegynner på data, så du får ha meg unnskyldt, har lagt ut en lampe på FINN, som jeg tror kan være en måneskinnslampe
Hvis du legger ut en link til lampa på Finn er det sikkert noen som kan hjelpe.
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Maritim »

Jeg har vært innom finn, og den siste måneskinnslampa som er lagt ut er denne.
Den er priset sånn at den er lett salgbar slik jeg ser det.
Men jeg ville forlenget kjettingen, og fjernet det elektriske lyset. :wink:

Ny lampe på finn.jpg
Ny lampe på finn.jpg (83.37 KiB) Viewed 7396 times
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by vemod »

Her er i alle fall fire norskproduserte:
(Fra Høviks lampekatalog 1913-14)
IMG_6354.PNG
IMG_6354.PNG (4.32 MiB) Viewed 7384 times
Kred til Mats Linder.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by tho »

Her er det musikk til:
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Skarsvaag »

Kjente ikke til betegnelsen "Måneskinnslampe" før jeg leste denne tråden. Lærer noe nytt hver dag. Min ble kjøpt av min farfar og farmor engang på 1930-tallet (antar jeg). Er alltid nervøs hver gang jeg skal skifte lyspære i den, vet liksom aldri om festeskruene holder...
Attachments
SAM_3654.JPG
SAM_3654.JPG (344.92 KiB) Viewed 6182 times
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Maritim »

Maritim wrote: 20 Aug 2017 11:34 Det var ofte et trykk i glasset som kommer frem fint når stearinlyset, som var den vanligste belysningen i disse, var tent og det var mørkt i rommet. Noen få kunne ha parafinbrennere som belysningskilde, men de fleste hadde et stearinlys i bunnen. Navnet kommer selvfølgelig av at lampene gir et svakt lys og kan minne om månens skinn.
Jeg gjentar meg selv for å vise hvordan ei måneskinnslampe egentlig skal være. :)
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by tho »

Skarsvaag wrote: 02 May 2019 01:30 Kjente ikke til betegnelsen "Måneskinnslampe" før jeg leste denne tråden. Lærer noe nytt hver dag. Min ble kjøpt av min farfar og farmor engang på 1930-tallet (antar jeg). Er alltid nervøs hver gang jeg skal skifte lyspære i den, vet liksom aldri om festeskruene holder...
Hengelamper er ikke nødvendigvis måneskinnslamper, og
det du viser frem er vel ingen måneskinnslampe.

Ser ut som en ordinær porselenslampe.
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Måneskinnslamper og historie

Post by Skarsvaag »

Lampen er av glass og ikke porselen. Det var sent på natten jeg kommenterte og fikk nok ikke helt med mig def. på måneskinnslampen!
Post Reply

Return to “Antikviteter”