Ukjent mynt

Numismatisk forum
Post Reply
Nightknight
Posts: 1
Joined: 25 Jun 2017 19:50

Ukjent mynt

Post by Nightknight »

Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?
Attachments
20170625_194702.jpg
20170625_194702.jpg (361.47 KiB) Viewed 2020 times
20170625_194644.jpg
20170625_194644.jpg (363.2 KiB) Viewed 2020 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent mynt

Post by Olav K »

Av det jeg kan lese på mynten er det bare "Henri IV" og årstallet "!532" som gir meg mening. Eneste match jeg får opp ved å kombinere er Henrik IV av Plauen, visekonge over Bøhmen og Meissen nettopp på denne tid. Som visekonge ville han antakelig hatt lov til å slå mynt i eget navn. Denne Henrik var stasjonert i Praha, så du kan ha en mynt fra Bøhmen (i dagens Tscekkia) fra 1532 - årstallet er vel rimelig sikkert.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ukjent mynt

Post by vn2hare »

Teksten på adversen er: HENRI IVNI DEI GRAT BRVN E LVN D.

Dette er da en mynt fra et av de tallrike fyrstedømmene Braunschweig (eller Brunswick på engelsk) i Nord-Tyskland. Uten å ha kataloger foran meg, men med hjelp av Google, tror jeg det er fra hertug Heinrich 5. den yngre (Henri Ivnior) av Braunschweig-Wolfenbüttel som regjerte 1514-1568. Se denne linken: https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_V,_ ... 3%BCneburg.

Han var av huset Braunschweig-Lüneburg, derfor teksten BRVN E LVN.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ukjent mynt

Post by vn2hare »

Hvilken valør det er på mynten er umulig å si uten å vite diameter/vekt, men kan gjette at det er enten 1/8 eller 1/4 thaler.

Ellers til Olav K. Jeg tror ikke visekongene i Böhmen hadde egen myntrett under Habsburgerne. Så vidt jeg vet ble det kun preget i navnet til erkehertugen av Østerrike (som ofte, men ikke bestandig, var identisk med den tysk-romerske keiseren).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent mynt

Post by Olav K »

Ja - jeg regnet med at du ville ta meg. :D Men mannen er Henri IV - ikke Henri V, selvom jeg lett medgir at din fortolkning av forkortelsene lyder overbevisende. Om myntretten i det tysk-romerske rike er jeg i det store dyp. Jeg finner jo få mynter med Karl V, tysk romersk keiser mens "min" Henri IV var visekonge/kansler/stattholder/burgrave og Martin Luther reformerte øldrikkere nord for alpene. Mange av fyrstene preget jo mynt i eget navn. Det tysk romerske keiserrike var en forening av relativt selvstendige fyrster og Karl V var mest opptatt av Spania/Frankrike og hadde dårlig disiplin på flatmarks-europa i nord.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Ukjent mynt

Post by vayavaya »

Hei.

CNG katalogiserer denne mynten under; German States BRUNSWICK-WOLFENBUTTEL
Dersom det er en 1/4 taler er det denne referansen: MB# 27
https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... uid-350171.
CNG siterer tilHenri lX som regent, hvilket jeg mener er feil da han levd fra 1075-1126.

Jeg er enig med vn2hare at denne mynten er preget av Henrik V som ogsa ble kalt Henrik Junior.

Randskriften pa myntens forside er:
HENRI IVNI DEI GRA BRVN E LVND
Hvilket leses som(latinsk):
HENRICIUS JUNIOR DEI GRATIA BRUNSWICK ET LUNEBURG
Ergo: Henrik Junior/V.
Randskriften pa myntens reversside er:
IVSTVS NON DERELINQVITVR
Hvilket pa latin blir da:
I(J)USTUS NON DERELINQUITUR, pa engelsk: "A just man will not resign".

Pa mynten er stedene Brunswick og Luneburg preget, men mynten katalogiseres under
Brunswick og Wolfenbuttel, det vil tyde pa at det er vapenskjoldet til Wolfenburg somer preget pa mynten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Principal ... %C3%BCttel

Hovrvidt det er en 1/4 eller 1/8 taler kan du finne ut ved enklt male diameteren som jo vn2hare har nevnt ogsa.


Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Ukjent mynt

Post by vayavaya »

Hei.

CNG katalogiserer denne mynten under; German States BRUNSWICK-WOLFENBUTTEL
Dersom det er en 1/4 taler er det denne referansen: MB# 27
https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... uid-350171.
CNG siterer tilHenri lX som regent, hvilket jeg mener er feil da han levd fra 1075-1126.

Jeg er enig med vn2hare at denne mynten er preget av Henrik V som ogsa ble kalt Henrik Junior.

Randskriften pa myntens forside er:
HENRI IVNI DEI GRA BRVN E LVND
Hvilket leses som(latinsk):
HENRICIUS JUNIOR DEI GRATIA BRUNSWICK ET LUNEBURG
Ergo: Henrik Junior/V.
Randskriften pa myntens reversside er:
IVSTVS NON DERELINQVITVR
Hvilket pa latin blir da:
I(J)USTUS NON DERELINQUITUR, pa engelsk: "A just man will not resign".

Pa mynten er stedene Brunswick og Luneburg preget, men mynten katalogiseres under
Brunswick og Wolfenbuttel, det vil tyde pa at det er vapenskjoldet til Wolfenburg somer preget pa mynten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Principal ... %C3%BCttel

Hovrvidt det er en 1/4 eller 1/8 taler kan du finne ut ved enklt male diameteren som jo vn2hare har nevnt ogsa.


Mvh
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent mynt

Post by Olav K »

Dette lyder veldig riktig vayavaya. Jeg leste IVNI som IV og NI som tilhørende resten som jeg ikke kunne tolke. Dette er jo det morsomme med gamle mynter, man kan grave og grave og mer dukker opp - og de første antagelser faller til jorden som gale. Men vi er vel enige om 1532?
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Ukjent mynt

Post by signum »

OK – om det er Heinrich 5 eller Henri IV, eller et annet nummer, får de lærde strides om.
Jeg holder en knapp på Heinrich II Herzog zu Braunschweig-Lüneburg Fürst zu Braunschweig-Wolfenbüttel.
Som vn2hare m.f. skriver, det er Heinrich Junior, (Heinrich der Jüngere) som er myntherren.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ukjent mynt

Post by vn2hare »

Olav K wrote: 26 Jun 2017 21:57 JOm myntretten i det tysk-romerske rike er jeg i det store dyp. Jeg finner jo få mynter med Karl V, tysk romersk keiser mens "min" Henri IV var visekonge/kansler/stattholder/burgrave og Martin Luther reformerte øldrikkere nord for alpene. Mange av fyrstene preget jo mynt i eget navn. Det tysk romerske keiserrike var en forening av relativt selvstendige fyrster og Karl V var mest opptatt av Spania/Frankrike og hadde dårlig disiplin på flatmarks-europa i nord.
Jeg må nesten svare deg på denne Olav, da det gamle Tysk-Romerske rike er et området som fasinerer meg. Grunnen til at du finner få mynter med Karl 5. på er at han tidlig overlot de østerrikske arvelandene til sin bror, den senere keiser Ferdinand 1, og dermed var det han som preget fikk mynter i disse områdene. Ferdinand var jo også den som "overtok" Böhmen og det som var igjen av Ungarn etter at den ungarske kongen falt i slag mot tyrkerne i 1526. På den måten ble Habsburg-riket dominerende i det Tysk-Romerske riket.

Fra Tyskland er det vel kun fra noen bystater som du vil kunne finne mynter med henvisning til Karl. Ellers konsentrerte han seg, som du skrev, om sitt spanske imperium (med alle de nye koloniene i Amerika) og om å sloss for å beholde kontrollen i Nederlandene.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”