Slabbet mynt - ja eller nei?

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Kjetil Kvist »

I en annen tråd ble det skrevet:
christians86 wrote: 28 Feb 2017 19:00
Olav K wrote: 22 Feb 2017 16:17 For proofmynt av nyere dato fra ymse myntverk ser jeg ikke vitsen, gitt at mynten forblir i sin originale kapsel. Jada, graderingsfabrikkene har klart å formidle at det er proof og enda bedre proof. But who cares? Om du har kjøpt en Panda eller Kakadoo fra Kina eller Australia som ligger pent forseglet i en en boks, hva får deg til å tro at den stiger i verdi om et amerikansk selskap plukker den ut av boksen og å forsegler den i sin egen plastholder?
Mynthuset/Trygghandel og jeg er uenige om verdien av gradering ( bortsett fra eksepsjonelt bra USA mynt, har du er perle av en Morgan-dollar, får du mer penger for den i USA enn om den ligger i en hartberger.) At vi er uenige betyr ikke at han er dum/svikaktig. Og jeg tror ikke han har forbyttet mynter med vilje, om det i det hele tatt har skjedd en forbytning. Bildematerialet overbeviser meg ikke om at så har skjedd, men uten at mine amatørøyne kan se at det er forskjellige mynter, selvom det er.
Veldig enkelt svar hva angår panda og nyere og bedre pris; markedet er tydeligvis uenig, både hos heritage, stacks etc. Det er helt greit at du _ikke_ liker det, men faktum forblir at gradert betaler seg bedre enn ugradert. Føler du for å sjekke kan du jo bare sjekke ymse auksjonssider :)
Uten å blande meg for mye i den andre debatten - som først og fremst kan avgjøres på bildebevisene alene - så vil jeg da spørre deg hvorfor de aller fleste topp årgangsmynter som er solgt til toppriser i Norge de siste årene faktisk ikke er slabbet? De myntene som har satt virkelige rekorder og som er definitivt anerkjent som praktstykker. Det gjelder både 2-kroner 1885, 87 og 88, 5-øringer i nærmest proof osv, osv. Husker en 5 øre 1917 solgt i Sverige for maksimalpris, uten at denne var slabbet.

Ikke for det; jeg ser fram til de slabbede toppeksemplarene når auksjonsmarkedet også her hjemme, slik at vi virkelig får prøvet tesen om at slabbet mynt gjør det bedre enn uslabbet mynt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by christians86 »

Kjetil Kvist wrote: 28 Feb 2017 20:25 I en annen tråd ble det skrevet:
christians86 wrote: 28 Feb 2017 19:00
Olav K wrote: 22 Feb 2017 16:17 For proofmynt av nyere dato fra ymse myntverk ser jeg ikke vitsen, gitt at mynten forblir i sin originale kapsel. Jada, graderingsfabrikkene har klart å formidle at det er proof og enda bedre proof. But who cares? Om du har kjøpt en Panda eller Kakadoo fra Kina eller Australia som ligger pent forseglet i en en boks, hva får deg til å tro at den stiger i verdi om et amerikansk selskap plukker den ut av boksen og å forsegler den i sin egen plastholder?
Mynthuset/Trygghandel og jeg er uenige om verdien av gradering ( bortsett fra eksepsjonelt bra USA mynt, har du er perle av en Morgan-dollar, får du mer penger for den i USA enn om den ligger i en hartberger.) At vi er uenige betyr ikke at han er dum/svikaktig. Og jeg tror ikke han har forbyttet mynter med vilje, om det i det hele tatt har skjedd en forbytning. Bildematerialet overbeviser meg ikke om at så har skjedd, men uten at mine amatørøyne kan se at det er forskjellige mynter, selvom det er.
Veldig enkelt svar hva angår panda og nyere og bedre pris; markedet er tydeligvis uenig, både hos heritage, stacks etc. Det er helt greit at du _ikke_ liker det, men faktum forblir at gradert betaler seg bedre enn ugradert. Føler du for å sjekke kan du jo bare sjekke ymse auksjonssider :)
Uten å blande meg for mye i den andre debatten - som først og fremst kan avgjøres på bildebevisene alene - så vil jeg da spørre deg hvorfor de aller fleste topp årgangsmynter som er solgt til toppriser i Norge de siste årene faktisk ikke er slabbet? De myntene som har satt virkelige rekorder og som er definitivt anerkjent som praktstykker. Det gjelder både 2-kroner 1885, 87 og 88, 5-øringer i nærmest proof osv, osv. Husker en 5 øre 1917 solgt i Sverige for maksimalpris, uten at denne var slabbet.

Ikke for det; jeg ser fram til de slabbede toppeksemplarene når auksjonsmarkedet også her hjemme, slik at vi virkelig får prøvet tesen om at slabbet mynt gjør det bedre enn uslabbet mynt.
Hvis du først skal arrestere meg på noe, så kanskje vi kan ta for seg hva jeg henviser til mtp utenlandske mynter. Jeg samler ikke norske og helt ærlig bryr meg rakkeren om de går bedre m. eller uten slabb. Tilsynelatende på FB går de fint med, minnes jeg fikk vel 30-35% over spot for sykkelvm i PF70, og greid å selge PF69 for bedre enn dere selger Grieg ugradert.
Men kom tilbake til meg når vi snakker utenlandsk mynt, jeg arresterte Olav på unyansert post...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har ikke tenkt å arrestere deg på noe som helst.

At du på Facebook får noe over for å selge Sykkel-VM og Grieg enn det som er gjengs for ugradert mynt er morsomt, tross alt. Dersom du bare baserer din generelle uttalelse om slabbet mynt på hva moderne blingmynt går for, så skal jeg ikke krangle så mye på det; moderne slabbet mynt går helt greit.

Men mer generellt er jeg interessert i problemstillinger rundt eldre praktmynt, og hvorfor markedet åpenbart ikke ser et behov for slabs på slike norske mynter. Spørsmålet går ikke bare til deg, men til alle som er interessert i spørsmålet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Myge »

Jeg liker å holde i mynten. Er det godt nok svar?
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by christians86 »

Myge wrote: 28 Feb 2017 23:20 Jeg liker å holde i mynten. Er det godt nok svar?
Sannsynligvis, derfor en annen bekjent kalte det tupperware :p
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by christians86 »

Kjetil Kvist wrote: 28 Feb 2017 22:14 Jeg har ikke tenkt å arrestere deg på noe som helst.

At du på Facebook får noe over for å selge Sykkel-VM og Grieg enn det som er gjengs for ugradert mynt er morsomt, tross alt. Dersom du bare baserer din generelle uttalelse om slabbet mynt på hva moderne blingmynt går for, så skal jeg ikke krangle så mye på det; moderne slabbet mynt går helt greit.

Men mer generellt er jeg interessert i problemstillinger rundt eldre praktmynt, og hvorfor markedet åpenbart ikke ser et behov for slabs på slike norske mynter. Spørsmålet går ikke bare til deg, men til alle som er interessert i spørsmålet.
Da kan neppe jeg bidra til opplysning, da jeg dessverre ikke rører norsk mynt, ei heller moderne utgaver :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by jornkris »

Jeg ser noen fordeler. Mynten blir gradert av en uavhengig tredjepart.
Kjøper du av en du ikke kjenner, vet du hva tredjeparten mener om mynten.
Det er mange som vurderer egne mynter høyere enn de er, det er derfor både en risiko å kjøpe og det er vanskeligere å selge fordi kjøperne vet det er en risiko å kjøpe.

Når du kjøper mynten vet du at du kan selge den i samme kvalitet som du kjøpte den.

Når de store seriøse handlerne/auksjonshusene selger noe stoler kjøperne såpass på dem at en vurdering av en tredjepart er unødvendig, men når privatpersoner selger seg i mellom letter det helt klart handelen.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Myge »

Salærkostnaden forsvinner gjerne, men kosten ved plasten kommer i stedet. Kinesiske og amerikanske mynter kan jeg forstå, men ikke alltid på norsk. F.eks. vil slabbing av 5 kronere sjeldent lønne seg. Og som tidligere nevnt, jeg liker å holde på mynten, det er vel egentlig hovedårsaken.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by mynt01 »

Jeg samler stort sett bare på mynter. og kunne godt tenke meg en uavhengig kvalifisert vurdering av noen mynter.
Jeg sitter heller ikke å plukker på pene mynter.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by AMO Berg »

I våre dager skal alt pakkes inn i plast.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Myge »

Er plast den nye oljen tro?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by MarkusLømo »

Myge wrote: 01 Mar 2017 21:42 Er plast den nye oljen tro?
Plast er jo laget av olje. Leste et sted at det tok 1/25 av den totale oljeproduksjonen. Så hvis vi går tomme for olje i fremtiden forsvinner plasten som vi kjenner den i dag også. Unntatt som søppel, selvfølgelig.

Når det gjelder mynter i plast så er min hovedinnvending at det tar for stor plass. Også blir det umulig å få samlingen fremstilt likt, med mindre du kun samler sjeldne mynter eller alternativt spanderer 19 slabs på 10 øre 1974-1991 i kv 0. For meg som har mer enn 4000 forskjellige mynttyper ville en fullstendig slabbet samling koste millioner og ta veldig mye mer plass. Så hva gjør dere som er slabbsamlere (ikke ment spesifikt til Myge). Kan noen vise frem samlingen sånn som den ser ut?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by hertervig »

Men hvorfor ser disse slabbene slik ut? Tjukke og klumpete, rett og slett bælete er de. Og som om ikke det var nok, så har de ikke en standardstørrelse heller, de forskjellige firmaene har hver sine typer. Som ser akkurat passe idiotiske ut når de plasseres etter hverandre i en boks. Det finnes jo album, men de tar vel ikke 40 mynter engang før det er stappfullt.

Også er det noe med det at for kostnaden av 30 sånne sveisede plastbiter så kan man få en grei Carl Johan daler.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Arve »

Mynter i kondom, nei takk. En samling slabbede republikkdenarer er ikke noe jeg vil satse på.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbet mynt - ja eller nei?

Post by Olav K »

"Hver sin lyst", sa Kristen vintappe, han drakk mens de andre sloss.
For dem som ikke har greie på mynt, men vil sikre seg mot å bli lurt, er slabbing trygghet, gitt at slabbeselskapet vet hva de gjør, og det gjør de stort sett når det gjelder amerikansk mynt. Her har de tjukke manualer over en myntproduksjon i ett enkelt land over en periode på vel 200 år. Men praksisen har ledet til store prisdifferanser mellom de øverste gradene, som igjen har ledet til "grade-shopping" og konkurranse mellom graderingselskapene. (Interessant diskusjon på Coin World News i 2016). Nytt for meg at det også er graderingskonkurranse for moderne proofmynter. Originalkapsel er ikke nok, og av uransakelige grunner finnes det en menighet som betaler mye mer for en mynt i PF 70 enn i PF 69, selvom forskjeller vel krever mikronoskop for å se forskjeller, og bare en brøkdel av myntens opplag er gradert. For samlere av disse har slabb mening.
Vi andre lever lykkelig med å ta på våre mynter (noen ganger med silkehansker).
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”