Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Generell diskusjon
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by tho »

Det måtte vel komme, slik det har utviklet seg:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/fred ... /23893126/

Dessuten er det vel dårlig reklame for de som vil selge boligen sin i Lislebyveien? :roll:

Jeg forstår rederiet veldig godt.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by MarkusLømo »

Vet ikke hva de er redde for. Jeg går frem og tilbake til jobb på den veien der. Har aldri opplevd noe som helst antydningsvis skremmende.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by tho »

MarkusLømo:

Det er vel fordi fremmedkrigerne er i Syria jf. teksten i artikkelen: "New York Times skrev i april 2015
en artikkel om syv fremmedkrigere som har reist fra Lislebyveien i Fredrikstad til Syria."

Hvis/når disse islamistene kommer tilbake til Fredrikstad blir det virkelig farlig. IS sin siste strategi
er nemlig at islamistene ikke skal dra til Syria, men krige der de bor.

Svenske meddelte idag at 150 stykker var returnert, og det er satt av store ressurser til å overvåke
disse islamistene. De er liv redde i Sverige nå.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Kjetil Kvist »

Hvor mange amerikanere ble skutt av småbarn i fjor?

Rart de ikke gjør noe med den situasjonen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Arve »

Jeg vil si jeg er adskillig mer skeptisk til å dra til USA enn å dra til Fredrikstad. Men nå står uansett ingen av disse på listen over reisemål de nærmeste årene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by tho »

Arve wrote:Jeg vil si jeg er adskillig mer skeptisk til å dra til USA enn å dra til Fredrikstad. Men nå står uansett ingen av disse på listen over reisemål de nærmeste årene.
USA er trygt å reise til. Dessuten er amerikanere flest veldig hyggelige.
Jeg har iallefall gode erfaringer fra de to gangene jeg har vært der.

Fredrikstad er sikker rimelig trygt også så lenge IS-krigerne holder seg unna
eller blir drept. Faremomentet er som sagt når de kommer tilbake til Fredrikstad
med krigserfaring.

IS sitt mål er å knekke Europa og sette kristne og muslimer opp mot hverandre.
Dette er en krig IS vil vinne om ikke politikken i Europa endres drastisk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Olav K »

Siden jeg tilbringer en tid hver sommer i Fredrikstad kommune kan jeg jo opplyse at Fredrikstad synes å være et trygt sted å reise til og folk flest i Fredrikstad er hyggelige, ja jeg har ennå tilgode å møte noen uhyggelige.

Om noen IS krigere skulle vende hjem til Lislebyveien, vet vi jo at politiet vil hanke dem inn fordi deltagelse i IS anses som et straffbart forhold, man strafforfølger endog de som ikke rakk flyet. Dernest, så langt har ingen IS-krgere bombet der de bor. Nattklubbomberne i Paris kom fra Belgia, lastebilmorderen i Nice kom ikke fra Nice.

Jeg har bodd i USA, jeg har jobbet i USA, jeg har reist meget i USA, rikitgnok bare to besøk i fjor - men jeg tror jeg med større tyngde enn thoss kan si at det finnes farligere mennesker i USA enn du noen sinne vil finne i Fredrikstad.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Kjetil Kvist »

tho wrote:Dette er en krig IS vil vinne om ikke politikken i Europa endres drastisk.
Neh.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by tho »

Kjetil Kvist wrote:
tho wrote:Dette er en krig IS vil vinne om ikke politikken i Europa endres drastisk.
Neh.
Politikken er i ferd med å endres nå den. Det vil også komme politikere som vil forstå hva som
er i ferd med å skje. Det blir flere og flere som har fått nok.

Litt gøy er det at Marokko kan ses på som et foregangsland:
http://www.aftenposten.no/verden/Marokk ... 2760b.html
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Kjetil Kvist »

tho wrote:
Kjetil Kvist wrote:
tho wrote:Dette er en krig IS vil vinne om ikke politikken i Europa endres drastisk.
Neh.
Politikken er i ferd med å endres nå den. Det vil også komme politikere som vil forstå hva som
er i ferd med å skje. Det blir flere og flere som har fått nok.

Litt gøy er det at Marokko kan ses på som et foregangsland:
http://www.aftenposten.no/verden/Marokk ... 2760b.html
Egentlig ikke.

Det er ikke veldig mye variasjon i norsk politikk dersom man ser de lange linjene. Argumentene på begge sider er omtrent de samme som tidligere, og de engstelige er like engstelige over de samme sakene idag som for 30 år siden. Vi lever med noen resultater av overambisiøs amerikansk utenrikspolitikk, men reaksjonen er ikke permanent. Det vil stabilisere seg etterhvert, og hverken den ene eller den andre siden vil framstå som seierherrer. Det er ingen krig i Europa, og de som påstår det har ikke filla peiling på hva krig innebærer. Konflikter, ja, men det er ikke noe nytt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Olav K »

På en tradisjonell politisk skala er jeg antagelig et godt stykke unna Kjetil, men jeg er likevel rimelig enig i hans analyse. Ekstremister har kastet bomber, skutt med maskingevær, kort sagt - drevet terror gjennom hele 1900-tallet (egentlig siden oldtiden - men jeg drar ikke det nå, men bare minner om at det franske ordet assissin (snikmorder) skriver seg fra korsfarertiden). Anarkister kastet bomber, mannen som "startet" 1. verdenskrig, Gavrillo Princip, var anarkist. I vår nære fortid har vi fenomener som Baader Meinhof og Rote Arme Fraction. De etterlot seg noen døde de også. Nå er det sinte menn fra kulturer som har feilet, men som ikke ser noen fremtid for seg selv i vesten. Skal jeg være uenig med Kjetil må det være på ordet "overambisiøs", jeg ville heller ha brukt ordet "overidealistisk" - troen på at vestlig demokrati (og kapitalisme) er en lett eksportvare. Det er naivt, men veldig amerikansk. Verdenshistorie er ikke et obligatorisk fag i amerikansk skole. Derfor velger de Trump.
Det som er "nytt" i vår tid er migrasjonen. I det nære østen forårsaket av religiøse konflikter det sekulariserte vesten ikke begriper, i Afrika av stammekonflikter ingen tør ta tak i for ikke å bli kalt rasist.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by tho »

Hvordan definerer du den tradisjonelle politiske skala Olav K? :D

... og er det flere enn Kjetil du har prikket inn på skalen? :lol:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Olav K »

Den tradisjonelle politiske skala er en linje, hvor "ytterste høyre" er lengst til høyre og "ytterste venstre" lengst den andre veien. Her er jeg et stykke til høyre for midten og (vil jeg tro) Kjetil et stykke til venstre. Det forhindrer ikke at jeg har dyp respekt for Kjetil som fagmann, og som menneske med integritet, og jeg har en viss forhåpning om at han har en respekt for meg, selvom vi begge vet at det er enkelte ting vi neppe blir enige om. Det er meget vi er enige om og vi trives best med å holde oss der
Etter min mening er den lineære skala ubrukelig. Noe bedre, men ikke fullkomment, er et korsdiagram, illustrert med en urskive. På toppen , klokken 12 har du det totalitære, i bunnen kl. 6, det absolutt liberale. Her finner vi anarkistene som ikke vil ha noen styring, dem er det ikke å mange av i dag. Til venstre, kl. 9 de kollektive løsninger, og til høyre, kl. 3, de individualistiske løsninger. Legger du inn den lineære skala, må du tvinge ytre høyre og ytre venstre til kl. 12 - her finner du de totalitære regimer: nazister, sovjetkommunister, islamske stat og noen "folkedemokratier". Vi må ikke glemme at at Hitlers bevegelse het "det Nasjonal Sosialistiske tyske Arbeiderparti". Ingen sosialistiske regimer har klart seg uten konsentrasjonsleire eller elliminasjonsleire for politiske dissentere. Men vi har også hatt "høyretotalitære"- regimer f.eks. i Chile, og Putins Russland i dag kommer nok i samme kategori, nær kl. 12.
Så skulle vel dagens Høyre og AP havne henholdvis på kl. 3 og 9? Nja - selvom AP prefererer kollektive løsninger og H de individuelle, er de jo enige i 85% av sakene, sa de passer ikke på en klokkesirkel, men står til til høyre og venstre for aksen 9 til 3. Hvor er vinglevenste? Et stykke i retning av kl. 4, i mange spørsmål mer liberale en Høyre. Fariseerne i KrF? ikke liberalt, men for kristent mangfold, men ikke avvik - litt mot det totalitære? Over aksen 9-3, retning kl. 10 ? Hva med Senterpartiet? Vårt mest reaksjonære parti. Et parti som har en næringsorganisasjon som base, strebende mot kl.11 - total statlig styring av urnæringene,men siden de gir absolutt faen i alt som ikke angår landbruket kan de ellers være med på hva som helst, som drar dem ned mot kl. 6. Dengang VG var en våken avis plukket de opp en notatveksling mellom Senterpartiets stortingsgruppe og Landbruksmafiaen; "Rederne vil ha økte avskrivninger, hva skal vi kreve som motytelse?" Svaret var " Innkjøp av høns må kunne utgiftsføres umiddelbart, ikke avskrives over levetid". slik ble det. Rødt kan vi trygt plassere kl. 12. Litt annerledes med SV, at de ubarberte guttene foretrekker en kollektivistisk løsning , nær kl, 9, er greitt nok, men går man på det konkrete etter at de sa ja til å bombe Syria, må de vel reduseres til en selskapsklubb på Grünerløkka i Oslo, som ellers møtes i kantina på NRK. Sentrum i norsk politikk i dag er AP og H, ganske nær, men fortsatt på hver sin side av aksen 9-3. Ap er hemmet av at de må kaste bananer til reaksjonære elementer i LO, Høyre av at de må kaste perler til reaksjonære elementer i Bærum.
Så enkelt, så vanskelig.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by tho »

Interressant å lese din lille avhandling om temaet Olav K.

Jeg vil bare få si at det har blitt flere faktorer i dag enn tidligere som
bestemmer en persons sitt politiske ståsted.

Det har med innvandringspolitikk, især synet på muslimer (Islam) og
miljøspørsmål. Det var ikke tema i gamle dager i samme grad.

Det er altså ikke bare den tradisjonelle linje fra arbeider til oveklasse.

Det med tilhørighet og identitet betyr forøvrig like mye i dag som tidligere,
og følelser tror jeg teller mere i dag enn før, især påvirkes folk av hva
media skriver (og det er ikke alltid helt sant, i allefall det som står i VG).

Jeg vil påstå at minst 50 prosent av befolkningen ikke evner å forstå
det politiske bildet, og sånn sett er jo demokratiet en fare for oss.

Selv vil jeg hevde at om Jonas Gahr Støre skulle lede en regjering, vil
det være en tragedie for landet.

Får stoppe der, ellers blir det en meget lang avhandling. :lol:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Cruiserederi dropper Fredrikstad grunnet fremmedkrigere

Post by Kjetil Kvist »

Det er ikke helt riktig, det heller.

Tvert i mot er det overraskende mange spørsmål og tema som var hete politiske poteter for over 100 år siden, som fremdeles opptar velgere og politkere. Innvandringsspørsmålet er ett av dem. Det var store diskusjoner om fremmedarbeidere både i 1880-årene og tidlig på 1900-tallet. Det var ikke unormalt at det ble ropt: "Norge for Nordmennene" i arbeidertog, eller at rasisme ble en del av agitasjonen på enkelte arbeidsplasser. Miljøspørsmål var viktige den gangen også, men kanskje på en annen måte enn i dag. Nasjonalstaten eller et forenet Europa sto på dagsorden før 1. verdenskrig.

Realiteten er at vi har diskutert mye av dette tidligere, men debatten var annerledes.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Skytebanen”