Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by TromsøTorstein »

Jaja når man først skal finne noe fint, så har sjøen tatt det meste av identifiseringen :(

Er det noen skarpøyde som ser hva disse mest sannsynlig er?

Søvmynten har riller på kanten så kanskje det bare er en gammel krone?

Mvh
TromsøTorstein

ps: er det mulig å rense disse mer hos en proff, hvor mønster ev. overlever?

TT

Image
.
Image
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by ramazotti »

Den minste er garantert ikke gull, det er kobber eller bronze. Den store er nok sølv, og kan være
spennende. Du gjør ikke noe galt om du forsøker å rense sølvmynten, du kan starte med 7% eddik.
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by TromsøTorstein »

ramazotti wrote:Den minste er garantert ikke gull, det er kobber eller bronze. Den store er nok sølv, og kan være
spennende. Du gjør ikke noe galt om du forsøker å rense sølvmynten, du kan starte med 7% eddik.
Ja det er mulig det ikke er gull, utenom syretest hvordan er det lettest å sjekke hvilket metall det består av?

Sølvmynt: synes jeg ser det gamle løvemønsteret på ene siden litt av den buede øksen litt innpå mynten? Med riller så er den vel 1600-tall eller yngre?

TT
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by ramazotti »

Den minste ser ut som en Oscar II ettøre. 1875-
Den store ligner en dansk krone med delfin, samme periode.
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by Aristokraten »

Den minste minner meg sterkt om de koppernikkel-myntene jeg finner med metallsøkeren.Kan det være en 25øring tro?
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by TromsøTorstein »

Aristokraten wrote:Den minste minner meg sterkt om de koppernikkel-myntene jeg finner med metallsøkeren.Kan det være en 25øring tro?
Hei Aristokraten, du har sikkert rett, det var et detektorfunn og det var flere 25 øre og 10 øre rundt omkring der den ble funnet. Den så bare så fin ut under forstørrelse, men ikke alt er gull som glimrer eller noe sånt :cry: :lol:

Eddik gjør sølvmynten litt mer matt i fargen :( men det må vel finnes flere måter å få av de siste flekkene? Den har jo ingen verdi utenom sølvvekten siden den er så slitt men hadde vært fint å kunne lest hva slags mynt og år det var.

TT
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gull- og Sølvmynt - strandfunn

Post by ramazotti »

Du kan bruke salmiakk, da forsvinner alt belegg. Her er målet å se hva det er.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”