Angående myntruller samt seddel album.

Numismatisk forum
Post Reply
Balder14
Posts: 13
Joined: 29 Jun 2015 14:30

Angående myntruller samt seddel album.

Post by Balder14 »

Hei.

Jeg lurer på en ting, hva myntruller angår. Jeg har ofte sett og lest om at mynter inni i myntruller er usirkulert, altså kv. 0. Men, hvor sikker kan en være på det egentlig, tanken slo meg da jeg handlet her forleden. For på et eller annet tidspunkt så må dagens omsetning fra butikk/butikker rundt omkring i landet komme tilbake til Norges bank for så å bli re-emballert. Da er de jo ikke i kv. 0, er det noen her som kan svare på det ?

Så over til et annet spørsmål, jeg skal begynne å samle norske sedler, hvilke oppbevaring/samlealbum anbefaler dere til dette? har lyst å gå for Importa albumet selv, tips mottas med stor takk.

Mvh
Balder14
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by jornkris »

Det er to forskjellige typer ruller.
En laget på myntverket, den er merket den kongelige mynt/det norske myntverket og inneholder kun myntene som er laget der altså nye usirkulerte mynter.
Og en annen laget av Norges bank, den er merket Norges bank/Nokas, den inneholder reemballerte mynter fra deres sentral, dvs sirkulerte.
Balder14
Posts: 13
Joined: 29 Jun 2015 14:30

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by Balder14 »

Hei.

Takker så mye for svar, selv om det var veldig seint. Trodde jeg fikk svar på min mail adresse når svar forelå her på "samlerforum.no"... Ok, så et oppfølger spørsmål, denne "regelen" med at de skal være merket "Den Konglige Mynt" eller "Det Norske Myntverket" for at det skal være orginale ruller i kvalitet 0, er vel ikke konsekvent da jeg ser at for eksempel "Skanfil" selger myntruller merket " Norges Bank" i kvalitet 0 eller UNC om en vil. også mange andre hevder dette.

Mvh
Balder
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by Olav K »

Har du noen garanti for at Skanfil har tittet inn i rullen? Jeg har særdeles stor respekt for jornkris' fagkunnskap, og det han sier er logisk. Nye mynter kommer fra Myntverket. Sirkulerte mynter som kommer via vekslingsautomater og andre kilder, skal jo settes i sirkulajon igjen og hva er mer praktisk enn å pakke det ned i ruller. Butikker trenger veksel og bestiller mynter fra banken, som igjen får dem fra Norges Bank. Selvfølgelig kunne de ha blitt levert i en plastpose, men det er lettere for alle å få en rull med definert x-antall mynter. Og man kan jo ikke utlevere nyslåtte mynter hele tiden, derfor har man et system hvor brukt mynt pakkes i rull av Norges Bank, mens ny mynt pakkes av produsenten - Myntverket.
Jeg må innrømme at jeg har trodd at banker som har "veksleautomater" hvor du kunne helle oppi hele utkommet fra skolebasaren og fikk kvittering på innbetalt kr. x på konto, også kunne pakke i rull selv - med det synes å være feil. Kanskje mer praktisk og billigere og sende sekker med mynt til NB og få ruller tilbake?
Når Skanfil betegner BU mynt som "Proof", kan de sikkert også kalle mynt i rull for "usirkulert" uten at de blir det av den grunn.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by janpetter »

Når det gjelder det siste du spurte om , så trår du ikke feil ved å gå for et Importa seddelalbum .
Finnes jo flere andre fabrikat også , men kjøp iallefall et hvor albumet kan settes i en kassett .
Balder14
Posts: 13
Joined: 29 Jun 2015 14:30

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by Balder14 »

Hei.

Takk for svar. Nei, har ikke noen garanti for at de har sjekket rullen. Men, skal de drive seriøst, så bør de jo sjekke dette, tenker jeg. Tør de å gamble på dette da, før de legger en myntrull ut for salg i kvalitet 0.
Setter også stor pris på "jonkris" sine innspill. Det er bare det at det spriker sånt, noen hevder at står det "Norges Bank" påtrykt så får du en usirkulert rull. Ok, så et nytt spørsmål de myntrullsettene som jeg går ut ifra er utgitt av " Det Norske Myntverket" (logoen er påtrykt lokket på skrinet) er disse myntrullene usirkulerte, da rullene inni skrinet har "NB" påtrykt, altså forkortelse for "Norges Bank" eller risikerer du å få sirkulerte mynter her?

På forhånd takk
Balder14
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by stigulv »

måtte i safen og se jeg nå rullene som er merken NB er usirkulerte mynter. Ruller merket Nokas er sirkulert ompakket mynt

har hele pakker av både 5 og 10 og 20 kroninger av slike og har åpnet flere ruller så jeg er 100% sikker
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Angående myntruller samt seddel album.

Post by stigulv »

nyere orginale med usikrulert mynt ser slike ut
Skjermbilde 2016-05-05 kl. 17.41.37.png
Skjermbilde 2016-05-05 kl. 17.41.37.png (220.02 KiB) Viewed 1675 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”