Ditt nyeste kjøp

Numismatisk forum
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Arve »

For å oppklare litt. Myntmestermerket på denne mynten er merket som kommer etter bokstaven B. Johannes holder ikke noe i høyre hånd, men han bruker den til å velsigne med (benedice) og da ser det ut som han holder noe i hånden pga fingerstillingen. Kilde her er teksten under bildene i lamoneta.it.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by vn2hare »

Takk Arve, nettopp hva jeg trodde. :D
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by G.Ravn »

Kina-Turkestan 100 silver dachin fra 1933 er på vei etter at budvinner ble forkastet av auksjonshuset :) Så fikk det for mitt bud :)
Attachments
China-Turkestan 100 silver dachin 1933.jpg
China-Turkestan 100 silver dachin 1933.jpg (527 KiB) Viewed 4854 times
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Trond i California »

Mitt nyeste kjoep er en pen 2 Mark 1661. Den ser ut for aa vaere noe over snittet for disse med tydelig loevehaar og godt preg. Jeg vurderer den foreloepig som 1+ eller kanskje svak 01/1+.
Attachments
2 Mark 1661 red.jpg
2 Mark 1661 red.jpg (326.93 KiB) Viewed 4821 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by vn2hare »

Ikke et område jeg er veldig godt kjent med (om det er vanlig med svakt preg etc.), men er ikke monogrammet, og kanskje også magepartiet på løven, for slitt til at mynten kan vurderes å være i nærheten av 01?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by tho »

Mitt seneste kjøp ble en medalje laget av den finske kunstneren Pekka Kontio (1933-1976).
medalje1.jpg
medalje1.jpg (21.43 KiB) Viewed 4745 times
medalje2.jpg
medalje2.jpg (17.24 KiB) Viewed 4745 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Ja, finnene har en medaljetradisjon som kunstnerisk er ganske så meget mer ambisiøs enn vår. Gratulerer.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by SamleStian »

Det var en riktig så pen medalje :D
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by ramazotti »

Trond har fått fatt på en riktig fin 2 Mark. Selv om løven er litt tynn rundt magen er det en rekke fine detaljer
å spore, NSKE samt 66 er skarpe , manken er god,med litt annen belysning kan vi nok finne litt pregeglans også.

Dansketidens mynter er ofte litt vonde å vurdere kun basert på bilder, men denne holder nok til 1+, uten problemer.

Den finske medaljen vet jeg ikke helt hva jeg skall mene om, men jeg vil ikke kalle den pen.....morsom er det
beste jeg har å si om den.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

ramazotti wrote:Den finske medaljen vet jeg ikke helt hva jeg skall mene om, men jeg vil ikke kalle den pen.....morsom er det
beste jeg har å si om den.
Jeg tror heller ikke jeg ville brukt "pen", og man kan godt kalle den "sær". Men det som jeg synes er morsomt med denne, og andre finske medaljer er at de tør å gå bort fra det pene og idealiserte. Her er portrettet en "karikatur", men antagelig rimelig treffsikkert (jeg kjenner ikke Paasikivis utsende godt nok til å vurdere det). Men (for meg, iallfall) gjør det et sterkere inntrykk enn om man hadde laget en "pent" portrett. Han var en omstridt politiker, og bølgene på reversen skal kanske markere det?
Så kan man like eller mislike denne type medaljer, men det er vanskelig å stille seg likegyldig. Men verden blir vel litt rikere hvis vi gir plass til "avvikere"? :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Noen har hørt meg holde foredrag om "Gullmyntens historie". Dette er et supplement til eksempelbasen, en fransk Ecu d'or fra restesalget etter Baldwins auksjon i oktober. Mynten er så stor som en norsk 20-krone av idag, men betydelig tynnere. Franske ecu d'or fikk aldri samme handelsmessige betydning som Venezias dukater og Firenzes floriner - det var fortsatt 100-års krig med med England, og gullmyntene gikk vel med til våpen og soldatlønn. Dette er et ualminnelig velbevart eksemplar av en ellers ikke uvanlig mynt.
Midd Frank Carl VI 1389 Ecu .jpg
Midd Frank Carl VI 1389 Ecu .jpg (151.03 KiB) Viewed 4562 times
Carl VI var ikke den heldigste av franske konger, først overstyrt av ambisiøse slektninger - og da han hev dem ut ved oppnådd myndighetsalder i 1388 fikk han regjere så vel at han fikk tilnavnet den "elskelige", men i 1392 ble han rammet av sinnsykdom og ambisiøse onkler og yngre brødre kom igjen på banen. Han fikk nå tilnavnet "den gale". Værre var det at slektningene begynte å sloss seg i mellom, og dette benyttet den engelske kong Henrik V seg av og slo franskmennene i slaget ved Agincourt i 1415. Henrik V skulle etter dette bli konge av Frankrike nå Carl VI døde. Når Carl døde på galehus i 1422, hadde sønnen Carl VII (den seierrike) likevel kraft nok til å hindre at Frankrike ble engelsk( godt hjulpet av Jeanne d'Arc). Mynten er fra 1389, altså ett av de få årene hvor Carl VI var myndig og hadde kontroll over eget sinn.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ask »

Hvis du synes at dette er skrapmetall, så har du rett. Disse nødmyntene som ble produsert i jernbaneverkstedet på Tabora stasjon i Tysk Østafrika i 1916 er laget av gamle metallrester. 5 - helleren ble stanset ut av granathylser som man hadde hamret flate, 20- heller- myntene både av metallplater som forelå ferdige og av en egenkomponert legering. Bestillingen fra myndighetene var store mynter som så gylne ut, slik at de innfødte skulle akseptere dem bedre. Senere ble det det også laget gullmynter, men det er en annen historie.
J 723 A.JPG
J 723 A.JPG (247.68 KiB) Viewed 4498 times
J 723 R.JPG
J 723 R.JPG (239.42 KiB) Viewed 4498 times
J 725 b Av.JPG
J 725 b Av.JPG (284.89 KiB) Viewed 4498 times
J 725 B Re.JPG
J 725 B Re.JPG (269.26 KiB) Viewed 4498 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ask »

Og en til:
J 726 Av.JPG
J 726 Av.JPG (285.9 KiB) Viewed 4497 times
J 726 Re.JPG
J 726 Re.JPG (293.72 KiB) Viewed 4497 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Gratulerer. Historien om 1. verdenskrig i Afrika er spennende, og helt annerledes enn krigen i Europa. Her var tyskerne "underdogs", men viste en kollosal improvisasjonsevne som nettopp mynter laget av patronhylser viser. Vi hadde en artikkel om "gullelefantmyntene" i NNF-Nytt 4-2012, skrevet av Mathias Engel. I en kommentar viser jeg også til boken "Tip and Run" av Edvard Paice, som til tross for at han er engelsk viser stor beundring for tyskernes improvisasjonsevne. Jeg går ut fra at disse myntene ikke er helt vanlige? Jeg har sedler fra Tysk Øst-Afrika under WW1 (går inn i Notgeldsamlingen), men disse har jeg aldri sett.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ask »

Hei,
takk for godord ang mine nyervervelser. Heldigvis er de fleste variantene av heller-myntene svært vanlige, ihvertfall på det tyske markedet Jaeger- katalogen fører opp 8 typer, men ifølge enkelte samlere er dette bare en del av sannheten. Pga de primitive produksjonsvilkårene er ikke to mynter av samme type helt lik heller.
Her er en filmsnutt som viser en av hovedmetallkildene til messingen som ble brukt under utmyntingen
https://www.youtube.com/watch?v=wXANZ-nrM8Q

DOA- sedlene er også et spennende samleområdet, de første ser ennå noenlunde pengeaktige ut, desiste ble produsert ute i bushen med et leketrykkeri som ble funnet av de tyske troppene på en farm og ligner mere på lekepenger. Men innløst ble de til slutt, mens Tabora- myntene ble omgående erklært verdiløse da belgierne og sørafrikanerne hadde vunnet fram.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”