2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Numismatisk forum
Post Reply
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Post by SamleStian »

http://roschberg.no/product/2-oere-1936 ... opi-12428/

Har jeg gått glipp av noe? Var ikke klar over at det fantes kopier av denne, ei heller at verdien av originalen var steget så meget siden katalogen som kom midten av september :lol:

Skjermbilde i fall feilen er rettet :)
toøre.png
toøre.png (45.24 KiB) Viewed 1556 times
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Post by samler607 »

Roschberg er en meget seriøs handler, og dette er nok bare en glipp med kopi.

Men ang. prisen så må du følge med på hva ting blir solgt for, og ikke bare studere en katalog,.
Prakt mynter er IKKE priset i kataloger, og går alltid høyt.

eks. 2 øre 1937 eks. numisma eks. OMG, som de solgte på jub. auksjonen lot 829 den fikk tilsalg på 3960,-kr ink. salær
katalog er 400,- i kv. 0
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Post by Myge »

En del praktmynter kommer på auksjon om mindre enn en uke, kav være verdt å følge med på :)
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: 2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Post by SamleStian »

Er klar over at Roschberg er seriøs forhandler, handler fra nettbutikken deres nå og da selv, derfor jeg oppdaget denne. Skjønnte det må ha vært en feil men syns den var litt morro, en "kopi" til 4000 :) Var ikke klar over at prakt-eksemplarer går så langt over "normal"-pris. Jeg behandler jo selv katalogprisen som en pekepinn og ikke fasit, så ble litt sjokket når jeg ikke visste at prakteksemplarer gikk for så mye mer :)

Må innrømme jeg var litt trøtt når jeg skrev originalinnlegget og det hele var mye festligere i går kveld enn i dag :lol:
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Post by Ask »

" Kopi " betyr her nok at det er en kopi av filen med salgspresentasjonen. Denne 2- øringen ble først lagt ut for salg i forrige uke eller for to uker siden og var borte fra listen etter noen få timer. Enten solgt og returnert eller så var det noe som ikke stemte med den opprinnelige filen.Roschberg har nok glemt å slette ordet " kopi ".
Tror den eneste toøringen som det finnes kopier av er 1968- høna.

Mvh. Ask
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 2 øre 1936 PRAKT (Kopi)

Post by Alex R »

Hei!

Forklaringen på dette er enkelt ; Denne mynten har blitt listet av en under opplæring, og ikke fått vite at ordet KOPI skal slettes. (Det er noe som kommer opp på alle varer som blir registrert og må slettes manuelt).

Varen er hvertfall solgt og slettet, hvis det skulle være noe tvil om det.

Mynten er heller ei en KOPI, for de som skulle lure på det,

mvh

Alexander Røer
Roschberg Mynthandel
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”