Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Forum for medaljesamlere.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Olav K »

Teksten under ørnen er jo også morsom: "10 timer i forkjøpet". Det var jo den offisielle tyske begrunnelsen, de klarte såvidt å avverge engelsk invasjon.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Lagrinn »

Hei Trond.

Jeg solgte min S&H på skanfil i et svakt øyeblikk, den grenser vel nesten til praktkvalitet, å er vel et salg jeg angrer på, for finner nok ikke den i en slik kvalitet med det første :(

Jeg mener denne gikk for overkant av 4000,-, dette er vel ett par år siden nå snart.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Flash »

Det var usedvanlig godt betalt. Gikk en hos Münzenhandlung Harald Möller GmbH for 1-2 år siden for 60 Euro.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Mitt nye bidrag I denne traaden er en Throndsen medalje fra 1902 laget for Bjørnstjerne Bjørnson sin 70 aars dag. Medaljen er klassifisert som Støren og Holst 232 (jeg har desverre ikke den referanse boken). Den er ikke inkludert I Kvist sin medaljekatalog, men jeg fant en referanse paa Samlerforum som hjalp til identifiserngen.

En flott medalje som vil bli addert til min lille Throndsen samling. Jeg har ikke tilgang til data om opplag eller verdi saa setter pris paa om noen har mer informasjon.
Attachments
Bjoernstjerne 1902 Throndsen red.jpg
Bjoernstjerne 1902 Throndsen red.jpg (224.98 KiB) Viewed 3127 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Dagens innlegg er en pen Grieg medalje. Jeg kjenner ikke til gravoeren A. Dahl og husker ikke aa ha sett denne I noen av medaljekatalogene mine. Kanskje den er del av en serie om komponister/musikere? Den er 7 cm I diameter og veier 145 gram. Noen som har mer informasjon?
Attachments
Grieg Medalje Red.jpg
Grieg Medalje Red.jpg (321.8 KiB) Viewed 3079 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Olav K »

Gratulerer! Når jeg en dag selger mine grekere, som skal gi meg pensjon - skal jeg holde av en liten del til medaljer. De er jo så flotte, og likevel billige, iallfall noen. Om denne var "billig" vet jeg ikke, men jeg ble så fascinert at jeg ikke kunne la være:
Orson Welles Minne1986, 75mm 253gr937496.jpg
Orson Welles Minne1986, 75mm 253gr937496.jpg (156.22 KiB) Viewed 3062 times
Orson Welles, bare de som kjenner navnet vil skjønne hvorfor.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Arve »

Fin medalje det der. Fint portrett, men jeg synes særlig reversen med profilen til Harry Lime var original. Selv ville jeg nok heller investert i BlueRay-boksen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by kråketoppen »

Hei Trond.

Kanskje Hr. Kvist må på banen mht. dine flotte medaljer? Er jo ett hull 1906 - 1919 i nyere kataloger.
Alltid flotte bilder, selv må jeg gå inn på krympesiden for å legge ut her, men blir for kranglete.
Din medalje er sendt deg og kanskje legge ut her? :)
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Neste innlegg I denne traaden er en pen Throndsen medalje fra 1899 - Haandverks - Industri - Og Landbrugs - Udstillingen I Skien .

Da jeg var I Oslo foer jul fikk jeg vite av en av vaare fornemme eksperter at det er Støren & Holst 182 og at den er relativt sjelden. De er paa tide at jeg skaffer meg Støren & Holst referanseverket saa si gjerne ifra om dere finner en slik til salgs.
Attachments
Throndsen 1899 Haandverk red.jpg
Throndsen 1899 Haandverk red.jpg (309.19 KiB) Viewed 2972 times
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Flash »

Du bør absolutt anskaffe deg katalogen til Støren & Holst. Dukker opp med ujevne mellomrom med normalpris 800-1000.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Jeg trenger definitivt Stoeren & Holst boken, Flash. Jeg haaper aa finne et eksemplar snart.

Den neste medaljen I denne traaden er i anledning Den Norske Studentersangforenings foerste Amerikaferd I 1905. Jeg er ikke sikker paa om den er kobbernikkel eller soelv - den veier 23.4 gram. Jeg saa at en kobberversjon av denne medaljen gikk paa OMG auksjon 11/13 for pene 1650 NOK men den var I noe bedre kvalitet. En kjekk medalje med god Norvegiana historie.

En kort historie om Studentsangforeningen finner du her:
http://www.studentersangforeningen.no/o ... bliografi/
Attachments
Studentsangforening red.jpg
Studentsangforening red.jpg (244.86 KiB) Viewed 2887 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Liten respons paa denne traaden, men jeg proever likevel litt til...

Neste medalje er fra 1907 av Norwegian-American Copper Mining and Smelting Company. Den er laget av kobber fra gruven I Fines ca 60 km fra Trondheim. Foretaket var et amerikansk gruvelseskap basert I Chigaco, styrt av Soer Dakota lover, med $1 million I startkapital, norsk- amerikansk ledelse og gruver I Norge. Planen var aa eksportere cupriferous pyrites til UK. Gruven hadde 100 ansatte og aarene hadde 3 til 10% kopper, 10 to 30% Sulphur og litt soelv & gull. De hadde ogsaa kontor I Tromsoe og gruve I Lyngenfjorden.

Medaljen er laget I forbindelse med foerste smelting fra Fines 17 mai 1907. Kan vel neppe kalle denne en 17 medalje men artig valgt dato :D . Jeg maa velge om jeg skal legge denne I esken markert 17 mai medaljer eller Norvegiana. Det siste er nok det rette.

Internet er fantastisk og her er hva jeg fant om denne aktiviteten.

Fra Wikipedia:
Fines Gruve var en kobbergruve i Verran kommune, Nord-Trøndelag, som var i drift fra 1906 til 1908.

Gruva ligger ved fylkesvei 193 mellom Meltingvatnet i Mosvik og Verrabotn i Verran. Gruva har flere innganger, både nede på høyde med veien og lengre opp i lia. Inngangene har blitt murt igjen, men de fleste har senere blitt brutt opp og store deler av gruva er farbar med unntaket av endel sjakter som er fylt med vann.

Det var Fredrik Stuler, en mann fra Steinkjer som fant malmgangen til Finesgruva på 1890-tallet. En norsk-amerikaner, Andersson, ble interessert i skjerpet, og sammen med brødrene Hellem fra Stod, som drev i fiskeribransen, dannet de i 1905 Norwegian – American Copper Mine.

Nordlendingen H. Boholm fra Buholmen ved Bodø ble direktør. Han hadde ingen erfaring med gruvedrift, og så seinere ble bergingeniør Carl Lian fra Steinkjer ansatt. Lian ble seinere administrerende direktør ved Vigsnes Gruver. En svensk bergingeniør H.H. Smith ble benyttet som konsulent.

Han foretok en beregning av den sannsynlige malmmengde over en strøklengde på 450 m, og kom til at det måtte kunne brytes 47.250 tonn med en gjennomsnitt på 6 - 7 % Cu. Han beregnet også noen arbeidspriser inklusive materiell til: Synkdrift kr. 15 pr m3, ortdrift kr. 10 pr m3, strossedrift kr. 6 pr m3. Som årlig produksjon foreslo han 2000 tonn malm.

Alt i 1906 begynte driften med oppsetting av brakker og anlegg av vei ned til sjøen. Det ble også bygget kai ca. 1 km fra gruva, som lå øst for denne. Samtidig ble bryting igangsatt, først i dagbrudd, seinere med sjakt og 2 stoller. I 1906 ble det også bygget en taubane fra gruva ned til kaien. En hovedstoll ble drevet 6 m overfor taubanen. Et skeidehus ble reist med 8 båser for sortering av ulike kvaliteter. Samlet arbeidet inntil 16 mann, 2 mann for hver bås. Videre ble det oppført en smie.

I 1906 var det i arbeid 150 mann, og i 1907 var tallet kommet ned til 30. Lian hadde 2 stigere, begge fra Kongsberg, John Johansen, som overstiger og Kortvedt som understiger. I midten av april 1907 var det uttatt 300 tonn eksportkis og 7000 tonn vaskegods. Dette førte til en optimistisk antakelse om at en kunne påregnet 55.000 tonn malmførende gods med respektive 6,25 % og 1,6 % Cu. På tilråding fra Smidt ble det bygget et vaskeri for utnyttelse av de fattige malmene, vaskegodset eller såkalt annensort.

Det viste seg for øvrig at malmgangene var svært variable fra 1 m mektighet ned til bare noen få cm. Også kobbergehaltene var betydelig dårligere en det som ble anslått i starten. Malmen ble etter hvert sortert i 3 sorter: eksportkis, vaskegods og grus, som var det dårligste.

I 1908 ble det klart at omkostningene var for store i forhold til den mengde stykkmalm og konsentrat som ble oppnådd. Professor Johan Herman Lie Vogt ble konsultert, og konkluderte etter befaring, som munnet ut i en rapport som anbefalte alternativt å stanse driften eller fortsette med forsøksarbeider med lite håp om treffe malm som kunne gi lønnsomhet. ”Fines er en ualminnelig fattig forekomst” skrev han. Sommeren samme år ble det over kai skipet 120 tonn stykkmalm og 18 tonn kobberkonsentrat i sekker. Kobberprisen var kr. 110 per tonn for malm med 13 % Cu. Dette var alt som ble skipet fra selskapet i driftsperioden.

Nede ved kaia var det også bygget et laboratorium pluss butikk og bakeri. Gruvegodset fra gruva ble lagret 50 m fra og 15 m overfor kaia. Vaskeriet hadde en steinknuser, pumper, Elmore- flotasjonsapparat samt 2 stykk kulemøller. For driften var det anskaffet en Tangys gassgenerator på 100 Hk. Med et svinghjul på 7,5 tonn veide motoren 41 tonn. Den sto igjen på plassen etter at driften var nedlagt frem til 1. verdenskrig da den ble sprengt i stykker og solgt som brom.
Her er litt eldre informasjon:
NORWEGIAN-AMERICAN COPPER NORWAY. MINING & SMELTING CO. Office: 1618 Milwaukee Ave., Chicago, Ills. Mine offices: 3 Fjordgaden, Trondhjem, Norway, and Goulasjok, Lyngenfjord, Tromsoe, Norway. Employs 100 men. Adolph Larson, president; John Iverson, vice-president; Andrew J. 10G1 Breda, secretary; Hakon Thompson, treasurer; Hans Boholm, general manager; D. Bryn and J. Johansen, superintendents; Harald Bodtker, engineer. Organized Apr. 20, 1905, under laws of South Dakota, with capitalization $1,000,000, shares $1 par; issued, $450,000. Annual meeting, first Monday in April. Lands, 54 claims, in 5 group" situated in 4 districts.

Formation is much the same at the various properties, country rock being micaceous schists, of lower Silurian age, with eruptive greenstone conformable with the schists, ore bodies occurring as extended lenses, very persistent in strike and depth, on the contact of the schists with metamorphosed olivine gabbro. Ore is cupriferous iron pyrites, carrying 3 to 10% copper and 10 to 30% sulphur, with small gold and silver values.

The principal mines, known as Fines and Tingstad, formerly belonging to King Christian Frederik of Denmark, were worked, 1765-1817. These mines are circa 60 miles from Trondhjem, and about 1/2 mile from tidewater, lying in 2 different valleys of about 20 miles length, connecting with the Trondhjemsfjord, giving fine water transportation.

The Fines mine is held under a contract, by which it can bought for $40,000 cash, or the same price in yearly installments, or can be operated on a royalty basis for 90 years. This mine carries a 5' vein, estimated to show 50,000 tons of ore averaging 6 to 7% copper.

The Tingstad mine is held under a similar contract, on the basis of $45,000 cash, or a royalty of 35 cents per metric ton. The company also has sundry claims, including the Lyngenfjord mine, having an aerial tram to Kaafjord. This mine is near tidewater that does not freeze in winter, and is favorably located for shipping. There also are claims on the Island of Vanden, at the mouth of the Lyngenfjord, 25 miles north of Tromsoe. The various lands of the company have several available water powers, and the company plans installing a concentrator and beginning shipments of cupriferous pyrites to Great Britain. Property considered promising.
Attachments
NAMC 2.jpg
NAMC 2.jpg (150.46 KiB) Viewed 2793 times
Fines_Gruve.jpg
Fines_Gruve.jpg (772.03 KiB) Viewed 2793 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Olav K »

Trond i California wrote:Liten respons paa denne traaden
For all del fortsett! Ikke bare har du fine bilder, men også det at du fletter inn historien bak medaljen tror jeg det er fler enn meg som setter pris på. Tråden er flittig besøkt, du kan sjekke antall visninger under bildene.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Askeladd »

Jo, Trond, du må bare fortsette å poste her. Morsomt å se hva du kommer over. Selv har jeg etterhvert en del bra Throndsen-medaljer. Foreløpig er jeg for dårlig på fotografering, men skal etterhvert prøve å poste noen bilder.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Arve »

For all del fortsett å legge ut medaljene dine, det blir mye interessant kultur- og utvandrerhistorie av dette. Jeg følger ihvertfall interessert med selv om jeg ikke samler medaljer selv. :D
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Medaljer”