Kinesisk maleri på silke

Post Reply
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

Heisann alle fra natteravnen :)

Lurte på om det finnes noen som er Kina-eksperter her, kan kinesisk og eller vet om lenker til steder som kan identifisere denne?

Info: Arvet, malt på silke, kanskje kjøpt i gamle Burma?

Ifølge en kinesisk-lesende venn står det ca: "Høsten har kommet, men vi har ikke innhøsting" + to ord til.

TromsøTorstein
SAM_0364-redusert.jpg
SAM_0364-redusert.jpg (95.83 KiB) Viewed 1565 times
SAM_0363-redusert.jpg
SAM_0363-redusert.jpg (96.47 KiB) Viewed 1565 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by tho »

Det ser litt 1900-talls ut og mere som noe turistene kjøpte.
Da er det et relativt lit maleri på silke.
Har flere selv, men også av noen store artister.

En side her, men ikke oppdatert med 1900-tallet:
http://www.art-virtue.com/history/index.htm
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

tho wrote:Det ser litt 1900-talls ut og mere som noe turistene kjøpte.
Da er det et relativt lit maleri på silke.
Har flere selv, men også av noen store artister.

En side her, men ikke oppdatert med 1900-tallet:
http://www.art-virtue.com/history/index.htm

Heia Tho og takk for svar.

Man sitter jo og lurer i disse "kjøpe alt som ser kinesisk ut" tider, du har sikkert rett at det er turistrelatert og det er vannskadet (tror jeg) på nederste delen så..

Men var veldig nyskjerrig på om de røde tegnene var navnet på den som hadde malt det eller noe slikt da :)

Mvh
TromsøTorstein
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

Hvis det er noen andre som lurer fant jeg likens silkebilder på Christiania Auksjon som skal gå nå i August. De selger 4stk. med utgangspris: 1200 - 1500 kr. Skal oppdate når og hvis de blir solgt :)

http://www.chr-auksjon.no/auctions/78/items/44512

Mvh TromsøTorstein
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by tho »

TromsøTorstein wrote:Hvis det er noen andre som lurer fant jeg likens silkebilder på Christiania Auksjon som skal gå nå i August. De selger 4stk. med utgangspris: 1200 - 1500 kr. Skal oppdate når og hvis de blir solgt :)

http://www.chr-auksjon.no/auctions/78/items/44512

Mvh TromsøTorstein
De jeg har i den størrelsen har jeg betalt mellom 10 og 50 kr pr. stykk for.

For en ukyndig person er det ikke så lett å se forskjell på hva som er verdt
masse penger og det som ikke har noen større verdi.
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

Hei Tho, det er sant nok. Man må nok kunne litt om disse versjonene for å finne de som er salgbare. Min er ikke det selv om den kanskje er signert av riktige lokalkunstnere el. lign. fordi den er vannskadet i nedre del. Kanskje Kina-salg boomen er på hell når det gjelder mange slags objekter, ser ofte fin 1700-tall keramikk fra Kina (eksport) som selger for overraskende lave priser?!

Mvh TromsøTorstein
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by tho »

TromsøTorstein wrote:Hei Tho, det er sant nok. Man må nok kunne litt om disse versjonene for å finne de som er salgbare. Min er ikke det selv om den kanskje er signert av riktige lokalkunstnere el. lign. fordi den er vannskadet i nedre del. Kanskje Kina-salg boomen er på hell når det gjelder mange slags objekter, ser ofte fin 1700-tall keramikk fra Kina (eksport) som selger for overraskende lave priser?!

Mvh TromsøTorstein
Etter hva jeg forstår er Norge et dårlig marked for kunst og antikviteter fra Kina.
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

tho wrote:
TromsøTorstein wrote:Hei Tho, det er sant nok. Man må nok kunne litt om disse versjonene for å finne de som er salgbare. Min er ikke det selv om den kanskje er signert av riktige lokalkunstnere el. lign. fordi den er vannskadet i nedre del. Kanskje Kina-salg boomen er på hell når det gjelder mange slags objekter, ser ofte fin 1700-tall keramikk fra Kina (eksport) som selger for overraskende lave priser?!

Mvh TromsøTorstein
Etter hva jeg forstår er Norge et dårlig marked for kunst og antikviteter fra Kina.
Da burde det jo være et marked for å kjøpe i Norge og selge på Britisk marked ev. Ebay? De som kan sin kinesisk keramikk har vel noen gode kjøp på gang når de ser de rette symbolene på undersiden :) Har sett på auksjon-serier fra England at kinesisk går for høye summer de siste årene, spesielt keiserlig gul og sånt da, men også små skåler som ingen visste var sjeldne etc. Fasinerende.

Mvh TromsøTorstein
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

Solgt for 2200,- kr (pluss avgifter etc.)

Mvh TromsøTorstein
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by tho »

TromsøTorstein wrote:Solgt for 2200,- kr (pluss avgifter etc.)

Mvh TromsøTorstein
Det synes jeg å være en god pris så slett som auksjonsbeskrivelsen var.
Nå vistes dessuten bare ett av de fire bildene. Kan hende det var en
godbit der?
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: Kinesisk maleri på silke

Post by TromsøTorstein »

tho wrote:
TromsøTorstein wrote:Solgt for 2200,- kr (pluss avgifter etc.)

Mvh TromsøTorstein
Det synes jeg å være en god pris så slett som auksjonsbeskrivelsen var.
Nå vistes dessuten bare ett av de fire bildene. Kan hende det var en
godbit der?
Det kan hende, er nok best å se de fysisk så fordel for de som kan ta tur innom lokalene. Er enig at presentasjonen var slapp, ingen oversettelse el. andre detaljer. Vurderer å selge hos dem har masse arv div. men selv om sidene er fine så synes jeg de er litt slappe på div. ting. Feks. så kan man ofte se at sølvpussen de gjør på sølv-varer har flekker igjen der det er litt vanskelig å komme til.

Blomquist er en mer finere på det auksjonist men man får jo knapt svar fra dem når man sender forespørsel.

Tar gjerne imot hvis du/noen har tips til flinke auksjonist-hus som alternativ til Blomquist/Christiania.

MVh TromsøTorstein
Post Reply

Return to “Malerier”