3 Amerikanske, 2 Norske

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

3 Amerikanske, 2 Norske

Post by TromsøTorstein »

Synes dere disse bør renses på noen måte eller bare være som de er? Bildene er i 600dpi så hvis dere åpner de burde dere klare å se skader etc. Det som fins av flekker etc. er egentlig bare overflatemøkk men jeg er jo forsiktig med å røre på de så vet ikke om de trenger et varmt forsiktig bad engang.

Veldig snilt om det kan indikeres noen verdi, tenker å dytte dem ut på et eller anna salgssted hvis de er verdt noe.

Natteravn Torstein
004-b.jpg
004-b.jpg (1.04 MiB) Viewed 1210 times
004-a.jpg
004-a.jpg (1.07 MiB) Viewed 1210 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by karstkri »

La de være som de er , rensing gjør at myntene taper seg i verdi.Eventuelt kan man skylle i lunket vann med dråpe salo og klappe de tørre forsiktig.
Dine mynter anbefaler jeg ikke å gjøre noe med. Etter å ha blåst opp bildene ser jeg at 2 kr. er fra 1912 som er et godt år. Står i 700 kr .i kvalitet 1 og 1000 kr i kvalitet 1+. 10 kr. 1964 finnes det enorme mengder av i god kvalitet så din er sølvverdi .Den eldste sølv dollaren er godt slitt ca. 150-180 kr. og den fra 1922 omtrent det samme. 1/2" dollaren er fra 1952 som er et forholdsvis tidlig år for typen, først kom i 1948. Mulig rundt hundre kroner.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by karstkri »

dobbelreg.
karstkri
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by TromsøTorstein »

karstkri wrote:La de være som de er , rensing gjør at myntene taper seg i verdi.Eventuelt kan man skylle i lunket vann med dråpe salo og klappe de tørre forsiktig.
Dine mynter anbefaler jeg ikke å gjøre noe med. Etter å ha blåst opp bildene ser jeg at 2 kr. er fra 1912 som er et godt år. Står i 700 kr .i kvalitet 1 og 1000 kr i kvalitet 1+. 10 kr. 1964 finnes det enorme mengder av i god kvalitet så din er sølvverdi .Den eldste sølv dollaren er godt slitt ca. 150-180 kr. og den fra 1922 omtrent det samme. 1/2" dollaren er fra 1952 som er et forholdsvis tidlig år for typen, først kom i 1948. Mulig rundt hundre kroner.
Hei og takk for at du tok deg tid til å svare :) Skal prøve den ene 1964 i lunkent vann og bare med finger-rubbing og tørkepapir-klapp-tørking. Gøy at 2krone var litt ettertraktet, kanskje den er noe for neste Skanfil? Jeg registrerte meg på QXL rett før de fjernet bunnpluggen, flaks at jeg ikke ble stuck der med disse.

Jeg har endel flere som jeg ikke har gått gjennom enda (arv) er det spesielle mynter du/dere ser etter som jeg skal være obs på tro?

Ha en fin-fin dag :)
TromsøTorstein
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by Askeladd »

Hei TromsøTorstein, og velkommen til forumet.

Dersom du skal "vaske" 10 kr Eidsvold så husk et par dråper med Zalo, ellers er det lett å gni inn småriper og fingeravtrykk.
Når det gjelder andre mynter du skal være obs på så kommer det an på om de er norske eller utenlandske. Jeg anbefaler deg å kjøpe "Handlerkatalog norske mynter 1699-2015". Koster 125,- eller "Norges Mynter" 45.utgave 2015, koster 110,-. Begge gir gode opplysninger om norske mynter og med priser på de forskjellige kvaliteter.
En litt dyrere bok er "Norges Mynter 1814-2014" av Jørn Kristian Larsen, koster ca 375,- (husker ikke helt nøyaktig) Han er forøvrig medlem på dette forum og kan sikkert kontaktes på sitt nick: jornkris, med en pm.
Prisene som er oppgitt i de to førstnevnte katalogene er priser som myntforhandlere tar og ikke hva du kan beregne å få ved salg til f.eks disse, men det vet du kanskje.
Du kan også låne på biblioteket, f.eks World Coins.

Rent generelt er mynter fra Haakon VII før 2. verdenskrig interessante, særlig kobbermyntene (egentlig bronse) og de tidlige sølvmyntene. Noen av de norske jern - og sinkmyntene er også interessante i gode kvaliteter. Lykke til i jakten på gode mynter :)
PMArgentum
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2014 21:52

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by PMArgentum »

Hej

Du kan også følge dette link til et komplet online-katalog over verdens mynter fra ca 1700 og frem. Det er World Coins (Altså KM-kataloget) vurderingerne er i USD.

Eksempel på 2 kroner 1912 Norge: http://www.ngccoin.com/price-guide/worl ... duid-96017

http://www.ngccoin.com/price-guide/world/

Hilsen PMArgentum
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by TromsøTorstein »

Hei Askeladd og PMA, takk for så fine svar, jeg bookmark'er nettsider som en helt her, må passe på å ikke bli helt hekta nå da (for seint hehe :p )

Jeg er jo en Finn.no bruker og fikk med meg QXL "idiotien" så jeg tipsa dem om at de må ta sjansen og ta opp auksjon-tråden ihvertfall noe av den, fordi jeg synes de (Finn) har litt sånn "Skandiabanken" forståelse av sine brukere, og deres grensesnitt er så utrolig brukervennlig.

Hvis de (Finn) ikke gjør noe tror jeg Skanfil kommer til å sige innpå deres salgsområder ganske snart er min "hunch", Skanfil gjør mye av de rette tingene og er aktive mot samlere her også har jeg skjønt?

Hvis man sender inn mynter (til f.eks. Skanfil), tar de seg av det som skal til av kvalitetsvurdering og riktig rens som en del av sine gebyrer ved auksjonssalg?

Jeg prøvde å registerere meg på Ebay men synes det var tragisk kronglete og er usikker på om så mange fler kjøpere vil se objektene med så massivt mange registreringer og ting fra større land i søkeresultater (for ikke å nevne alle fakes, som har gjørt meg skeptisk til å kjøpe selv :/ )..

Ha en klingende mynt dag :D
TromsøTorstein!
TromsøTorstein
Posts: 28
Joined: 09 Jun 2015 04:09

Re: 3 Amerikanske, 2 Norske

Post by TromsøTorstein »

Slettet
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”