"Solrubel"

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: "Solrubel"

Post by jornkris »

Olav K wrote:Det hjelper ikke om NGC har sagt at mynten er ekte, hvis den ikke er det
Hvis de har sagt den er ekte og den ikke er det vil de dekke ditt økonomiske tap. Dvs de kjøper den falske av deg til "fair markert price" tilsvarende en ekte. Det er endel av garantien deres, en garanti som overgår de fleste auksjonshus (som har tidsbegrensinger på hvor lenge etter du kan komme å klage)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Nå må vi ikke glemme hva diskusjonen startet med. Anda spør om det er noen vits å bekoste gradering/slabbing når auksjonhuset uansett har ansvaret for beskrivelsen av mynten. Mitt svar var "nei" basert på samtaler med mynthus i Norge og utlandet, de står selv for beskrivelsen. Om en gradert mynt viser seg å være falsk og den avvises at auksjonshuset, må du selv ta reklamasjonen med graderingsselskapet, og det er godt mulig det er greitt. Om det er like greitt om det norske auksjonhus nekter å gradere en "MS" mynt til 0, men insisterer på at den må utbys som 01 (AU), vet jeg ikke hvor greitt det er å reklamere overfor graderingsfirmaet. Gradering er subjektivt, og om auksjonshus x mener mynten er 01 og graderingsfirma y mener den er 0, ender med at det er en meningsforskjell, men det er ingen objektiv instans som kan gi en fasit. Men når auksjonhus x "nedgraderer" mynten som y har satt til 0, er det jo fordi auksjonhuset ikke vil risikere reklamasjon for "overgradering", vel vitende om at slabben fra et USA-firma som kanskje aldri har sett andre eksemplarer av den mynten de har slabbet har beskjeden beviskraft i en disputt.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: "Solrubel"

Post by mynt01 »

mynt01 wrote:
Olav K wrote:Ja auksjonshuset har ansvaret for beskrivelsen av objektet. Det gjelder også om det er slabbet av et amerikanske graderingsbyrå. Det hjelper ikke om NGC har sagt at mynten er ekte, hvis den ikke er det (men om så var tilfelle ville nok NGC hatt et problem...). Og når vi vet (Lissner-aksjonen var et eksempel) på at gradering ikke nødvendigvis var korrekt,
Hei, kan vi få noen eksempler på dette. Og korrekt gradering?
Det er sikkert ikke alle som har fått med seg hva som var problemet.
Da registrerer jeg at du ikke vil eller kan svare på mitt spørsmål.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Jeg har vist til artikkelen i NNT nr, 4 - 2014. Det er også vist til diskusjonen om Lissner her på forumet. Jeg burde kanskje ikke ha brukt formuleringen "ikke korrekt" om graderingene, fordi det ikke finnes en fasit. Men jeg merket meg at CNG som var teknisk arrangør for auksjonen presiserte at graderingene ikke var gjort av dem. Jeg snakket med mynthandlere i Norge og Tyskland som hadde besiktiget objektene, og som fant resultatene "hinsides" selv med romslige fullmakter fra norske samlere. Kjetil Kvist har gitt en fornuftig analyse her på forumet. Norske mynter er "eksotiske" sett med amerikanske øyne, opplagene er minimale sammelignet med amerikanske mynter, og har du penger nok - betaler du fort vekk meget for mynten som oldefar kunne ha hatt med seg i amerikakofferten. Det er et annet marked, med andre premisser.
Det store spørsmålet etter Lissnerauksjonen var om de høye prisene ville gi utslag i Norge. På forespørsel svarte Gunnar Thesen "ja", men i den betydning at disse prisene kunne lokke flere norske selgere på banen. Det har skjedd. Utbudet av norsk og dansk mynt på OMG 6 er noe av det beste vi har sett på lenge. Meget av høy kvalitet, og prisene for de beste var gode - men langt fra Lissner-prisene. Ta unionstid på Lissner og OMG 6, sammenlign priser og gradering (selvom gradering etter bilde i utgangspunktet er fåfengt, men her får vi tro at begge kataloger streber etter å gi det beste bilde).
Jeg selv graderer ikke mynt ( ja - én gang her på forumet gjorde jeg det, og klovnen som høvlet meg ned forsto ikke at mynten hadde en gang vært min, og jeg hadde såvel selgers som mynthandlers vurdering med forklaring i ryggen når jeg referete til katalogbeskrivelsene). Mitt poeng er at USA gradering/slabbing av europeisk mynt ikke har egenverdi hvis du skal handle på det norske eller europeiske marked. I all fall er det det jeg blir fortalt av handlerne. Kanskje de lurer meg? Siden de er like meget interessert som meg i best mulig pris for det jeg selger, har jeg vondt for å tro det. Når europeiske handlere ikke har høy vurdering av US slabbing er forklaringen enkel: antallet norske/danske/svenske/tyske/ mfl mynter som passerer de innbyrdes konkurrerende amerikanske graderingselskaper er begrenset. En mann som Gunnar Thesen kan vel ha sett 10.000 Karl Johan dalere for hver som måtte komme innom f.eks. NGC. Når vi også vet at graderingsselskapene konkurrerer - og kan vinne på å tøye vurderingen oppover ( Wow, selskap x gir meg MS 66, mens Y bare ga meg MS 64!) blir ikke tilliten styrket.
Nå kan det være annerledes på QXL eller E.bay. Om jeg hadde vært der hadde jeg kanskje følt meg tryggere på en slabbet mynt, enn en uslabbet. Men norske mynthandlere vil kunne fortelle deg historier om folk som begeistret har kommet med en MS-slabb for videresalg og opplevd at den nok ikke holder den lovede grad. Throndsens flotte øre-mynter fra sent 1800 tall sammenlignes med amerikanske cent-mynter fra samme periode. Det vi kaller pen 1+, blir MS 66 i USA. Fint om du skal selge i USA, ingen hjelp om du skal selge gjennom froffe handlere i Norge, men du kan alltids få sokket noen på QXL e.l.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by Kjetil Kvist »

jornkris wrote:
Olav K wrote:Det hjelper ikke om NGC har sagt at mynten er ekte, hvis den ikke er det
Hvis de har sagt den er ekte og den ikke er det vil de dekke ditt økonomiske tap. Dvs de kjøper den falske av deg til "fair markert price" tilsvarende en ekte. Det er endel av garantien deres, en garanti som overgår de fleste auksjonshus (som har tidsbegrensinger på hvor lenge etter du kan komme å klage)
Hvilket kan bli interessant da NGC nå har vaklet mellom ekte/falsk på enkelte eldre kinesiske dollars. Eller bare returnerer med at de ikke kan avgjøre spørsmålet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by Kjetil Kvist »

Olav K wrote: (Bruk budfirma - ta ikke sjansen på store sølvmynter i håndbagasjen, enda mindre i kofferten. Eksport av russisk sølvmynt er lov, og ikke undergitt moms eller annet, men det vet ikke sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og innen de finner fasit er flyet gått..)
Rolig, rolig.

Jeg har reist med større og mindre mengder mynter og medaljer i håndbagasjen, og det har aldri ført til noen problemer hverken på vei ut, i transit eller på vei hjem. Det hender personalet vil se hva som ligger i sekken, da mynter bare kommer opp som en svart flekk på scanneren. Ved en anledning gikk en Wang Mang-buksemynt på rundgang rundt hele samlebåndet med kommentaren: "Se, dette er en mynt. 2000 år gammel." Det var underholdende.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: "Solrubel"

Post by trygghandel »

Jeg må tillate meg å være svært forundret over en del av påstandene til Olav K.

Først av alt, mynter på Lissner auksjonen oppfattet ikke jeg som over graderte, jeg kjøpte flere av disse og har vist dem frem til samlere i Norge, og til Gunnar Thesen og det du påstår her stemmer ikke overens med de beskrivelse han ga av mine mynter. Så vidt jeg fikk med meg satt det mynthandlere i Oslo og bød på svært mange ( om ikke de fleste) av objektene, og overraskelsen var stor da de fikk se hvor utrulig flott for eksempel 1862 24 skillingen var, de "trodde ikke den var så bra med mer". Spørsmålet er, hvorfor er det slik ?

Når det gjelder gradering av mynter så er dette så stor synsing i fra din side Olav K, det er helt på kanten, du vet ikke hva du prater om. Du vet ikke hvor stor interesse det er for gradering i Norge, og i utlandet og hvor stor prisforskjell det er på en ikke gradert mynt og en gradert. Å påstå at Norske mynthandlere er bedre enn NGC på Russiske rubler er hår reisende , rett og slett. NGC har gradert over 20 millioner mynter! Helt klart at OMG har et sterkt navn, og de oppnår ok priser på Russiske mynter, fordi vi er nabo land, det er nært å fly hit, de har lang erfaring med å handle med Norge og Gunnar er flink til å gradere myntene. Men at en i fra Norge kan tillate seg å snakke så mye ned et graderingselskap som graderer 20 millioner mynter, som garanterer for ektheten, og som graderer stort sett alt av mynter for de største auksjonshus i verden, gjør meg forundret..

Noen ganger mener jeg at du går altfor langt i dine synsinger, og dine råd fremstår som noe dårlige og ut i fra egne forestillinger. Dine råd her til en uerfaren synes jeg rett og slett var dårlige!
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: "Solrubel"

Post by trygghandel »

Selv om jeg er NGC forhandler i Norge så er jeg ofte irritert på NGC, men det er fordi de er så vanvittig strenge på vurderingene. Jeg har per dags dato sendt inn tusenvis mynter til gradering, og har i skrivende stund 500 mynter til gradering i USA. Mynter jeg kjøper som prakt og kvalitet 0 i Norge på auksjon får sjeldens høyere enn MS64 hos NGC ( bevis kan legges ut fortløpende om du ønsker det).

NGC er utrulig strenge på gradering ( men de bommer også , som vi alle mynthandlere også kan gjøre), også på utenlandske mynter. Har det falt deg inn hvorfor MS70 mynter er så vanvittig dyre, trur du det er fordi markedet mener at NGC er slappe på gradering eller fordi de er strenge og at det er et lite utvalg av MS70 mynter. Eller for Norske sirkulasjonsmynter, MS67 mynter, trur du de går dyrt fordi markedet mener at de er overgraderte ??


Åpne øynene litt da ! Sjekk en panda av vanlig årgang gikk for på qxl.no i MS70 ( en mynt jeg for øvrig kjøpte) !! Den gikk høyt! Ønsker du link, så si i fra.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: "Solrubel"

Post by Kjetil Kvist »

Som alle andre kan NGC ta feil. Det å sende en mynt til dem, tidligere gradert av en norsk mynthandler, er ikke å hente inn en fasit.

Fordelen med slabs er at man slipper å gradere selv. Det har man overlatt til noen andre, og de stadige advarslene om å "kjøpe mynten, ikke slabben" når ikke inn til alle samlerne. En slabbet mynt er i noen markedet - altså ikke alle - et stort pluss.

Når NGC eller PCGS ikke slår gjennom til tross for millioner av slabs i markedet, så skyldes det at en stor del av samlerne ikke samler mynt som tar seg bra ut i en slab. Hvorfor skal en eier av en flott Civil War Shilling 1653 slabbe sin mynt, når den bare kommer tilbake som Genuine, AU details fordi den er pusset en gang for 150 år siden? Betyr det at mynten egentlig ikke er et toppeksemplar? Eller en 1-speciedaler 1648 i 0/01, som kanskje kommer tilbake som AU details på samme grunnlag. Tyskere handterer sine talere direkte, og avsmaken til de amerikanske plastkistene er til å ta og føle på.

Ingen trives dersom en aktør bare undergraderer myntene dine.

Dermed har det oppstått en sport i å snuse opp slabber der mynten er erklært død, altså Genuine med ugradert på grunn av et eller annet lyte. Det hender at de som har gradert ikke har snøring på hva de har gjort, og mynter brekkes ut, leveres tilbake til NGC og får en ny gradering - fra død mynt til svært likvid i løpet av kort tid. Det å kjøpe mynten framfor å kjøpe slabben kan være lukrativt om du har kunnskapen.

Det funker kanskje på moderne årgangsmynter og proofmynter der jaget etter det beste av det beste lokker til seg spekulanter og investorer, folk som helst ikke graderer mynter selv fordi de ikke har snøring på hva de driver med. Myntprisene går opp, det skapes en boble, samlerne betaler mer for sine mynter enn nødvendig - før alt sprekker og prisene synker til et mye lavere nivå. Det skjer med Kina-mynter innimellom, og akkurat nå venter alle på at de skal gå oppover igjen.

Nå kan Olav få lov til å spekulere og analysere så mye han vil. Det han skriver er ikke nødvendigvis så oppsiktsvekkende, og mye av det samme hører man fra Q. David-Bowers - en av kjempene i det amerikanske numismatiske miljøet.

Sånn her om dagen fant jeg en antikk mynt slabbet av NGC. Ja, det er noe de har begynt med. Det er en ganske sjelden denar preget av Markus Antonius. Her har NGC ganske riktig satt ch. vf, noe som er i tråd med da den ble solgt fra Goldberg for 925 dollars. Den ble senere solgt av Samlerhuset (Monetarius) for en ukjent sum. Nå sist var den hos Skanfil som 01, og solgt for 10 500 kroner. Den nye selgeren ser etter en fyr med mye penger og vil ha 8500 dollars.

Det jeg stusser på er at en ufullstendig preget mynt, med tydelig dobbeltpreg på ett av portrettene (noe som trekker betraktelig ned) kan oppnå 4/5 i strike. Og at den samme mynten med en stor ripe kan oppnå 4/5 i surfaces. Her er det noe som ikke stemmer.

Men jeg er villig til å gjøre et eksperiment. Jeg har en veldig flott Nero-denar jeg kan tenke meg å få slabbet. Jeg har kanskje en annen mynt også. Jeg skal ikke unnlate å nevne det om disse blir slabbet og gradert til min tilfredshet. Stikk innom så kan vi snakke om det.
Attachments
markus_antonius_julius_caesar.JPG
markus_antonius_julius_caesar.JPG (44.32 KiB) Viewed 1480 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: "Solrubel"

Post by Trond i California »

Jeg tror det er flere som har rett samtidig I denne traaden.

TEORI # 1: AMERIKANSK SLABB GRADERING AV NORSKE MYNTER ER OFTE FEIL: Det er klart mange helt tullete graderinger av norske mynter ved slabbing og dette er diskutert I en rekke traader paa dette forumet. Ofte ser jeg mynter som er gradert til AU men som egentlig er norsk 1+, andre ganger er det MS61 men reelt en svak 01 . Jeg tar ut endel mynter av slabben men enkelte andre beholder jeg dersom det er aktuelt aa selge I USA. Samlere her borte ser paa gradering fra slabbe selskapet som fasit, saa det er klart til min fordel aa beholde slike grove overvurderinger ved salg I USA.

TEORI # 2: AMERIKANSKE SLABB SELSKAPER ER STRENGE VED HOEY KVALITET: Jeg er helt enig med trygghandel at det amerikanske systemet er meget godt utviklet for aa vurdere noeye kvalitet av mynter av hoey kvalitet. Vi kan bare vaere misunnelige paa et slikt avansert system der en mynt blir evaluert av flere eksperter med strenge, dokumenterte krav. Min erfaring er som trygghandel's at det skal mye til for aa faa norske mynter gradert til MS 65 eller hoeyere.

Ellers er det som Kjetil sier ikke noe problem aa reise med mynter I haandbagasjen, eneste er at man nesten allid blir tatt til side ved sikkerhetskontrollen da det er mye metal som maa sjekkes.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: "Solrubel"

Post by mynt01 »

SURFACE

NGC Ancients rates the quality of a coin’s surface on a scale of 1 to 5, with 1 being the lowest and 5 being the highest rating. Each point represents a 20 percent portion of the 5-point scale; thus, those designated by a “5” rating need not be perfect, as that rating incorporates the top 20 percent of the scale.



Tidligere var det vel mange utsagn på forumet om at om at norske mynter måtte være MS64-65 minst for å kvalifisere til "0".
Dette ble det vel slutt på etter Trygghandel begynte å sende inn mynter til gradering, så å vise resultatene.

Dette beviser vel at mange som diskuterte i tidligere Diskusjoner ikke aner hva de snakket om.
Synsing er heller ingen fasit.
leile
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2015 00:16

Re: "Solrubel"

Post by leile »

Hei igjen Anda og Olav og alle dere andre.

Anda, haper du har blitt litt mere velinformert.....

Hva du enn gjor med myntene dine, kanskje det kan vare lurt a splitte opp salget over flere, dersom du velger auksjonsform?
Dersom du velger fast pris... erdet jo bare a la de ligge for salg inntil de blir solgt.

Har notert meg at det noen velger a selge objektervia auksjon over flere datoer, slik at markedet ikke blir "overkjort", og man far en mulighet
til a puste. Spesielt de kjoperne som ikke er i besittelse av allverdens gods og gull.

Til dere andre som har svart, gradering er veldig prispressende, men har dere vurdert proveniens som et alternativ til hoye priser?
Eller mener dere at det kun er graderingen som er prisuttslagsvisende (dette er et vanlig kort norsk ord)?

Ruth H. Will sin seddelsamling ble solgt ifjor, over flere auksjoner. Hennes sedler ble ikke "slabbet", men i mine oyne ble de objektene jeg
"observerte" solgt for langt over "markedsverdien"(graderingsgraden (hvis det er det rette ordet)..

PS. Selv kjopte jeg 2 sedler fra hennes samling (fra Norge), og betalte nok endel mer enn vanlig.

Dette fenomenet med proveniens er kanskje mest utbredt innen sedler, og kyniske graderingseksperter pa mynt tar ikke hensyn til proviniens.

Lissner hvem var han?????
Er det noen i det hele tatt som har tatt hensyn til proviniens vedr. kritikk av altfor hoye priser (alene pga kvalitetsvurdering)?

Leile
leile
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2015 00:16

Re: "Solrubel"

Post by leile »

Olav K wrote:
mynt01 wrote:Er det slik at hvemsomhelst på forumet er bedre enn f.eks. NGC å gradere?
Nei, og ingen her kan bedre gradere amerikansk mynt enn de seriøse amerikanske graderingsselskapene. De har tykke manualer for hver årgang, hver valør av av amerikansk mynt. Men det har de ikke for norsk mynt, dansk, svensk eller annet andre mindre land. Der blir det synsing (og gradering er synsing). På Lissner ble en rekke mynter angitt som MS = Mint State = usirkulert, selvom myntene åpenbart burde være AU = Almost Uncirculated = nesten usirkulert. Det mest groteske på Lissner var den nye kategori "Wings approved" som skulle være et utrykk for at innen sin grad var mynten med dette stempel, den "beste innen sin kategori", m.a.o. om den hadde en MS grad, skulle det ikke finnes noen bedre. Nå har jeg ikke snakket med Roschberg, men såvel OMG som Numisma har vært klare på at slike karakteristikker var vrøvl.
Lissnerauksjonen var spesiell. Ingen av myntene var gradert /slabbet. Men arvingene insisterte på slabbing og "Wings approved", og de gjettet nok riktig for det amerikanske marked, mynter gikk som hakka møkk, og mange norske budgivere ga opp tidlig, fordi prisene gikk hinsides hva du kan forvente i Norge. Det er en fyldig omtale av auksjonen i NNT nr.4 -2014, s. 24.
Det har sin grunn at europeiske auksjonshus, NAC, Nomos, Künker, Baldwin, Spink og OMG m.fl. bryter slabben hvis selger ikke insisterer på å beholde den. For europeiske og antikke mynter blir slabben ansett som en kjøpelyte. Min personlige erfaring: En solidus kjøpt hos CNG i slabb. Når jeg brøt opp slabben, kunne man se at mynten hadde vært anhengt. Det ser ikke graderingsselskapene, ingen har anhengt amerikanske mynter, og det står ingenting om denslags i manualene deres.
Derom du mottok en Lissner mynt i gave, ville du da ha tillatt at en norsk mynthandler rev den ut av sitt wing proofed etui, og for deretter hore at den var helt feil gradert, disse fordomte
amerikanerne har ikke peiling pa norske mynter, kast den javla plasten til helvete.
Deretter for sa a se den pa en auksjon, hvor salgsprisen ble 30 prosent lavere enn hva giver hadde gitt.

Jeg ville ikke ha gjort det. Og dersom en mynthandler hadde anbefalt meg det, da hadde jeg snudd i doren.

Mvh
Leile

Slik at deretter kunne du skrive at Norge hadde rett, feil pris og ikke minst feil kvalitet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

Nei, jeg ville ikke ha brudt slabben umiddelbart. Det ville avhenge av hva som inni, og hva jeg skulle med mynten. Hvis jeg ville selge den i USA, ville jeg ha beholdt slabben - Lissner viste klart at slabben har en merverdi på det amerikanske marked. Skulle jeg selge den i Norge/Europa ville jeg ha vurdert å bryte slabben, avhengig av råd fra (helst flere) handlere. Mitt inntrykk er at slabb oppfattes som en kjøpelyte på eldre mynt i Europa. Var det en årgangsmynt, og jeg ikke hadde umiddelbart behov for penger, ville jeg antagelig ha ventet med å bryte slabben - det kan jo hende at Trygghandel har rett - at interessen for slabbet mynt er økende, og på sikt kan gi større utslag på verdien enn uslabbet. Hverken han eller jeg vet.
Hadde mynten vært perlen jeg manglet i min samling, uten tanke på salg, hadde jeg brudt slabben. Jeg vil se mynten, kunne ta på den, føle den, se den i forskjellig lys. Jeg vil gi f... i om arvingene mine får noen kroner mindre en gang i fremtiden, min glede over nærkontakt med en fin mynt er viktigere enn en hypotetisk merverdi når jeg er under torven.
Forholdet til slabbing er subjektivt - noe liker det - andre ikke.
La oss heller ikke glemme utgangspunktet for diskusjonen. Trådstarter spør om det er noen vits i å slabbe et 20-talls sølvrubler, gitt at han velger å selge gjennom seriøst auksjonshus. Jeg mente det hadde liten vits. Trygghandel synes det var et dårlig råd. Men intet hindrer trygghandel i å fortelle hva det vil koste å gradere/slabbe 20 "dalermynter", og vise at merverdien slabben skal gi, vil overstige disse kostnadene. Hvis han ikke vet, men tror at slabbingen vil gi større merverdi, er det synsing - akkurat som min synsing. Ingen av oss har fasit.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Solrubel"

Post by Olav K »

leile wrote:Lissner hvem var han????
Lissner var en amerikansk storsamler. Han samlet "verden", dvs. en eksempelsamling fra en rekke land, mest Europa - og i alt vesentlig særdeles gode objekter uansett land. Ingen av myntene i hans samling var slabbet. Da han døde ville arvingene selge samlingen, de krevet at myntene skulle graderes og slabbes, og gjennomgås av et firma som heter Wings som påtar seg å vurdere om en mynt innenfor sin gradering er "den beste". M.a.o hvis en mynt er gradert til MS 64, så vil lappen "Wings approved" si at denne er den beste MS 64 du kan finne, blir den bedre må den opp i MS 65.
Myntene ble solgt på auksjon sist sommer, i teknisk regi av CNG. Jeg har dessverre katalogen på hytta, og derfor ikke tilgang til den nå, men CNG har noen interessante formuleringer i forordet som antyder (slik jeg leste det) at de ikke helt svelget "Wings approved", fritt etter hukommelsen "en interessant nykommer til numismatikken". Prisene var gevaldige, mange norske og danske gikk godt over katalog ( og sikkert mange fra andre land også). Kommersielt tyder det på at arvingenes vurdering var korrekt. Vi vet imidlertid ikke hva de betale til Wings, graderingsfirmaet, CNG og det andre auksjonsfirmaet som sto for beskrivelsen, og hovedkonsulenten. Vi får håpe arvingene var fornøyd.
Men vi bare innse at markedene i USA contra Norge/Europa er forskjellige, iallfall for nyere mynt.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”