Ørepynt 925 s og sølvpris?

Alt det andre
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Jeg samler på blant annet på forskjellige sølv objekter som selges til noenlunde såkaldt spotpris som fortiden ligger på ca 4.- kroner pr. gram. Hvordan kan det være mulig å selge 40 ørepynt ringer i 925 s. til ca 18 kroner?(fra China) Det virker merkelig? Disse selges på auksjon i Skandinavia til nærmere 300.- kroner. Jeg tar visse forbehold om det siste da vekten kan være noe forskjellig.
http://www.ebay.com/itm/Wholesale-40pcs ... 1c35bcd128
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by tho »

Vel, som en misfornøyd kjøper skriver i karakterboken "Not real Sterling Silver".
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Der ser man. Det er jo for godt til å være sant! Tusen takk for du forsterket min tvil. Det store auksjonsfirmaet i Skandinavia har solgt og selger fremdeles disse med utrop 200.- kroner dog kanskje uvitende da det er innleverer som bestemmer prisen i flere tilfeller. Etiketten er eksakt den samme som på e-bay auksjonen. stikkord ørepynt
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by attenfjorten »

Noen land er jo strengere med å kalle det sølv i det hele tatt,hvis det ikke er Sterling 925s. Her ville jeg spurt om stempling,i og med det kan være sølv med andre stempler. Likefullt villedende reklame. Er det får godt til å være sant,så er det som oftest det:)
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Det er vel litt/mye falskt å kalle det .925 sterling om det viser seg at det ikke er og om de som selger er klar over at det.
Jeg tenkte jeg skulle vente litt med å si at jeg har fått tilslag på en norsk auksjon og skal betale ca 290.- med omkostninger. Ettersom det er blitt lovet at det er .925 sølv så må vente til jeg har fått pakken. men tvilen er der p.g.a. den store likheten.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by attenfjorten »

Står jo ikke 925S i annonsen, eller...? Bare på et brett, 925 jewelry. Har den blitt fikset på? Du får holde oss oppdatert!
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Jeg tenkte også på denne. Det er jo samme type brett og mønster på borden. Det finnes også flere andre typer på denne auksjon som er veldig veldig like dem som selges for ca 18 kroner på e-bay. Bruk søkeord ørepynt.
http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1273583

PS Det er ikke min intensjon å kaste negativ kritikk på Auksjonsfirmaet, bare muligens å oppklare feil eller misforståelser. Skanil Auksjoner er min beste samlerleverandør hvor jeg har kjøpt i mange mange år og vil fortsatt gjøre det.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by tho »

Når prisen er 18 kr inklusive frakt fra kina så er det juggel.
Det er ikke noe mere å gruble på.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Jeg er enig i det. Jeg skulle ha gått rett på sak i begynnelsen. Det er jo bare så leit at jeg har betalt nærmere 300.- kroner i Norge for 40 stk. ørepynt 925 s. som høyst sannsynligvis er samme type China ørepynt juggel som selges for 18.- på e-bay. Jeg trodde det var sølv men det er det ikke. Etterpåklok er det visst noe som heter :-)
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

BEWARE!! 925 SILVER JEWELRY FRAUD !
HELLO ALL,
I haven’t written a guide in long time but these recent developments have made me sit down and write about his issue.
Few sellers on eBay are selling German silver (CHEAP metal) claiming it as 925 sterling silver.
They know anyone who will spend $5-10-50 is very unlikely to get it tested. And they are making money lying about the authenticity of silver.
We are proud to claim our jewels might be a little bit expensive then the other sellers but are 100% 925 silver. We have installed a silver testing machine in our work place to make sure each piece is 92.5 silver as we are paying our sellers for it.

In my recent trip to the manufacturing countries in Asia I was shocked to hear that some volume eBay sellers are asking them to stamp German silver as silver.
PLEASE BEWARE OF THESE FRAUDS AND GET YOUR JEWELS TESTED!
Link til source :http://www.ebay.co.uk/gds/BEWARE-925-SI ... 195/g.html
Dette er bare en av flere advarsler som er beskrevet på nettet.
Det er bare så leit at det også ser ut til å bli solgt på etablerte norske auksjoner.
HansKristian
Posts: 65
Joined: 19 Mar 2014 21:26
Location: Telemark

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by HansKristian »

Prisen på metaller er bestemt på verdensmarkedet. I dag er Londion FIX på sølv 19,97 $/oz, som er kr 3967,- per kilo. Det er ingen som selger bearbeid sølv under denne prisen.
Etter norsk lov skal edelmetall stemplast. Det viktige er at der skal vera minst to stemplar. Eit for å vise edelmetallinnhald og eit for å vise kven det er som gjev garantien (tilverkaren). Dette gjeld i dei fleste land.
Det var trist å høyre at øyrepynt er stempla 925 utan at det er sølv tversigjennom.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Som tidligere nevnt så kjøpte jeg et slik brett hos Skanfil, men har foreløpig lagt det i rotekassen. Nu fortsetter salget. Siden det for meg er et seriøst norsk auksjonshus så kjøper jeg i god tro, men jeg er veldig skepsis. Kanskje er de ekte eller kanskje er det ikke sølv og Skanfil er uvitende om dette. Det er jo mange ganger innleverer som gir beskrivelsen av objekter.
Eksempel: (Det er flere)
http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1423608
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Olav K »

Det beste er vel å underrette Skanfil, de er vel ikke interessert i å stå som selgere av juggel under falskt flagg.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Posthornet »

Du har rett i det. Jeg hadde tenkt å gjøre det, men for å være helt 100% så hadde jeg først tenkt å anskaffe Gull og sølv "testing kit". Ikke bare for ørepyntens skyld, men for bruk til andre gull og sølvsaker. Må jeg få si at jeg har kjøpt en del frimerker og mynter fra Skanfil de siste år og har vært meget godt fornøyd. I det hele har jeg vært meget godt fornøyd både når det gjelder beskrivelser av objekt og ellers greie mennesker de jeg har hatt med å gjøre.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ørepynt 925 s og sølvpris?

Post by Olav K »

Den informasjonen du har (referert ovenfor) burde være nok til at de undersøker selv. De vil bli takknemlige for det, tro meg. De er avhengige av at selger gir korrekte opplysninger, men kan ikke kontollere alt - og liker lite å bli lurt. Om ikke annet, send en PM til Myge (aktiv her på forumet) og vis ham til denne tråden. Ditt tydeligvis gode kundeforhold vil IKKE bli dårligere av at du sier fra til dem. Jeg har selv tatt opp tvilsomme antikke mynter med dem, og vi er ikke blitt uvenner av den grunn. Det de (og andre handlere) ikke liker, er folk som skriver: "Skanfil/OMG/Numisma jukser" uten å ta problemet opp med dem i forkant.
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”