Frederik IIIs markmynter

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Olav K »

Til mynt 607, mysteriekroner: Jeg kan ha misforstått, jeg har snakket med Aagaard om flere prosjekter og har mange hull i min viten om dansketidsmynt. Du får se hvis boken kommer ut :wink:
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Michael Märcher »

samler607 wrote:Hei, olav, så ikke du nevnte det igår, men leste nøyere idag. :D

Du skriver at det vil omhandle norske mysterie kroner under frederik III, jeg har nemlig lest litt av det aagaard ga ut i 94, og da er det ikke omtalt noen norske mysterie kroner fra denne epoken, men det er omtalt at det er norske mysterie kroner under Christian V.

Er dette noe nytt eller er det jeg som ikke har fått med meg dette?
Jeg tror, at nyeste omtale (inkl. henvisninger) af de norske 'myteriekroner' (inkl. F3) er i Norsk Numismatisk Tidsskrift 2014/2 side 16-24.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by mynt01 »

samler607 wrote:Hei, olav, så ikke du nevnte det igår, men leste nøyere idag. :D

Du skriver at det vil omhandle norske mysterie kroner under frederik III, jeg har nemlig lest litt av det aagaard ga ut i 94, og da er det ikke omtalt noen norske mysterie kroner fra denne epoken, men det er omtalt at det er norske mysterie kroner under Christian V.

Er dette noe nytt eller er det jeg som ikke har fått med meg dette?
Det står vel noe her.

http://www.danskmoent.dk/norge/nf3h66.htm
http://www.danskmoent.dk/myst/norskmys.htm
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by vemod »

Veldig interessant!
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Torashe »

Jepp jepp bring it on. Samler stort på dansketiden, og varianter.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Espen »

Tråd ryddet for surmuling og off-topic.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Olav K »

Til samler607: Jeg beklager et litt flåsete svar igår. Jeg var hjemom i noen minutter, og siden jeg er oppdratt til å svare på seriøse e-poster samme dag som de kommer, tenkte jeg at jeg fikk gi deg et foreløpig svar med et "wink". I min beskrivelse hadde jeg sitert forfatteren, og Michael Märcher kom med svaret: Av artikkelen i NNT nr. 2-2014 fremgår det at det også er "mysteriemynter" fra Frederik III, den er skrevet i felleskap av Märcher og Aagaard. Sven Aagaard har forøvrig en rekke temaer han ønsker å publisere i NNT - de vil bli porsjonert utover i 2015 og 2016. Med bidrag fra ham, fra Michael Märcher og Frank Pedersen i NNT, håper jeg også at Myntkabinettet i Oslo skal bli trigget til å vise "menige samlere" at også de kan noe om norsk mynt, og at vi ikke bare må lene oss på danske numismatikere når vi henvender oss til samlermiljøet. Når Aagaards bok kommer (jeg har et sterkt håp om at den gjør det) vil det selvfølgelig være med en skikkelig innholdsbeskrivelse.
Jeg synes forøvrig at responsen her har vært så god, at det styrker min anbefaling - men det forutsetter at vi finner en finansiering, når vi ser kostnadsrammen for prosjektet. NNF er ingen rik forening, men vi har fått noen gaver i det siste som kan være avgjørende.
Jeg tar gjerne i mot flere innspill, dessto flere "ja'er" dess større er muligheten for at prosjektet blir realisert. Takk til alle som har svar så langt!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Kjetil Kvist »

En bok om Fredrik IIIs markmynter vil være et viktig bidrag til norsk numismatikk.

Men, for helle litt kaldt vann i blodet; dette er ingen utgivelse som vil stå seg økonomisk. Kostnadene vil selvsagt være høye dersom man velger et bokformat står i stil med forfatterens tidligere utgivelse. Selv om hver enkelt samler på området kjøper boken, så tviler jeg på at det salget vil dekke utgiftene. Det er ikke veldig mange samlere, og mange av dem vil heller ikke se "nytten" av en slik bok da de klarer seg utmerket med Sieg og gamle utgaver av Norges mynter.

Dixi et salvavi animam meam.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by mynt01 »

Er dette en bok med tegninger av mynter?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Flash »

Støtter innlegget til Kjetil 100%.

All numismatisk litteratur ønskes velkommen, men det er nok svært lite sannsynlig at dette prosjektet vil unngå å gå med tap. Selv om NNF har fått noen gaver i det siste, vet jeg ikke om det er fornuftig å bruke dette på å sponse relativt smal litteratur.

Som Olav selv uttrykker det: "Om NNF går inn for prosjektet, vil det være et økonomisk vågestykke".
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by samler607 »

Takker så mye for tilbakemelding og info, settes stor pris på :D
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by dracocrystal »

Ja takk :D
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by ZZzzz »

Jeg kom på en gammel tråd vedrørende et allerede eksisterende numismatisk manuskript utarbeidet av en av NNF sine medlemmer. Men som på grunn av finansiering kun har blitt liggende å støve ned i en skuff.

viewtopic.php?f=46&t=3976&p=41378&hilit ... ipt#p41378

Burde man heller ikke fokusere på og prioritere NNF sine egne forfattere fremfor å prioritere eksterne? Har redaktøren Olav K vurdert å prioritere NNF sine egne medlemmer?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by Kjetil Kvist »

Det vil komme en tid for å publisere H. Rui-katalogen jeg har liggende. Hvordan det gjøres, får vi komme tilbake til når det blir aktuelt. Hvordan den publiseres får vi også komme tilbake til. Det kan være jeg ber medlemmer av NNF om hjelp, det kan være jeg ber styret om hjelp og det kan være at jeg bare lager en nedlastbar pdf av det hele.

Når det blir aktuelt, så skal jeg nok klare å si fra. I mellomtiden flikker jeg litt her og der på teksten, etterhvert som jeg stadig oppdager noe nytt. Jeg har tid.

I mellomtiden er jeg sikker på at NNFs styre klarer å behandle boken om markmyntene på en fornuftig måte. De klarer fint å ta en avgjørelse basert på de tilbakemeldingene de får, bl.a. fra dette forumet. Det er jo mulig saken også kommer opp på førstkommende årsmøte, hvor både jeg og andre medlemmer har mulighet til å si akkurat hva vi mener om saken.

Uansett, så er jeg og andre medlemmer av NNF fornøyde med måten Olav handterer redaktørrollen og skjøtter styrevervet. NNF er en forening med et stabilt styre, og hvor alle alle styremedlemmene er kjente samlerentusiaster. Man må være takknemmelig for at det er noen som gjør jobben, og at de er åpne for innspill og forslag.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Frederik IIIs markmynter

Post by ZZzzz »

Nå vet jeg riktignok ikke om det bare er du som sitter på et manuskript. Uansett var det hyggelig å få en liten statusoppdatering. Jeg håper at når dagen kommer, at NNF kan bruke av sin kasse til å finansiere prosjektet.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”