Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Arve wrote:Det kjøpet tror jeg trygt du kan heve, den mynten er ikke ekte. NCC er heller ikke noe seriøst graderingsselskap. Hvem som helst kan kjøpe slabber og starte sitt eget graderingsselskap.
Jeg trenger litt mer enn dette for å heve kjøpet, ( trenger egentlig ikke det, men føler selv jeg trenger det )
De er meget useriøse ja. Skumle er at de har sikkert kapslet en meget stor del mynter..
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

NCC dukker raskt opp hvis du ser etter useriøse graderingsselskaper på nettet. Det er ikke vanskelig å finne advarsler om dem. Ellers får du gjøre som karstkri har gjort og argumentere med bilder fra wildwinds av hvordan mynten bør se ut.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Min mening, den er ikke Sear 2496, men en antikk etterligning av samme mynt så jeg tror nok at den er gammel ( over 2000år).Det var jo ikke uvanlig at de kopierte myntene den gangen og.Men vill du heve kjøpet så kan du jo si at det ikke er Sear 2496 og det bør jo holde.
Mynten din skal jo være fra 350-330f.kr men her kan du se et eks. tilsalgs hos en seriøs selger men mynten er mye nyere 196-146f.kr trolig en av etterligningene .Men stilen er en helt annen , hva skal jeg si "løssluppen" eller tynnere linjer.

Link : http://www.vcoins.com/en/stores/barry_p ... fault.aspx
karstkri
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Endnu en 'barbarisk' imitation. Denne forekommer mig at være punslet i lighed med peroenges denar. Nogle mulige punsler er markeret med farve nedenfor. Det interessante ved punsler er bl.a. at de med visse forbehold åbner mulighed for at sandsynliggøre sammenhænge som ligger udover hvad stempelkombinationerne giver kendskab til (altså at koble forskellige produkter til samme værksted/gravør).
imitation_5.jpg
imitation_5.jpg (141.71 KiB) Viewed 1363 times
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

karstkri wrote:Min mening, den er ikke Sear 2496, men en antikk etterligning av samme mynt så jeg tror nok at den er gammel ( over 2000år).Det var jo ikke uvanlig at de kopierte myntene den gangen og.Men vill du heve kjøpet så kan du jo si at det ikke er Sear 2496 og det bør jo holde.
Mynten din skal jo være fra 350-330f.kr men her kan du se et eks. tilsalgs hos en seriøs selger men mynten er mye nyere 196-146f.kr trolig en av etterligningene .Men stilen er en helt annen , hva skal jeg si "løssluppen" eller tynnere linjer.

Link : http://www.vcoins.com/en/stores/barry_p ... fault.aspx
Tror du har helt rett, ligner veldig på den du henviser til.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Lest litt for raskt gjennom det du skrev i går natt.
Men jeg syntes den ligner veldig på den du henviser til fra vcoins.
Nå er ikke min erfaring så stor når det kommer til antikke mynter.
Men som du nevnte tidligere dette er en vanlig mynt, og hvis det da viser seg at den er "samtidig forfalsket" så ser jeg fakiskt bare på den som mer intresant.
Takk for god hjelp Karstkri :D
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Her har du en link hvor du vil finne mynten din: http://www.wildwinds.com/coins/greece/e ... aia/t.html
Sear 2496 er det ikke, men antageligvis en av de senere utgavene. Kanskje det er BMC 122 du har. Noen samtidig forfalskning kan vi ikke snakke om, men vi ser at stempelskjærerne har blitt dårligere på de 150 årene. Det blir noe tilsvarende keltiske kopier av romerske denarer.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Karstkri, når det gjelder din Eukratides I tetradrachme er jeg noe i tvil. Den er ca. 1,3 gram for lett til å være en Sear 7570 som du har fått oppgitt. Jeg har nå reist fra min Hoover bind 12, men jeg leste litt der før jeg dro. Etter beskrivelsen der kan din mynt være en Michiner 200, jeg har selvfølgelig glemt nummeret hos Hoover, som er beskrevet og avbildet et par sider etter den vanlige tetradrachmen. Din mynt ligner på den som er avbildet hos Hoover og vekten stemmer og det som er spennende er at den har en sjeldenhet på R2. Hvis du betalte den summen som står oppgitt på siden til denarius kan det være du har gjort et kupp. Hvis det viser seg at jeg tar feil har du allikevel betalt en grei pris for denne mynten. Hvis du ikke har Hoover bind 12 så får vi vente til Olav er på banen igjen. Jeg er ikke tilbake hos bøkene mine før i mars.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Nye gamle mynter

Post by samler607 »

Arve wrote:Her har du en link hvor du vil finne mynten din: http://www.wildwinds.com/coins/greece/e ... aia/t.html
Sear 2496 er det ikke, men antageligvis en av de senere utgavene. Kanskje det er BMC 122 du har. Noen samtidig forfalskning kan vi ikke snakke om, men vi ser at stempelskjærerne har blitt dårligere på de 150 årene. Det blir noe tilsvarende keltiske kopier av romerske denarer.
Så ikke innlegget før nå.
Takk for info, har vært på wildwinds og kikket et par ganger etter mynten.
Beholder mynten, så langt det ikke hadde vært en bulgarsk kopi.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Arve wrote:Karstkri, når det gjelder din Eukratides I tetradrachme er jeg noe i tvil. Den er ca. 1,3 gram for lett til å være en Sear 7570 som du har fått oppgitt. Jeg har nå reist fra min Hoover bind 12, men jeg leste litt der før jeg dro. Etter beskrivelsen der kan din mynt være en Michiner 200, jeg har selvfølgelig glemt nummeret hos Hoover, som er beskrevet og avbildet et par sider etter den vanlige tetradrachmen. Din mynt ligner på den som er avbildet hos Hoover og vekten stemmer og det som er spennende er at den har en sjeldenhet på R2. Hvis du betalte den summen som står oppgitt på siden til denarius kan det være du har gjort et kupp. Hvis det viser seg at jeg tar feil har du allikevel betalt en grei pris for denne mynten. Hvis du ikke har Hoover bind 12 så får vi vente til Olav er på banen igjen. Jeg er ikke tilbake hos bøkene mine før i mars.
Det var interresant Arve .I min Sear vol. 2 er ikke vekt oppgitt på Sear 7570 så jeg tenkte ikke så mye på det når jeg kjøpte den .Nå tok jeg et søk hos British Museum B.M.C Link : http://www.britishmuseum.org/research/c ... mages=true
Og de veier ca.1,5gram mer.Hoover bind 12 har jeg ikke, men når det gjelder skjeldenheten de bruker på en del objekter så er jeg litt i tvil-det virker som det er flere en Hoover antyder-hvet ikke om det er tilfelle med denne .Michiner har jeg heller ikke, og wildwinds har ikke med Michiner 200.Men takk for du gjorde meg oppmerksom på det.
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Jeg har både Michiner og Hoover, men de er i Norge og det er ikke jeg (og takk for det). Det jeg husker er at bildet av denne spesielle utgaven av mynten hos Hoover ligner svært på din mynt, det gjør derimot ikke bildet hos Michiner. Det jeg henviser til ser du klart hvis du ser i Hoover, men det er vanskelig å forklare bedre når jeg ikke har boka her. Vi får håpe at Olav dukker opp snart, han har begge bøkene og kan nok si mer om dette.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Går stille og roligt frem ad med VLPP samlingen. Fik bl.a. denne Constantine II fra Ticinum i ganske pæn stand bortset fra nogen korrosion.
constantine-ii_ticinum.jpg
constantine-ii_ticinum.jpg (113.84 KiB) Viewed 1200 times

Vandt også et lille lot imitationer hos Gitbud & Naumann som med et slag fordoblede samlingen :D
imitation_7.jpg
imitation_7.jpg (115.42 KiB) Viewed 1200 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

"Vi får håpe Olav dukker opp snart...."
Takk for det, men det tar litt tid før jeg får tilgang på bøkene. Jeg har forøvrig Osmund Beoparachichi på hjemlån fra OMG, hans bok er nå standarkilden på Baktrisk mynt.
Portrettet kan variere sterkt, også fra samme myntsted - kontrollen ligger i kombinasjonen av "bumerke" og portrett/tekst.
Ellers er jeg enig i at Hoovers bruk av R, iallfall i Baktriaboken, kan synes noe optimistisk. Det er selvfølgelig trivelig å se at nesten alle mine Baktriamynter er R, men jeg tør ikke helt tro det.
Ellers er mitt siste kjøp et beist av en bok, Barringtons atlas of the greek and roman world. 4 kilo folioformat. Her har en hær av gode krefter av arkeologer og kartografer gått sammen om å plassere antikkens byer veier og steder der de var, i målestokk ned til 1:50.000, de fleste i 1:250.000. Røverkjøp hos det som må være en av verdens beste bokhandlere på noen-fiction - Abbeys i Sydney. De er uavhengige av forlag og land, og jeg må bare innom der når jeg er i Australia.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Den mynten jeg synes likner på mynten til karstkri er avbildet hos Hoover ca. to sider etter den vanlige tetradrakmen til Eukratides. Vekten er noe lavere enn gresk standard og den er beskrevet som utmyntet av Yuezhi. Mer om den mytiske kongen av Yuezhi i denne linken: http://www.indologica.com/volumes/vol23 ... NARAIN.pdf Hvorvidt Hoovers angivelse av sjeldenhet kan tas for god fisk vet jeg ikke.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Nok en imitation - denne gang med solkors over alter. Men da der også findes imitationer med Kristusmonogrammet, skal man måske ikke lægge for meget i det...
victoriae-laetae-imitation14.jpg
victoriae-laetae-imitation14.jpg (100.44 KiB) Viewed 1110 times
Post Reply

Return to “Antikke mynter”