Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Interessant. Herakles som ifører seg løvehammen etter han han kverket den "nemeiske løve" var jo vel kjent i gresk mytologi langt tilbake i tid. Nå han ikke var på advers så ofte før Alexander kan det ha sammenheng med at Herakles var en halvgud: far selveste Zevs mens mot var høyst jordisk. Herakles var derfor ikke så "fin" som "helgudene". Hera, som var gift med Zevs likte lite at han freelancet med snurrebassen, og lot sjalusien gå ut over Herakles som til stadighet ble utsatt for fryktelige prøver. Den usårbare nemeiske løve var en slik prøve, hverken spyd eller kniv bet på den. Herakles kvalte løven, eller klubbet den ihjel - det er forskjellige utgaver av sagnet, flådde løven (hvordan klarte han det, når kniven ellers ikke virket på skinnet?). Men skinnet tok han på seg, og dermed hadde han en nær perfekt rustning. Han var ellers fælslig sterk.
Alexander utnytter dette. Herakles på mynten lignet Alexander (sies det, ingen vet) og løvemanken sørget for usårlighet. Tetradrakmen var soldatenes lønn, og man kan jo tenke seg effekten på soldater som marsjerer gjennom Lilleasia og inn i Persia, når de ser sin herfører ri forbi på hesten Bukefalos, med flagrende hår lik en løvemanke. "Herakles fører oss til seier" kan de ha tenkt, og akkurat det har vel vært meningen.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Har fået tjekket lidt op på mine barbariske imitationer. Typen kaldes så vidt jeg forstår Victoriae Laetae og blev fortrinsvis anvendt under Constantin I, i årene omkring 318-20 stykker. Ud fra designet er der antageligt tale om efterligninger af udmøntningerne fra Siscia (Sisak, Kroatien) og i følge en beskrivelse fra en tysk handler på nettet findes de ofte i 'Nord-Europa'. Der skal også være mange imitationer fra England, men i følge Spink fortrinsvis af Magnentius & Decentius typer og disse synes som regel at være uden alter under det løftede skjold.

Har fået endnu en imitation af samme type til samlingen, fra en Serbisk handler, knapt så barbarisk. Måske er denne en Licinius I fremfor en Constantin I imitation, men det kan være tilfældigt at den primitive indskrift blot kommer til at passe bedre på Licinius?
folkevandring_follis_3.jpg
folkevandring_follis_3.jpg (119.92 KiB) Viewed 1812 times
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Nye gamle mynter

Post by Michael Märcher »

Flittige Helle W. Horsnæs har publiceret en del om imitationer af romerske mønter (dog primært guld, de uædle mønter jo noget sjældne langt nordpå):
https://natmus.academia.edu/HelleHorsnaes
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Tak, det er et stort område at sætte sig ind i, selvom det hjælper at holde sig til en enkelt forholdsvis begrænset type som denne. Den findes såmænd også i guld, men så vidt jeg kan se kun fra Rom i ganske få eksemplarer.
Kobber/bronze mønterne har den fordel at de som regel er til at betale. Disse koster såmænd ikke meget mere end hvad man kan risikere at give for en almindelig 1771 skilling :D
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Noe i samme gate som seuk. Vant en liten bronse mynt. (QXLtok sjansen 100,-). Vedlagt mynten står det; Barbarenes kongedømme nord Afrika etter 429. Det er kanskje Vandalenes kongedømme.
Er på tynn is, har ikke satt meg så godt inn i det som seuk.
copperVandals.jpg
copperVandals.jpg (28.33 KiB) Viewed 1748 times
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

I mit tilfælde var jeg heldig at der var een som havde lavet en side om netop denne mynt:
http://www.beastcoins.com/Topical/VLPP/VLPP.htm
Har så også været wildwinds.com i gennem, men materiale om imitationerne er der ikke meget af her (med mindre jeg har overset det?). Tænker at der nok skal være nogle tunge videnskabelige artikler etc. et sted, men har en uhyggelig fornemmelse af at de nok vil være på tysk...

Er så småt ved at begynde en lille samling af de officielle også:
constantin_trier.jpg
constantin_trier.jpg (137.74 KiB) Viewed 1720 times

Constantin I - Trier
constantin_lyon.jpg
constantin_lyon.jpg (134.15 KiB) Viewed 1720 times
Constantin I - Lyon
licinius_lyon.jpg
licinius_lyon.jpg (135.85 KiB) Viewed 1720 times
Licinius I - Lyon
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Jeg har også en barbarisk imitasjon av den velkjente og vanligste Augustus-denaren:
image.jpg
image.jpg (89.11 KiB) Viewed 1710 times
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Ser vild ud - men den er punslet. Jeg ville have troet at imitationer som udgangspunkt ville være håndgraverede?
Kunne være interessant at vide mere om hvor udviklet punselteknikken var i de forskellige kulturer/møntsteder. Har læst at teknikken skulle være anvendt allerede 3-4 århundrede BC, men umiddelbart synes jeg at de fleste romerske mønter fremstår som værende håndgraverede. Uden dog at have haft tid til at undersøge det nærmere. Nogen som ved?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ordet "barbarisk" gir jo ganske negative assosiasjoner. "Barbar" skriver seg fra gresk, og var betegnelsen på alle som ikke snakket gresk, for greske ører hørtes det ut som om naboene breket, som sau - vi ville vel skrevet det det "bæhr bæhr" - om vi hadde kunnet skrive den gangen. Barbarer var også perserne, som fra midten av 500-tallet f.Kr. var Middelhavets stormakt som med en viss rett så på de greske bystatene som sjørøverstater.
Romerne syntes også "barbar" var et greit begrep for alt ikke-romersk (unntatt gresk-hellenistisk som de etter 211 BC så opp til).
Men hvor barbariske barbarene var er godt spørsmål.
En som har forsøkt å besvare det er Terry Jones i boken "BARBARIANS an alternative Roman history", BBC books (Random House) 2006, pocket-versjon 2007.
Terry Jones er historiker fra Oxford, men best kjent som medlem av Monthy Pyton. Boken er seriøs nok, men også morsom - et hovedpoeng: Ingen av de som romerne kalte barbarer avlivet mennesker i underholdningsøyemed.
Et morsomt poeng med vandalene, som med romersk hjelp ble fordrevet fra (v)andalucia i Spania til Nord-Afrika, var at de var "arianere" dvs. tilhengere av biskop Arianus som ble erklært som kjetter med få stemmers overvekt på kirkemøtet i Nikea. Arianerne mente at Jesus var junior i forhold til Gud, ikke identisk med ham. God dekning for et slikt syn i teksten "..skal sitte ved min Fars side og dømme...", men nok til å bli kjetter etter 324. Også andre barbarer; gotere, alanere, suevere var arianere til å begynne med (budbringeren fra Nikea hadde misforstått vedtaket), men de som kom i nærkontakt med romerriket fant det opportunt å endre syn.
Ikke så vandalene, de beholdt sin arianisme i Afrika - men kjettererklærte ikke annerledes tenkende. Slik kunne en mann som Augustin virke i fred i et vandalsk Libya, og bli en del av "vår" kirkes store teoretikere.
En norsk amatørhistoriker har skrevet en utmerket bok om folkevandringene ( og vandrerne er våre barbarer) der han hevder at vandalene kom fra Hallingdal. Hva vet jeg - det er en historie på linje med at goterne kom fra Götaland. Det kan de jo ha gjort, eller gotere fra steppelandet i øst kan ha penset av ved Østersjøen og rodd over til Sverige. En avsporing - poenget var å anbefale alle som synes barbariske mynter er artige å lese boken til Terry Jones. Sikkert grei å få tak i på amazon som pocket. ISBN 978 0 563 53916 2 for dem som vil søke på bibliotek. Kirken delte romernes syn på barbarene ( de var jo arianere eller det som verre var, men de var alle en form for "kristne" når de nådde romerriket) og kirkens syn har farget vestlige historikere (og kunstnere) opp til vår tid. Men med nyere historisk metodikk, bredere kildetilfang, og åpnere sinn - kan også synet på "barbarer" endres. Boken til Jones er en glimrende innføring.
Barbarene var kanskje ikke så "flinke" til å lage mynt, men da må vi huske på at sentralmakten nok har voktet sin utmynting og ikke sett noen grunn til å furnere "barbarene" med likvider. Da ble de nødt til å lage sine egne, metallvekten er som regel grei nok, selvom designen ikke er helt perfekt. ( Men høyvalører, siliquae i sølv og solidi i gull er ofte nær forbildene).
God helg, og ha glede av barbarbariske og siviliserte mynter!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Per O og seuk: augustusmynten ser for meg ut til å være keltisk. Hvilken teknikk de brukte, punsel eller gravering vet jeg ikke noe om, men teknikken gjenkjennes fort når du ser bilder (og originaler) av keltisk mynt - enten den er rubrisert som keltisk, "gresk" (donau-keltisk), eller pre-romersk britisk m.m.
Spennende mynt foresten.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Olav K wrote:Per O og seuk: augustusmynten ser for meg ut til å være keltisk. Hvilken teknikk de brukte, punsel eller gravering vet jeg ikke noe om, men teknikken gjenkjennes fort når du ser bilder (og originaler) av keltisk mynt - enten den er rubrisert som keltisk, "gresk" (donau-keltisk), eller pre-romersk britisk m.m.
Spennende mynt foresten.
Mynten er kjøpt som Unknown German Tribe. Men en ekspert mente den kunne være fra nåværende Georgia. Har undersøkt litt men de jeg har sett fra dette området er litt mer primitive. Men det ser ut som om samme teknikk er brukt.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Nye gamle mynter

Post by Michael Märcher »

seuk wrote:Ser vild ud - men den er punslet. Jeg ville have troet at imitationer som udgangspunkt ville være håndgraverede?
Kunne være interessant at vide mere om hvor udviklet punselteknikken var i de forskellige kulturer/møntsteder. Har læst at teknikken skulle være anvendt allerede 3-4 århundrede BC, men umiddelbart synes jeg at de fleste romerske mønter fremstår som værende håndgraverede. Uden dog at have haft tid til at undersøge det nærmere. Nogen som ved?
Måske du kan finde nogle relevante oplysninger i Clive Stannards arbejder: https://leicester.academia.edu/CliveStannard
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Michael Märcher wrote:
seuk wrote:Ser vild ud - men den er punslet. Jeg ville have troet at imitationer som udgangspunkt ville være håndgraverede?
Kunne være interessant at vide mere om hvor udviklet punselteknikken var i de forskellige kulturer/møntsteder. Har læst at teknikken skulle være anvendt allerede 3-4 århundrede BC, men umiddelbart synes jeg at de fleste romerske mønter fremstår som værende håndgraverede. Uden dog at have haft tid til at undersøge det nærmere. Nogen som ved?
Måske du kan finde nogle relevante oplysninger i Clive Stannards arbejder: https://leicester.academia.edu/CliveStannard
Ser ganske interessant ud :D
Når vi nu er ved punsel-spørgsmålet spekulere jeg på hvornår teknikken først er anvendt i Danmark(og Nordeuropa i det hele taget)? Hvis vi ser bort fra primitive punsler (streger, cirkler o.l.), så er det vel først med Valdemar Sejr at vi har noget der ligner fuldt udviklede bogstavspunsler?
valdemar-sejr-42b.jpg
valdemar-sejr-42b.jpg (122.57 KiB) Viewed 1617 times
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Nye gamle mynter

Post by Michael Märcher »

seuk wrote:

så er det vel først med Valdemar Sejr at vi har noget der ligner fuldt udviklede bogstavspunsler?
Det er jeg usikker på, men jeg vil i hvert fald gerne læse din :wink: eller andres undersøgelse deraf
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Michael Märcher wrote:
seuk wrote:

så er det vel først med Valdemar Sejr at vi har noget der ligner fuldt udviklede bogstavspunsler?
Det er jeg usikker på, men jeg vil i hvert fald gerne læse din :wink: eller andres undersøgelse deraf
Jeg skulle såmænd gerne forsøge et punsel/stempel studie af Valdemar Sejrs senere udmøntninger :) Men der er jo lige det med tiden samt adgang til det fornødne studiemateriale.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”