Hvem er dere??

Alt det andre
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Hvem er dere??

Post by Christian H »

Jeg har ikke vært på dette forumet så alt for lenge,men har blitt ganske imponert over kunskapen til mange av dere..Hvem er dere?Hvor lenge har dere samlet?Hvor har dere lært det dere kan?Hvorfor samler dere?

Hadde vært kjekt om noen tok seg tid til å skrive litt om seg selv å svare på disse spørsmålene.
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Hvem er dere??

Post by ZZzzz »

Da får vi begynne litt med meg:)

Ingeniør som startet i 9 års alderen, da jeg fikk velge ut noen mynter i en boks mor mi hadde. Og har samlet siden (15-16 år), med noen delvis opphold !

Jeg samler mest fordi jeg liker det å ha gamle mynter med en viss historie bak seg. Så det er gjennom ønsket med å ha disse gamle gjenstandene med den historiske kunnskapen, som har sørget for at jeg har måttet tilegne meg litt kunnskap. Arbeidet med egen internettside har også vært behjelpelig i å skaffe meg litt mer kunnskap. Men problemet er at når jeg lærer noe nytt, så ser jeg hvor mye jeg ikke kan. Og det er litt frustrerende, hehe :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvem er dere??

Post by Myge »

Jeg heter Eirik Myge, jobber hos Skanfil Auksjoner AS i Haugesund, er utdannet lærer, og jobbet som det noen år, før jeg fikk muligheten til å jobbe på Skanfil.

Har samlet mynter hele livet, men har lært meg svært mye nytt de siste årene i perioden hos Skanfil, ettersom jeg får tilgang på en ganske god mengde med forskjellige mynter.

Samler selv mynt og sedler, er spesielt interessert i forfalskninger og varianter av norske mynter og sedler. Samler også forfalskninger av utenlandske mynter. Skulle noen ha forfalskninger/varianter, er jeg enkel å forhandle med.

Har en ok Norgessamling med mynter, men mangler selv de dyreste årstallene fra Oscar og Haakon, har en forkjærlighet for 25 øre 1957 på opphøyd plate, så det er også en mynt som jeg gjerne kan tilbys ofte.

Jeg samler også på 78-plater, tegneserier, LP-plater med historisk verdi (spesielt Vise og Lyrikkfestivalen 1971 og 1972, kjøper alt jeg kommer over der), kronespill og gamle videospill.

Det var litt om meg, da får vi se hvem flere som skriver.

Eirik
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Hvem er dere??

Post by myntsamlern »

Hei, er 18 år, og startet å samle for ca. 6 måneder siden. Er ganske historie interessert så da er jo mynt samling en fin hobby. Som du sikkert ser på de trådene jeg har startet er jeg en nybegynner innen dette her, men jeg prøver å lære så mye jeg kan :)
Image
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Hvem er dere??

Post by Christian H »

Kan kanskje si litt om selv også da siden jeg startet tråden.

Jeg er 19 år,faren min er auksjonarius og det var der interessen startet.
Fra jeg var liten har jeg sprunget rundt spindelvev og mugglukt.
Interessen for mynter startet vel når jeg fant en 5øre fra 1899,den trodde jeg selvsagt var verd kjempemye.og jeg pusset den vær kveld fordi jeg tenkte at da ble den finere å verd mye mere.

Jeg samlet da til jeg var 15år,da følte jeg som alle ungdommer at jeg hadde for lite penger og solgte det lille jeg hadde.

For ca 1 år siden fikk jeg meg en veldig godt betalt jobb å der staret myntsamlingen igjenn..Jeg samler for det meste på Haakon og skillinger fra 1700.Mangler under 20 mynter fra og ha komplett haakon samling.

Jeg som di fleste store samlerne drømmer selvsagt om å få en jobb innen di store mynt og seddel bedriftene.
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
gjere
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2008 17:42
Contact:

Re: Hvem er dere??

Post by gjere »

bitte litt om meg også da.

37 år gammel biker,som i alle år har hvert laste bil sjåfør.

begynte så smått å samle for noen få år siden,da en skade i ene foten satt meg ut et års tid.

mynt samling har blitt mer og mer interisangt,etter som jeg å pussler litt med slekts forskning.

da enkelte mynt pregninger å gamle slektskap går bokstavelig talt hånd i hånd.

samler kun på norsk årgangs mynt,å da kun norsk.

IKKE slike jukse 10 kronere ifra 1964 som er preget på licens i london.
fysjom.

eller 1 skillinger ifra 1771 preget andre steder en kongsberg.

ei heller dansk producerte norske mynter.

samt norske jubileums mynter i sølv.
har aldri ligt gull.

samlingen ligger listet på hjemme siden,for de som vil ta en titt.
Gjere og Freke vert metta av geirhæve fræge herjafar ; men av vin våpengjæve Odin altid lever !
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hvem er dere??

Post by Alex R »

Hei! Jeg heter Alex, jeg er 16 år, antagelig den yngste her på forumet. Jobber deltid hos Roschberg Mynthandel i oslo. Jeg har holdt på med mynter i 6-7 år vil jeg tro.

Faren min viste en liten samling han hadde bygd opp, mest danske mynter. Men han viste meg en 2 skilling 1632, og der var jeg bitt av basillen. Siden da har jeg prøvd å kjøpe ting overalt. :wink:
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Hvem er dere??

Post by ha-rob »

Hei! Robert her. Er 38 år og har samlet siden jeg fikk mitt første myntalbum til jul som tiåring. Interessen lå brakk noen år i 20-årene, men har vært godt tilstede igjen de siste 10-12 årene. Samler alt av norsk årgangsmynt etter 1874. Er langt fra komplett ettersom jeg har blitt mer kresen på kvalitet med årene. Har de siste årene også begynt å snuse litt på perioden 1814-1873. Akkurat nå ivrer jeg etter å få komplett samling 8 skillinger i nevnte periode. Det er jo ikke mange myntene men de er ikke ofte å oppdrive ihverfall ikke i akseptabel kvalitet. Så langt er jeg halvveis. Er det noen som har noen slike liggende til salgs, så gi meg beskjed :?:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvem er dere??

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er 39 år og er utdannet historiker. Jeg samlet mynter da jeg var yngre, men startet ikke seriøst før i 1994. Opp gjennom årene har jeg forsøkt meg på en del samlerområder, men fokuserer i dag på noen få områder. Jeg har en samling med mynter med ulike pengenavn, og en samling med pene piker på pengesedler. Ellers er jeg opptatt av greske og romerske mynter, og da samler jeg bare enkelte serier som for eksempel denarer preget for Marcus Aurelius. Min store svakhet er bronsemynter fra det kinesiske Han og Hsin dynastiet for ca. 2000-2200 år siden. Dessuten har jeg en liten samling ordener delt ut av Nord Korea under og like etter Koreakrigen.

Jeg vet litt av hvert, og har vært innom mye, så om noen trenger hjelp i en eller annen retning, så kan jeg forsøke å hjelpe.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hvem er dere??

Post by jornkris »

Har akkurat bikket 30. Samlet endel når jeg var liten og tok det opp igjen etter en liten pause.
Har sittet endel og bladd gjennom auksjoner når jeg har sittet og kjedet meg ute i Nordsjøen og ordnet de kjøpte myntene når jeg kom hjem og hadde fri.

Har også klart å skaffe meg de viktigeste bøkene da jeg mener boka er like viktig som mynten.
User avatar
Odd
Posts: 90
Joined: 02 Sep 2008 21:16
Location: Hjemme

Re: Hvem er dere??

Post by Odd »

Startet å samle i 11-12 års alderen da jeg fikk en 2 øre 1899 av min mor som hadde fått den som veksel på butikken. Samlet da noen år alt hva jeg kom over, hovedsaklig brunt som jeg fikk av besteforeldre og foreldre. Kvantitet betydde mer enn kvalitet. Hadde også en nabo som var sjømann og han kom hjem med mye spennende fra hele verden. Mistet desverre interessen da bil og damer vart nytt samleområde. :D Så kom hus og familie inn i samlingen. Hentet omsider frem de gamle albummene etter over 25 års fravær. :oops: Samler no årgangsmynt (etter 1874) i Kv 0 eller det nærmeste jeg kommer uten å gå konkurs, minnemynter, myntsett og store sølvmynter
User avatar
steinlasse
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2008 11:40
Location: Vestfold

Re: Hvem er dere??

Post by steinlasse »

Hei, heter Stein og er i min beste alder - altså tidlig 40 åra..
Myntinteressen ble vekket pga en lærer i 5.klasse. Takk Øyvind Klemetsen, hvor du nå måtte være.
Min mor kom hjem med en ettøre 1885, som hun fikk i vekslepenger og av nevnte lærer fikk jeg en sølvmynt fra Rundefunnet etter at klassen hjalp til med en utstilling på slutten av syttitallet.
Interessen har gått opp og ned, samlerområdene likeså.
Arabiske dirhemer for å ha mine egne kopier av myntfunn datert rundt vikingtid, mynt fra forskjellige historiske regenter, konger, perioder osv osv.
Ferdig med Olav i 0-kvalitet, holder på med Haakon nå, nær ferdig med myntruller(?) fra -74 og komplett svenske(?) tokroner samt hva jeg måtte komme over.
Er kun kjøper, har ennå ikke solgt en mynt - og forsøker etter beste evne å gi interessen til neste generasjon.
Har innsett at jeg aldri blir så velholden at det blir skrevet artikler om min samling, men en hobby skal en dog koble av med.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hvem er dere??

Post by vemod »

Begynte å samle 5-ører av den siste typen i 1973-74, da jeg hadde seriøse planer om å bade i myntene - slik som Onkel Skrue. Etter hvert innså jeg at det var såvidt jeg klarte å ta et fotbad.
Last edited by vemod on 07 Nov 2010 00:39, edited 1 time in total.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hvem er dere??

Post by Alex R »

Spiller trommer ja;) Det er tøft, gjør det samme selv =)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hvem er dere??

Post by Espen »

Heter Espen, er 25 år, har samlet siden begynnelsen av 2006 da jeg plutselig ble bitt av basillen, brenner sterkt for myntsamling, er medgrunnlegger og moralsk forvalter av samlerforum.no

Driver for tiden på og tar ett sveisekurs så jeg vil ikke være så aktiv på forumet i de neste par månedene.
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”