Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Takk skal du ha! Jeg vet jeg gjorde et godt kjøp, men dette var bedre enn jeg trodde! Det er jo en på Triton nå, men det er en med "alminnelig" fønikisk standard (som i seg selv er sjelden). Egentlig er det litt tilfeldig at jeg kom til denne. Jeg hadde siktet meg inn på Syrakus/Agathokles, men mente at den som god VF burde gå for 12-15.000+ salær. Jeg ga meg når den passerte 17' og den gikk til Frankrike for 18,5'.
Jeg hadde ikke gjort forarbeide på Akanthos'en og turde ikke by. Leste meg opp hjemme og så på Tritonmynten som er ute nå, og gikk i butikken på mandag.
Trøsten får være at jeg tror den er kommet til et godt hjem, i selskap med andre fine mynter - hvorav en av dine - en meget pen tetradrakme fra Syrakus ca. 470-450BC, kjøpt over disk hos OMG. Den hadde en særdeles fin lød. Gunnar vil ikke ut med mer enn at den kom fra en "maler på vestlandet". Skakke, gjettet jeg og han sa meg ikke i mot.
Det kommer nok en artikkel i NNT etterhvert. Som du kanskje har forstått liker jeg å lære om myntene mine, og liker å fortelle om det jeg har lært.
Og jeg er veldig glad for denne mynten!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Synd du ikke fikk bedre betalt skakke , litt rart ikke noen utenlandske var med nå som OMG også bruker sixbid .Siden jeg somlett med å legge inn bud på OMG5 så har jeg fått meg en skikkelig førjulsgave.Har lenge ønsket meg en teradrakme fra syracus og endelig var kombinasjonen bra kvalitet/grei pris til stede.Fant den hos en av handlerene under vcoins Barry P. Murphy.

SICILY. Syracuse. Deinomenid Tyranny. 485-466 BC. AR Tetradrachm (24mm - 17.08 g). Struck under Hieron I, circa 478-475 BC. Charioteer driving quadriga right; Nike flying right above, crowning horses / ΣVPAKOΣION, diademed head of Arethusa right; four dolphins around. Boehringer 177 (V78/R122); Randazzo 345-6 (same dies); SNG ANS -. Nice VF, toned, well centered.Forøvrig den dyreste antikke mynten jeg noen gang har kjøpt -men vært hvær krone :)
Siden den er fra Hieron I så er det veld Hoover nr. 1307.
Attachments
Syracus tetradracme.jpg
Syracus tetradracme.jpg (195.14 KiB) Viewed 1462 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Det var ingen dårlig mynt, karstkri - gratulerer!
Den er ellers en nær slektning av mynten jeg skriver om i innlegget ovenfor, den jeg tror stammer fra Skakke. Disse damene fra tidlig 5te århundre er kanskje ikke så smellpene som de som kom ved neste århundreskifte, men de har karakter.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med pen dame karstkri. Litt OT, men de finnes fortsatt. Disse er fra Ragusa. Ellers er det kanskje på tide at NNF arrangerer en Sicilia-tur. :wink:
ragusa.jpg
ragusa.jpg (89.97 KiB) Viewed 1398 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Me likar jo sjølvsagt Sicilianske damer!
Olav: Kos deg med mynten. Det er flott å vita at den kjem til ein god heim :D Eg kjem nok til å kjøpa ein slik igjen ein gong, for den typen er fabelaktig dynamisk og eit snev humoristisk, om ein ser det slik: Løve som biter okse i rompa!

Akkurat no har eg ei dekadrakme i kikkerten, og då blir det lite med penger til andre ting. Må nok utsettja nytt bilkjøp eit år, men for all del, myntar er jo viktigare enn forbrenning av fossilt brennstoff.

Karstkri: Herlig mynt, absolutt nydelig! Helit i toppen av kva ein finn av desse. Den må ha kosta hundrevis av kroner :wink:
Eg kjenner Barry. Han kan virka som ein tørrpinn, men vent til litt utpå kvelden, når han drar fram kortstokken og køyrer trylleshow! Han fortalte om ein gong då han jobba for CNG og stod på stand under ei messe. Ein vanleg kar viste stor interesse for ein flott Eid Mar-denarius, og Barry spurte om han ville holda den. Fyren avviste høflig, for han turde rett og slett ikkje å holda noko så kostbart. Men, Barry insisterte, og drog fram godmynten. Det skulle berre mangla, liksom, korpå han knipse mynten opp i lufta, i retning den skrekkslagne mannen. Mynten deise i glassdisken, mellom dei skjelvande fingrane hans og rullar bortover messehallen med ein hjerteskjerande lyd. Fyren er heilt perpleks! Barry smiler lurt og held fram denarusen. Han hadde sjølvsagt bytta den ut med ein dime frå lomma. Stygt, stygt gjort, men du og du så morsomt!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

[quote="Arve"]Gratulerer med pen dame karstkri. Litt OT, men de finnes fortsatt. Disse er fra Ragusa. Ellers er det kanskje på tide at NNF arrangerer en Sicilia-tur. :wink:

En tur til sicillia hadde vært moro.Men blir veld muligens litt vanskelig å få til.Men jeg "fann" av en mynt tur-kansje ikke så langt.Hva med en tur til kongens by Kjøbenhavn.Mye fint å se : Kongelige mynt og medalje samling og Carlsberg glypotek (Calsberg bryggeri) som har en ikke ubetydelig myntsamling.Bl.a har den Paul M Proschowsky sin samling av romerske mynter den er det gitt ut en egen bok om.Og han hadde i sin tid den største samling av antikke mynter i skandinavia de greske ble solg som egen auksjon hos Bruun R.Også mange mynthandler å besøke i Kjøbenhavn.Vi i Grendland myntklubb har snakket om en slik tur, blir kansje ikke så mange men hadde vært moro om man til sommeren hadde kunne få arangsjert en tur med flere myntklubber en helg eller 3-4 dager og med mulighet til å ta med den bedre halvdel( så de kunne finne på noen annet en mynt f.eks)
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Trenger man et numismatisk alibi for å reise til Sicilia, avholdes den XV Internasjonale Numismatiske Kongress i Taormina 21 til 29 september 2015, se NNT nr. 3-2014, s. 7. Hvilken numismatiske verdi kongressen har, tør jeg ikke ha noen mening om. Man har invitert til 400 foredrag på en "first come/first serve"-basis à 15 minutter. Programmet skal man kunne finne på www.xvcin.unime.it
NNF vil nok ikke organisere tur til Sicilia, man har ikke apparat til det - men om noen føler lyst til å organisere en tur, stiller vi gjerne med "annonseplass" i NNT, på facebook- og nettsider (forutsatt at turen har numismatisk vinkling).
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Nye gamle mynter

Post by ZZzzz »

Det som er bra med disse internasjonale numismatiske kongressene, som avholdes hvert 6. år (sist i Glasgow i 2009), er at alle er frie til å delta og melde seg på. Politikk, nasjonalitet eller personlige forhold forhindrer ingen å delta. Det er ikke slik at man utelukkes fra deltakelse uten å i det hele tatt ha forespurt om å delta. Alle numismatikere kan reise på disse kongressene og holde foredrag om ønsket emne (så langt det er plass). Nå er det slik at fristen for å melde opp et foredrag er utgått. Uansett er det mulig å melde seg på, reise ned, lytte til fordragsholdere, lære noe nytt og få nye bekjentskaper.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

En personlig e-post tilmeg fra ZZzzz nødvendigjør en avklaring:
NNF skal arrangere årsmøtet for Nordisk Numismatisk Union (NNU) i 2017 i Oslo. ved årets møte i Helsingfors fikk vi gjennomslag for at det i den forbindelse ble avholdt et åpent seminar om numismatiske emner. Som medlem av arrangementskomiteen så jeg et mulig emne i : "Hvor ble slått, og hvem sto bak, Olav Tryggvassons penning?" Siden ZZzzz i sin bok har lansert en avvikende teori fra den gjengse ( og jeg er enig med ham at det er lite trolig at Olav T sto bak mynten) mente jeg at han kunne være en god deltager i et diskusjonspanel. Forespørselen resulterte i et heftig innlegg på forumet hvor jeg nok en gang ble idioterklært, i tillegg løgner, bløffmaker osv. Da skrev jeg til ham at det var vanskelig å anbefale ham som paneldeltager, eller kort sagt - glem det! Jeg var ganske forbannet.
Nå anså programkomiteen uansett temaet for for smalt, og derfor ikke aktuelt.
Men, ZZzzz er aldeles velkommen til seminaret/seminarene - og - ZZzzz har aldri bli avvist fra NNF-Nytt/NNT i min tid (ingen andre enn ham heller) - tvertom - han er blitt oppfordret direkte og her på forumet om å levere stoff, men har aldri gjort det. At han utsettes for sensur er som vanlig - er derfor for å si det mildt - ukorrekt.
Men - jeg har også sagt til ham at om han holder fast ved personangrepsstilen som han praktiserer her på forumet kommer det ikke på trykk.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Nye gamle mynter

Post by ZZzzz »

Nå som du har valgt å bringe dette til Samlerforum (sikkert på grunn av et stikk fra meg over :) ):

Olav K skrev på Samlerforum følgende om mine arbeider:
"Nå må jeg tilføye at jeg ennå har tilgode å møte noen som gjør det (og jeg møter ganske mange.) Når NNF i 2017 skal avholde et seminar hvor vikingtid/middelaldermynt kan være et tema, har jeg spurt meg for om dine - for å sitere Trosdahls anmeldelse - litt "dristige" teorier kunne være et tema, har jeg blitt møtt med mild hoderysten til latter."

Først håner han arbeidene mine her inne, ved å referere til at hans venner ler og rister på hodet sitt av mine arbeider (er brukt som motargument i form av en hersketeknikk). Deretter får jeg plutselig uoppfordret en mail fra han, om at han vil ha meg som foredragsholder. Jeg besvarte ikke denne. Men valgte å svare på Olav K sitt innlegg om meg vedrørende NNT. Han var så lei seg for at jeg ikke vil skrive for han. Sitatet over illustrerer godt hvilken person Olav K er, og han burde da ikke forundre seg over hvorfor han ikke får noe fra meg (Jeg sender ikke inn bidrag til en redaksjon som åpenlyst sitter og ler og rister på hodet av mine arbeider. Godt var det at Olav K kunne dokumentere det jeg alltid har visst.). I mitt svar til hans bekymring på Samlerforum la jeg til flere eksempler på hvordan han oppfører seg:

viewtopic.php?f=170&t=12530&p=113671#p113671

Der presiserer jeg bla. at han slenger rundt med påstander om mine arbeider i hytt og pine. Både på Samlerforum og i mail (senest i dag...). Påstandene er gjerne brukt som hersketeknikk eller bare en haug med påstander (sistnevnte helst i mail). Men å sette seg ned (han eller hans hoderistende venner) og skrive en artikkel (valgfritt emne som belyser det som han / hans venner mener er feil) som jeg kan besvare, nei det vil han ikke. Om han ikke tør, eller om det er latskap (så mye lettere å bare slenge ut udokumenterte påstander) vet jeg ikke.

Han ble riktignok forbannet da jeg beskrev hvordan han oppførte seg mot meg. Og ifølge Olav K var det det som resulterte i at personlige konflikter medførte at invitasjonen til å holde foredrag ble trukket. En virkelig redaktør ville aldri la personlige konflikter legge føringer for et seminar, sensur av foredragsholdere.

Jeg oppfatter Olav K til å være veldig ustabil. Hvor jeg har han vet jeg ikke. Det ene øyeblikket håner han arbeidene mine. Det andre vil ha ha dem. Det tredje utestenger han meg som foredragsholder (uten at jeg har bedt om det ene eller andre). Jeg oppfattet riktignok utestengingen som at han ikke ville ha meg der. Det betviler jeg ikke at andre også ville ha oppfattet det som. Når en invitasjon er trukket, så er den trukket. Olav K spesifiserte klart og tydelig i samme epost at det som fortsatt var åpent, var å levere bidrag til NNT.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Nye gamle mynter

Post by ZZzzz »

Jeg vil tro at alle vil bli glade om sensuristen av fordragsholdere, Olav K, fortsetter diskusjonen i den "saftige diskusjonstråden". Der illustrerer han igjen så fint og tydelig hvordan han håner andre mennesker. Se Olav K sitt innlegg datert 15/9 - 2014:

viewtopic.php?f=27&t=12391&p=112861&hil ... ge#p112861

(Dette er ikke et engangstilfelle).

-----------------------

Tillegg lagt til etter at det opprinnelige innlegget ble skrevet. Olav K skriver følgende i sitt innlegg over:

"Jeg var ganske forbannet. Nå anså programkomiteen uansett temaet for for smalt, og derfor ikke aktuelt."


I eposten til meg hvor han trekker invitasjoner skriver han dette:

Etter at du for ørtende gang har idioterkært meg, tross forsøk på håndstrekning, håper jeg du fortstår at invitasjonen til å delta som innleder på seminaret er trukket tilbake.


Det som kommer frem her er at det er ingen tvil om at invitasjonen er trukket på grunn av personlige forhold. At Olav K skylder på at programkomiteen anså temaene for smale og ikke aktuelle, ser vi jo her at ikke er den faktiske årsaken. Det er ene og alene personlige årsaker. Det er ikke samsvar mellom det han skriver i epost og her inne. Her ser vi igjen hvordan Olav K bløffer om sannheten. Han skriver at jeg anklager han for å bløffe og lyge. Det er helt sant, og det ser vi her, når han forsøker å manipulere sannheten vedrørende årsak til sensur av foredragsholder.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Skal vi forsøke å holde oss til temaet for tråden, "Nye gamle mynter", og ikke la det bli en tråd om nye gamle krangler.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Nye gamle mynter

Post by ZZzzz »

Helt enig. Derfor har jeg henvist ytterligere diskusjoner til den saftige diskusjonstråden. Fyr løs med nye gamle mynter!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Og da kan vi jo ta tråden tilbake. Gitbud&Nauman (v/Pecunem) holdt auksjon på søndag. Den krasjet underveis, men de lottene som var solgt, var heldigvis solgt - for de øvrige er det omkamp neste søndag. G&N har fortsatt noen rimelige utbud, selvom de ikke er så "rimelige" som de var for et år siden. jeg har lenge vært fascinert av tetradrakmer med Alexander/Herakles motiv. De ble slått i svære mengder av Alexander III i hans levetid, han må ha hatt ambulernede "myntverk" med seg, soldater (som han hadde mange av) skulle ha lønn. Men myntmotivet ble brukt av hans rivaliserende etterfølgere, fra Grekenland til Baktria - og de ble også brukt, særlig i Lilleasia, som "civic issues" langt inn i 2. århundre f.Kr. Her er tre ganske pene, som jeg slipper å sloss for neste søndag.
alexIIIMyrinaTD.jpg
alexIIIMyrinaTD.jpg (44.25 KiB) Viewed 1116 times
AlexIIIOdessosTDEF.jpg
AlexIIIOdessosTDEF.jpg (39.82 KiB) Viewed 1116 times
alexIIIPergeTD.jpg
alexIIIPergeTD.jpg (48.32 KiB) Viewed 1116 times
Odessos er ved Svartehavet (dagens Bulgaria?), Myrina er i Ionia (tyrkisk Egeerhavskyst) mens Perge er ut mot tyrkisk middelhavskyst. Alle myntene er fra 2. århundre, altså lenge etter Alexander var i virksomhet. Det de vel forteller er at disse tetradrakmene har hatt en funksjon ikke ulik de atenske "ugler" 200 år før, en slags Euro for indre middelhav. Motivet Herakles/Zevs sittende med ørn på utstrakt hånd er stort sett det samme, variansjonene ligger i myntmerkene på reversen. Jeg har ingen planer om å skaffe meg alle Price's mange tusen varianter, men en håndfull eksempler etter myntsted/myntherre kan jo være et rimelig mål for en sidesamling.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med tre flotte teradrakmer, mangler tetradrakme med Alexander/Herakles motiv i tetradrakme samlingen, men tror jeg skal nøye meg med en.Kansje en såkalt "life time issue" preget under Alexanders levetid.En annen tetradrakme fra Ephesos med bee/hjort og også på wanted lista.Likte den fra Myrina best av de tre , veldig fin rev.

Det var ikke Alexander som var først ute med mynt med løve.På nest CNG så jeg en type jeg ikke har sett/lagt merke til før.
THESSALY, Skotoussa. Early-mid 4th century BC. AR Hemidrachm (15mm, 2.83 g, 12h). Head of Herakles right, wearing lion skin headdress

Link : http://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=274788
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”