Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Der er mange forskellige. Ligger vel fra et par hundrede kr. og op. Wang Mangs HuoBu har jeg solgt to gange for hhv. £39 og £45 - Jeg håber og tror at de var ægte, men der er mange falske af netop denne.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by seuk »

Og når vi nu er ved Wang Mang (selvom han næppe har ansvar for denne som nok er fra en senere tid)
wang-mang-double-huoquan.jpg
wang-mang-double-huoquan.jpg (107.82 KiB) Viewed 1401 times
Dobbelt HuoQuan (uden synlig indskrift) 58 gr. En afart af den såkaldte cake eller bisquit udgave. Disse er overvægtige versioner af den almindelige HuoQuan mønt som Wang Mang indførte til afløsning af WuZhu mønten i år 14.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Wang Mang var en spennende keiser, og et avbrudd i Han-dynastiet. (Han var samtidig med keiser Augustus i Roma.) Kanskje var han Kinas første sosialist? Han ville iallfall omfordele land slik at bøndene kunne bli selveiere. Slikt slo ikke an hos godseierstanden,og det ble hans bane. Samtidig var han konservativ, kanskje reaksjonær - han gjeninnførte gamle myntstandarder som spademynt og knivmynt. Særlig spademyntene hans er det mange av, enda fler hvis de suppleres med forfalskninger. Den spademynten du viser karstkri, ser mistenkelig flott ut, som 2000 år gammel kobbermynt må noen ha passet godt på den i alle år for å si det det slik. Seuks dobbeltmynt har derimot virkelig blitt utsatt for tidens tann (men er ganske så uvanlig slik jeg kan forstå - men mine kilder er begrenset til Schødth og Hartills generelle verk). Det finnes mange Wang Mang mynter i rimelig god stand, de gikk jo ut av sirkulasjon når han tapte terreng og tilsist ble avsluttet, og noen har vel funnet det lurt å grave ned myntene mens maktkampen ennå ikke var avgjort. De opprinnelige spademyntene, som man må noen hundre lengre tilbake i tid for å finne, er nok mer verdifulle - men fortsatt så mange at de ikke (med noen unntak) finner de store prisene.
Nordmannen Frederik Schødth var sjef for det maritime kinesiske tollvesen på slutten av 1800-tallet, og begynte tidlig å samle kinesisk mynt. Hans ansatte syntes det var en merkelig hobby, men hadde glede av å hjelpe ham, så samlingen ble etterhvert enorm. Han donerte et komplett sett av de varianter han hadde (men selv han hadde ikke alt!) til Myntkabinettet i Oslo, men han hadde haugevis av dubletter som ble solgt, såvidt jeg forstår stort sett i Norge. Jeg har noen hundre som definitivt er eks-Schødt, kjøpt bl.a. på NNFs klubbauksjoner, samt noen hos Numisma som i mange år hadde en "kinamann" bak disken hver torsdag. Snittprisen lå vel på rundt kr. 15 pr mynt. Schødth laget en katalog over de myntene han ga til Myntkabinettet, og inntil vi fikk Hartills bøker var denne den sikreste kilde for bestemmelse av kinesisk mynt (skrevet på engelsk). De kinesiske mynter jeg har kjøpt i Norge har alle hatt Schødth-nummer. I Beijing kom jeg over en kinesiks katalog, tjukk bok, mer enn 700 sider, med fine tegninger, men tekst på kinesisk. Den var "dyr" - 600 yuan - ca kr. 600, så jeg kjøpte den ikke. I dag angrer jeg, tegningene og prisene var jo forståelige, og kunne ha gittt meg en idé om prisnivå på varianter. Men, men - rik blir jeg neppe på mine kinesiske mynter, men jeg har hatt stor glede av å finne ut av dem, og det er vel dét samling handler om...
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Vyrde samlarar!

Det er alt for lenge sidan eg var innom her. Veldig interessant å sjå kva folk er opptekne av her inne.
I forrige veke fekk eg kloa i (pun intended) denne Akragas tetradrakma. Har lenge vore på utkikk etter ei slik, og endeleg fekk eg tilslag på eit fint eksemplar.
Akragas, AR Tetradrachme (471-430 f.vt). Adler l. stehend. R.Krabbe. 17,19g. SNG Cop.41, SNG ANS 978, selten, f.vz/vz
Attachments
Akragas tetradrakme_edited-1.jpg
Akragas tetradrakme_edited-1.jpg (140.41 KiB) Viewed 1358 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Lenge siden sist skakke , men får bare gratulere med en veldig fin mynt -veldig bra kvalitet -disse er ikke lett å finne så fine.Som Arve sier mye fint fra Sisilia.
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer så mye skakke med denne fine mynten. Etter det jeg kan skjønne er dette nr 78 hos Hoover med en sjeldenhet på R2, det vil si under 25 kjente eksemplarer. Absolutt en mynt det er verdt å ha i samlingen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ja, gratulerer - ikke bare sjelden, men et meget vakkert eksemplar!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Arve wrote:Gratulerer så mye skakke med denne fine mynten. Etter det jeg kan skjønne er dette nr 78 hos Hoover med en sjeldenhet på R2, det vil si under 25 kjente eksemplarer. Absolutt en mynt det er verdt å ha i samlingen.
Jeg vet ikke om jeg vill konkludere med at dette er Hoover 78 da de har forskjellig referanse skakke sin er referert med SNG ANS 978
mens Hoover 78 bruker SNG ANS 964 på den.Det er mange forskjellige av disse og wildwinds har lista mange SNG ANS ere men ingen av disse to er med .Og jeg tror her at Hoover kommer til kort da slett ikke alle er med .Jeg har ikke SNG ANS og vet ikke om den finnes tilgjengelig på nett.Men de er ganske like som mange andre - men det er veld en forskjell da det brukes forskjellig ref.Men skjelden er den-det bruker også aujonshuset.Emporium Hamburg
> Auction 72 lot 73.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Hoover er ikke komplett på varianter, men så langt jeg kan se ganske presis på typer. Nå er det vanskelig å se forskjell på HGC 77 (R1) eller HGC 78 (R2), men i 77 skal man kunne lese inn et ansikt i krabbeskallet som ikke sees på 78, så det er nok denne Skakke er den glade eier av ( men begge er forsvarer "sjelden").
Syllogene (SNG'ene) er oversikt over hele samlinger, den mest omfattende SNG ANS omfatter alt som er registrert ved offentlige (og noe private) samlinger i USA, SNG COP alt som man har ved den kgl. Møntsamling i København osv. Her kan det være mange varianter,men fortsatt bare ett typenummer i HGC. Som eksempel, dekadrakmene fra Syrakus rundt 400 BC, Kimons type, har nr. 1298 og Euainetos' type nr. 1299. I SNG COP har du iallfall 10 forskjellige numre bare på 1299, i SNG ANS er det pr 1930 67 numre, flere kan ha kommet til siden (jeg bygger på Gallatin fortegnelse over Euainetos' dekadrakmer, utgitt i 1930 (Harvard University Press) - men ikke alle disse er helt forskjellige, men det er stempelvarianter og stempelkombinasjoner, likevel fortsatt "samme mynt".
Jeg tror ingen av SNG'ene er å finne på nett, de dukker av og til opp på ausksjon til høye priser. Når OMG la ut SNG COP på nettauksjon, gikk den (6 bind om gresk mynt) for ca.3.000, antagelig billig - og jeg angrer litt fordi Møntsamlingen antagelig har en av verdens beste kolleksjoner av gresk mynt ( særlig Sicilia og Magna Grecia) takke være vår sommerkonge i 1814, Christian Frederik som som "arbeidsløs" prins i Danmark støvsuget italienske myntsamlinger rundt 1820 (se artikkel i NNT 3/4-2013 s. 26).
De bilder vi ser i generelle kataloger som Sear og HGC viser én stempelkombinasjon, men det vil være mange varianter, stemplene var frihåndskårne og ikke alle stempelskjærerne var like flinke.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Denne har jeg ikke kjøpt, den er fra Triton XVIII som ligger uten nå (lot 435):
MakAkantos 430+.jpg
MakAkantos 430+.jpg (100.71 KiB) Viewed 1183 times
Men sammenlign denne med OMG 5 lot 1215, som jeg kjøpte til utrop.
Nå er jeg ikke sikker på om det er samme mynt. Denne skal ha "asiatisk" (dvs "fønikisk") vekt, 14.x gr og diam. 22 mm. Min mynt har diam 23 mm, og vekten kan jeg ikke kontrollere fordi min fine elektronisk vekt har gått bananas (slitent batteri håper jeg).
CNG beskriver mynten ovenfor som "very rare", men hos Sear er den som nr. 1368 listet med lavere pris enn 1364 som OMG mener deres er - det må jo bety at 1364 (attisk standardvekt) er "rarere" enn Triton-mynten.
Jeg ser bare minimale forskjeller mellom min mynt og Triton mynten, begge er VF(1+) men Triton mynten er muligvis hårfint mindre slitt enn min, skjønt - figuren over løvenakken er tydeligere på min, og perleranden er komplett perifierien rundt. Reversen på Triton-mynten en anelse bedre sentrert, men jeg har alle bokstaver i behold, og "nuppene" i indre firkant synes like vel bevart som på Triton-mynten.
Mynten er fra Akantos i Makedonia, en tetradrakme. Okse/løvemotivet hadde vært i bruk i denne byen siden tidlig 500 f.Kr - tall.
Uansett om det er "attisk" eller "fønikisk" standard, tror jeg det var et godt kjøp, når jeg ser på Tritons estimat.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer Olav K med flott mynt , der tror jeg du har gjort et godt kjøp når du fikk denne til utrop.

Tilbake til Akragas tetradrakmen.Ble litt klokere av det du skrev Olav K.Det er da snakk om to typer og Skakke sin er Hoover 78(R2) ,men at det finnes flere varianter av den med forskjellig SNG ANS nr.Og at Hooover kun nevner det ene nr. hos SNG ANS kan jo også være av plasshensyn i boka.Uansett en utrolig flott mynt for en som er svak for tetradrakmer.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Jeg tror (men vet ikke) at når Hoover og andre viser til et SNG (Syllogue Numismatique Grecque(eller noe sånt)) nummer, er det enten fordi det er den konkrete mynten som vies, eller en som er stempelidentisk. BMC og RIC holder seg til typer og genuine varianter, men forskjeller i stempler alene gir ikke eget nummer, mens syllogene som katalogiserer samtlige mynter i én (eller flere) samling(er), gir oftest hver mynt et eget nummer (to stempelidentiske mynter kan jo godt være ulike; slitasje, hakk, patina m.m. kan variere).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Som man leter så finner man (iallfall noen ganger). En J. Desneux publiserte i 1949 en monografi over tetradrakmene fra Akanthos, med fotos og enda bedre, tegninger av detaljer. Så jeg skal nok finne "min" mynt, reversen begrenser søket - min mynt har en rar bokstav i midten av venstre felt på revers; skal være en N men ser mer ut som en W - så jeg finner den nok,
Akanhtos var forøvrig en gresk koloni på den makedonske kyst. Da perserne invaderte Trakia og deler av Makedonia, underkastet de seg perserne, og sloss på persisk side under "perserkrigene". Da dissse tok slutt ble de likevel med i det attiske sjøforbund, men ble vel som mange andre av medlemmene irritert over at Aten brukte den felles krigskasse til å utbygge og utsmykke sitt Akropolis.
De allierte seg derfor med Sparta under Peleponneskrigen. Senere gikk de inn i den Chalkidiske liga, en sammenslutning av greske byer ved den makedonske kyst som prøvde å stå i mot makedonerne, men ligaen måtte gi tapt for Phillip II (Alexander den stores far) i 348 f.Kr.
Byen hadde en rik utmynting, mulig egne sølvminer, og okse/løve-motivet går igjen fra 510 f.Kr. og til de blir makedonisert.
En ting er å få i hånden en mynt som er flott, for meget ligger meget av gleden også i å leke detektiv. Arbeidet blir litt anskelig ved at Desneux skriver på fransk, men bildene er greie nok og noen ord skal jeg nok kjenne igjen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Olav K wrote:Jeg tror (men vet ikke) at når Hoover og andre viser til et SNG (Syllogue Numismatique Grecque(eller noe sånt)) nummer, er det enten fordi det er den konkrete mynten som vies, eller en som er stempelidentisk. BMC og RIC holder seg til typer og genuine varianter, men forskjeller i stempler alene gir ikke eget nummer, mens syllogene som katalogiserer samtlige mynter i én (eller flere) samling(er), gir oftest hver mynt et eget nummer (to stempelidentiske mynter kan jo godt være ulike; slitasje, hakk, patina m.m. kan variere).
SNG - Sylloge Nummorum Graecorum! Ikke eller noe sånt. Her gjelder det å være presis. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by skakke »

Hei igjen.
Det var eg som leverte inn Akantos tetradrakma til OMG 5, og kan berre sei at du har gjort eit fantastisk kjøp. Eg tapte ein god del penger på denne, for å sei det mildt. Den er sjelden, for den har ein sigma i staden for N på reversen. Denne bokstaven er overgravert oppå "N" ser det ut til. Ta ein kikk på http://cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=57031
Den er prega med dei eksakt samme stempla.

Gratulerer med eit fabelaktig godt kjøp! (snufs ;-)
Post Reply

Return to “Antikke mynter”