Vapen 1870

Forum for våpensamleren.
Post Reply
Malin
Posts: 38
Joined: 16 Sep 2014 14:59

Vapen 1870

Post by Malin »

$_84 (34).jpg
$_84 (34).jpg (35.84 KiB) Viewed 3397 times
Denne kjopte jeg pa bruktmarked. Den er fra for 1870 og er en 9mm snub nose. I god stand. Noen som kan fortelle meg om denne og noe om hva verdien pa en sann en er.
Malin
Posts: 38
Joined: 16 Sep 2014 14:59

Re: Vapen 1870

Post by Malin »

$_84 (35).jpg
$_84 (35).jpg (34.47 KiB) Viewed 3396 times
Nok et bilde.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Vapen 1870

Post by Arve »

Hvis den er i god stand og du ikke har bæretillatelse så har du et problem. Forresten hvorfor er du så opptatt av at vi skal taksere tingene dine? Du vet vel selv hva du har betalt, og det er det som er verdien.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Vapen 1870

Post by hertervig »

Såvidt jeg forstår er svartkruttdrevne våpen fra før 1890 registreringsfrie.

Dette våpenet er vel en pinfirerevolver, og det ser ut til at man har tatt opp igjen produksjon av i hvert fall noen kalibre av pinfirepatroner, deriblant 9 mm. Hvorvidt disse er svartkruttdrevne vet jeg ikke. I motsatt fall ville jeg for sikkerhets skyld undersøke litt nærmere hvorvidt man behøver bæretillatelse eller ikke.

Verdien ligger kanskje mellom 1000 og 1500 kroner, de er vel mer som en kuriositet å regne og neppe blant de mest ettersøkte våpentypene. Det kan dog kanskje være at det finnes varianter som er sjeldne og ettersøkte av pinfirerevolvere også.

1870 virker å være en rimelig tidsangivelse, de gikk ut av produksjon relativt raskt etter dette på grunn av de mer moderne patrontypene.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Vapen 1870

Post by Espen »

9mm pinfire. Sikkert belgisk. Nesten helt sikkert lisensfritt mtp at man i 1880-årene hadde gått over til moderne sentertent ammunisjon. Tror heller ikke at kaliberet regnes som registreringspliktig om den skulle være produsert etter 1890. Minner om en bulldog.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Vapen 1870

Post by Kjetil Kvist »

Bæretillatelse er noe helt annet enn lisens til å eie et våpen for konkurranse og trening.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Vapen 1870

Post by Arve »

Kjetil Kvist wrote:Bæretillatelse er noe helt annet enn lisens til å eie et våpen for konkurranse og trening.
Kall det hva du vil, men poenget mitt var at man i de fleste tilfeller må ha tillatelse fra politiet for å eie, oppbevare, bruke skytevåpen i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Malin
Posts: 38
Joined: 16 Sep 2014 14:59

Re: Vapen 1870

Post by Malin »

Arve wrote:Hvis den er i god stand og du ikke har bæretillatelse så har du et problem. Forresten hvorfor er du så opptatt av at vi skal taksere tingene dine? Du vet vel selv hva du har betalt, og det er det som er verdien.
Jeg vet ikke presis verdien nei. Det er prove og feile. Derfor spor jeg her inne. Heldigvis har jeg na solgt den og jeg tjente en slant og er veldig fornoyd med det.
DoktoRoy
Posts: 1
Joined: 25 Sep 2014 23:52

Re: Vapen 1870

Post by DoktoRoy »

Bæretillatelse er ikke noe man opererer med i Norge.
Her får man et våpenkort som bekrefter at man er rett eier av angjeldende våpen.

Den revolveren du har er produsert før 1890 og har svartkrutt som drivladning.
Revolveren er da etter Våpenforskriften §1 ikke kontrollpliktig som det heter og du trenger ikke engste deg for å eie et ulovlig våpen :mrgreen:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Vapen 1870

Post by tho »

Arve wrote: Forresten hvorfor er du så opptatt av at vi skal taksere tingene dine? Du vet vel selv hva du har betalt, og det er det som er verdien.
Dette er en så dum uttalelse at den fortjener livstids medlemskap i Norsk dusteforbund.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Vapen 1870

Post by Torashe »

Stemmer det, den trengs det ikke våpen kort på eller noe. Som kjetil nevner er det strengere med nyere våpen, samt til trening og konkuranse. Skal du utvide må du søke om og bli våpen samler. Noe jeg er.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Vapen 1870

Post by kråketoppen »

tho wrote:
Arve wrote: Forresten hvorfor er du så opptatt av at vi skal taksere tingene dine? Du vet vel selv hva du har betalt, og det er det som er verdien.
Dette er en så dum uttalelse at den fortjener livstids medlemskap i Norsk dusteforbund.
:lol:
Post Reply

Return to “Våpen”