Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Kjetil Kvist »

Pontus wrote:Jo, men et slikt verk vil jo også inneholde mye som ikke er fakta, som teorier om hvor myntene er fremstil osv. Her vil jeg ikke ha noen innblanding fra mynthandlere med økonomisk agenda. Dette skal være for samlere, av samlere!
Jeg ville jo mene at det burde ha sitt utspring i Samlerforum.no, og da blir det nok en god kontroll med innflytelsen. Det eneste jeg vil holde fast ved er at alle teorier som fremmes skal ha en referanse, og at dersom det finnes to eller flere teorier at de stilles på like fot. Så inspirerer man kanskje heller til å studere videre selv, enn å krangle om hvem som har mest rett, eller tar mest feil.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by vestmar »

En glimrende idé, som bør gjennomføres. Hva skal til for å etablere en slik mynt-wikipedia, rent praktisk?
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by brafin »

Beklager å måtte si det, men mye av diskusjonen på denne tråden ( andre også) begynner mer og mer og ligne en tråd som er forbeholdt de mest " avanserte " samlere her i landet. Jo mer avansert, og jo eldre mynter/kunnskap man har, desto mer "verdifull " skal liksom troverdigheten bli.

Dette blir desverre for avansert for meg, og vil bare si at jeg gleder meg like mye over alle andres mynter, og ikke minst mine egne etter 1874, og de som er utgitt inntil 100 år før dette.

Samler forøvrig også Olav 5 i absolutt toppkvalitet som jeg gleder meg like mye over hver gang jeg finner et feilfritt eksemplar.

Mine samlerområder forøvrig er flotte specier, gullmynt, og eventuellt alt annet som måtte komme i min vei av bedre/beste kvaliteter.Dessuten interessant å lese seg "opp"på eldre numismatikk. Beklager igjen, men måtte bare få sagt det. :wink: Beste numismatiske hilsen brafin.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by bengt »

Denne boka har jeg også gledet meg til i mange år, men har nå Schou, Hede, Rønning og Skaare i biblioteket mitt, og utifra hva Gullbekk sa på NNF møtet ville ikke den nye boken inneholde noe særlig ny informasjon. For meg blir det viktige med denne boken da at den blir lettere tilgjengelig for nye samlere enn de eldre verkene.
Pontus wrote:Problemet med så og si samtlige referanseverk som er utgitt hittil, er at de er farget av forfatternes egne standhaftige teorier, eller disses frykt for å tråkke kolleger med andre synspunkter på tærne. Jeg tror ikke vi kan forvente noen bedring her, desverre. En myntsamler fortjener et NØYTRALT referanseverk, som presenterer alle de ulike teoriene om myntenes historikk. Hvorfor utgi et påkostet verk over norsk mynt i 2009, uten for eksemplel 3-kronen 1699 eller å ha utskilt og identifisert Kongsbergvariantene av skilling 1771?? Beklager, men for meg gir det ingen mening overhodet...
Det som skuffer meg når det er laget et nytt referanseverk er at det ikke er gjort nytt arbeid rundt katalogiseringene. Gullbekk fortalte at de hadde en bedre inndeling i hva som er typer og hva som er varianter - det er BRA. Men hva med 3 kronen 1699 og 1771 skillingene som Pondus nevner? Hva med nye studier i problemstillingene rundt dukater, gullavslag og medaljer? En vanlig ung samler finner det vanskelig å godkjenne enkelte av "myntene" som er uten år, uten valør og uten kongenavn (annet enn monogram) - og i flere kataloger inkluderer "mynten" som spesifikt sier selv at den er en polett for rytterbud om sommeren (!), og jeg ville mene at det viktigste ved å skrive ett nytt referanseverk er at man enten hadde kunnet bevise eller motbevise tidligere antagelser, men problemet er kanskje at man er redd for å tråkke andre på tærne?

Og for å presisere det, jeg bryr meg lite om når den kommer, men hvis den kommer håper jeg å finne beskrivelser av ny og spennende forskning, ikke bare den samme informasjonen som jeg kan finne i annen literatur - og jeg fikk dessverre en litt dårlig smak i munnen av å høre på Gullbekk...
User avatar
Valkendorf
Posts: 158
Joined: 19 Nov 2008 21:23

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Valkendorf »

Det stemmer at jo flere vitenskapelige arbeider, jo mer penger til den enkelte, men det betyr ikke at forskerne ikke bedriver utenomvitenskapelig aktivitet i kraft av sin stilling. Ser vi på hva den enkelte rapporterer i Frida er de fleste bidrag i kategorien som ikke gir poeng i boka. Riktignok tar det mye mindre tid å stille til et radiointervju enn å skrive en vitenskapelig artikkel, men en skal ikke undervurdere den arbeidsinnsatsen den enkelte forsker legger ned som ikke fører til klingende mynt i kassa.

Det finnes flere kanaler hvor man kan søke om midler til et forskningsprosjekt som kan munne ut i en vitenskapelig artikkel med tilhørende katalog. Nasjonalt har vi f. eks. Forskningsrådet og ABM-utvikling. Internasjonalt kan man søke om EU-midler, og for en myntforsker ville det vært en glimrende mulighet til å danne et samarbeid med våre naboland om f.eks. hva som finnes av norsk mynt i Sverige, svensk mynt i Norge osv. Gullbekk er allerede engasjert i prosjektet Sylloge of Coins of the British Isles. Såvidt jeg har forstått Kvist er det noe lignende svenskene er igang med. Slike prosjekter skal det være mulig å få finansiert gjennom EU. Etter det jeg har forstått har ikke Thesen og Gullbekk fått offentlig støtte siden katalogen er et kommersielt produkt. Derfor mente jeg det var uheldig å utgi en katalog som samtidig var en prisliste. En todeling tror jeg ville vært mer lønnsomt.

Dessuten kan en forsker søke om sabbatsår hvor vedkommende får bedre tid til å forske og skrive. Jeg skjønner at man helst ser at resultatet blir en vitenskapelig artikkel, men det settes ikke krav til at det blir det. Forskere kan også veilede studenter på enten masternivå eller doktornivå, og det kan resultere i kataloger (som f.eks. i Skaares doktoravhandling, dessuten har Karin Berg påbegynt en katalog over norsk utmyntning fra erkebispene i Nidaros).

Fra KHM er det også ønskelig med mer ekstern finansiering, herunder private. At privatpersoner ikke spytter inn kapital har vel også noe med at prosjektet ikke er godt nok definert eller ikke interessant nok. Men har noen ringt John Fredriksen eller for ikke å snakke om Sveaas?

Dessuten har man en siste mulighet (litt spøkefullt ment, helt sikkert ulovlig, men gjort tidligere), nemlig å selge unna noen numismatiske objekter. Myntkabinettet solgte jo i sin tid en av sine Gimsøydalere til Kirkevoll for en tusenlapp. Da vil man slå tre fluer i en smekk: Man får kapital til å finansiere kostbare kataloger, bedre hylleplass, dessuten slipper man å skrive om objektene man akkurat har solgt :lol:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Kjetil Kvist »

Det er ikke noe nytt i det du skriver, Valkendorf, og det er nok ting Gullbekk er godt kjent med. Men jeg tror ikke du er helt kjent med hvor vanskelig det er å få penger fra Forskningsrådet og EU. De deler ikke ut penger i hytt og pine, men helst til realfag og samfunnsvitenskapene. Humaniora stiller langt bak i køen, og blant humaniorafagene er det nok langt viktigere prosjekter enn dette som ikke får forskningsstøtte. Det er hard kamp om forskningsmidlene.

Selvsagt er det mye i Frida (forkortelse for Forskningsresultater, informasjon og dokumentasjon av vitenskapelige aktiviteter) som ikke gir poeng og penger til instituttet, men det er da en praksis at man skal registrere alt (det gjorde jeg da jeg rapporterte til systemet). Det betyr likevel ikke at ledelsen av museet vil synes det er helt greit å bruke et årsverk på å lage en katalog for samlere.

Det med å veilede studenter er vel og bra, men det forutsetter at man har studenter å veilede. Er det noe særlig med studenter på numismatikk for tida? Eller er det så veldig mange som studerer numismatiske emner i andre fag? Jeg vet det er en stipendiat ansatt i Bergen, men hun studerer tyske dåpsmedaljer, ikke norske spesidalere.

Dersom noen mener jeg er for pessimistisk, så oppfordrer jeg til å sjekke vilkårene for humanioraforskning i Norge. Husk at hver gang politikerne sier de skal satse på forskning, så mener de helt andre fagfelt enn humaniora. Numismatikk er et humaniorafag, og er til og med et lite humaniorafag. Jeg tror det finnes flere studenter av latin og gammelgresk i Norge, enn det er studenter av numismatikk. Heller ikke latin og gammelgresk får de midlene de ønsker seg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ZZzzz »

Da har det endelig blitt satt en dato for utgivelsen, men av Jørgen Sømod:

"Og jeg har hidtil ikke lovet nogen udgivelse i 2013. Det gør jeg nu. Da udkommer Norges mønter 1483-1813. Og i 2014 kommer så Danmarks mønter 1448-2013"

Jeg ser virkelig frem til denne!
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Myntsamleren »

Når jeg søkte etter tittelen på den nye katalogen så fikk jeg treff på en av Gullbekk's publikasjoner:
Gullbekk, Svein Harald (2009). Norsk mynt i dansketiden 1456-1814.
Hva i all verden er dette, katalogen har da ikke kommet ut ?

Men det var egentlig årstallet 1458 (1456?) jeg ville finne ut av. Jeg går ut fra at årstallet henspeiler på Erkebiskop Olav Trondsson (1458-1474) og at noen mynter nå har blitt henført til ham ? Har vi noe nyere forskning som beviser at så er tilfelle ? Da jeg gjorde noen søk på nettet fant jeg støtte for det tradisjonelle synet om at Gaute Ivarsson er den første erkebiskopen til å utgi mynt i Dansketiden (1474), teksten er fra 2006 og kun den relevante informasjon er tatt med:
Jon Anders Risvaag: Mynt og by. Myntens rolle i Trondheim by i perioden ca. 1000-1630, belyst gjennom myntfunn og utmynting wrote: 4.3.4. Perioden ca. 1400-ca. 1480
---------------------------------
I diplomet finnes ingen henvisning til erkebiskopens myntrett, men med den generelle
bekreftelsen av hele sættargjerden kan myntretten anses som formelt bekreftet.
Det finnes imidlertid intet som tyder at det har vært preget mynt i Norge under
kong Christian Is regjeringstid.

4.3.5. Perioden ca. 1480-1537
-----------------------------
Først i 1483 ble Hans valgt til konge av Norge. Det er etter disse forhandlingene
at myntpregningen, både den kongelige og geistlige, ble gjenopptatt i Norge. (610)

(610):
Alf Hammervold og Christian J. Simensen i den senere tid foreslått en mulig utmynting under erkebiskop
Olav Trondsson. Forslaget er fundert i likheter i utformingen av Olavsøksen i avsnittet på Olav Trondssons
segl fra 1455 og 1472 og to hulpenninger som vanligvis er attribuert Gaute Ivarsson
(Hulpenning type I og IV i corpus). I artikkelen presumeres det at stadfestingen av sættargjerden var en
de facto stadfesting av myntretten (Hammervold & Simensen 2002). I tilleggene til forbundstraktaten mellom
Norge og Sverige fra 1482 går det imidlertid klart frem at lovnadene om norsk mynt aldri hadde ført frem.
Hammervolds og Simensens forslag fremstår av den grunn som lite trolig.
Dette var i 2006, har vi nyere forskning som sier noe annet ?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ZZzzz »

På cristin er det beskrevet som et "møte".

I Norges Mynter i Middelalderen (2013) kan det nevnes at det åpnes opp for en geistlig utmyntning på 1400-tallet. Men det diskuteres ikke hvilke mynter som det spesifikt kan være. Geistlig utmyntning i denne perioden frem til 1483 kan man vel kalle for et sensitivt tema. I utallige år har man ment at den geistlige utmyntningen stoppet i 1281 (om jeg husker riktig). Det er vel nærmest som flaks å regne, at man vet at erkebispen ble fratatt myntretten. For det hele skjedde muntlig, og hadde ikke kirken klaget skriftlig på denne muntlige avgjørelsen, så hadde man vel i disse utallige årene trodd at den geistlige utmyntningen hadde fortsatt frem til Hans ble tatt til konge (!). Det at 1281 var slutten før Gaute Ivarsson igjen svingte med hammeren over myntstemplene har vært en opplest og vedtatt sannhet, og det er en utopi at noen som har støttet dette skal innrømme at det de tidligere har skrevet om i sine arbeider er feil. Derfor er der slik at muligheten for en aksept av slik geistlig utmyntning på 1400-tallet ikke kan skje før om flere tiår, helst om et par generasjoner. Numismatikken er seiglivet og jeg er selv innforstått med at jeg ikke skriver for de som lever i dag, men for de som begynner sin numismatikk med blanke ark.

Du kan begynne med Simensens artikkel, som Risvaag henviser til, og se på hans vurdering og argumentasjon som ligger til grunn for hans identifisering av geistlige mynter fra før Gaute. Deretter kan du se på Risvaags "svar" på denne vurderingen:

"I tilleggene til forbundstraktaten mellom Norge og Sverige fra 1482 går det imidlertid klart frem at lovnadene om norsk mynt aldri hadde ført frem. Hammervolds og Simensens forslag fremstår av den grunn som lite trolig."

Deretter vil jeg anbefale deg å gå direkte til de skriftlige kildene vedrørende utmyntningen og se om tolkningen av kildene er slik som du vil tolke dem. Er det noen begrensinger der, som noen har oversett? Kanskje du kommer opp med en helt annen vurdering og syn på saken, som du kan skrive en artikkel om?
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Myntsamleren »

Så grundig til verks har jeg ikke anledning til å gå nå, jeg får legge den i innkurva.
Jeg tenkte i litt andre baner slik som at det kanskje kunne være funnet noe nytt i forbindelse med utgravinger i Erkebispegården i Nidaros eller at det hadde kommet nye funn eller annet som forandret på dateringen av myntene ?

Hvorfor er nettopp året 1458 i tittelen ?
Kan det være at man har funnet ut at øks-brakteatene er eldre enn 1474 ?
Eller er det noe helt nytt ?
Det blir spennende å se når katalogen kommer.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

I boken "The mint in the Nidaros Archbishop's Palace", O. Lohne, J.A. Risvaag,P. Ulseth og J. Lohne.DKNVS skrift nr. 1 - 2010, sies det på s. 21: "Selvom mynter ble slått under erkebiskopene i Nidaros mellom 1222 og 1281 (Riisvag, 2006-239) ga utgravningene i Erkebikopgården (1991-1995) ingen indikasjoner på utmynting på området før slutten av 15. århundre (Saunders 2001-27)." (min oversettelse).
Så når du spør:
Myntsamleren wrote:kanskje kunne være funnet noe nytt i forbindelse med utgravinger i Erkebispegården i Nidaros
synes svaret å være nei.
Boken går forøvrig inn på striden mellom kongen (riksrådet) og Erkebisp Jon Raude, som endte i inndragning av myntretten i 1281.
Men Gullbekk har i sin bok "Pengevesenets fremvekst og fall..."2009, fremmet muligheten for utmynting i Oslo, basert på korrespondanse på 1400-tallet referert i Diplomatarium Norwegicum som nevner en eiendom "Myntergard". Dette kan indikere at et myntverksted, eller en myntmester, har holdt hus her. Lohne,Risvaag &al, l.c. s.40, stiller seg tvilende til dette, hovedsaklig fordi det hverken er funnet spor av mynt eller utmynting i Oslo i det aktuelle tidsrom.
Når Gullbekk bruker årstallet 1458 kan det likevel ha en sammheng med hans "Myntergård"-teori. Når Christian I kjempet for at sønnen Hans skulle bli konge i Norge, aksepterte han 1. januar 1458 å bekrefte som gyldig Settargjerden fra 1277, som hjemlet myntrett for erkebiskopen. Det har m.a.o. vært juridisk mulig for biskopen å slå mynt etter 1458.
Lohne,Risvaag &al, l.c. s. 38 argumenter likevel for at slik utmynting før Gaute Ivarsson er lite trolig : "...mangel på skrevne, eller arkeologiske spor, sammen med fravær av identifiserbare mynter.." begrunner konklusjonen. I tillegg vises til at Christian I antas å ha vært tilnærmet totalt uinteressert i Norge (Albrechtsen 2000) og det etter biskopene Kalteisen (1452-58) og Trondsson (1458-74) heller ikke kan spores noen interesse for mynt.
En annen sak er at vi neppe får se Gullbekks katalog for angjeldende periode. Ubekreftede rykter sier at samarbeidet mellom ham og Thesen er brudt, og at Thesen nå har alliert seg med en professor i økonomisk historie ved UiO. Så får vi eventuelt se hvilke mynter og hvilke årstall som dukker opp.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by jornkris »

Nå har svindlerhuset (samlerhuset) reklame for boken på sin hjemmeside.
http://www.samlerhuset.no/nyheter/47009 ... cat_id=362. (Nederst)
Så da kommer den kanskje snart.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by karstkri »

Det er veld da denne setningen du sikter til ? : Gunstig introduksjonstilbud
Årets myntkatalog koster normalt 110 kroner + 19 kroner i porto, men vi gir nå et introduksjonstilbud på årets myntkatalog til kun 95 kroner. Da sikrer du deg også utgaven som dekker perioden 1483 til 1814 når den kommer for første gang i overskuelig fremtid.
karstkri
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by mynt01 »

Ser det er 2 årstall oppgitt, fra 1458 på bilde i begynnelse av tråd og 1483 er det skrivefeil?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ramazotti »

Katalogen er bare litt forsinka,de som venter kan kontakte Samlerhuset.
Der få du verdens mest tøveste prisliste over surt ervervede sølvmynter/medaljer.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”