Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Numismatisk forum
Post Reply
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

Jeg la inn forhåndsbud på en mynt her for 2 uker siden. 40% over estimat la jeg som maks bud.
Noe jeg syntes var en grei pris.
Men nå 2 uker etter auksjonen er avsluttet og jeg ser tilslagsprisen er mitt maks bud. Har jeg enda ikke fått tilslags bekreftelse på mail eller lignende.

Jeg tror ikke jeg har handlet gjennom disse før, jeg husker faktisk ikke.
Men vanligvis får jeg en bekreftelse på mail om jeg fikk tilslag. Men ingen info her.
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by karebjarne »

Dei sender ikkje bekreftelse på tilslag.

Enten får du faktura tilsendt pr. e-post etter ca 2 veker, for forhåndsbetaling. Eller dersom du har handla før kan du få objekt tilsendt med vedlagt faktura.

Eg fekk eit relativt billig objekt med faktura i posten på tysdag.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

karebjarne wrote:Dei sender ikkje bekreftelse på tilslag.

Enten får du faktura tilsendt pr. e-post etter ca 2 veker, for forhåndsbetaling. Eller dersom du har handla før kan du få objekt tilsendt med vedlagt faktura.

Eg fekk eit relativt billig objekt med faktura i posten på tysdag.
Tusen takk for tilbakemelding, leste nylig noe på internett siden deres om noe forhands depositum, eller lignende.
Så har jeg ikke hørt noe fra de, men da er enten en faktura, eller mynten på vei snart :-)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by svessien »

samler607 wrote:jeg ser tilslagsprisen er mitt maks bud.
Er det noen som har kjøpt noe på Teutoburger for mindre enn sitt maksbud noen gang?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by Kjetil Kvist »

... i og for seg, de har en livebid-ordning som funker helt greit. Man kan sitte hjemmefra og by, lyd overføres også.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by Olav K »

Jeg har ingen erfaring med Teutoburger, men har vært borti andre små, tyske auksjonhus/handlere. I en situasjon lik din skrev jeg til firmaet (de hadde dog mail) og fikk svar om at Ting Tar Tid, mannen var tilnærmet alene og det tok tid å sortere ut og sende regning osv.
Send dem en mail, men innled på tysk:

Sehr geehrte Herren,
Leider ist mein deutsch unvollständig, dafür continuiere ich im Englisch:....
(Dessverre er min tysk ufullstendig, derfor fortsetter jeg på engelsk...)

Ikke perfekt tysk, men nok til å oppnå godvilje for forsøket - eller ta sjansen på å fortsette uten referanse til engelsk, men bak kommaet:

aber ich glaube das ich in Auction zz, lot x und y gewonnen habe, und ich erwarte Ihre Faktura und Zahlungsanweisung.
(men jeg tror jeg på auksjon nr.zz har vunnet lot x og y, og jeg imøteser Deres Faktura og betalingsinnstruks)

Hochachtungsvoll (Venlig hilsen på foretningstysk - vi vil jo aldri skrive "med høyaktelse" på norsk, men slik var det når jeg lærte tysk forretningkorrespondanse - det kan ha blitt mer moderne nå))
Samler 607

Fortsatt tysk på svakt T-nivå, men de er normalt meget velvillige
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by Kjetil Kvist »

Teutoburger er kanskje små i forhold til Kuenker som ligger like ved, men de har en helt adekvat stab og er svært vennlige. Eieren var forøvrig tilstede på siste OMG-auksjon, og kjøpte friskt av norske gullmynter (han kunne fått de samme billigere utenfor auksjonssalen). De siste årene har Teutoburger ledet an i salget av kinesisk mynt, særlig antikke kinesiske mynter. Da jeg var der nede en gang var det ganske fornøyelig å se at kineserne bød mot hverandre, og at de ikke ønsket å samarbeide.

Dessuten fikk man en kjempestor kake med seg hjem, og gratis lunsj. Eller kanskje ikke helt gratis, som budgiver jobber man jo for auksjonshuset.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

Takker for tilbakemeldinger.
Jeg gir de en uke til, så får jeg prøve å sende mail om opplysninger.
Jeg fant dette, google translate fra tysk til norsk på hjemmesiden deres:

Krav til budet aksept / Vilkår for budgivning

Kjære kunder!

På grunn av nylige hendelser, ønsker vi å påpeke at vi muligens forbeholder oss retten til oss så langt ukjente kunder til å akseptere bud bare fra rettidig innlevering av et depot. Depositumet skal dekke minst 10% av den planlagte budet beløp og må være mottatt senest en uke før den tilsvarende auksjon. Depositumet kan gjøres via bankoverføring eller kontant.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:
Dessuten fikk man en kjempestor kake med seg hjem
Den analoge varianten av installering av cookies før budgivningen starter?

Jeg må ellers understreke at mine erfaringer med Teutoburger er helt topp. Samtidig vil jeg overfor en del auksjonshus nedover Europa kun by utrop, eller online mens auksjonen foregår.
Heldigvis er det flere og flere som har slike løsninger.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

svessien wrote:
Kjetil Kvist wrote:
Dessuten fikk man en kjempestor kake med seg hjem
Den analoge varianten av installering av cookies før budgivningen starter?

Jeg må ellers understreke at mine erfaringer med Teutoburger er helt topp. Samtidig vil jeg overfor en del auksjonshus nedover Europa kun by utrop, eller online mens auksjonen foregår.
Heldigvis er det flere og flere som har slike løsninger.
Jeg er litt skeptisk til å by høyt forhåndbud selv så ofte budene blir forholdsvis lave.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

Mail er sendt etter anbefaling, men ingen svar.
Ei heller mynten kommet, men har jo heller ikke fått noen regning !?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by Ask »

Sikkert en glipe som har skjedd der. Jeg fikk faktura på mail to dager etter auksjonen og da jeg ba om å få trackingnummeret svarte de omgående. Du kan jo prøve igjen eller ringe .

Mvh. Ask
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote:Teutoburger er kanskje små i forhold til Kuenker som ligger like ved, men de har en helt adekvat stab og er svært vennlige. Eieren var forøvrig tilstede på siste OMG-auksjon, og kjøpte friskt av norske gullmynter (han kunne fått de samme billigere utenfor auksjonssalen). De siste årene har Teutoburger ledet an i salget av kinesisk mynt, særlig antikke kinesiske mynter. Da jeg var der nede en gang var det ganske fornøyelig å se at kineserne bød mot hverandre, og at de ikke ønsket å samarbeide.

Dessuten fikk man en kjempestor kake med seg hjem, og gratis lunsj. Eller kanskje ikke helt gratis, som budgiver jobber man jo for auksjonshuset.
Han hadde vel fått med seg at en norsk 20 kr 1886 gikk for omregnet 9000 kroner inkl. salær på Künkers vårauksjon. Ser du, Oscar2Au, det er likevel penger å tjene i norsk gull :D

Mvh. Ask
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

Ask wrote:Sikkert en glipe som har skjedd der. Jeg fikk faktura på mail to dager etter auksjonen og da jeg ba om å få trackingnummeret svarte de omgående. Du kan jo prøve igjen eller ringe .

Mvh. Ask
Jeg får prøve igjen i morgen :)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Erfaringer med Teutoburger Münzauktion GmbH?

Post by samler607 »

Etter tilbakemelding idag fra auksjonshuset-
Forstår jeg det som at de har solgt mynten jeg trodde jeg fikk tilslag på, lik maks pris lagt inn via sixbid som sluttprisen ble.
Ved salbudgivning.
Kjedelige greier, men det virker som at dette forekommer på auksjoner rundt forbi??
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”