Berømte personer som samlet antikk mynt

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by karstkri »

Tenkte å lage en tråd over berømte personer som samlet antikk mynt.Begynner med USA 2.president John Adams og hans sønn John Quincy Adams som var den 6.presidenten.Her er en fin artikkel : http://www.coinbooks.com/esylum_v15n21a24.html
Mye av myntene ble solg hos Stacks i 1971 og 73.

Som en kurrositet er det nå mulig å kjøpe en på V auk. i mai så det må sises å være bra proviens : http://www.vauctions.com/APViewItem.asp?ID=23270

Så da er det bare å komme med berømte samlere og samlinger.
karstkri
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Alex R »

Dronning Kristina av Sverige.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Olav K »

Hoi, dette kan bli mange! Og hvem er "berømt"? Vi har jo en rekke berømte numismatikere, men de er kanskje bare berømt blandt numismatikere?
Men av kongelige har vi i farten Victor Emanuell av Italia, hvis samling fortsatt er komplett i Roma, Christian Frederik som vi bør feire i disse dager, han ble Christian VIII av Danmark - hans samling er kjernen i den Kongelige Mønt- og Medaillesamling i København, og dublettene derfra er utganspunktet for vårt eget myntkabinett, kong Farouk av Egypt hvis samling ble solgt hos Sothebyes for å nedbetale Egypts statsgjeld. Samlingen innholdt forøvrig den eneste "lovlige" double Eagele fra 1933, som av alle ting ble solgt som del av en lot med 20-dollarmynter!
Michael Romanoff, tsar Alexanders fetter, må vel nesten regnes som kongelig - han hadde den mest komplette samling av russisk mynt (før 1917) som har eksistert. Myntene ble smuglet ut av Russland under revolusjonen og er idag i Smitsonian i Washington DC.
Michale ble henrettet under revolusjonen. Den eneste mynten han ikke fikk i samlingen er forøvrig til salg hos OMG nå i helgen, en beskjeden kopek - men akk så sjelden.
Når den Kongelig Mønt- og Medaillesamling heter det den gjør har det jo sammenheng med at danske konger før Christian VIII også var ivrige samlere, særlig Frederik III - når han er "far" til en mengde varianter kan det nok ha hatt sammenheng med hans interesse for mynt. Vi må jo kunne si at såvel han som Christian V førte en meget samlervennlig utmyntningspolitikk.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by janpetter »

president John Quincy Adams , Thomas Jefferson , og kong George III av England .
Last edited by janpetter on 08 May 2014 00:00, edited 3 times in total.
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by PCL »

En kuriositet i seg selv, er jo at Keiser Augustus samlet på dengang ukjente utenlandske mynter og mynter med portretter av gamle konger. Det samme gjaldt flere av hans etterkommere, som f.eks. Titus, Domitian og Traian.

En annen som var ekstremt glad i antikke mynter, var Solkongen, Kong Louis XIV av Frankrike. Han var så fascinert av Den Kongelige Franske Myntsamling, at han besøkte den hver eneste dag, angivelig for å lære noe nytt om antikkens historie hver dag.

I litt nyere tid, kan vi nevne at skuespilleren Buddy Ebsen var en aktiv samler av antikke mynter.

Så er jeg ikke sikker på om jeg skal ta med den siste..... eh... jo...ok da... Ryktene skal ha det til at Nicole Kidman også er en ivrig samler av antikke mynter..... men onde tunger sier at det er mer et PR stunt..... Skulle jeg treffe på henne i en numismatisk anledning, skal jeg prøve å huske på å spørre henne...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Olav K »

En bidragsyter overfor har i PM til påpekt at Farouks double Eagle neppe kan sises å være antikk. Det har han selvfølgelig rett i. Men Forouk som en sann orientalsk fyrste samlet gull i alle varianter, herunder også aureus'er og hellenistiske statere. Også Michael Romanoff hadde antikk mynt i sine samlinger, hans syn på hva som var "Russland" var om mulig enda mer ekpansivt enn Putins.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by karstkri »

Kan bekrefte at Nicole Kidman samler Link : http://24carat.co.uk/frame.php?url=famo ... ctors.html
karstkri
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Askeladd »

En av verdens mest berømte operasangere, Enrico Caruso, var en stor myntsamler.
Han hadde bl.a. en flott samling av romerske gullmynter.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Arve »

Jeg må rette litt på det Olav skriver, myntsamlerkongen var Vittorio Emmanuele III og ikke den første. I tillegg til at samlingen hans kan beskues på nasjonalmuseet i Roma finnes også hovedverket hans i 20 bind om italiensk mynt fritt tilgjengelig på internett. Jeg bor for tiden på et hotell i Lecce ved siden av en plass oppkalt etter ham og med utsikt til en statue av ham. Liten mann med diger bart.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by svessien »

Jeg mener å ha lest at inspirasjonen til det høye relieffet på 1908 St. Gaudens, var antikke mynter, og at det var Teddy Roosevelt som ønsket dette forsøkt. Om han var samler, er jeg usikker på.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by karstkri »

Finner ikke noe om Teddy Rossevelt som myntsamler men derimot Franklin D. Rossevelt var det .

Det er noen her bl.a Franklin : http://gibmint.com/index.php/famous-coin-collectors
karstkri
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by lili »

janpetter wrote:president John Quincy Adams , Thomas Jefferson , og kong George III av England .
Thomas Jefferson var vel ikke myntsamler?
Han samlet mynter, men heller i henseende om hvordan USA skulle designe mynrter?
Han var vel mere foregangsmannen for dollaren?
Mvh
lili
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by lili »

Fant faktisk en kvinne....

Dronning Chistinia av Sverige (1626 - 1689).
Man kan vel si at hun nok ikke var en beskjeden myntsamler med sine 33.000 mynter
og medaljer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christina, ... _musicians

I denne sammenhengen er det naturlig a trekke inn den katolske kirken/paver/Vatikanet, som numismatiker
da de kjopte (hele eller deler av ?) Victorias samling og la den til i deres egen samling i 1794.
De begynte a samle a mynter i 1555, og ulike paver opp igjennom har nok hatt ulik interesse, men noen har nok
satt sitt preg mer enn kanskje andre.
http://www.vaticanlibrary.va/home.php?p ... o&ling=eng

Mvh
lili
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Arve »

Takk for den siste linken. Jeg får se om jeg orker å gå gjennom søknadsprosessen og ta en tur dit en dag. Interessant samling, omstendelig prosess. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Indy2 »

Judas Iskariot var en ivrig samler av antikke mynter. Mener å ha hørt at han ved et tilfelle klarte å bytte til seg hele 30 sølvpenger fra en jødisk prest. Antakelig tetradrakmer eller stater.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”