Hvor finner jeg seriøse samlere?

Numismatisk forum
Post Reply
Skorpion70
Posts: 21
Joined: 06 May 2014 21:46

Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by Skorpion70 »

Hei, er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg best kan få tak i seriøse samlere (utenom her inne)?

På forhånd takk :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by Olav K »

Det er jo noen myntforeninger rundt omkring. Noen finner du nederst på "forumets hovedside". Jeg vet ikke hvor du bor, og listen nedenfor er ikke komplett. Felles for disse foreningene/klubbene er at de mer eller mindre jevnlig har møter, noen med foredrag - alle så langt jeg kan registrere - med auksjoner. De som har tatt seg bryderiet med å melde seg inn i en forening må antas å være "seriøse" samlere. Men det finnes seriøse samlere som ikke ser behov for å være medlem i en forening, de finner folk her - og møter andre på auksjoner, f.eks. er OMGs auksjon i Oslo førstkommende helg et sikkert "treffsted".
Selv er jeg aktiv i Norsk Numismatisk forening (NNF) som hoder møter hver måned (normalt siste tirsdag i måneden) sentralt i Oslo, med foredrag og auksjon. Vi har en hjemmeside (norsknum.org) som er bedrøvelig, men under oppgradering. NNF utgir også bladet Norsk Numismatisk Tidskrift, som kommer fire ganger i året.
Ellers registrer jeg aktive miljøer rundt foreninger i Stavanger, Grenland, Østfold, Bergen og Trondheim (det er sikkert flere jeg ikke har sett). Jeg tror alle foreningen gjerne tar i mot besøk, uten at man behøver å melde seg inn på første møte. Snittalderen kan være høy, men nye unge medlemmer kan bidra til å senke den - kanskje også skape ny aktivitet?
Skorpion70
Posts: 21
Joined: 06 May 2014 21:46

Re: Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by Skorpion70 »

Takk. Har en del mynter og sedler som jeg ønsker å selge, og ønkser kontakt med samlere i stedet for å dra til mynthandlere :)
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by Indy2 »

Du kan jo prøve Oslo numismatiske forening: http://mynter.org/onf/index.asp
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by samler607 »

Det stedet du lettest kan omsette myntene og sedlene på, til tilsvarende markedspris, ( om du ikke har mye mynter i topp kvalitet )
Er qxl.no. Utrop 1 kr, og greie bilder da får du greie priser :)
Om du da har tid, og ork til det, så er dette måten du kommer til å få mest penger igjen for samlingen, du når flest samlere på denne måten.

Ellers er det vel auksjoner på myntklubber som tar inn objekter for salg, som de andre tipset om.
Lykke til..
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by Olav K »

På møtene i myntforeningene ( iallfall NNF og jeg vil tro også ONF) skjer det også direkte salg (og bytte) medlemmene seg i mellom. Man tar med seg mynter man vil selge, viser dem frem - og noen ganger blir det salg.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvor finner jeg seriøse samlere?

Post by kråkerøy »

Fredrikstad og Sarpsborg myntforening har møte til tirsdag 13.05.
På Hotel city i Fredrikstad kl 18.30. Bare å komme å ta det med dit.
Kan fort være noen som ønsker noe av det du har.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”