1771-skilling samlere

Numismatisk forum
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: 1771-skilling samlere

Post by attenfjorten »

Må da være noen som sitter på store mengder 1 skilling 1820?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 1771-skilling samlere

Post by ramazotti »

Jeg tror ikke det er så mange som samler 1-skilling 1820 i større skala.Selv om det finnes mange
mynter ,varierer de lite og er av den grunn ikke så interessante for videre studier.

Jeg har rundt 40 1771-skillinger ,uten at jeg egentlig samler på dem.De aller fleste er funnet med detektor.
Ingen av de er norske,men en med stavefeil.
Jeg samler jo parykkskillinger,men det blir fort kostbart å samle alle variantene slik at jeg hittil har konsentrert meg om årstall. Rundt 40
stk.av denne ,men bare to danske da de er forholdsvis enkle å finne.(Rimelige er de også).

Ellers er det noen som sitter med haugevis av 2 Kroner 1906,det er vel en som har over 6000 av de.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 1771-skilling samlere

Post by samler607 »

ramazotti wrote: Jeg samler jo parykkskillinger,men det blir fort kostbart å samle alle variantene slik at jeg hittil har konsentrert meg om årstall. Rundt 40
stk.av denne ,men bare to danske da de er forholdsvis enkle å finne.(Rimelige er de også).
Om du tenker på 8 skilling parykk , er jeg her totalt uenig, uten å dra helt ut fra topic.
Mye lettere å finne norske av denne typen i alle årstallene, enn danske. ( dette henger vel litt på grep utrolig store mengder norske av typen, men en stort antall mindre danske henv. http://www.danskmoent.dk/artikler/kgl229.htm)

Igjen kort oppsumert, komplett årstall Fredrik 4 parykk 8 skillinger danske er MYE vanskeligere enn Norske.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 1771-skilling samlere

Post by Ragnvald E. »

Når det gjelder variantsamlere, skal vi vel heller ikke glemme perioden 1809 til 1812 hvor spesielt 4- og 8-skillingen 1809 i sølv + 2 skillingen 1810 finnes i utallige varianter med kanskje mer særpreg enn skillingen 1771. Finnes nok de som har et betydelig antall av disse også...meg selv inkludert! :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1771-skilling samlere

Post by Olav K »

Hei, jeg tar tråden litt tilbake til utgangspunktet:
Jeg har lyst til å belyse interessen for 1771 skillingen, og lage en "fellesintervju/samtale" på det i NNT. Nå har jeg for å strukturere det, laget et spørreskjema. Jeg ber alle som har vært så hyggelige å bidra ovenfor ( og andre som føler kallet) til å sende sin personlige e-post adresse til
nnfnytt@gmail.com
De får så skjemaet tilbake fra min egen e-post adresse. (Fordelen for meg er at jeg kan sende ut kollektivt, istedet for én og én PM.)

Selvom jeg opprinnelig så 1771 variantsamling som et bærende tema, ser jeg av diskusjonen at det kan være plass til generelle observasjner og preferanser på hva som er variantsamlerverdig. Jeg vil fortsatt holde fokus på 1771 og måtene den samles på som hovedtema, men gi rom for at ikke alle synes at det er det mest spenstige hvis man skal prøve seg på variantsamlinger.
Dette er et prosjekt som kan ta litt tid, endre kurs under veis - så jo før jeg kommer igang dessto bedre. Flere detaljer er gitt ovenfor. så langt hat jeg fått respons fra 3 - det er litt lite (men ikke umulig) . men dess fler som melder seg dessto riktigere bilde kan vi gi i bladet. De kan også hende at svarene avstedkommer nye spørsmål. Målet er å gi et levende bilde av et norsk samlermiljø.

NB! Ingen skal drites ut eller hånes. Selvom mange har forstått at mitt samlerhjerte ligger hos antikk mynt og historiene de forteller, redigerer jeg et blad som skal være for ALLE som samler mynt, medaljer, sedler - nytt og gammelt. Ved å lage et oppslag om samling av 1771 OG andre variantsamlinger, håper jeg å treffe en stor gruppe av norske samlere. Men det krever en beskjeden egeninnsats:
send e-post adresse til adressen vist ovenfor, og svar på det du har lyst til når du får skjemaet (eller legg noe til).
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: 1771-skilling samlere

Post by arnetech »

jeg samler og en del på sildeflass, altså skill 1812, Alle varianter :-) sikkert ikke alene der heller :-)
Live long & prosper
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 1771-skilling samlere

Post by ramazotti »

samler607 wrote:
ramazotti wrote: Jeg samler jo parykkskillinger,men det blir fort kostbart å samle alle variantene slik at jeg hittil har konsentrert meg om årstall. Rundt 40
stk.av denne ,men bare to danske da de er forholdsvis enkle å finne.(Rimelige er de også).
Om du tenker på 8 skilling parykk , er jeg her totalt uenig, uten å dra helt ut fra topic.
Mye lettere å finne norske av denne typen i alle årstallene, enn danske. ( dette henger vel litt på grep utrolig store mengder norske av typen, men en stort antall mindre danske henv. http://www.danskmoent.dk/artikler/kgl229.htm)

Igjen kort oppsumert, komplett årstall Fredrik 4 parykk 8 skillinger danske er MYE vanskeligere enn Norske.
Jeg tror kanskje du bør lese din egen lenke,samler607.Det er kun ett årstall av de danske som er vanskelig,og om du følger litt med skjønner du raskt
at du aldri kan oppnå komplett Norge.Du klarer årstall,men ikke variantene.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 1771-skilling samlere

Post by samler607 »

Jeg tenker selvsagt på årstall. Jeg samler selv, Kongsberg, København og Gluckstadt.
Det jeg mente med mitt innlegg er at det er mye enklere å samle komplett norske av denne typen - årstall selvsagt.
Da regner jeg Gluckstadt og København som danske.
Henviste til link, for å vise til opplaget.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1771-skilling samlere

Post by Olav K »

Det er tre som har mmeldt seg til forsøket på å få tilet fellees intervju om 1771.
Hva som er praktisk mulig å samle kan være et fint tema.
Send melding til nnfnytt@gmail.com så får dere det spørreskjemaet som kan være et utgangspunkt for samtalem-
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”