Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

L. Cassius Caecianus, 102 BC. Sear 199, Crawford 221. Kontrollmerker B (advers) og V (revers). I følge Crawford er det få spor av denne Cassius ellers i historien. For mange var jo stillingen som myntansvarlig et springbrett til videre avansement i embetsverket eler politikken, men så ikke tilfelle for vår Cassius. Han sognet nok til senterpartiet, med bilde av jordbruksgudinnen Ceres (med kornaks i håret) på advers og pløyende storfe på revers. Kom han under sperregrensen ved senatsvalget i 101BC?
Men selv om mynten er slått av en historisk ubetydelighet, var den pen - og litt uvanlig, nok til å trigge kjøpelysten.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Fikk et par mynter på Roma Numismatics første elektroniske auksjon. Ikke allverdens kvalitet på tross av gradering som sier VF (jeg er ikke enig men det visste jeg på forhånd).

To republikk bronser, en Uncia fra 215-211 BC med Roma på advers og skipsmotiv / akterstavn på revers (verdimerke en prikk på begge sider):
Anonym_Unica_Cr41_10.jpg
Anonym_Unica_Cr41_10.jpg (207.73 KiB) Viewed 1221 times
Og en Semis fra 211-206 BC med Saturn på advers og skipsmotiv / akterstavn på revers (verdimerke S på begge sider):
Anonym_Semis_Cr56_3.jpg
Anonym_Semis_Cr56_3.jpg (211.15 KiB) Viewed 1221 times
Disse myntene kom etter gjentatte vektreduksjoner på Aes Grave as (som følge av økonomisk krise etter Hannibals invasjon av Italia og den andre puniske krig). Dermed var det ikke lenger praktisk med støpte mynter og man gikk over til å slå bronsemynter.

Følgende system ble brukt:

As = Janus = verdimerke I = 12 unciae
Semis = Saturn = verdimerke S = 6 unciae
Triens = Minerva = verdimerke 4 prikker = 4 unciae
Quadrans = Hercules = verdimerke 3 prikker = 3 unciae
Sextans = Merkur = verdimerke 2 prikker = 2 unciae
Uncia = Roma = verdimerke 1 prikk

Verdimerke er vanligvis vist på begge sider av mynten (kilde Sear - vol 1).
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Gratulerer! Enig i at iallfall semis'en ikke holder VF, mulig at Uncia'en akkurat kommer over listen. Det synes som om toleransen for tidlige bronsemynter er større enn for samtidig sølv. Jeg vil også tro de er ganske skjeldne i finere grader.
En liten refleksjon: Ser man på hva greker/hellenere laget på samme tid - også i bronse/kobber - er romernes ganske primitive. Eller skal vi si "barbariske"? Likevel moste de grekerne både i "Grekenland" og i Lilleasia det neste hundreåret. Akkurat som "barbariske" gotere, vandaler,lombardere,frankere og allemanere m.fl. moste (vest)romerne 4- til 500 år senere. Romerne prioriterte sverd fremfor mynt 200 år f.Kr., det samme gjorde folkevandringsstammene når de begynte å bevege seg. Sammenheng?
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Var i Oslo i helgen. Det ble en romer og en "italiener". (Numisma)

Fikk tettet igjen enda ett hull. Egentlig en enkel keiser å få tak i, Lucius Verus (keiser 161-169).
Samkeiser med Marcus Aurelius. L.V. inntok i år 166 byen Ctesiphon hovedstaden til riket Parthia.
Jeg likte portrettet.
LuciusVerusDenar.jpg
LuciusVerusDenar.jpg (124.27 KiB) Viewed 1169 times
Italieneren er fra "hælen" til Italia; Calabria og byen Taras, viktigste byen for grekerne i syd italia før romerne kom i 272 f.kr. (romersk Tarentum.) Mynten (didrakme) er klassisk med mannsfigur på delfin. Ikke beste kvalitet, men prisen blir da en helt annen.
CalabriaTarentium.jpg
CalabriaTarentium.jpg (96.18 KiB) Viewed 1169 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Artige mynter det der, men du må nok repetere geografien. Taranto ligger ikke i Calabria som er tåa på Italiakartet, men i Puglia. Det er fint å se at det er flere som interesserer seg for italienere. Jeg er ikke redd for konkurransen, det er nok å ta av :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Jeg er ydmyk iforhold til din kunskap om latinske områder. Jeg brukte Sear (GREAK COINS AND THEIR VALUES VOL.1) sitt kart over sør Italia, side 30 der ligger Taras (Taranto) i Calabria, som er sør-østlige del av Puglia.
Når jeg ser på moderne kart, har du selvfølgelig rett :oops:
(Reiser nedover ikveld til andre siden av Adriaterhavet, til Zadar med utskjelte Ryanair) :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

God tur, det er vel fortsatt litt sommervarme igjen der. Området har jo vært en del av Romerriket og senere Italia frem til 2. verdenskrig. Det er sikkert mye interessant i området og leter du litt så finner du nok et museum med en myntsamling. Jeg vil derimot ikke anbefale å kjøpe mynt der, enten er de du får tak i falske eller så er det forbudt å utføre dem.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

grenl.har wrote:Var i Oslo i helgen. Det ble en romer og en "italiener". (Numisma)

Fikk tettet igjen enda ett hull. Egentlig en enkel keiser å få tak i, Lucius Verus (keiser 161-169).
Samkeiser med Marcus Aurelius. L.V. inntok i år 166 byen Ctesiphon hovedstaden til riket Parthia.
Jeg likte portrettet.
LuciusVerusDenar.jpg
Italieneren er fra "hælen" til Italia; Calabria og byen Taras, viktigste byen for grekerne i syd italia før romerne kom i 272 f.kr. (romersk Tarentum.) Mynten (didrakme) er klassisk med mannsfigur på delfin. Ikke beste kvalitet, men prisen blir da en helt annen.
CalabriaTarentium.jpg

Godt å se at de har kommet til et møblert hjem! Du kan sette proveniens "svessien" på dem, om du vil :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Er du iferd med å ommøblere hjemmet svessien? Selv kom jeg hjem fra Numisma for noen uker siden med en tetradrakme fra en satrap i Tarsus, Kilikia og en seleukidiske drakme, som begge hadde proveniens svessien. Har numismatografert dem vil jeg gjerne ha bildene, jeg klarer ikke å ta så gode bilder selv.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Ja, det har vært litt ommøblering. Jeg har solgt en god del mynter jeg ikke var så interessert i lengre, og fått inn noen få nye som var mye dyrere og også litt penere :)

Det er vel denne du har kjøpt da?
Image

Den seleukidiske drakmen har jeg dessverre ikke bilde av.
Kjekt å høre at noen av mine gamle gamle mynter har kommet til deg også!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Takk, det var nok den.
Tarsos er en (av flere) "sidesamlinger". De må ha hatt noen ualminnelig flinke myntmakere der allerede i persisk tid, og det gode håndverk fortsetter langt inn i romersk keisertid: en av mine favoritter er denne:
CNGHadTarXR88001004.jpg
CNGHadTarXR88001004.jpg (47.63 KiB) Viewed 1108 times
Jeg har en annen også som ikke er så fin, men den var i følge CNG unik, og gikk vel pga kvalitet under estimat - men altid trivelig å sitte på et unikat.
CNGHadTarUnik88001003.jpg
CNGHadTarUnik88001003.jpg (47.04 KiB) Viewed 1108 times
Jeg synes også at det er morsomt at Alexander etter erobringen av Kilikia lot den persiske(?) satrap beholde jobben, og fortsatt utgi mynter med arameisk innskrift. Her fulgte han vel tradisjonen fra den som noen mener var verdenshistoriens første humanist, Kyros, som lot erobrede folk styre seg selv (under overoppsyn) så lenge de betalte skatt. Kyros er vel en av de meget få ikke-hebreere Gud kommuniserer direkte med, når Kyros lar jødene spasere hjem til Israel fra Babylon.(2.Krøn.36.22)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Yesssss!
ArettusaCNG94000122.jpg
ArettusaCNG94000122.jpg (104.68 KiB) Viewed 1065 times
Endelig ble den min!
EF ifølge CNG, jeg er ikke sikker på om det holder reversen (portrettet), men advers er sjelden skarp, uvanlig så under streken. Noen riper, litt oval blankett - men pytt, pytt.
Ikke billig, langt over myntbudsjett i overskuelig fremtid - så her må det nok selges noe. (problemet mitt er at jeg synes alle myntene mine har en morsom historie, så hvilke skal jeg velge?)
Dette er for dem som ikke vet: Dekadrakme (10 dr) Syracus på Sicilia, 405 f.Kr. Dionysos 1 hadde latt seg velge til strategos autokrator som kan oversettes til diktator/tyrann. Aten hadde tapt kampen om Sicilia mot Syracus, misten flåten og store hærstyrker i den anledning (og det medvirket til at Aten tapte den peloponesiske krig) og Dionysos som den store seierherre lot skulptørene Kimon og Euaienatos utforme hver sin dekadrakme med samme motiv. Damen er Arethusa, Syracuses lokale kildegudinne - kopiert av mange - inklusive grekernes arvefiende på Sicillia, kartagerne/punerne.
Dette er Euaienatos' versjon, personlig synes jeg den (dvs. damen) er penere enn Kimons (men Kimon har en men portrettet 3/4 en face, som overgår begge profilmyntene).
Mynten er hos Hoover betegnet som S (scarce) hvilket hos ham betyr mellom 60 til 200 eksemplarer kjent totalt. Dette er imidlertid en mynt som alle museer med gresk mynt har eksemplarer av, men en vill gjetning er at det er ca. 80 i privat eie. Syllogen til American Numismatic Society, har registrert 15 stk. - nr. 361 til 375, dette er nr. 372 - så nå er det en mindre i USA.
Men jeg fortsatt litt nummen....
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med en praktfull klassiker. Da regner jeg med jeg ikke får så mye konkurranse fra deg på Roma VI. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Nei, vær trygg!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Gratulerer, gleder meg til å se den i real life en gang.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Antikke mynter”