Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Hei alle

Jeg har et forslag: I og med at det ofte blir tatt opp at enkelte selgere eller handlere opererer på måter forumets medlemmer opplever som tvilsomt, kan det være en ide å prøve å føre litt regnskap med hvem som gjør dette, i hvilken grad og hvor ofte. Vi har kanskje vært litt raske til å peke ut hovedsyndere på "gefühl", og dette kan fort bli urettferdig.
Hva med å samle tvilsomme auksjoner i en tråd, og føre litt statistikk her?
En forutsetning må være at det er bred enighet om at en mynt er misrepresentert. Det må ikke bli en populistisk "svartebok", men en metode for å oppnå bedre oversikt over ujevnhetene i markedet.

Bare en tanke.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Ja, du mener på en noe mer saklig måte å presentere objekter som majoriteten av forumets brukere mener er betydelig feilgradert med henvisning til selger, men uten å kjefte og smelle og antyde i hvilken grad vedkommende er en fantanisk bangditt og utkrøpen mynthai. Tja, klarer vi det da? Vi kan vel prøve. Siden det har vært litt snakk om 50-øringer i det siste begynner jeg med denne som er lagt ut for salg i kv. 01 til fast pris 5.000,-. Jeg synes portrettsiden ser mer ut som svak 1+, men på den annen side; kronen er fin. Løven er grei, men holder den 01? Selger; Oslo myntgalleri.
Attachments
1370871021771.MaxSize.w-1000.h-1000.Save.img.jpg
1370871021771.MaxSize.w-1000.h-1000.Save.img.jpg (119.65 KiB) Viewed 5124 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

hertervig wrote:Ja, du mener på en noe mer saklig måte å presentere objekter som majoriteten av forumets brukere mener er betydelig feilgradert med henvisning til selger, men uten å kjefte og smelle og antyde i hvilken grad vedkommende er en fantanisk bangditt og utkrøpen mynthai. Tja, klarer vi det da? Vi kan vel prøve. Siden det har vært litt snakk om 50-øringer i det siste begynner jeg med denne som er lagt ut for salg i kv. 01 til fast pris 5.000,-. Jeg synes portrettsiden ser mer ut som svak 1+, men på den annen side; kronen er fin. Løven er grei, men holder den 01? Selger; Oslo myntgalleri.
Det er nøyaktig det jeg mener, Hertervig. Jeg håper vi klarer det, for da klarer vi å komme oss et hakk opp i nivå på det vi holder på med.
Godt eksempel. Myntene fra 80-tallet bærer ofte preg av svakt preg, og det ser vi vel på portrettet, men hverken løven, skjoldet eller hår/skjegg tilsvarer mer enn maks 1+/01 i mine øyne. Over øyne og kinnben ser det ut til å være åpenbar slitasje. Spent på å høre andre meninger om denne.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

Enig med hertervig her,Oscar får ikke mer enn 1+ av meg,baksiden litt bedre.
Et godt eksempel på overvurdering.

En mulighet her ,er jo faktisk at de har gjort en feil. 1+ har jo katalogpris 5.000.-
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Det foreligger alltid en mulighet for at selger har gjort en ubevisst feil. Derfor synes jeg det er interessant å se på om slike "feil" opptrer ofte hos en selger.
Jeg lurer på om denne mynten er i feil kategori. Vil dere si den bør være plasser i Mynter - Norge før 1814 - Skillinger?
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 714201132/
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

2.500,- i kv. 1+, og 5.000 i kv. 01 etter handlerkatalogen. 2.000,- i kv. 1+ og 4.700,- i kv. 01 etter Norges mynter. 2.000,- og 4.000,- iflg. Sieg.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Re Svessien; Etter at Qxl fjernet "Mynter - Norden" som hovedkategori, må man legge dansk mynt i kategorien "Mynter - Europa". Det er nok en litt uheldig endring som kan føre til at noen blir fristet til å legge noen av disse under Norge hvor de jo unektelig er mye mer synlige. Hvorvidt det er det som har skjedd i dette tilfellet blir jo ren gjetning. Sieg opererer med vurderingspriser på 375,- i kv. 1- og 850,- i kv. 1, så det stemmer ikke helt med selgers notater. Men utropsprisen på 275,- vil jeg uansett mene skulle være svært kurant.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

hertervig wrote:Re Svessien; Etter at Qxl fjernet "Mynter - Norden" som hovedkategori, må man legge dansk mynt i kategorien "Mynter - Europa". Det er nok en litt uheldig endring som kan føre til at noen blir fristet til å legge noen av disse under Norge hvor de jo unektelig er mye mer synlige. Hvorvidt det er det som har skjedd i dette tilfellet blir jo ren gjetning. Sieg opererer med vurderingspriser på 375,- i kv. 1- og 850,- i kv. 1, så det stemmer ikke helt med selgers notater. Men utropsprisen på 275,- vil jeg uansett mene skulle være svært kurant.
Jeg synes også prisen var helt upåklagelig, men i og med at vi ser at noen har problemer med å skille norsk og dansk mynt fra denne perioden, er det uheldig at dansk mynt havner i kategorien "norsk". Det er villedende, men som du sier er Qxl sine begrensninger lite hensiktsmessige her.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by maxlimit »

4 Skilling 1669 er OK i feil kategori. men skal skrive Dansk det har jeg glemt
Men prisen fra sieg er riktig se bilde. og som påpekt er prisen meget god på denne ..
Attachments
IMG_8547.JPG
IMG_8547.JPG (69.69 KiB) Viewed 5022 times
Last edited by maxlimit on 28 Jul 2013 15:59, edited 1 time in total.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Ja, det er sånne ubegripelige valg Qxl noen ganger gjør, en må jo undre seg på hva begrunnelsen monne ha vært.

Her har vi en fra Skanfil, som går ut på kveldsauksjonen i dag søndag. Den er vurdert til kv. 1/1-. Jeg mener den er ille slitt, og av erfaring vet jeg at de virker ikke bedre håndholdt heller, snarere tvert imot. Kan den forsvare bedre enn 1-/2 denne da? Nå synes jeg på ingen måte at Skanfil har som politikk å overgradere, men vil kanskje antyde at de er litt variable.

Og til Maxlimit; Det er 1669 du har for salg, ikke 1665.
Attachments
i-horz.jpg
i-horz.jpg (122 KiB) Viewed 5017 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

hertervig wrote:2.500,- i kv. 1+, og 5.000 i kv. 01 etter handlerkatalogen. 2.000,- i kv. 1+ og 4.700,- i kv. 01 etter Norges mynter. 2.000,- og 4.000,- iflg. Sieg.

De har helt rett,hertervig. Jeg blingset ,og så på krona fra samme år.
Da er det neppe en glipp,og denne må kunne sies å være feilvurdert.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Jeg må si jeg var lite begeistret for noen av denne selgerens auksjoner:
10 kr. 1910. Oppgis i kvalitet 0/01. Jeg mener den er 01. Det blir oppgitt "lavt opplag" på 52.600. Det synes jeg er å strekke det langt.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/gu ... 800063504/

Denne mynten er "som ny", og oppgis å være verdt 3900 kr. Til tross for veldig små bilder, mener jeg vi kan si at denne mynten er kvalitet 1+. Katalogverdien sier heller ikke noe om hva en mynt er verdt, men hva den ville kostet hos en mynthandler. Det er lite sannsynlig at noen av handlerene i mynthandlerforeningen hadde tatt 3900 for denne.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 714639424/

"Meget høy kvalitet" er et subjektivt begrep, men det er vel få som anser 1+ for å være en "meget høy kvalitet". Overpriset:
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 714640248/

Jeg forstår ikke hvorfor 175 kr Grunnlovsjubileet koster 1300 og har "meget høy samleverdi". Som sakset ut fra en annonse fra Samlerhuset:
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/mi ... 714639802/

Her har vi en omskriving av graderingsstandardene. En 0/01 mynt er ikke en "nesten usirkulert" mynt, det er såvidt meg bekjent en usirkulert mynt.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 714639240/

Det er i det hele tatt lite som tyder på at selger R-L vil stifte bekjentskap med mine surt opptjente midler med det første.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Mye å være enig i her.

1. 10 kr. 1910. Enig. 01 får holde på denne, og uten forsterkende superlativer.

2. 5 øre 1911. Enig. Ser ingen tegn til at denne befinner seg på godsiden av 1+. Mye vei fra vurderingen på 3.900,- til 1+ vurdering på 200,- i NM. Mye vei.

3. 2 sk. 1810. Egentlig synes jeg nesten du var litt snill her, Svessien. Svak 1+ fra meg, men fin farve, og ren og pen. Noe svak blankett, men har sett den verre.

4. 175 kroner speilglans. Hvor har det blitt av forpakningen? Den ser litt forpjusket ut uten, men har ikke noen formening om verdien på den om den fortsatt skulle være feilfri.

5. 5 øre 1876. AU 55 ser i dette tilfellet ut til å tilsvare omtrent kv. 01. Så nesten usirkulert...tja, men 0/01; nei. Når katalogvurdering er 700,- i kv. 01 og 2.500 i kv. 0/01, så får det store konsekvenser.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

5. 5 øre 1876. AU 55 ser i dette tilfellet ut til å tilsvare omtrent kv. 01. Så nesten usirkulert...tja, men 0/01; nei. Når katalogvurdering er 700,- i kv. 01 og 2.500 i kv. 0/01, så får det store konsekvenser.

Les hele annonsen. Lengst nede forteller selger at det er snakk om en gullmynt....
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by PRNCoins »

AU55 NGC svarer i dette tilfælde vel en kv.1++, hvilket er helt fuldstændig vanligt for en AU55 NGC eller PCGS i øvrigt. Jeg må som seriøs aktør til gradering af mønter sætte mig imod, at denne 5øre er oppe i kv.01.
Post Reply

Return to “Auksjoner”