Victorinox info og bilde tråd

Moderator: SAKman

User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by Espen »

Dette var vel en interessant utgave? Ser ut til at den har en annen farge på pinsetten. Nesten så jeg angrer på at jeg ikke la inn bud. Noe som hadde vært verdig din samling? Ser ut til at den har flere lag enn dagens camper.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEDWX:IT

Plukket forresten opp en ny Campflame her om dagen, lighteren fungerer til og med. :P Har du noe formening om hvor mange campflame/swissflame som ble produsert?
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Espen wrote:Dette var vel en interessant utgave? Ser ut til at den har en annen farge på pinsetten. Nesten så jeg angrer på at jeg ikke la inn bud. Noe som hadde vært verdig din samling? Ser ut til at den har flere lag enn dagens camper.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEDWX:IT

Plukket forresten opp en ny Campflame her om dagen, lighteren fungerer til og med. :P Har du noe formening om hvor mange campflame/swissflame som ble produsert?
Hei

Vet ikke hvor mange Campflame som er produsert men de var er ulovlige i USA mange steder pga der skal være ekstra sikring der over men dette er ingen sikker info:), har en selv(SwissFlame) tøffe, lager en hale med farge og lyd.
Om de kalles skjeldne siden de er så uvanlige i statene er usikkert. De er nok ikke produsert i så stort antall som ellers.
P.S bruk kvalitets gass og ikke Biltema gass. Ronson er god!


Takk for linken med den Camper kniven, skulle vært noen flere bilder der men pinsetten er nok en med aluminium holder som kom i 1957 og varte frem til 1978. Så kom dagens med plast holder. Før 1957 var pinsett holder av Nickel -silver
Veldig pen kniv og med orginal box som ny! Foreløpig ser den ut som 70-talls kniv med innlegg elinox modell.
MHV
Trond
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Gratulerer med Campflame foresten!

Lurer på om den ebay kniven er en 8237.aU Campingmesser. Godbit!!!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by Espen »

Jeg ser at yankeene er veldig hypp på disse utgavene med lighter ja. Spørs om jeg ikke skal være på utkikk etter flere slike mtp fremtidige byttehandler.

Har du fått med deg den plutselige prisstigningen på blå farmere forresten? Ligger en ute på eBay med bud på 58$, ligger også en til salgs for over 79$.

Er også en ubrukt rød 70-talls Elinox farmer der, men selger sender selvsagt kun til junaiten (typisk) http://cgi.ebay.com/Rare-Vintage-Victor ... 415339dd83
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Espen wrote:Jeg ser at yankeene er veldig hypp på disse utgavene med lighter ja. Spørs om jeg ikke skal være på utkikk etter flere slike mtp fremtidige byttehandler.

Har du fått med deg den plutselige prisstigningen på blå farmere forresten? Ligger en ute på eBay med bud på 58$, ligger også en til salgs for over 79$.

Er også en ubrukt rød 70-talls Elinox farmer der, men selger sender selvsagt kun til junaiten (typisk)
Lighteren skal være relativt avansert også:)

fargede Alox modeller er i skuddet som aldri før og vil nok fortsette slik en stund enda:) Den Farmeren med Bail er fin ja, 1971-1974 ser den ut som. Har nesten aldri sett de med bail, kun noen få de siste åra.
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Fikk en godbit her om dagen, kunne ha postet den i Alox tråden men kan ta den her.
En Pioneer Apprentice, litt vanskelig å datere den, mest trolig sluttet av 60-tallet.
Tilhørere den gamle sølv alox linja og har det rare bladet for elektrikkere (for kabler osv.) Det bladet er å finne på modeller
helt til idag. Den er nevnt med nummer 2202 og 0.8020.27.


Laget en liten side om den http://www.victorinoxpage.com/32275472
Attachments
Blad.JPG
Blad.JPG (52.84 KiB) Viewed 3213 times
elektrikkerblad.JPG
elektrikkerblad.JPG (57.69 KiB) Viewed 3213 times
P.Apprentice.JPG
P.Apprentice.JPG (51.67 KiB) Viewed 3213 times
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by Espen »

Det der var en godbit gitt. Hvor finner du godsakene forresten? Ligger en gullfarget pioneer fra samme periode på eBay, feilaktig lagt ut som en Electrician.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :MEBIDX:IT
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Denne fikk jeg kjøpt av en bekjent!

De der i gull er mer skjeldne :D

MHV
Trond
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Den ebay kniven er nok en gullfarget Pioneer!Som du sa!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by Espen »

Hva kan du si meg om denne da Trond?
Attachments
Victoria2.jpg
Victoria2.jpg (367.64 KiB) Viewed 3178 times
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Hei

Denne blir vrien, med forbehold er denne slutten av 40-tallet til begynnelsen av 50-tallet(om andre sida er blank). Har ingen sikker info på denne som har stort og lite knivblad. ,. "Rettelse", ser du om sideplatene er av messing eller nickel-silver?Kan være morro å vite.!
Vet ikke om denne info kan brukes men følelsen sier 1949-1953,
Men? Bail er merkelig?
Trond
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by Espen »

Jeg har kun en annen 84mm med bail og det er en Alox så den blir smalere og dermed unaturlig å sammenligne med, så jeg har intet grunnlag for å si at denne er uvanlig i så måte, men det kan godt hende at denne er "fiklet" med. Sideplater i messing og blank på andre siden av knivbladet.

Her er forresten det aller seneste tilskuddet til samlingen. En Kamo spartan med gravering på bladet for den 65. Sveitsiske infanteribataljon, denne finnes angivelig i et opplag på 100stk.
Attachments
spartan.JPG
spartan.JPG (342.67 KiB) Viewed 3148 times
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Hei Espen

Hvilken herlig sak! Takk for info, den er iallefall av helt nyere dato :)
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by SAKman »

Tusen takk igjen,
her er et bilde av min!

Glemte å endre størrelsen på det første bildet men nå skal den være på plass :D
Attachments
Camo Spartan.JPG
Camo Spartan.JPG (85.65 KiB) Viewed 3099 times
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Victorinox info og bilde tråd

Post by Espen »

Det var da så lite.

Jeg er egentlig ikke så glad i Camo på grunn av hvor enkelt det er å miste dem i skogbunnen, men på denne så gjør det seg utmerket tatt knivens historie i betraktning. Stayglow er kanskje ikke noe for infanteristene.
Post Reply

Return to “Swiss Army”