Noen som kan tyde skriften?

Post Reply
hmsilset
Posts: 28
Joined: 09 Aug 2013 07:49

Noen som kan tyde skriften?

Post by hmsilset »

Hei jeg tenkte å kjøpe en signert lapp som er skrevet av en Bjørnstjerne Bjørnson.Autograf har jeg klipt vekk og endret på bildet så det er lettere å lese.Er temmelig svak skrift på ordentlig. Noen som klarer å lese hva som står på disse to linjene?

Image
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by lokarlsen »

Jeg har sett denne autografen for salg selv - og valgte og ikke by på den. Jeg har et par signaturer fra Bjørnson og har sett mange flere, og denne avvek veldig fra normalen.

Jeg kan ikke nok til å si at den ikke er ekte, men med tanke på at utenlandske selgere ikke nødvendigvis har den største kunnskapen på hvordan norske forfattere skrev navnene sine så vil jeg si det er litt risikofylt.

Ikke det - prisen er jo skremmende lav, så den økonomiske risikoen er lav :)
hmsilset
Posts: 28
Joined: 09 Aug 2013 07:49

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by hmsilset »

Takk for svar.da byr jeg ikke mer enn til nå.240kr :) Det blir med autentiseringsbevis eller hva det heter.Og selger har bra rating og mange salg, så tar sjansen :) Hvordan er denne så veldig annerledes? Jeg er ingen storsamler, så kjøper bare en sjelden gang jeg finner noe spennende.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by Myge »

6 okt 80
Deres egen håndskrift "frister"
til at gøre slutninger

Det er min tolkning.
hmsilset
Posts: 28
Joined: 09 Aug 2013 07:49

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by hmsilset »

Det kan høres riktig ut, selv om det er for dype saker for meg med sånne setninger, hehe.Tusen takk :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by jornkris »

Bokstaven å var ikke endel av det norske alfabetet i 1880. Da skrev man aa i stedet.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by hertervig »

Bjørnson ivret for å fornorske skriftspråket og var tidlig ute med å bruke å fremfor dobbel a. Allerede i hans tredje bok, Arne, fra 1858 innfører han å'en. Nå var vel ikke det norske folk umiddelbart i ekstase over dette, så han vekslet litt mellom å og aa i sine senere bøker.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by tho »

Apropos "autentiseringsbevis". De er vel ikke til å stole på.

Det er i alle fall ikke noe å betale ekstra for.
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by lokarlsen »

Slike beviser er like mye verdt som arket de er skrevet på - spørsmålet er her hvem som går god for den, og selv om selger her er ganske seriøs i mine øyne har jeg flere ganger tatt dem i å beskrive feil.

Senest prøvde de og selge et visittkort med en håndskrevet hilsen som Edvard Grieg - men i virkeligheten var det Nina.

... og dette visste jeg 100% for jeg hadde kjøpt følgebrevet fra den opprinnelige selgeren (ønsket ikke visittkortet) og hun solgte det i et lott videre.
hmsilset
Posts: 28
Joined: 09 Aug 2013 07:49

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by hmsilset »

Er klar over det med bevisene. Er mange som ikke kan nok. Sjekka nøyere i dag og forskjellen på denne og en i ett norsk arkiv var ganske stor. Takk for all info. Lærer mye av dere :)
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Noen som kan tyde skriften?

Post by lokarlsen »

Vil bare presisere at jeg ikke vet at den er falsk - det er godt mulig at den er skrevet i full fart og blitt litt rar, men den var litt for avvikedne til at jeg følte meg komfertabel.

Når det er sagt har jeg signaturer jeg har fått testet for ekthet hos såkalte eksperter i USA - og 2 stk ble definert som uekte. Det som var morsomt var at jeg hadde sett begge bli skrevet, så jeg VISSTE at de var ekte. Grunnen til at jeg gjorde det var nettopp for å teste dette ut - og om det ble galt fordi disse er udugelige, eller om det er fordi signaturer som er ekte kan bli tolket som feil pga store avvik fra normalen vet jeg ikke.
Post Reply

Return to “Autografer”