Hva er dette?

Post Reply
Tabby
Posts: 19
Joined: 11 Aug 2017 22:43

Hva er dette?

Post by Tabby »

Hei

I min mors "diverse skuff" fant jeg denne saken.
De to delene kan skrus halvveis sammen - uten at jeg ser poenget med det.

Er det noen som vet hva dette kan være?
Attachments
1.JPG
1.JPG (91.7 KiB) Viewed 1062 times
2.JPG
2.JPG (85.61 KiB) Viewed 1062 times
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva er dette?

Post by jornkris »

Jeg synes det ser ut som det er to håndtak, hvorav den ene mangler skruen. Tror ikke det er meningen at de skal skrus sammen med hverandre.
Tabby
Posts: 19
Joined: 11 Aug 2017 22:43

Re: Hva er dette?

Post by Tabby »

Hei

Takk for forslaget.

Jeg tror ikke det ene mangler skruen. Min mor hadde veldig orden på sine ting!
Defekte ting hadde nemlig sin egen plass et annet sted i huset i påvente av reparasjon. :roll:
Dessuten:
Hvis det var et håndtak, har det en usedvanlig lang skrue. :)
Jeg tror heller ikke de skal skrus i hverandre. Ser ingen funksjon i det.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hva er dette?

Post by as2o3 »

Det har kanskje vært ett håndtak på noe, og når "noe" gikk i stykker men håndtaket var like fint og brukbart ble det skrudd av mens håndtaket endte i skuffen? Det er jo rundt en plankes tykkelse mellom de to håndtakene, men hva dette "noe" var som de en gang satt fast på er vel ikke helt lett å vite.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er dette?

Post by tho »

Jeg tror det er en mutter-oppsamler. Gubben mekker bilen og mister muttere på gulvet. Så går kjerringa etter og plukker opp mutterne, trer mutterne på den delen med skruen. Når hun har plukket ferdig og gubben har satt seg i godstolen med pilsen og avisen, så skrur hun på den andre delen, slik at mutterne er låst mellom de to håndtakene. Etterpå går kjerringa til gubben med mutterne, en hånd på hvert håndtak og sier til gubben "Her er mutterne dine din lathans! Neste gang får du ris på rompa."

Det kan også være brukt til mye anne1. 1) Med et hjul mellom håntakene; et trimapparat for å bli kvitt ølmagen. 2) Håndtak brukt ved tautrekking; et sett på hver ende av tauet. 3) Bærehåndtak for pølser.

Det er bare å sette fantasien igang.

Antatt alder 1950-1960 tallet.
Tabby
Posts: 19
Joined: 11 Aug 2017 22:43

Re: Hva er dette?

Post by Tabby »

Hei

:D Ja, man kan bruke fantasien!

Det ser ut til at "håndtakene" blir blandt de tingene jeg ikke "tør" kaste.
Hvis jeg kaster de, kan jeg være ganske sikker på at jeg finner dette "noe" de hører til og ergrer vettet av meg fordi jeg kastet de. :evil:

Jeg håpet noen her kjente de igjen og visste hva de var til.
Post Reply

Return to “Antikviteter”