Viktorianske (?) displaykupler/bryllupskupler

Post Reply
HKG
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2019 14:30

Viktorianske (?) displaykupler/bryllupskupler

Post by HKG »

Hei! Har kommet over disse, og lurte på om noen vet noe mer enn hva jeg gjør etter utallige timer på google..
1-min.jpg
1-min.jpg (1013.25 KiB) Viewed 1838 times
Glasset i kuplene er nok håndlaget, og figurene virker som om de er av porselen. Bladene er av et tynt stoff.

Har blitt fortalt at de stammer fra mellom 1830 og 1870, og at det muligens kunne være Meissen. Mer enn det visste ikke selger. Bak på begge figurene står det 11796, en stylisert S. og DEP, nedtrykket i porselenet. Jeg vet at DEP. er som et gammelt ™-merke, men S'en har ikke gitt resultater. Jeg finner heller ingen stempel på dem. De er omlag 50cm høye, og har en diameter på rundt 25cm, så de er store for sitt slag.
2-min.jpg
2-min.jpg (862.04 KiB) Viewed 1838 times
5-min.jpg
5-min.jpg (494.52 KiB) Viewed 1838 times
Vanskelig å se.

Jeg vet denne typen kupler var veldig populært på den tiden, og innholdet kunne være alt fra skjell og blomster, mekaniske innretninger osv. Siden dette er et par var de nok en bryllupsgave i sin tid?
Selger sa de var blitt solgt på messe for 6000.- stk for omlag 15 år siden, men nåværende verdi har jeg ingen formening om.

(Jeg fant en lignende S på Kovels, men jeg har ikke råd til å tegne medlemskap der for øyeblikket. Hvis noen har medlemskap der og kan hjelpe meg hadde jeg satt utrolig pris på det)
Kan være mine konklusjoner er feil, så all informasjon mottas med takk!

(Denne tråden hører kanskje hjemme i porselen/kermaikk-delen av forumet, men tenkte dette var riktig sted å plassere tråden siden det er mer enn bare porselen involvert, hvis jeg tar feil kan en moderator flytte tråden)

På forhånd takk :)
HKG
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2019 14:30

Re: Viktorianske (?) displaykupler/bryllupskupler

Post by HKG »

Fikk tilbakemelding fra en ekspert, og de er nok nyere enn jeg antok, ca 1900+. Verdien er også lavere enn antatt, men fortsatt mer enn jeg ga for dem, og jeg har ikke tenkt å selge med det første, så jeg er uansett fornøyd :) Forhåpentligvis kan dette innlegget hjelpe noen i fremtiden :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Viktorianske (?) displaykupler/bryllupskupler

Post by tho »

Vanskelig å bedømme alder på dette, og det kan ha blitt brukt eldre
figurer ved monteringen av hele stasen.

Hvis figurene er hule inni, så er de fra Viktoriatiden, gjerne produsert
i Tyskland. Jeg har mange slike, som står på loppisbordene inntill
jeg kjøper dem for noen tiere pr stk.

Hva selger sier er mange ganger ikke sant. De juger og finner på ting
for å få solgt. Jeg gjør ikke deg.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Viktorianske (?) displaykupler/bryllupskupler

Post by tho »

Obs! Hvis figurene er 50 cm høye, så se bort fra mitt innlegg. De jeg snakker om er
oftest 20-30 cm høye.
HKG
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2019 14:30

Re: Viktorianske (?) displaykupler/bryllupskupler

Post by HKG »

Tror ikke selger løy, men heller at han var feilinformert. De har en gammel prislapp med 6000,- på hver, og ble kjøpt på en antikkmesse.
De er markert med DEP, og det begynte de ikke med før rundt 1890-ish. Eksperten som så på de (fra et annerkjent auksjonshus jeg ikke skal nevne ved navn), anslo de til 1900-1910.
Har funnet flere veldig like, nesten garantert fra samme produsent, i diverse tilstander på nett.
For paret på auskjon kunne jeg nok vente en makspris på 6000, nesten utelukkende fordi de er i så utrolig god stand, og fordi det er et par. Har sett flere som var i dårlig fatning gå for ca 1000-2000 stk.

Vet ikke om de er hule, men det kan godt være. Og du har helt rett i at de kan være tyske, eller franske, men tenker tysk fordi det er kortere reisevei til Norge.

De blir stående til pynt hos meg inntil jeg evt. får et bud jeg er fornøyd med, men liker de godt, så hvem vet:)

Takk for tilbakemelding!
Post Reply

Return to “Antikviteter”