Restaurere ei skrivebordplate?

Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Restaurere ei skrivebordplate?

Post by Posthornet »

Min favoritt skrivebord som jeg kjøpte på auksjon for noen år siden står delvis nedstøvet fordi "fineren" på skrivebordplaten har såvidt begynt å gå opp i limingen. Jakke og koftearmen henger seg opp noe som resulterer i at småstykker av fineren løsner og i det verste fall kan rives av. Fineret er fortsatt intakt men har sprukket og bølger en smule. Jeg snakker altså om det som omkranser det svarte lær stykket som vises på bildet. Bildet viser framsiden, men er likedan på baksiden hvor skuffene åpnes.
Kanskje finnes det ett tyntflytende lim som jeg kan prøve å få inn i sprikkene.
Er det noen her som har prøvd seg på å fixe noe liknende?

Et mobilbilde som det står nå med støv og alt annet.
samlerf.jpg
samlerf.jpg (149.33 KiB) Viewed 637 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Restaurere ei skrivebordplate?

Post by tho »

Etter hva jeg kan se, og etter din beskrivelse, så er bordplaten eikefinert, ug under
fineren er det furu, gran eller bjerk.

Den fineren som er dårlig kan erstattes med ny finer. Det finnes bøker om hvordan du
gjør dette. Se i en slik bok før du går fatt på arbeidet.

Goggle på f.eks. restaurering av gamle møbler. Gjøre det rett blir resultatet fint.
Man treger ikke bytte all fineren, men bare det som er dårlig.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Restaurere ei skrivebordplate?

Post by Posthornet »

Takker så mye. Jeg skulle ha skaffet meg en bok tidligere, men du vet. Noen ganger trenger man et lite puff :-) Riktig. Ekefiner på toppen og furu, gran eller bjerk under som du nevner.

Men med ditt foreslåtte søkeord restaurering av gamle møbler så er jeg allerede i gang med forberedelser. Det er ikke så mye finer borte, men mye ridser/riper som skal fylles samt en del små hull i kantene. "Uttørking og litt limslepp"

UTBEDRING AV SÅR OG RIPER
UDFYLDNING AF HULLER/RIDSER
Post Reply

Return to “Antikviteter”