Gamle akevittglass

Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Gamle akevittglass

Post by tho »

6 gamle spritglass med pontemerke i bunnen kjøpt for 30 kr i bruktbutikk i Horten.
På to av glassene er det etset Morsa 1833 og en fugl, muligens en flaksende kråke.
Da går tankene til Moss. I et gammelt byvåpen fløy duer rund kirketårnet og varslet
hvis det ble brann. Disse duene ble til kråker på folkemunne.
Det har vært stor brennvinsproduksjon i Moss fra slutten på 1700-talle, og Moss var
den største spritprodusenten i landet fra 1826 til 1856. Etter hva jeg forstår
var Morsa-aquaviten i produksjon fra 1833 til siste halvdel av 1800-tallet.

Morsa-aquaviten er relansert de senere år, men logoen er ikke helt den samme
som på glassene mine. https://www.morsa1833.no/historie/

Høyden på glassene er ca. 8 cm.

Kan man anta at glassene er gamle? Og på hvilket glassbruk er de laget?

morsa1.jpg
morsa1.jpg (577.65 KiB) Viewed 1794 times
morsa2.jpg
morsa2.jpg (448.7 KiB) Viewed 1794 times
morsa3.jpg
morsa3.jpg (476.52 KiB) Viewed 1794 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gamle akevittglass

Post by Arve »

Det er noe som skurrer litt for meg her. Glassene ser absolutt gamle ut, men skrifttypene og tallene ser moderne ut. Dessuten er tekst og logo etset inn oppå stetten og ikke gravert inn under som jeg forestiller meg det ville vært gjort i 1833. Jeg tror det er moderne reklameglass, men jeg er ingen spesialist på glass og jeg har tatt feil før. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Gamle akevittglass

Post by Aristokraten »

Morsa 1833 er også en venneforening med noen hundre medlemmer.Det er akevitt som er hovedintressen der. Det er vel mest sannsynlig nymotens glass som de har fått produsert.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle akevittglass

Post by tho »

Får vel sende de en mail med bildene å spørre da.
Takk for svar så langt.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle akevittglass

Post by tho »

Jeg har nå fått svar fra foreningen Morsa 1833 :D

“Det er grunn til å tro at dine glass er laget i Glasshytta på Alby. Dette er ikke glass som er produsert for vår forening, men på initiativ fra den som drev Glasshytta. De som ønsket kunne i en periode få kjøpt slike glass direkte fra Glasshytta, men de var også til salgs i butikken til Finn Frisenfeldt Horn (butikk i gågata). Vi er litt usikre på tidsrommet som disse glassene var tilgjengelige, men vi tipper at det kan ha vært i perioden 2001 – 2003. Etter det vi kan forstå er det ikke laget veldig mange av disse glassene. Vi har 2 slike glass som er plassert i en monter på Moss by- og industrimuseum.”

“Jeg kan også tillegge at kråkemotivet som er benyttet på glassene nok var forløperen til den logoen vi har i dag – som er et kråkehode. Begge har imidlertid lenke til «Mossekråka», som for øvrig også var Moss by sitt kommunevåpen frem til 2020.”
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Gamle akevittglass

Post by Aristokraten »

Flott du fikk svar. Kanskje verdien er god om ca 100år,men løsning på noe man lurer på er verdi godt nok.
Post Reply

Return to “Antikviteter”