Noen som kjenner igjenn dette?

Post Reply
Merethe82
Posts: 1
Joined: 02 Dec 2014 08:56

Noen som kjenner igjenn dette?

Post by Merethe82 »

Noen som kjenner igjenn bilde eller signatur? Ett stort bilde. Vet ikke helt målene men ca 120*100
Attachments
image.jpg
image.jpg (407.3 KiB) Viewed 3760 times
image.jpg
image.jpg (943.44 KiB) Viewed 3760 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som kjenner igjenn dette?

Post by tho »

Signaturen Warner er hyppig forekommende på malerier fra ca. 1950-tallet
og finnes mye av i bruktbutikker og skraphandlere. Ingen større verdi.
kikve
Posts: 8
Joined: 22 Apr 2014 23:52

Re: Noen som kjenner igjenn dette?

Post by kikve »

Hei Merethe!

Det stemmer, dette er etter all sannsynlighet malt av Samuel Warner. Jeg har skrevet endel om ham på en annen tråd her på forumet (søk på warner) hvis du er interessert. Han laget flere munkebilder, ett stort munkemaleri henger på Egon på Paleet i Oslo. Jeg synes munkemotivene er morsomme. Det ser ut til at dette er "middels" kvalitetsmessig men det er litt vanskelig å se pga oppløsning. Send meg gjerne bilder med høyere oppløsning så kan jeg se nærmere på det. Sannsynligvis et bestillingsverk under rammemaker Bergstrøm. Bakgrunnen for disse munkemotivene kjenner jeg ikke, men det kan dukke opp etterhvert, jeg forsker videre på min oldefar, og det dukker stadig opp nye opplysninger. Håper å danne meg et bredt nok bilde av hans liv slik at jeg kan antyde produksjonsår på hans malerier etterhvert. Foreløpig er det litt vanskelig, bildene er sjelden datert og har ikke funnet andre holdepunkter enda. Han malte hele sitt liv, fra tidlig voksen alder (1920-tallet?) til sin død i 1982.

Forøvrig ser jeg det er raske svar fra enkelte på dette forumet som ikke alltid speiler virkeligheten. Det finnes ingen bakgrunn for å antyde at dette bildet stammer fra 1950-tallet. Det er mye feilaktig informasjon om Samuel Warner blant brukthandlere og "kunstvitere", det kan virke som man i fravær av kunnskap om Warner og hans virke har diktet opp en rekke opplysninger. Derfor hyggelig at jeg får muligheten til å svare deg direkte, jeg kommer med fler opplysninger om jeg finner dem.
kikve
Posts: 8
Joined: 22 Apr 2014 23:52

Re: Noen som kjenner igjenn dette?

Post by kikve »

.
Post Reply

Return to “Malerier”