Hvem malte? Hvor, og når??

Kamenie
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2013 09:31

Hvem malte? Hvor, og når??

Post by Kamenie »

Jeg kom over et maleri i en bruktbutikk.
Grunnen til at jeg fattet intresse for dette maleriet er at min bestemor i Oslo hadde et maleri av de samme menneskene og av samme maler.
Er det noen av dere som vet noe om bildet og hvem maleren var??
signatur.jpg
signatur.jpg (66.94 KiB) Viewed 6744 times
Maleri.jpg
Maleri.jpg (78.76 KiB) Viewed 6744 times
Hilsen
Kamenie :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by tho »

Signaturen S. Warner er hyppig forekommende på oljemalerier som ses
i bruktbutikker ala Fretex og andre skrothandlere.
Kvaliteten varierer en del etter hva jeg har sett, men stort sett er det
ingen stor kunst å snakke om.

For å si det slik "man kjøper ikke et maleri av S. Warner pga. signaturen.
Her dreier det seg mer om motivet, og akkurat dette maleriet er jo litt
morsomt. Pen ramme er det også.

Jeg vet ikke hvem S. Warner er og heller ikke om det er kunstnerens
egentlige navn. Stor produksjon er det, og samme motiv malt mange
ganger.

Finner man noe i litteraturen om hvem denne S. Warner er, så er jeg
også glad for å vite det.

Kan jeg få vite hva du betalte for maleriet?
Kamenie
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2013 09:31

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by Kamenie »

Hei.
Takker så mye for svaret jeg har fått. Jeg har betalt kr.3500,- for dette.
På prislappen som var på maleriet da jeg så det første gang forlangte de kr. 4500,-.

Nostalgi er dyrt skjønner jeg... :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by tho »

Det var godt du ikke betalte 4.500 kr da ...
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by tho »

Prisnivået er som her:

http://www.metropol.se/auktioner/varor/ ... A366415%7D

Dvs. 300 svenske kroner.

Kan variere litt avhengig av motiv og størrelse.

Noen brukthandlere kan være råe til å prise, og de skal jo tjene penger
ved å rydde dødsbo og selge dyrt.

Å forlange 4.500 kr for maleriet er fullstendig uhørt.

Skulle gjerne visst hvilken bruktbutikk dette var, sånn til skrekk og
advarsel.
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by verdåeie »

Skulle jeg priset det i min bruktbutikk hadde det nok stått 840 for ditt maleri. Må legge til at vanligvis blir det prutet så reel salgspris ville nok ligget en del under det.
Kamenie
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2013 09:31

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by Kamenie »

Takk til dere! :)
Og det dere har lært meg nå gjør at jeg føler meg lurt, og det liker jeg ikke i det hele tatt.
Jeg skal ta en prat med kar`n... :evil:

Fortsettelse følger...
Kamenie
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2013 09:31

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by Kamenie »

Jeg hevet kjøpet.
Etter de opplysningene som har kommet frem følte jeg bilde ikke var vert kr.3500,00, selv om jeg likte motivet.
Fikk pengene tilbake da de skjønte jeg kunne kjøpsloven... 8)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by svessien »

Jeg må bare benytte anledningen til å takke tho for opplysningsvirksomheten her på kunstforumet. Denne tråden er et glimrende eksempel på hvor god hjelp du har gitt her.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
kikve
Posts: 8
Joined: 22 Apr 2014 23:52

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by kikve »

Jeg kan endel om kunstneren S.Warner. Han var min oldefar.

Hans virkelige navn var Samuel Kristiansen, men han brukte som regel kunstnernavnet Warner i sine bilder. Jeg hadde aldri gleden av å møte ham, han døde noen få år før jeg ble født, på begynnelsen av 80-tallet. Han ble født rundt 1910 tror jeg. Han var tidligere sjømann, men malte (som det blir nevnt) mange bilder i løpet av sitt liv. Han levde av å være kunstmaler. Hans store produksjon tilskriver seg for det første hans lidenskap for å male, men også behovet for penger og mat til å brødfø familien. Særlig under krigen og i årene før og etter, var produksjonen stor; det var trange kår. Samuel byttet malerier mot mat og andre nødvendigheter. Jeg har blitt fortalt at min oldemor en gang reiste med tog alene med flere små barn, for å bytte malerier mot to sekker poteter under krigen. Da handelen var gjort, og hun gikk av toget i Oslo med all sin last (det må ha vært et ubegripelig strev), ble hun fratatt den ene potetsekken av tyske soldater som patruljerte stasjonen. Etterhvert ble Samuel tilknyttet en gallerist/rammemaker, for å få sikre inntekten. Dette var til stor fortvilelse for ham, for han mistet mer og mer gleden over å male. Under rammemakeren ble han tvunget til å male på bestilling, han fikk sjelden friheter i forhold til motiv og format; ofte var det svært konkrete bestillinger, med svært korte frister. Han ble grovt utnyttet av rammemakeren, som kunne bestille både 10 og 15 malerier av samme motiv(!). Argumentasjon og ideer var aldri velkomne hos rammemakeren, men allikevel ble han værende hos ham lenge; det var nok ingen andre utveier. Min far sier alltid at det var dette som ødela maleriene til min oldefar, hans glede over å male, og kanskje i siste hånd også hadde en destruktiv virkning på ham selv. Det er STOR forskjell i teknikk og kvalitet i Samuels malerier, det er svært tydelig når noe er et bestillingsverk og ikke. Det bør også sies at han også malte nesten helt frem til sin død, og som gammel mann var verken synet eller motorikken den beste, disse seneste arbeidene bærer også preg av det. Heldigvis er mange av de beste maleriene i familiens besittelse, og teknikken på disse er meget god.

Jeg er selv utdannet innen kunst, og har de senere årene fattet stor interesse for min oldefar. Jeg har også fått tak i noen malerier på fretexer rundt om, hvor maleriene har svært vekslende kvalitet. Jeg vet at mange kjenner hans signatur, men få kjenner hans historie.

Samuel bodde i telt i Maridalen i Oslo det meste av året. Her levde han og her arbeidet han. Rett til høyre for den ene hovedveien i Maridalen, er det en liten fjellvegg. Her malte oldefar en stor elg, en drøy meter lang, som fortsatt kan besiktiges fra veien. Denne ble forsøksvis restaurert en gang på 70-80-tallet, av en ukjent person, på dette tidspunktet var elgen svært nedslitt, så det var et tappert forsøk, men mye av detaljrikdommen gikk tapt. Jeg har et bilde av elgen på 60-tallet og da kan man se hvor mye detaljer og hvor godt malt elgen var den gang. Jeg var med på å restaurere elgen igjen i 2012, og kan selv bekrefte at det er et utrolig slitsomt sted å stå og male, det er en meget liten fjellhylle å stå på, og ulendt terreng rundt hele. Man får ikke den distansen til motivet man trenger, så det er meget utfordrende. Elgen er ikke lenger det den var kvalitetsmessig, etter vær og vind og ulike forsøk på å friske opp strekene har mye gått tapt. Men de timene vi sto der kom vi i snakk med mange forbipasserende som applauderte restaureringen. For endel har den blitt et kjennemerke i Maridalen, og noen kikker på den hver dag. En av de forbipasserende kunne fortelle, som gammel Maridalsvandrer, at han husket at elgen dukket opp på fjellveggen allerede på 40-50tallet. Kan forøvrig nevne at det henger et stort munkebilde på Egon på Paleet i Oslo, som S.Warner har malt.


Men, send meg gjerne svar om hvilken bruktbutikk dette gjaldt! Det maleriet du hadde fått tak i hadde et spennende og komplekst motiv, vet du om det fortsatt er tilgjengelig? Jeg kunne virkelig tenke meg å se maleriet.

Bare spør om det skulle være noe, jeg har familie som vet mye mer enn hva jeg husker i hodet i skrivende stund.

Beste hilsen Kine
kikve
Posts: 8
Joined: 22 Apr 2014 23:52

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by kikve »

Bommet litt på fødselsåret der.. han ble født rundt århundreskiftet, kan finne ut nærmere.
magmal
Posts: 2
Joined: 30 Dec 2014 13:55

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by magmal »

Hei!
Jeg leste med interesse og respekt din beretning om Samuel (S. Warner).
Jeg lurer på om noen kan finne ut av hans fødsels- og dødsdato.

Vet dere når disse maleriene ble gjort:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=Warner

Beste hilsen

Magne Steiner Malmo
kikve
Posts: 8
Joined: 22 Apr 2014 23:52

Samuel Warner

Post by kikve »

Samuel ble født på Sagene i Oslo 23.juni 1899, og døde på Ensjø i Oslo 15.september 1982.

Angående maleriene på finn.no.
Det er vanskeligå anslå produksjonsår synes jeg, han merket sjelden maleriene sine med årstall. Men det jeg kan si er at det som regel er markant forskjell på bestillingsverk og egne ("frivillige")motiver. Der bestillingsverkene er tydelig udefinerte og raske, mer skisseaktige i sin utforming; viser hans egne motiver på den annen side innblikk i en nitidig og presis maleprosess gjennom utforming, presisjon, fargeblanding, fargebruk og penselstrøk. Sirlig realisme. Samuel likte best å gjengi natur i maleriene sine, dette er han også definitivt best på teknisk sett, hans kjærlighet til naturen skinner tydelig gjennom i hans gode bilder. Gjengivelse av mennesker og dyr er også svært god i noen malerier (flere i min besittelse), men fikk han velge selv ble det ofte mer natur enn figur i motivet, allerede her kan dette kan gi en viss pekepinn på om det er bestillingsverk eller ikke. Bestillingsverkene hadde ofte figurkomposisjoner som hovedfokus, og dette var han til tider (forståelig nok) meget trett av.

Et av maleriene fra mitt barndomshjem har en historie som kan beskrive noe hvordan en bestilling kunne arte seg for Samuel. Hans rammemaker/gallerist Bergstrøm formidlet et bestillingsønske fra en kunde; det lød "bjerk i storm". Dette var en sjeldent god bestilling for Samuel. Den gav mye rom for egne ideer og ingen stramme føringer. Han malte et nydelig bilde i stående format at en bjerk i storm, med en flid og selvsikkerhet som ellers ikke kjennetegner hans bestillingsverk. Han leverte det hos rammemaker innen tidsfristen. Etter kort tid fikk han maleriet i retur med beskjed om å male et nytt i liggende format, dette ville passe bedre inn i hjemmet til kunden. Det ble selvsagt ingen ekstra betaling for å ha malt to bilder, og heller ingen betaling før det siste maleriet var på plass. Dette kan gi en pekepinn på hvordan og hvorfor hans kunstneriske virke er så varierende. For et slit, og for noen uinspirerende arbeidsvilkår.

Jeg vet at hans siste maleri var av en fisker. Han har malt flere fiskermotiver, men jeg vet ikke om disse oppstår mot slutten av hans liv. Fiskerbildet du sendte ser ut som et typisk bestillingsverk. Naturbildet du sender ser imidlertid langt mer gjennomarbeidet og "eget" ut, uten å ha sett det på nært hold. Typisk motiv Samuel likte å male, mye natur med små innslag av figurer i komposisjonen.

Jeg forsker litt i det små på min oldefar, og stadig dukker det opp noe nytt. Jeg kunne godt tenke meg å registrere opplysningene om han noe sted, er det mulig? Finnes et slags register? Har møtt endel "bedrevitere" innen auksjon og brukthandel rundt om som påberoper seg feilaktige opplysninger om oldefar og hans malerier, noe som er smått provoserende. Det hadde vært fint å kunne bidra med nøktern og riktig dokumentasjon om ham og hans malerier, og gjennom dette tilskrive ham den kredibilitet han fortjener.
1Callaway
Posts: 3
Joined: 15 Apr 2017 09:41

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by 1Callaway »

Hei.
Fikk tak i et oljemaleri på auksjon, kjøpte det fordi jeg likte motivet. Maleriet er fra Vassfarplassen. Maleriet er 100 x 70 cm. Har du noe historie som jeg kan tilføye maleriet/motivet.

Mvh

Frank
Attachments
IMG_20170415_093417.jpg
IMG_20170415_093417.jpg (455.91 KiB) Viewed 5017 times
kikve
Posts: 8
Joined: 22 Apr 2014 23:52

Re: Hvem malte? Hvor, og når??

Post by kikve »

Hei Frank!
Jeg kjenner ikke motivet du sendte bilde av, desverre! Heller ikke Vassfarplassen, er det en kjent lokasjon? I Maridalen kanskje? Kan undersøke nærmere med familien, kanskje de vet noe mer. Takk for innspill, det er spennende!

Kine
Post Reply

Return to “Malerier”