To maleri, mulig fra Trøndelag, men svak signatur

Post Reply
Laban
Posts: 6
Joined: 24 Mar 2013 17:31

To maleri, mulig fra Trøndelag, men svak signatur

Post by Laban »

Hei

Har to maleri (tror jeg), som er arvet.
Vet lite om de, annet enn at de muligens er fra en Trønders kunstner.
Det ene klarer jeg ikke å finne noen signatur på, mens signaturen på det andre er nesten uleselig men står muligens Arve eller Arne mens etternavnet ikke er helt lesbart.
Har klart å få det litt mer frem i photoshop (ligger vedlagt), men fortsatt ikke helt til å bli klok på.
Tallet 200 står bak signaturen, med en / bak der igjen. Men er ikke noen antydning til flere tall bak /, så ser ikke helt ut til at det kan være opplagsnummer eller noe slikt heller.
De er malt på lerrett, og er tydelig struktur av pensel på begge så ser ikke ut til at de er trykk.

Hadde vært veldig glad om noen hadde noe som helst informasjon rundt disse, eller hvor vi evt. kunne ha funnet ut av det?
Tror nok ikke de har all verdens verdi, men det hadde vært greit å vite litt mer om de for egen del. :)
Attachments
IMG_1961.JPG
IMG_1961.JPG (264.56 KiB) Viewed 1044 times
IMG_1959.JPG
IMG_1959.JPG (275.47 KiB) Viewed 1044 times
IMG_1965.JPG
IMG_1965.JPG (352.15 KiB) Viewed 1044 times
signatur.jpg
signatur.jpg (426.13 KiB) Viewed 1044 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: To maleri, mulig fra Trøndelag, men svak signatur

Post by tho »

Det ser ut for å stå Arve Frøseth 2001.

Tydeligvis et ekte amatørmaleri.
Laban
Posts: 6
Joined: 24 Mar 2013 17:31

Re: To maleri, mulig fra Trøndelag, men svak signatur

Post by Laban »

Hei og takk for svar.
Har omtrent klart å tyde meg frem til at det kan være Arve eller Arne Frøseth, men er litt usikker på etternavnet ennå.
Finner ingen ting på de navnene, så du har nok sikkert ganske rett i at de kan være av en hobbymaler.
Men er helt sikker på at det ikke står 2001 der siden siste "tegn" ikke ser ut til å være et tall men heller noe i nærheten av / (ser det bedre rett på maleriet enn bildene her).

Jeg har også sett disse maleriene på veggen på 80-tallet, så de er uansett eldre enn fra 2001. :)
Ble fortalt en gang at de muligens kunne være fra 50-tallet....
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: To maleri, mulig fra Trøndelag, men svak signatur

Post by verdåeie »

Det er en Arve Frøseth født i 1946. Frøseth er et gårdsnavn fra Sør -Trøndelag. Tror nok bildene er malt av Arve Frøseth , og som det står på de i 2001. Går jo og ta kontakt med han for å få det bekreftet.
Verdimessing er de kun ordinære amatørmaleri.
Post Reply

Return to “Malerier”