Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Olav K »

I tråden "20 kr. viking proof" under "Spørsmål og Svar" - tok jeg opp forholdet mellom klubbmedlemmer, "frilansere" (samlere ikke tilnyttet noen klubb) og Samlerhusets kunder som må være mange. Basert på respons fra Mineline, Hertevig, Kjetil Kvist mfl. ble det åpenbart at jeg hadde bommet grovt på antallet "frilansere" - de må være langt fler enn jeg trodde (selvom ingen har gitt noe tall). Mineline og ZZzzz har også antydning av årsaker til at folk ikke søker klubbene; forgubbing og arroganse kan være stikkord.

Jeg synes temaet er interessant. Jeg er relativt fersk i myntsporten, for meg var det naturlig (den dagen jeg fant ut at det var et myntsamlerliv utenfor Samlerhuset) å søke til en klubb for å lære - men diskusjonen viste at mange syntes å klare seg aldeles utmerket uten å være "organisert".
Mitt utgangspunkt: Jeg er medlem av NNF, sitter ikke i styret. Jeg påtok meg å være redaktør av NNF-Nytt, i hva jeg oppfattet som en krisesituasjon - og jeg var så fersk at jeg ikke hadde rukket å få uvenner innen numismatikken enda. Riktignok medførte redaktørjobben at jeg øyeblikkelig ble erklært som fiende av numismatikkens Helan og Halvan, men det er en annen historie.
Nå starter jeg denne tråden for om mulig få grep på hvorfor "frilansere" ikke søker klubbene - og hva eventuelt klubbene kan gjøre for å få dem til å endre syn. Som sagt ovenfor: Hvis det klubbene tilbyr samlere oppfattes om irrelevant av disse - er det jo naturlig at de ikke søker seg dit.
Nå tror jeg heller ikke at alle "frilansere" er like, ei heller at deres beveggrunner for utenforskap sammenfaller. Jeg kjenner én, han vil aldri bli sett i nærheten av en myntklubb fordi han tror at myntmarkedet vil bli ødelagt hvis noen ante at han var interessert i temaet, men det er ikke så veldig mange av ham ellers hans like.
For å være systematisk:
Klubbene har gjerne følgende tilbud (jeg bygger her på det jeg vet om NNF og det jeg leser på denne nettside om andre klubber):
Møter, 1 gang i måneden/kvartalet - møtene har foredrag(?) - iallfall auksjon og samvær med likesinnede, mange av disse har med seg egne samlinger for underhåndssalg/bytte.
"Tidskrift", i NNF _ NNF-Nytt, men jeg forstår at flere utenbys også har eget "blad" om enn i enklere former.
Innvendinger presentert i diskusjonen ovenfor: Forgubbing og Arroganse (Du er ikke velkommen, ditt samlerområde er uinteressant for oss, annet?)
Observasjoner: Internett gjør fysiskmøte overflødig (?).

Mine erfaringer begrenser til NNF, og jeg vet ikke om de er almengyldige,men...
Forgubbing? Ja, høy snittalder, men en distinkt endring i senere år. Jeg tror ikke at nye, unge medlemmer har følt seg trakkasert av "gamlingene" - men tar jeg feil vil jeg gjerne vite det. Kynisk observasjon: Nye, unge medlemmer er bra - de vil kjøpe myntene mine når jeg må selge.
Arroganse? Jeg har ikke merket det, og jeg kom inn som fersking - jeg hadde flere mynter kjøpt fra Samlerhuset enn fra Oslo Mynthandel (som anbefalte meg å melde meg inn, Jack Antonsen som den gang var ansatt i OM anbefalte medlemskap i ONF i tillegg).
Irrelevante foredrag? I mine år har det vært stor spredning, også om temaer som jeg ikke samler på - men mye av dette har vært veldig interessant! Men ja, det har vært et "underskudd" på det som er den Store Norske Samlerinteressen (SNS): Norsk Mynt fra Chr. IV til H. 7. Jeg tror ikke det er manglende vilje fra styrets side, mer at man ikke har noen pågang av foredragsholdere som har lyst til å fortelle om slike mynter: I allfall ikke gratis (honorar 1 fl. rødvin) - antikksamlernes fortellerglede er derimot ubegrenset, så NNF må roses for at disse ikke fyller 100% av temalisten.
Tidskriftet irrelevant? Jeg har prøvd å "popularisere" NNF-Nytt, men strever for å få inn stoff om SNS, oppfordring til å sende inn stoff gjentas i hvert nummer.
"De samme 30 som ikke vil han noen endringer" - automatisk gjenvalg av gamlingene til styret. NNF er vel ikke av de verste, flere styremedlemmer (de fleste) er betydelig yngre enn meg. MEN, det er likevel et poeng. Februarmøtet, som også er årsmøte, er uten sammeligning det dårligst besøkte. Folk er redd for å bli valgt og blir hjemme. Stor er lettelsen hos de som tør møte, når det foreslås gjenvalg, akklamasjonsapplausen er umiddelbar, spontan. Dette er et problem jeg tror man finner i alle frivillige organisasjoner, det være seg idrett eller musikkkorps. I NNF har vi lykkeligvis vært fritatt for det som rammer noen andre: hobbydiktatoren - som etter å ha feilet på alle måter i arbeidslivet, ser sin eneste mulighet for å la sitt geni komme til nytte er i borettslaget eller særinteresseforeningen.
Men ønsker man endringer, er det medlemmene - og bare medlemmene - som kan gjøre noe med det. Sitter du på utsiden, skjer det iallfall ingen ting.

La dette være nok bakgrunn:
Det jeg er ute etter:
Hva skal få deg (eller noen du kjenner) til å melde seg inn i den lokale myntklubb?
Hva kan gjøre den mer interessant for deg, eller de du kjener?
Hvorfor vil du aldri, never ever, la deg innrullere i en myntklubb?
Og - som alltid, kjepphesten: Hvordan skal vi få Samlerhusets ørten tusen kunder til å komme til oss - som"vanlige samlere" - klubborganisert eller ei?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har vært med i NNF lenger enn Olav (medlem siden 1995/96 og med i redaksjonen siden 1996/97) og må bare tilføye at forgubbingstendensen ikke er så sterk i NNF nå. Det har kommet flere yngre samlere til, det vil si de som rekrutteres er i 30-40 årene, og noen litt yngre. En del av de eldre har gitt seg, eller gått over i evigheten. Det er eg jevnt godt oppmøte, også om man ser på tendensen de siste årene.

Jeg har også inntrykk av det samme med Oslo Numismatiske Forening.

Jeg møter daglig samlere som nok burde vært medlem av en forening, men også mange som det ikke passer for. Det kan ha med tid, geografi osv. å gjøre, og selvsagt også at klubber ikke passer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Dola
Posts: 25
Joined: 15 Jul 2012 12:31

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Dola »

Det er nok mange som ikke føler noe behov for å melde seg inn i en klubb. Det er ofte klubber man kan melde seg inn i, om man så samler på biler, mynter, eller klær. Jeg ser dette mer som et tilbud til hypersosiale mennesker, de som må ha andre mennesker rundt seg hele tiden. Men for mange er samling noe de driver med privat og alene, det er ikke interessant å møte eller snakke med andre som samler på det samme. Selv liker jeg f.eks å synge men jeg kommer aldri til å melde meg inn i et kor. :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

Vi driver så smått og planlegger å starte opp igjen Myntforeningen i Haugesund igjen, og jeg forsøker å få fatt i et par av de gamle medlemmene som var der. Litt avhengig hva vi får til, så kan det se ut til at vi kan klare å starte opp igjen til neste år. Så da blir det enda en vestlandsgjeng med myntsamlere.

Haugesund Myntsamlerforening holdt på i mange år, men gikk i oppløsning på slutten av 90-tallet om jeg husker rett.

Hvis det er noen her inne som kjenner noen som var med der, be dem kontakte meg :)
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Runju »

Jeg nok absolutt innenfor kategori freelanser. Samlerinteressen har grodd fram gjennom noen få år, og jeg finner glede i denne hobbyen. Og gleden vokser sammen med kunnskapen, og der er det nok mye å hente enda. Selv innenfor mitt område som er norge etter 1874 av best mulig kvalitet - inkludert nyere proof og i noen grad varianter.

På mange måter skulle det vært moro og vært med i en klubb. Olav K er nok inne på mange av årsakene til at jeg ikke er medlem i en myntklubb. Den mest soleklare er vel at i Vestfold er det vel ikke så mange å velge i tror jeg :) En annen er prioritering av tid og erfaring med at møter man først opp på et møte av denne typen, går det fryktelig fort å få ansvar for noe, og da blir tiden enda mer presset.
Men mitt største argument er nok dessverre en oppfatning som har grodd fram etter noen tid her på dette forumet. Og det handler om så mange - for meg - holdninger og verdier man finner i innlegg her som er uforenelig med å skulle ha det trivelig sammen på en hobbykveld. Det er så jeg til tider har hatt lyst til å kvitte meg med alt av mynter og gravlegge hele linken inn til myntsamlermiljøet. Det handler i hovedsak om hvordan enkelte som kommer med spørsmål blir møtt, hvordan takle ulike måter å se verden på, motiver for argumenter som kan virke både skjulte og tillagt. En del innlegg her har vært kort og godt grufulle å lese.

Likevel .. jeg kjøper en mynt i ny og ne, bygger sten på sten og koser meg i freelanseverdenen. Og av og til savner jeg en klubb i nærheten
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Ask »

Jeg kunne godt tenkt meg å delta i en myntklubb personlig, men for tiden er det jobb og familie som må komme først, da er det lettere å delta elektronisk via fora som dette eller ved å være mottaker av NNF sitt medlemsblad.
Om noen år derimot vil dette være anderledes, da kan jeg bidra som aktivt klubbmedlem, om ikke ved å senke snittalderen, så ihvertfall vedå holde det vedlike på samme nivå. :mrgreen:

Mvh. Ask
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Lagrinn »

Jeg tenker litt sånn som deg Runju, men hva skal jeg med en klubb når vi har samlerforum, her finner jeg som regel svar på det jeg lurer på og finner jeg det ikke så er det som regel noen som opplyser meg med sin kunnskap.

Jeg synest forumet har beveget seg noe i riktig retning den siste tiden, har sett mange gamle nick som begynner å poste så vidt det er å det er trivelig.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

Å delta i en myntsamlerklubb er mer givende enn å kun delta på et nettforum. Man får fysisk se andre mynter, man kan bli bedre kjent med andre samlere face-to-face, og man kan f.eks. dra på turer sammen. Myntmiljøet i Haugesund hadde mange samlere, og på lokalauksjoner ble f.eks. komplette rekker med de fleste årgangsmynter solgt. Man treffer folk som gjerne ikke er så gode på data, men desto flinkere på mynt, og de er for meg viktige bidragsytere.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Myntklubb er svært greit i begynnerfasen. Da kan man få råd og veiledning ved å diskutere med andre mer erfarne samlere. Men så kommer det til en punkt at man vet like mye eller mer enn de andre samlerene. I tillegg vil klubbauksjoner i startfasen for en ny myntsamler være en fin plass å få kjøpt noen mynter. Men også der vil det komme til et punkt at disse lenger ikke er av like stor interesse. Da er det lett å falle av. Har man allerede opparbeidet seg grunnleggende kunnskaper, enten på egen hånd eller gjennom et par andre kjente myntvenner, så ser man nødvendigvis ikke nødvendigheten ved å gå i en myntklubb. Hva skal man bruke klubben til da? Myntene kan man også få fra andre kanaler enn selve myntklubben (selv om interessen for Stavanger og Rogaland Myntklubb sine auksjoner er passe stor, med svært mange solgte objekter!).

Da står man ofte igjen kun med det sosiale aspektet med myntklubber, og da ønsker man å ha det hyggelig sammen. Akkurat slik som Runju sier. Forumet her gir et inntrykk av at myntsamlere er noen kranglefanter. Da er det lett å selv komme opp med den konklusjonen at det nok ikke blir sosialt og hyggelig å være med i en myntklubb, da det virker som at alle er en gjeng kranglefanter. Jeg omtales vel også som en av kranglefantene her inne, og forumledelsen har gitt meg den passende betegnelsen "Militant Numismatiker". Men det er kun ovenfor arrogante folk og forhandlere jeg krangler. Vil du lære noe, diskutere noe eller bare ha det hyggelig, så er jeg ikke så kranglevoren. Er du derimot ovenpå og/eller en forhandler som mener at han aldri har feil, så er ikke jeg personen man bør sosialisere seg med.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by grenl.har »

Jeg var i min lokale myntklubb første gang i 1973. Den gang Skomvær Kafe. Det tok 35 år neste gang jeg kom på møtet. Grunnen var interesse for andre ting. Mynt var ikke pri 1. Men myntsamleren var latent der hele tiden. Etter hvert økte interessen. Internet hjalp veldig til, sammen med den lokale myntselgeren som kunne hjelpe til med å fylle de mange hull i årgangssamlingen. Etter hvert snuste man bakover i tid, både svensketid, dansketid, middelalder, antik.etc. årgangsmynt var ikke det samme lenger.

Ser poenget til ZZzzz ang. det å ha noe å hente når det gjelder kunnskap i lokale myntklubber. Litt annet hvis man er i en større klubb som NFF.
Men jeg ser absolutt viktigheten i å være med. Ikke minst kanskje å gi litt tilbake i kunskap til ferske samlere. Det sosiale er jo også viktig. Her på forumet er det kun karstkri som er i samme lokale klubb som jeg er i så vidt jeg vet; Grenland myntklubb. ( er medlem i NNF, har kun vært på ett møte. Det var for øvrig veldig bra)

Ang. lokal myntklubb i Vestfold som Runju etterlyste, så er det en aktiv klubb i Larvik. Mente det også var i Tønsberg, den var veldig aktiv før hvertfall.
Noe blindspor å være i en myntklubb? Absolutt ikke. Det er mer en ubrukt resurs. Hvertfall hvis klubben har aktive, ivrige og kunnskapsrike medlemmer.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Askeladd »

Jeg er i det store og hele enig med Runju.
Jeg har samlet mynt i ca 20 år, men startet for alvor i forbindelse med OL-94, og selvfølgelig ble jeg også fanget av Samlerhuset for noen år.

På slutten av 1990-tallet begynte jeg for alvor å samle Oscar II og Haakon VII og da savnet jeg en myntklubb hvor jeg kunne få råd, diskutere
kvalitet, preging, bytte mynter etc. Internett ble imidlertid en løsning samt forsiktige kjøp på qxl.
Så, for noen år siden oppdaget jeg dette forumet og fikk kontakt med 5-6 samlere som fikk meg med på auksjoner i Oslo, så da begynte det hele å løsne.
Gode råd om hva jeg burde se etter vedr kvalitet osv fikk jeg av disse første bekjentskapene.

I dag har jeg stor glede av å møte samlere i forbindelse med auksjoner og messer, samt personlige kontakter via mail og mobil med noen av de. Dette setter jeg stor pris på.
Savner egentlig ikke noen myntklubb, men finnes det aktive samlere i Hamar-området eller en klubb, så hør gjerne av dere via en pm.
Jeg vil nok heller ikke være med på å holde gjennomsnittsalderen nede i en event. myntklubb.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

ZZzzz wrote:Myntklubb er svært greit i begynnerfasen. Da kan man få råd og veiledning ved å diskutere med andre mer erfarne samlere. Men så kommer det til en punkt at man vet like mye eller mer enn de andre samlerene. I tillegg vil klubbauksjoner i startfasen for en ny myntsamler være en fin plass å få kjøpt noen mynter. Men også der vil det komme til et punkt at disse lenger ikke er av like stor interesse. Da er det lett å falle av. Har man allerede opparbeidet seg grunnleggende kunnskaper, enten på egen hånd eller gjennom et par andre kjente myntvenner, så ser man nødvendigvis ikke nødvendigheten ved å gå i en myntklubb. Hva skal man bruke klubben til da? Myntene kan man også få fra andre kanaler enn selve myntklubben (selv om interessen for Stavanger og Rogaland Myntklubb sine auksjoner er passe stor, med svært mange solgte objekter!).

Da står man ofte igjen kun med det sosiale aspektet med myntklubber, og da ønsker man å ha det hyggelig sammen. Akkurat slik som Runju sier. Forumet her gir et inntrykk av at myntsamlere er noen kranglefanter. Da er det lett å selv komme opp med den konklusjonen at det nok ikke blir sosialt og hyggelig å være med i en myntklubb, da det virker som at alle er en gjeng kranglefanter. Jeg omtales vel også som en av kranglefantene her inne, og forumledelsen har gitt meg den passende betegnelsen "Militant Numismatiker". Men det er kun ovenfor arrogante folk og forhandlere jeg krangler. Vil du lære noe, diskutere noe eller bare ha det hyggelig, så er jeg ikke så kranglevoren. Er du derimot ovenpå og/eller en forhandler som mener at han aldri har feil, så er ikke jeg personen man bør sosialisere seg med.
Hva om vi møtes i privat sfære da? Er du koselig da? Du var i alle fall det sist.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Kommer ann på om du er arrogant og/eller er en mynthandler som "aldri har feil" ;)

Jeg har ofte feil. Innrømmer til og med feil. Foredraget jeg har planlagt å holde på neste klubbmøte i Stavanger og Rogaland myntklubb, inneholder et element jeg først ikke trodde på, men som jeg personlig måtte innrømme at jeg tok feil om.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Myge: Hvis du kommer på Stavanger og Rogaland myntklubb sitt møte den 2. oktober når jeg holder foredrag, så skal jeg begrave stridsøksen for den kvelden. Kanskje du da også får prøve noe som du aldri før har prøvd. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt med meg stridsøksen på et eneste klubbmøte.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

2. oktober noteres ned frem til jeg får iPhonen tilbake fra reperasjon, er usikker om jeg er opptatt da. Er det en tirsdag er jeg muligens ledig.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”