Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Numismatisk forum
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

signum wrote:
Uten unntak, uansett kjøpekraft, og uten salær på tilslag :?:
Salæret er 10 % av kjøpesummen, maks 50 kr pr objekt.
Objekt 1 - Tilslagspris kr 40,- Salær kr 4,-
Objekt 2 - Tilslagspris kr 500,- Salær kr 50,-
Objekt 3 - Tilslagspris kr 9.750,- Salær kr 50,-
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Stig Westerhus wrote:
signum wrote:
Uten unntak, uansett kjøpekraft, og uten salær på tilslag :?:
Salæret er 10 % av kjøpesummen, maks 50 kr pr objekt.
Objekt 1 - Tilslagspris kr 40,- Salær kr 4,-
Objekt 2 - Tilslagspris kr 500,- Salær kr 50,-
Objekt 3 - Tilslagspris kr 9.750,- Salær kr 50,-
Da er det selvfølgelig uten sallær for seniordelen av medlemmene :D
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Samme salæret uansett alder, medlemstid eller kjøpekraft. :D
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by signum »

Stig Westerhus wrote:
signum wrote:
Uten unntak, uansett kjøpekraft, og uten salær på tilslag :?:
Salæret er 10 % av kjøpesummen, maks 50 kr pr objekt.
Objekt 1 - Tilslagspris kr 40,- Salær kr 4,-
Objekt 2 - Tilslagspris kr 500,- Salær kr 50,-
Objekt 3 - Tilslagspris kr 9.750,- Salær kr 50,-
Takker for svaret og med opplysningen om en fornuftig ordning.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

signum wrote:

Takker for svaret og med opplysningen om en fornuftig ordning.
Anytime Signum.
Bare si i fra om du vil komme.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Stig Westerhus wrote:
signum wrote:

Takker for svaret og med opplysningen om en fornuftig ordning.
Anytime Signum.
Bare si i fra om du vil komme.
Ja kansje Signum skulle ta seg et tur til Trondhjem på studietur ... :D
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Mineline wrote: Ja kansje Signum skulle ta seg et tur til Trondhjem på studietur ... :D
Sammen med deg kanskje? :wink:
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Stig Westerhus wrote:
Mineline wrote: Ja kansje Signum skulle ta seg et tur til Trondhjem på studietur ... :D
Sammen med deg kanskje? :wink:
Signum representerer klubben i Bergen , og skrev innlegget om at jeg ble oppfattet som engangsbesøkende auksjonsplyndrer , så jeg tror ikke det .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

I TNF så har alle en mulighet til å by som gjest en gang. Uten å bli beskyldt for å være auksjonsplyndrere. Kommer de en gang og "plyndrer" auksjonen uten å melde seg inn så får de ikke by på en senere auksjon. Vi vet jo mulighetene det fører med seg, men vi mener at det er viktig at mulige medlemmer ser hvordan ting fungerer og ser om foreningen og et medlemskap er noe for de. Og vi ser jo at vi får mange gode objekter så vi vet jo at auksjonene fungerer. Du er hjertlig velkommen Mineline.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by signum »

Mineline wrote:
Stig Westerhus wrote:
Mineline wrote: Ja kansje Signum skulle ta seg et tur til Trondhjem på studietur ... :D
Sammen med deg kanskje? :wink:
Signum representerer klubben i Bergen , og skrev innlegget om at jeg ble oppfattet som engangsbesøkende auksjonsplyndrer , så jeg tror ikke det .
Vet ikke om man skal le eller gråte over hva du skriver Mineline. Men forstår at du har grublet en del over hva som skjedde om kvelden 19. januar. Trodde faktisk at du hadde lagt bak deg skuffelsen over å måtte betale salær på eventuelle tilslag ved auksjonen i BMK.
Da vi satt og pratet sammen verken hørte jeg ukvemsord eller så noen skulende blikk mot deg. Forstår heller ikke fra hvem du har hørt, eller hvorfor noen har hvisket deg i øret at vi var engstelig for at du var i besittelse av for stor kjøpekraft. Det må i så fall være noen som har holdt ap med deg.
Personlig tviler jeg ikke på at du har hode til å forstå, om du vil, det meget enkle auksjonsreglementet som gjaldt på det aktuelle tidspunktet.: ” 10% salær på tilslag. Medlemmer som er tilstede på auksjonen betaler ikke salær”. Du var ikke medlem.
Hvorfor auksjonarius ”avviser” nye der og da ”medlemmer”, har du sitert ovenfor. Når du skildrer hvordan de kuede sjelene i lokalet bøyde nakken og mumlet ja ja, blir det nesten rørende. Du bør vite at auksjonarius har siste ordet.
En liten erindringsforskyvning angående alderen på potensielle hjelpere synes også å ha oppstått.
Kan nevne at medlemmer som leverte kommisjonbud måtte betale salær(også seniorer :wink: ). Hvorfor BMK i en periode valgte å selge uten provisjon til fremmøtte medlemmer, kan jo forumet spekulere på.
Hvordan du har fått det for deg at du på noen som helst måte var, eller er uvelkommen som medlem i BMK, er det bare du selv som vet. Og hvordan i all verden du kan tillegge meg utsagn, som at jeg har betegnet deg for å være auksjonsplyndrer, det er en gåte. Hva er forresten kriteriene for bli betegnet som auksjonsplyndrer?
Jeg må medgi at jeg bør ha en viss forståelse for akkurat din frustrasjon, over å bli ”offer” i en noe kantet praksis. Kan til slutt nevne at personlig, uvisst av hvilken grunn, faktisk trodde at du var medlem på det aktuelle tidspunkt.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Lord Flash »

Jeg vil gjerne støtte Signum og understreke at ALLE er velkommen i Bergens Myntsamlerklubb. Dette er en klubb som har eksistert siden 1971, det hadde vært umulig hvis påstandene til mineline hadde hatt noe som helst hold. Klubben har en liten regel ang salær for ikke medlemmer og medlemmer som ikke er der "in person" kontra medlemmer som er tilstede på auksjonen. En kan ikke melde seg inn på direkten, men en må betale over konto slik at en får registrert dette inn i medlemslisten og tildelt medlemsnummer. Enkelt og greit.

Men tilbake til emnet som denne tråden opprinnelig omhandler; for min del er det sosiale og foredragene etterhvert like viktig som det å by på en auksjon en gang i blant. Og det er mye kjekkere å kunne vise et nyinnkjøpt objekt til samlervenner enn å bare putte det i et album med en gang det er innkjøpt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Slik som Mineline forklarer det: Han var på et par møter, valgte så at han ville bli medlem. Fikk så ikke bli medlem. Fikk så slengt tilbake at han måtte betale salær, fordi han ikke var medlem. Jeg oppfatter det slik at Mineline har blitt behandlet urettferdig. Selvsagt skulle han ha fått blitt medlem da han ville melde seg inn, og selvsagt skulle han da ikke ha betalt salær.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by hertervig »

Jeg ville ikke bruke uttrykket "urettferdig behandlet", i og med at ingen kan melde seg inn på direkten.

Men ser helt klart et grunnlag for frustrasjon hos det vordende nye medlem i klubben når han etter å ha vært gjest et par ganger blir fristet til å melde seg inn bl. a. via noen godbiter på kveldens auksjon. Og da bli møtt med at det ikke er riktig så enkelt, på grunn av reglene kan du ikke bli medlem før på neste møte. Først må medlemsavgiften inn på konto, så skal en registreres i medlemslisten og så kan en få tildelt medlemsnummer. For klubben er dette enkelt og greit, joda, ser den, men for det nye medlemmet som står og tripper og vil inn "ille krøkkete". Og ikke så helt lite frustrerende.

Alle klubber vil gjerne ha nye medlemmer, og det må da være et tankekors at man risikerer å miste ressurssterke personer på grunn av noe slikt? At noen "sier" at de vil være medlem bare for å sope med seg halve auksjonen kan da ikke være noe man er særlig plaget med? Og hvorfor anta at vedkommende er interessert i bare å sope den ene gangen? Når han er fullverdig medlem kan han jo sope hver bidige gang.

Som det nå er står man igjen med to tapere og en følelse av at myntklubben er den største av dem.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

I Stavanger og Rogaland Myntklubb mener jeg å ha opplevd at folk kommer og melder seg inn på møtet, og kan da by på auksjoner. Så møt da opp på neste klubbmøte 2. oktober på Gandal bydelshus utenfor Sandnes, og du kan bli medlem på møtet!

Vi kan på det aktuelle møtet friste med et foredrag om brakteater, auksjon og et hyggelig miljø. I tillegg blir det ingen "stridsøks" fra min sine.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

Er det lov å ta med f.eks. Skanfil Auksjonskataloger med hvis jeg kommer 2. oktober?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”