Numisma / Kjetil Kvist

Numismatisk forum
Locked
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Mineline »

Kjetil Kvist wrote:Så hvilken del av reglementet er brutt? Hvilket grunnlag i regelverket er det for å behandle denne samen på moderatorforum? Og hor i reglementet står det at alle på en og samme IP-adresse er inhabile i saker som gjelder andre brukere på samme IP-adresse?

Dette er en skinndebatt.
Nå er du på sviktende grunn Kjetil , Kom deg inn på fast grunn .. du er snart den eneste igjen som kan svare oss på vriene spørsmål om ting vi ikke kan . Vi ønsker ikke å miste deg også på grunn av andres missgjerninger , som vi har mistet andre . Dette er noe du bør ta avstand fra , og klart gi beskjed om at du ikke er bekjent med .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

Mineline wrote:
Kjetil Kvist wrote:Så hvilken del av reglementet er brutt? Hvilket grunnlag i regelverket er det for å behandle denne samen på moderatorforum? Og hor i reglementet står det at alle på en og samme IP-adresse er inhabile i saker som gjelder andre brukere på samme IP-adresse?

Dette er en skinndebatt.
Nå er du på sviktende grunn Kjetil , Kom deg inn på fast grunn .. du er snart den eneste igjen som kan svare oss på vriene spørsmål om ting vi ikke kan . Vi ønsker ikke å miste deg også på grunn av andres missgjerninger , som vi har mistet andre . Dette er noe du bør ta avstand fra , og klart gi beskjed om at du ikke er bekjent med .
Dersom SW hadde vært mann til å unnskylde at han trakk meg inn i denne saken, og han hadde gått fram på en annen måte enn å bare bære gammelt nag til torgs, så hadde dette kanskje vært en annen debatt. Jeg synes dette er noe dere aktive brukere bør tenke litt gjennom. Det er en årsak til at folk forsvinner fra forumet, og at andre meget gode numismatikere kvier seg for å bruke det. Her ligger ansvaret hos brukerne til å holde seg til saken, og de reglene vi har.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Mineline »

Kjetil Kvist wrote:
Mineline wrote:
Kjetil Kvist wrote:Så hvilken del av reglementet er brutt? Hvilket grunnlag i regelverket er det for å behandle denne samen på moderatorforum? Og hor i reglementet står det at alle på en og samme IP-adresse er inhabile i saker som gjelder andre brukere på samme IP-adresse?

Dette er en skinndebatt.
Nå er du på sviktende grunn Kjetil , Kom deg inn på fast grunn .. du er snart den eneste igjen som kan svare oss på vriene spørsmål om ting vi ikke kan . Vi ønsker ikke å miste deg også på grunn av andres missgjerninger , som vi har mistet andre . Dette er noe du bør ta avstand fra , og klart gi beskjed om at du ikke er bekjent med .
Dersom SW hadde vært mann til å unnskylde at han trakk meg inn i denne saken, og han hadde gått fram på en annen måte enn å bare bære gammelt nag til torgs, så hadde dette kanskje vært en annen debatt. Jeg synes dette er noe dere aktive brukere bør tenke litt gjennom. Det er en årsak til at folk forsvinner fra forumet, og at andre meget gode numismatikere kvier seg for å bruke det. Her ligger ansvaret hos brukerne til å holde seg til saken, og de reglene vi har.
Er dette din måte å gi klar beskjed om at dette er noe du ikke kjenner til ?
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Kjetil Kvist wrote: Dersom SW hadde vært mann til å unnskylde at han trakk meg inn i denne saken, og han hadde gått fram på en annen måte enn å bare bære gammelt nag til torgs, så hadde dette kanskje vært en annen debatt. Jeg synes dette er noe dere aktive brukere bør tenke litt gjennom. Det er en årsak til at folk forsvinner fra forumet, og at andre meget gode numismatikere kvier seg for å bruke det. Her ligger ansvaret hos brukerne til å holde seg til saken, og de reglene vi har.
Jeg har før hatt en oppfatning om at du burde unnskylde deg Kjetil, uten at du har gjort det. Da har det nok vært fordi at du mente at det ikke var noe å unnskylde. Slik er det nok nå med SW, at han rett og slett ikke ser noen grunn til å unnskylde seg. Da har det lite med å gjøre om han er mann nok. Det er også slik at det blir litt å sitte i det famøse glasshuset mtp at den av dine kollegaer som er bakrunnen for hele debatten er taus som i graven uten tegn til å ville unskylde seg. Om han har gjort det ovenfor Skanfil vet jeg ikke, men har mine tvil.
Jeg kan ikke fatte at du forsvarer denne oppførselen, og med en så tynn argumentasjonsrekke. Våkn opp, for en eller annen i Numisma har gjort en brøler, igjen. Ikke skyt budbringeren, skyt avsenderen.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

mineline og madsemann: Ikke tenk så endimensjonalt som SW, så kan dere lese svaret mitt en gang til. Det er andre måter å løse problemer på enn hans strategi.

Jeg er litt lei av bitchinga i dette miljøet, og trapper ned en allerede ganske lav aktivitet på dette forumet. Det er ikke så viktig å være her, tross alt er det andre steder å utfolde seg om man er opptatt av mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Jeg skjønner at du forsøker å tåkelegge debatten KK.

Glem alt annet, og svar på følgende:

Hva synes du om at en av dine kollegaer under falskt navn har kritisert andre mynthandlere?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Lagrinn »

madsemann wrote:Jeg skjønner at du forsøker å tåkelegge debatten KK.

Glem alt annet, og svar på følgende:

Hva synes du om at en av dine kollegaer under falskt navn har kritisert andre mynthandlere?
Og promotert sin egen bedrift/kommende auksjon.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Torashe »

Ja her var det ræl fra ende til annen,personlig driter jeg i hva folk sier om de ikke kan si det direkte til meg,så for meg er hele denne saken uforståelig. Mange teorier,har en konspirasjonsteori til dere 8) mulig det har vært nevnt men orket ikke lese alt så godt. Ta f.eks om SW er ute etter KK,da er det vel bare stille seg opp noen meter utfor Numisma med en laptopp og bruke nettverket deres,åpent nettverk absolutt ingen problem,lukket nettverk,tja da bruker du kansje noen min ekstra på komme deg inn på,ett lukket nettverk er på ingen måte ett sikkert nettverk,jeg er grønn på data men vet dette lar seg gjør enkelt. Folk får jo bare legge inn litt tuneller i ip`en sin :wink: Og dessuten hadde vel dette passet best på skytebanen Espen,og da mener jeg bokstavlig på skytebanen :mrgreen:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Torashe wrote:Ja her var det ræl fra ende til annen,personlig driter jeg i hva folk sier om de ikke kan si det direkte til meg,så for meg er hele denne saken uforståelig. Mange teorier,har en konspirasjonsteori til dere 8) mulig det har vært nevnt men orket ikke lese alt så godt. Ta f.eks om SW er ute etter KK,da er det vel bare stille seg opp noen meter utfor Numisma med en laptopp og bruke nettverket deres,åpent nettverk absolutt ingen problem,lukket nettverk,tja da bruker du kansje noen min ekstra på komme deg inn på,ett lukket nettverk er på ingen måte ett sikkert nettverk,jeg er grønn på data men vet dette lar seg gjør enkelt. Folk får jo bare legge inn litt tuneller i ip`en sin :wink:
Jeg foreslår at du leser alt Torashe. At det er en som er ansatt hos Numisma er hevet over en hver tvil! Når man da tar i betraktning hva som er inholdet og intensjonene i innleggene, så viser det en moral og etikk som ikke er en næringsdrivende verdig. Dette er ikke baksnakking, det er manipulasjon med hensikt og selv tjene mer penger.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

madsemann wrote:Jeg skjønner at du forsøker å tåkelegge debatten KK.

Glem alt annet, og svar på følgende:

Hva synes du om at en av dine kollegaer under falskt navn har kritisert andre mynthandlere?
Dersom du er så dum at du tror du skal få lokket meg utpå slik at jeg framstår som illojal, så tar du feil. Det burde en fagforeningsmann som deg skjønne. At du også ikke klarer å tenke mer en endimensjonalt, overrasker meg kanskje ikke.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Kjetil Kvist wrote:
madsemann wrote:Jeg skjønner at du forsøker å tåkelegge debatten KK.

Glem alt annet, og svar på følgende:

Hva synes du om at en av dine kollegaer under falskt navn har kritisert andre mynthandlere?
Dersom du er så dum at du tror du skal få lokket meg utpå slik at jeg framstår som illojal, så tar du feil. Det burde en fagforeningsmann som deg skjønne. At du også ikke klarer å tenke mer en endimensjonalt, overrasker meg kanskje ikke.
Men jeg klarte det jo Kjetil. For ved at du sier at du vil være illojal ved å svare, kan det bare tolkest som at du ikke synes noe særlig om det. For hadde du syntes det var greit, hadde du svart at det var greit, og dermed vært lojal. Forøvrig var jeg ikke i tvil om hva du egentlig mente, for du er tross alt rimelig oppegående.
Jeg personlig synes personen bak nybegynner er den som er illojal som lar deg stå midt i stormen, uten å gi en utstrakt arm.

Til sist er det du som er endimensjonal Kjetil, ikke jeg. Og det er bare å gi opp hersketeknikkene Kjetil, folk ser dem. Det er jo ikke akkurat en muntlig debatt dette her.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by MarkusLømo »

Stig Westerhus wrote:Underveis i tråden dukket brukeren «Nybegynner» opp. Denne brukeren har ikke så mange innlegg siden han registrerte seg 23. januar 2009, men jeg husker en kommentar om en falsk speciedaler som Germeten uheldigvis hadde lagt ut på auksjon. Kommentaren er fra 6. april 2011.
Der fikk de ros for måten de hadde håndtert dette og beskjeden var at alle kunne ta feil. Dette står i sterk kontrast til hva som ble kommentert i tråden om Skanfils 1 kr 1878 i denne tråden;
Nå er det plutselig «flaut for et firma som prøver å være en seriøs aktør»

Når jeg så begynner å sjekke opp litt så ser jeg at brukeren har få innlegg, men er forbausende aktiv i tråder som Kjetil Kvist er aktiv i.
.....
Her har vi en mynthandler som bruker en anonym profil for å sjikanere og rakke ned på andre mynthandlere.
Oi, hva er det som skjer her?

For å starte et sted. En bruker med 11 innlegg på 2½ år er altså "forbausende aktiv" i diskusjoner hvor en annen bruker med 5000 innlegg er involvert. Alvorlig talt? Når jeg tenker på forbausende aktiv så ser jeg ikke for meg 11 poster, om det så var samme dag. Jeg tok meg f.ø. bryet med å sjekke. De 11 innleggene har kommet i 10 forskjellige diskusjoner. I 5 av disse 10 har KK også hatt innlegg. En behøver ikke være statistiker for å fastslå at dette ikke er signifikant.

Når det gjelder "sjikanere og rakke ned på andre mynthandlere" så er jeg - rent bortsett fra at jeg ikke aner hvor flertallsformen kommer fra - uenig med deg om hva som konstituerer sjikane. Å skrive at dette var "flaut" er ikke sjikane, det er å konstatere faktum. Skanfil selv sier om saken at dette var "en stor blemme", som må sies å være sterkere ordbruk enn "flaut". Du bruker selv jevnlig mye sterkere ord i dine beskrivelser av andre. Da sier du kanskje "Men jeg er jo ikke mynthandler!" Min kommentar til det blir - hvorfor i all verden, basert på de 11 innleggene til "Nybegynner", vil noen ta seg bryet med å prøve å fastslå om vedkommende er mynthandler eller ikke? Dette er tross alt et forum hvor en får lov til å være anonym om en har lyst. Også om en i det daglige jobber som mynthandler. Det ser for meg ut som "Nybegynner" foretrekker anonymiteten, og jeg ser ingenting som rettferdiggjør at denne er forsøkt tatt fra ham. At han i løpet av et drøyt år uttaler seg ganske forskjellig i to relativt like saker er ingen grunn. Selvmotsigelser har vi vel alle stått for, og det er også lov å forandre mening når en har tenkt seg om. I tillegg var vel Skanfils forfalskning langt enklere å avsløre enn Germetens. Da kan det også anses for å være verre at de ikke oppdager den.

Til slutt, om dette så hadde vært sjikane kan jeg ikke tenke meg at noen hadde brydd seg om den - fra en anonym og lite aktiv bruker, selverklært nybegynner....det er først når du fremhever denne saken at noen i det hele tatt legger merke til den. Der har du gjort en god jobb. Den er kjent nå.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

Jeg er rett og slett rystet over hele saken, og det støtter opp om mine tidligere antakelser rundt forumet! Er det virkelig slik vi ønsker å ha det på forumet ? At handler(e), eller enkelte har skjulte agendaer på forumet og gir egen reklame, eller angriper motstandere, men er beskyttet av å ha to roller eller ha ansatte med to roller, og at det trolig blir misbrukt til fordel for aktøren selv ?!! Her kan en trolig anta at interesser til en profesjonell aktør blir godt ivaretatt innenfra samlerforumet, og at dets kritikkere og motstandere blir gradvis motarbeidet ( Da i form av fordel av å ikke bli morderert eller å bli moderert for mye).

En kan stille spørmål rundt etikken her. ? Det legges frem som nøytrale og positive holdninger av Numisma i vanlige tråder av en annonym bruker, nesten som reklame. Det virker tilsynelatende som om at det er i fra en kunde. Så er det i fra bedriften selv.
Samtidig er ansatte av bedriften i forumledelsen, og de moderer, gir advarsler til vanlige forumbrukere bare de legger ut bilder av en mynt en kan tenke seg å selge selv !!!

Så opplever flere selgere på qxl.no å bli angrepet av annonyme brukere, uten av moderator griper inn. Mens i andre tilfeller hvor eget selskap blir angrepet, så blir det moderert med en gang !!!

Kvist er en meget kompetanserik person, såldes er det spørsmål SW stiller i tråden meget bra, at øvrig forumledelse bør diskutere dette , uten han tilstede. Dette er til alles beste for fremtiden til samlerforum.no for å hindre at Kvist og andre slipper å havne i slike dilemma igjen!!!

Mitt forlag: Få på plass en entydig og lett forståelige regler som alle må sette seg inn i som gjelder for ALLE, slik at reaksjoner ved brudd på regler er klare.

Jeg må si jeg synes alle de som nå sier i fra er modige og vil vår alles beste, stå på!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

MarkusLømo wrote:
Stig Westerhus wrote:Underveis i tråden dukket brukeren «Nybegynner» opp. Denne brukeren har ikke så mange innlegg siden han registrerte seg 23. januar 2009, men jeg husker en kommentar om en falsk speciedaler som Germeten uheldigvis hadde lagt ut på auksjon. Kommentaren er fra 6. april 2011.
Der fikk de ros for måten de hadde håndtert dette og beskjeden var at alle kunne ta feil. Dette står i sterk kontrast til hva som ble kommentert i tråden om Skanfils 1 kr 1878 i denne tråden;
Nå er det plutselig «flaut for et firma som prøver å være en seriøs aktør»

Når jeg så begynner å sjekke opp litt så ser jeg at brukeren har få innlegg, men er forbausende aktiv i tråder som Kjetil Kvist er aktiv i.
.....
Her har vi en mynthandler som bruker en anonym profil for å sjikanere og rakke ned på andre mynthandlere.
Oi, hva er det som skjer her?

For å starte et sted. En bruker med 11 innlegg på 2½ år er altså "forbausende aktiv" i diskusjoner hvor en annen bruker med 5000 innlegg er involvert. Alvorlig talt? Når jeg tenker på forbausende aktiv så ser jeg ikke for meg 11 poster, om det så var samme dag. Jeg tok meg f.ø. bryet med å sjekke. De 11 innleggene har kommet i 10 forskjellige diskusjoner. I 5 av disse 10 har KK også hatt innlegg. En behøver ikke være statistiker for å fastslå at dette ikke er signifikant.

Når det gjelder "sjikanere og rakke ned på andre mynthandlere" så er jeg - rent bortsett fra at jeg ikke aner hvor flertallsformen kommer fra - uenig med deg om hva som konstituerer sjikane. Å skrive at dette var "flaut" er ikke sjikane, det er å konstatere faktum. Skanfil selv sier om saken at dette var "en stor blemme", som må sies å være sterkere ordbruk enn "flaut". Du bruker selv jevnlig mye sterkere ord i dine beskrivelser av andre. Da sier du kanskje "Men jeg er jo ikke mynthandler!" Min kommentar til det blir - hvorfor i all verden, basert på de 11 innleggene til "Nybegynner", vil noen ta seg bryet med å prøve å fastslå om vedkommende er mynthandler eller ikke? Dette er tross alt et forum hvor en får lov til å være anonym om en har lyst. Også om en i det daglige jobber som mynthandler. Det ser for meg ut som "Nybegynner" foretrekker anonymiteten, og jeg ser ingenting som rettferdiggjør at denne er forsøkt tatt fra ham. At han i løpet av et drøyt år uttaler seg ganske forskjellig i to relativt like saker er ingen grunn. Selvmotsigelser har vi vel alle stått for, og det er også lov å forandre mening når en har tenkt seg om. I tillegg var vel Skanfils forfalskning langt enklere å avsløre enn Germetens. Da kan det også anses for å være verre at de ikke oppdager den.

Til slutt, om dette så hadde vært sjikane kan jeg ikke tenke meg at noen hadde brydd seg om den - fra en anonym og lite aktiv bruker, selverklært nybegynner....det er først når du fremhever denne saken at noen i det hele tatt legger merke til den. Der har du gjort en god jobb. Den er kjent nå.
Dette var ikke uventet av unge lovende Lømo. Du forsvarer jo Numisma uansett hva det måtte være. Så dette innlegget ser jeg liten verdi i!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Og før du tar til motmæle om at jeg alltid er kritisk til Numisma, så anbefaler jeg deg til å se hvordan jeg var før episoden med 1 øre 1945. Da forsvarte jeg Numisma ganske mye selv. Og jeg hadde gjort det igjen om jeg mente de fikk ufortjent kritikk. Denne kritikken er derimot alt annet enn ufortjent.
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”