Numisma / Kjetil Kvist

Numismatisk forum
Locked
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote: Dette var ikke uventet av unge lovende Lømo. Du forsvarer jo Numisma uansett hva det måtte være
Jeg regner med du kan komme med eksempler på dette? Link i vei til mine forsvar i diskusjoner hvor de har blitt angrepet. Ut i fra dine påstander burde ikke dette være vanskelig å finne.

Når det gjelder deg har jeg ikke noe inntrykk av at du angriper Numisma uansett. Jeg er en av de her inne som har god hukommelse.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote:Og før du tar til motmæle om at jeg alltid er kritisk til Numisma, så anbefaler jeg deg til å se hvordan jeg var før episoden med 1 øre 1945. Da forsvarte jeg Numisma ganske mye selv. Og jeg hadde gjort det igjen om jeg mente de fikk ufortjent kritikk. Denne kritikken er derimot alt annet enn ufortjent.
Jeg utfordrer deg i stedet til å se en gang til på det jeg skrev. Det er ingen overraskelse at et svar ikke tar opp noen av poengene mine, men i stedet går på person.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Sitat:Jeg for min del har lest samtlige innlegg, med stigende oppgitthet, og kan trygt anbefale Numisma. Hvorfor de gjør som de gjør? Det vil jeg ikke spekulere i. Har ikke nok informasjon. Men jeg lar ikke en enkeltsak som ikke involverer meg personlig og som ikke bærer noen tegn til ulovligheter eller svindel påvirke et ellers godt kundeforhold. Sitat slutt.

Sitat: Såvidt jeg har fått med meg her var det en kunde som bød høyt og deretter ikke ville betale. "Noens penger er ikke like gode som andres"-fasetten er en annen historie. Heller ikke her har vi fått høre den andre parten uttale seg. Mest sannsynlige forklaring er at myntene var pakket ned for å ta med på en messe. Du føler deg nok bra dum hvis du møter opp på en stor messe uten å ha noe å vise frem. Men det blir ren spekulasjon fra min side.

Returretten på 14 dager og når den gjelder er noe enhver innleverer bør avklare med Numisma i forkant, om det er et viktig poeng for vedkommende. Mangel på returrett for mynter du kun har sett på skjerm kan gjøre budgiverne mer skeptiske, så det er ingen automatikk i at innleverer alltid vil foretrekke null returrett om han/hun får valget. Sitat slutt.

Sitat: Vel, vi risikerer jo da uheldige situasjoner. Tenk deg to nyregistrerte budgivere som like før auksjonsslutt byr 200 000 for en speciedaler som egentlig er verdt 20 000. Budvinneren lar først bare saken ligge. Etter nesten to uker møter han opp i butikken, erklærer seg dypt skuffet over hvordan mynten ser ut i hånden, nekter å betale og forlanger å få benytte seg av returretten. En tar kontakt med nest høyeste budgiver men han sier at han ikke lengre er interessert, han har akkurat kjøpt den samme mynten billigere et annet sted. En kan jo også tenke seg at begge disse budgiverne er venner av innleverer...og så er spørsmålet, hvor mye skal Numisma betale? Og spørsmål nummer to, hva skal Numisma gjøre for å unngå en slik situasjon? Sitat slutt.

Listen kan sikkert fortsette i det uendelige. Men jeg sitter kun med iPhone, og gidder ikke lete mer. Det som er like interessant som hva du skriver, er hva du ikke skriver.
Du er uansett alltid ubetinget positiv til Numisma, og alltid en forsvarer av dem i tråder som kritiserer dem.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

MarkusLømo wrote: Jeg utfordrer deg i stedet til å se en gang til på det jeg skrev. Det er ingen overraskelse at et svar ikke tar opp noen av poengene mine, men i stedet går på person.
Sitat: For å starte et sted. En bruker med 11 innlegg på 2½ år er altså "forbausende aktiv" i diskusjoner hvor en annen bruker med 5000 innlegg er involvert. Alvorlig talt? Når jeg tenker på forbausende aktiv så ser jeg ikke for meg 11 poster, om det så var samme dag. Jeg tok meg f.ø. bryet med å sjekke. De 11 innleggene har kommet i 10 forskjellige diskusjoner. I 5 av disse 10 har KK også hatt innlegg. En behøver ikke være statistiker for å fastslå at dette ikke er signifikant. Sitat slutt.
Dette er jo selvfølgelig det som er interessant i denne diskusjonen??

Sitat: Når det gjelder "sjikanere og rakke ned på andre mynthandlere" så er jeg - rent bortsett fra at jeg ikke aner hvor flertallsformen kommer fra - uenig med deg om hva som konstituerer sjikane. Å skrive at dette var "flaut" er ikke sjikane, det er å konstatere faktum. Skanfil selv sier om saken at dette var "en stor blemme", som må sies å være sterkere ordbruk enn "flaut". Du bruker selv jevnlig mye sterkere ord i dine beskrivelser av andre. Da sier du kanskje "Men jeg er jo ikke mynthandler!" Min kommentar til det blir - hvorfor i all verden, basert på de 11 innleggene til "Nybegynner", vil noen ta seg bryet med å prøve å fastslå om vedkommende er mynthandler eller ikke? Dette er tross alt et forum hvor en får lov til å være anonym om en har lyst. Også om en i det daglige jobber som mynthandler. Det ser for meg ut som "Nybegynner" foretrekker anonymiteten, og jeg ser ingenting som rettferdiggjør at denne er forsøkt tatt fra ham. At han i løpet av et drøyt år uttaler seg ganske forskjellig i to relativt like saker er ingen grunn. Selvmotsigelser har vi vel alle stått for, og det er også lov å forandre mening når en har tenkt seg om. I tillegg var vel Skanfils forfalskning langt enklere å avsløre enn Germetens. Da kan det også anses for å være verre at de ikke oppdager den. Sitat slutt.

Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. Det er uansett ekstremt subjektivt og langt borte fra sakens kjerne.
Du glemmer at en ansatt hos Numisma ANONYMT prøver å sette ett annet auksjonshus i dårlig lys. Det er kjernen, og alt annet hvordan dette ble oppdaget og hva andre har gjort er revnende likegyldig.

Sitat: Til slutt, om dette så hadde vært sjikane kan jeg ikke tenke meg at noen hadde brydd seg om den - fra en anonym og lite aktiv bruker, selverklært nybegynner....det er først når du fremhever denne saken at noen i det hele tatt legger merke til den. Der har du gjort en god jobb. Den er kjent nå. Sitat slutt.

Dette er bare å forsøke å kaste glør i øynene til folk. Og har ingen relevans for fakta i saken.


Fornøyd nå???
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote: Dette er jo selvfølgelig det som er interessant i denne diskusjonen??
Jeg syntes det var interessant at hans første poeng - selve grunnlaget for undersøkelsen - ikke stemte. Du er åpenbart uenig.
Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. Det er uansett ekstremt subjektivt og langt borte fra sakens kjerne.
Du kan jo informere om du selv anser ordet "flaut" i denne forbindelsen for å være sjikanøst. Og om du synes det var ille nok til å begynne å undersøke IP-adresser. Jeg synes det er interessant hvor lite som skal til før garantien om anonymitet på forumet blir opphevet. Du er tydeligvis ikke opptatt av dette. Det er kanskje ikke så rart, alle som følger med vet hvem du er uansett. Det samme kan selvfølgelig sies om meg. Vi er ikke påfallende anonyme noen av oss. Forskjellen er kanskje at jeg har forståelse for de som ønsker å være det.
Du glemmer at en ansatt hos Numisma ANONYMT prøver å sette ett annet auksjonshus i dårlig lys. Det er kjernen, og alt annet hvordan dette ble oppdaget og hva andre har gjort er revnende likegyldig.
Det skal mer til å sette et auksjonshus i dårlig lys enn én kommentar fra en anonym selværklært nybegynner. Ellers ville de vært konk alle sammen for lenge siden. Ingen av de - i følge deg - uendelig mange angrepene på Numisma har foreløpig satt dem ut av spill. Tror du virkelig denne kommentaren ble avgitt i et håp om at det ville skade Skanfil? Og at brukeren ble opprettet bare for å slå ned på konkurrenter når anledningen byr seg? Hvorfor har vi da ikke sett mer av den? Er ikke som det har manglet anledninger i løpet av de tre siste årene.

Også er jeg uenig i at "alt annet hvordan dette ble oppdaget og hva andre har gjort er revnende likegyldig". Jeg forstår ikke en slik holdning. Det som står i denne diskusjonen er jo mye verre enn den ene lille kommentaren "Nybegynner" har kommet med. Men det spiller altså ingen rolle?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Trond i California »

Stig Westerhus wrote:Ved at samme IP-adresse er brukt så har Kjetil blitt dratt inn i dette uansett om han vil eller ikke. Og når jeg postet første innlegg hadde vi ingen bekreftelse på at det IKKE var KK da det var bare hans og Numismas navn som kom opp på samme IP-adresse. Nå har KK selv sagt at det ikke er han. Vi kan velge å tro på det, da er det fremdeles 2 igjen i samme firma som kan være "Nybegynner" og skal vi få en habil diskusjon om dette uten at andre moderatorer skal få personangrep så må KK fjernes som moderator.
Numisma og deres ansatte er ikke noe glad i meg og det har jeg full forståelse for, derfor velger jeg også å fronte dette da jeg er sterk nok til å takle dritt tilbake.
Dette er en interessant traad. Eneste tanke jeg gjoer meg er knyttet til logikk eller forensics. Min input er at bare fordi KK ikke er "Nybegynner" er det noe raskt aa konkludere at det MAA vaere de to andre ansatte. Jeg vet ikke hvem det er, men kan lett forestille meg at "Nybegynner" teoretisk sett kan vaere:
- En av de ansattes bror/far/soenn/onkel/tante som svinger innom butikken og bruker PC'en til aa ytre sine meninger
- En god kunde som er i butikken og faar laane PC'en fra tid til annen til aa lage innlegg etter en god numismatisk diskusjon
- Etc etc

Dersom dette er aarsaken har forumet selvsagt ingenting med hvem "Nybegynner" er ettersom det er helt legitimt aa vare anonym. Mitt poeng er at man skal vaere forsiktig med aa si det er AAPENBART er Bjoern eller Baard. For alt jeg vet er det en numismatisk interessert vaskehjelp i butikken :wink:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Det første stemte ikke i dine øyne. Uansett så er det ikke relevant for hva utfallet av dette. Og utfallet var at det ble oppdaget at en hos Numisma skriver om Skanfil og fremsnakker sin egen auksjon.

Sitat: Du kan jo informere om du selv anser ordet "flaut" i denne forbindelsen for å være sjikanøst. Og om du synes det var ille nok til å begynne å undersøke IP-adresser. Jeg synes det er interessant hvor lite som skal til før garantien om anonymitet på forumet blir opphevet. Du er tydeligvis ikke opptatt av dette. Det er kanskje ikke så rart, alle som følger med vet hvem du er uansett. Det samme kan selvfølgelig sies om meg. Vi er ikke påfallende anonyme noen av oss. Forskjellen er kanskje at jeg har forståelse for de som ønsker å være det. Sitat slutt.

Hva har dette med saken å gjøre Markus??? Dette endrer ikke på det esensielle i saken som er, igjen, at en hos Numisma skriver om Skanfil og fremsnakker sin egen auksjon. Dette blir flisespikkeri, og flytter fokus fra det som er det viktige i saken.

Sitat: Det skal mer til å sette et auksjonshus i dårlig lys enn én kommentar fra en anonym selværklært nybegynner. Ellers ville de vært konk alle sammen for lenge siden. Ingen av de - i følge deg - uendelig mange angrepene på Numisma har foreløpig satt dem ut av spill. Tror du virkelig denne kommentaren ble avgitt i et håp om at det ville skade Skanfil? Og at brukeren ble opprettet bare for å slå ned på konkurrenter når anledningen byr seg? Hvorfor har vi da ikke sett mer av den? Er ikke som det har manglet anledninger i løpet av de tre siste årene. Sitat slutt.

Dette faller på sin egen urimelighet Markus. Jeg vet at dette ikke hadde veltet Skanfil. Men ser ingen annen grunn til at Numisma hadde skrevet dette,bhvis det var for å "skade" Skanfil. Tror heller ikke dette er noe konspirasjon som Numisma fant ut for 2 år siden at når Skanfil en gang har en falsk mynt ute, så er vi klare med en profil. Jeg tror(legg merke til TROR) heller det var tilfeldigheter. Der det i den siste tid har vært mye negativ omtale om Numisma, og at det nå var muligheter til å flytte fokus over til Skanfil. Ikke pga at det var Skanfil, men fordi at det IKKE var Numisma.
Dette blir uansett synsing fra min side.

Sitat: Også er jeg uenig i at "alt annet hvordan dette ble oppdaget og hva andre har gjort er revnende likegyldig". Jeg forstår ikke en slik holdning. Det som står i denne diskusjonen er jo mye verre enn den ene lille kommentaren "Nybegynner" har kommet med. Men det spiller altså ingen rolle? Sitat slutt.

Der er vi enkelt og greit uenige. Og det må vi få lov å være.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Trond i California wrote:
Stig Westerhus wrote:Ved at samme IP-adresse er brukt så har Kjetil blitt dratt inn i dette uansett om han vil eller ikke. Og når jeg postet første innlegg hadde vi ingen bekreftelse på at det IKKE var KK da det var bare hans og Numismas navn som kom opp på samme IP-adresse. Nå har KK selv sagt at det ikke er han. Vi kan velge å tro på det, da er det fremdeles 2 igjen i samme firma som kan være "Nybegynner" og skal vi få en habil diskusjon om dette uten at andre moderatorer skal få personangrep så må KK fjernes som moderator.
Numisma og deres ansatte er ikke noe glad i meg og det har jeg full forståelse for, derfor velger jeg også å fronte dette da jeg er sterk nok til å takle dritt tilbake.
Dette er en interessant traad. Eneste tanke jeg gjoer meg er knyttet til logikk eller forensics. Min input er at bare fordi KK ikke er "Nybegynner" er det noe raskt aa konkludere at det MAA vaere de to andre ansatte. Jeg vet ikke hvem det er, men kan lett forestille meg at "Nybegynner" teoretisk sett kan vaere:
- En av de ansattes bror/far/soenn/onkel/tante som svinger innom butikken og bruker PC'en til aa ytre sine meninger
- En god kunde som er i butikken og faar laane PC'en fra tid til annen til aa lage innlegg etter en god numismatisk diskusjon
- Etc etc

Dersom dette er aarsaken har forumet selvsagt ingenting med hvem "Nybegynner" er ettersom det er helt legitimt aa vare anonym. Mitt poeng er at man skal vaere forsiktig med aa si det er AAPENBART er Bjoern eller Baard. For alt jeg vet er det en numismatisk interessert vaskehjelp i butikken :wink:
Det er vel like sansynlig at det er en av familien eler kundene som har brukt pcen, som det er at guttungen falt opp på kjøkkenbenken med hånden oppi godteskålen. Ikke umulig sikkert, men relativt naivt å tro på det.

Hadde jeg hatt en Gimsøydaler, ville jeg vært villig til å vedde den på at e-postadressen som er tilknyttet "nybegynner" kan sporest til Bård eller Bjørn. Men det får vi muligens aldri vite.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Arve »

Nybegynner har skrevet 11 innlegg fra 9 forskjellige IP-adresser. SW har vist at to av disse IP-adressene også er brukt av Numisma og Kjetil Kvist, men ikke at de er brukt på samme dato. Siden man får tildelt ny IP-adresse hver gang man skrur av systemet er det ingen ting i veien for at det er en tilfeldighet at samme IP-adresse er brukt av flere brukere over tid.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Arve wrote:Nybegynner har skrevet 11 innlegg fra 9 forskjellige IP-adresser. SW har vist at to av disse IP-adressene også er brukt av Numisma og Kjetil Kvist, men ikke at de er brukt på samme dato. Siden man får tildelt ny IP-adresse hver gang man skrur av systemet er det ingen ting i veien for at det er en tilfeldighet at samme IP-adresse er brukt av flere brukere over tid.
Også ekstremt sansynlig!?! Vel er nordmenn naive, men dette tar kaka.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote:Det første stemte ikke i dine øyne. Uansett så er det ikke relevant for hva utfallet av dette. Og utfallet var at det ble oppdaget at en hos Numisma skriver om Skanfil og fremsnakker sin egen auksjon.
Det mest relevante i mine øyne er at en bruker som har blitt garantert anonymitet har blitt forsøkt fratatt denne. Og det uten å skrive noe som noen moderator har ønsket å moderere vekk. Legg merke til at ingen reagerte på "Nybegynner"s innlegg så lenge ingen hadde noen teori om hvem som stod bak. Det var det da heller ingen grunn til.
Hva har dette med saken å gjøre Markus??? Dette endrer ikke på det esensielle i saken som er, igjen, at en hos Numisma skriver om Skanfil og fremsnakker sin egen auksjon. Dette blir flisespikkeri, og flytter fokus fra det som er det viktige i saken.
Hvis du ikke forstår mine enkelte av spørsmål kan du overlate til andre å svare på disse. Og jeg er naturligvis ikke med på din definisjon om hva som er det essensielle i saken bare fordi du gjentar din oppfatning.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

Dette er interessant, og kan trolig sammenfattes med at brukerne har logget inn på samme maskin :

En IP-adresse (av engelsk: Internet Protocol address) er en unik identifikator eller adresse som tildeles en enhet, f. eks. en PC eller en skriver i et TCP/IP-basert datanettverk. To enheter i et nettverk kan ikke ha samme adresse. Det mest kjente datanettverket som bruker IP-adresser er Internett.

En IP-adresse kan grovt sammenlignes med et telefonnummer: begge er et tall, en tallkode som telenettet bruker for å få fram teletrafikk til riktig adressat. Alle må ha en IP-adresse for å kommunisere over internett, på samme måte som man må ha et telefonnummer for å ringe og bli oppringt i telefonnettet.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by mynt01 »

Dersom man bruker samme proxyserver vil ma ha samme ip adresse. Husker når jeg brukte telenor måtte jeg koble meg opp mot en slik.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

Ja, dersom alle maskinene på samme nettverk er koblet med kabel vil de ha samme IP adresse, men forskjellig MAC adresse. Dersom de er trådløse, må de ha forskjellige IP adresser. ALDRI i livet at dette er en tilfeldig forbipasserende som ved flere anledninger har gått forbi Numisma og koblet seg opp på deres nettverk, da bør kunder være redd for at personligve opplysninger lekker ut til feil mennesker !!! Når du er koblet inn på et nettverk, så har du tilgang til maskiner på nettverket, det vil si kundelister mm...

Det vil være en ny HC Andersen fortelling å påstå at noen andre er skyld i dette !!
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

-------> Det er sånn jeg har forstått det fungerer :))
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”