Numisma / Kjetil Kvist

Numismatisk forum
Locked
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Numisma / Kjetil Kvist

Post by Stig Westerhus »

17 juni var det en post på samlerforum.no som omhandlet en mynt hos Skanfil som var på Storauksjon 179. I seg selv en sak som bør tas opp, og som er kritikkverdig.
Hvorpå Skanfil hånterte saken korrekt og trakk objektet etter en sjekk.
Underveis i tråden dukket brukeren «Nybegynner» opp. Denne brukeren har ikke så mange innlegg siden han registrerte seg 23. januar 2009, men jeg husker en kommentar om en falsk speciedaler som Germeten uheldigvis hadde lagt ut på auksjon. Kommentaren er fra 6. april 2011.
viewtopic.php?f=33&t=6869&p=69071#p690714
Der fikk de ros for måten de hadde håndtert dette og beskjeden var at alle kunne ta feil. Dette står i sterk kontrast til hva som ble kommentert i tråden om Skanfils 1 kr 1878 i denne tråden;
viewtopic.php?f=15&t=9269&p=87601#p87601
Nå er det plutselig «flaut for et firma som prøver å være en seriøs aktør»
Når jeg så begynner å sjekke opp litt så ser jeg at brukeren har få innlegg, men er forbausende aktiv i tråder som Kjetil Kvist er aktiv i. Og ved videre sjekk så er det kanskje ikke så fantastisk rart?
Vedkommende «Nybegynner» brukte onsdag 6. oktober 2010 samme IP-adresse xxxxxxxxxxxx som to andre brukere av samlerforum.no, nemlig Numisma Mynthandel og Kjetil Kvist.
Se vedlegg 1. Dette kan jo kanskje være en tilfeldighet?
Ved videre sjekk så finner jeg i en tråd som heter Farvel hvor «Nybegynner» igjen på besynderlig vis har fått samme IP-adresse som Numisma Mynthandel og Kjetil Kvist, denne gangen xxxxxxxxxxx i en post som ble postet torsdag 12 januar 2012. Se vedlegg 2.
Med 2 slike felles IP adresser er ikke dette en tilfeldighet lengere. «Nybegynner» er en av 3 mulige personer, alle hjemmehørende i Numisma Mynthandel.
1. Kjetil Kvist – Er dette Kjetil Kvist’s profil så opererer han med 2 profiler på samlerforum.no
2. Bjørn Nordbakk – Da vedkommende tydeligvis vet mye om tidligere danske mynthandlere,
viewtopic.php?f=46&t=7665&p=76853#p76853
og andre numismatiske personer så er Bjørn Nordbakk den jeg tror skjuler seg bak profilen.
3. Bård? Husker ikke navnet, og sikkert ikke så interessant heller da det er lite sannsynlig at det er nr. 3 som står bak profilen.

Espen, som eier av forumet kan du være så snill å oppgi hvilken mailadresse eller kontaktnavn som står bak brukeren av profilen «Nybegynner»?

Uansett om det er Kjetil, Bjørn eller Bård som står bak profilen så nekter jeg å tro at forholdene i Numisma Mynthandel er så store at de andre ikke vet hvem som står bak profilen. Her har vi en mynthandler som bruker en anonym profil for å sjikanere og rakke ned på andre mynthandlere.
Siden Kjetil Kvist er moderator på dette forumet er det ikke mulig å diskutere dette på administrativt forum da Kjetil Kvist vil ha full tilgang til diskusjonen. Derfor blir dette lagt ut på åpent forum med KRAV om at Kjetil Kvist slettes som moderator med øyeblikkelig virkning slik at vi andre moderatorene får diskutert hvilke tiltak som skal igangsettes.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

Jeg betrakter dette som et smålig personangrep.

Jeg har en profil, og har alltid bare hatt en profil. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg er særlig redd for å si det jeg mener under eget navn. Jeg trenger ikke en annen anonym profil for å si noe annet, rett g slett. (I motsetning til for eksempel enkelte bloggskribenter som ikke engang tør singere sine innlegg når de "kritiserer" andre mynthandlere eller myntsamlere.)

Nå er det slik at uansett hvem Nybegynner er, så har man faktisl lov til å være anonym. Det er et valg man selv tar.

SW avslutter med å kreve at jeg skal fjernes som moderator. Det er et krav jeg har hørt fra andre tidligere. Nå har jeg vært med på å bygge opp dette forumet fra ganske tidlig, og har bidratt både som moderator og innholdsleverandør. Slett ikke til alles fornøyelse, men det får være så. I denne saken har jeg slett ikke brutt vedtektene for denne sida.

Derimot bryter SW med regelverket så det synger etter: Han bruker son stilling som moderator til å skaffe seg opplysninger, som han så starter en personrettet tråd mot, og som han bruker til å fortsette sine stadige kampanjer mot en bestemt mynthandel. Ja, Espen må ta en avgjørelse her. Jeg er ikke i tvil om hvilken avgjørelse han bør ta, men skal ikke foreslå det i denne tråden.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

«Nybegynner» var og en profil som drev med direkte personangrep på meg for en tid tilbake. Jeg mener det er på sin plass at det blir offentliggjort hvem vedkomne er som kommer med FEIGE bakholdsangrep. Her er det vedkomne med "dårlige" hensikter!

Jeg mener det er tøft gjort av SW å ta denne kampen, det er eneste måten vi kan få et godt forum på, og muligens de gode bidragsytere kommer atter tilbake. Dersom påstanden stemmer bør vedkomne utestenges !
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Stig Westerhus »

Har jeg brutt mine rettigheter som moderator? hehe Er dette det beste du kan komme med?
Er det ikke slik at vi moderatorer skal bruke de mulighetene vi har til å finne ut slikt?
Dette gidder jeg ikke engang å kommentere.

Og jeg lar hele ditt originale innlegg stå under slik at det ikke kan forsvinne. Og jeg har kopiert det slik at det kan legges ut igjen om du mot formodning endrer noe før du slettes som moderator.

Kjetil Kvist wrote:Jeg betrakter dette som et smålig personangrep.

Jeg har en profil, og har alltid bare hatt en profil. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg er særlig redd for å si det jeg mener under eget navn. Jeg trenger ikke en annen anonym profil for å si noe annet, rett g slett. (I motsetning til for eksempel enkelte bloggskribenter som ikke engang tør singere sine innlegg når de "kritiserer" andre mynthandlere eller myntsamlere.)

Nå er det slik at uansett hvem Nybegynner er, så har man faktisl lov til å være anonym. Det er et valg man selv tar.

SW avslutter med å kreve at jeg skal fjernes som moderator. Det er et krav jeg har hørt fra andre tidligere. Nå har jeg vært med på å bygge opp dette forumet fra ganske tidlig, og har bidratt både som moderator og innholdsleverandør. Slett ikke til alles fornøyelse, men det får være så. I denne saken har jeg slett ikke brutt vedtektene for denne sida.

Derimot bryter SW med regelverket så det synger etter: Han bruker son stilling som moderator til å skaffe seg opplysninger, som han så starter en personrettet tråd mot, og som han bruker til å fortsette sine stadige kampanjer mot en bestemt mynthandel. Ja, Espen må ta en avgjørelse her. Jeg er ikke i tvil om hvilken avgjørelse han bør ta, men skal ikke foreslå det i denne tråden.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tar det med stor ro, SW. Jeg har etterhvert blitt vant til personangrepene dine.

Men nå får heller Espen komme på banen, for vi vet jo så altfor godt at det ikke er en saklig og oppbyggelig debatt dette leder til.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Stig Westerhus »

Da har du ikke lest innlegget.

Les det en gang til og du vil se 2 ting ganske klart;

1. Personlig tror jeg det er Bjørn Nordbakk som står bak profilen, ikke du.

2.Siden bruker "Nybegynner" helt klart er en som bruker en pc på Numisma Mynthandel så må du fjernes som moderator slik at de andre moderatorene kan diskutere denne saken på "en saklig og oppbyggende debatt" uten innlegg fra en som enten er vedkommende profil eller en arbeidskollega av denne.
Kjetil Kvist wrote:Jeg tar det med stor ro, SW. Jeg har etterhvert blitt vant til personangrepene dine.

Men nå får heller Espen komme på banen, for vi vet jo så altfor godt at det ikke er en saklig og oppbyggelig debatt dette leder til.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

Som sagt; Espen får ta en avgjørelse på dette. Det er opp til ham å velge veien videre for forumet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Angrep er ofte det beste forsvar sies det. I denne sammenhengen blir det skivebom!
Det er hevet over en hver tvil at "nybegynner" har sitt utspring hos Numisma! At det ikke er deg Kjetil, det er så sin sak og jeg kan tro deg på det. Det er heller ikke umulig, men likevel tvilsomt at du ikke viste/vet hvem "nybegynner" er. Men som du ser av innlegget til Stig, så kan det ikke være noen annen enn dere tre som jobber hos Numisma.

Når dette er sagt, så vil jeg gå tilbake til åpningssetningen min. Dette taklet du særs dårlig Kjetil. Å angripe Stig, for at han angrep deg/Numisma var/er det dummeste du kunne gjort. Om det ikke er deg som du sier, burde den av dere som står bak profilen stått frem og lagt seg langflat. Nå er det for sent, og dere har spilt falitt.

Det at en av dere har en annonym profil er det ingen ting i veien med. Men når det kommer frem hva denne annonyme profilen har skrevet, ja da er jeg rystet!
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Numismatikk »

Det er rettet kritikk mot numismatikk.blogg.no i denne diskusjonen. Vi svarer på denne i vårt blogg:

http://numismatikk.blogg.no/1340393472_ ... no_fr.html
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Espen »

Vi kan ikke tvinge noen til å poste med fullt navn og hva har du? Ingen regler har blitt brutt slik jeg ser det, men dette bryderiet kunne vi selvsagt ha spart oss for om noen hadde hatt vett nok til å bruke proxy. Da kunne man "slengt dritt" om hva enn slags firma man ønsket og ingen ville ha ant noenting.

Synes det blir feil å dra Kjetil inn i dette siden han ikke har noe med saken å gjøre annet en at han har postet fra samme ip-adresse og om han så viste om det så kan vi ikke tvinge han til å "erkjenne sine synder" so to speak.

Forøvrig så er denne type aktivitet masse mer utbredt enn hva folk flest tror. Såkalt shill posting forekommer over alt på norske nettsamfunn for å påvirke gruppepsykologien.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Stig Westerhus »

Ved at samme IP-adresse er brukt så har Kjetil blitt dratt inn i dette uansett om han vil eller ikke. Og når jeg postet første innlegg hadde vi ingen bekreftelse på at det IKKE var KK da det var bare hans og Numismas navn som kom opp på samme IP-adresse. Nå har KK selv sagt at det ikke er han. Vi kan velge å tro på det, da er det fremdeles 2 igjen i samme firma som kan være "Nybegynner" og skal vi få en habil diskusjon om dette uten at andre moderatorer skal få personangrep så må KK fjernes som moderator.
Numisma og deres ansatte er ikke noe glad i meg og det har jeg full forståelse for, derfor velger jeg også å fronte dette da jeg er sterk nok til å takle dritt tilbake.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

Stig Westerhus wrote:Ved at samme IP-adresse er brukt så har Kjetil blitt dratt inn i dette uansett om han vil eller ikke.
Hver enkelt står bare ansvarlig for det som står i hans innlegg. Her er det du som trekker meg inn i noe jeg ikke har noe med å gjøre. Faktisk raker det meg ikke i det hele tatt hva Nybegynner skriver eller mener. Det får han stå or selv.

For alt jeg vet kan naboen min ha samme IP-adresse som meg, og poste innegg jeg ikke har noe med.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Stig Westerhus »

Kjetil Kvist wrote:
For alt jeg vet kan naboen min ha samme IP-adresse som meg, og poste innegg jeg ikke har noe med.
Denne var vel litt søkt vel?

Spør deg direkte; Vet du hvem "Nybegynner" er?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Espen wrote: Forøvrig så er denne type aktivitet masse mer utbredt enn hva folk flest tror. Såkalt shill posting forekommer over alt på norske nettsamfunn for å påvirke gruppepsykologien.
Det er muligens utbredt, men det gjør ikke saken bedre! At det i tillegg er en av de profesjonelle i markedet, setter det enda mer i dårlig lys.
Dette er ikke bra!!!
Og habiliteten til Kjetil er nå tynslitt dessverre. Jeg har ingen problemer med å se at Kjetil har vært, og kan være en resurs for forumet. Jeg håper heller ikke at han skal slutte å bruke forumet. Men til tross for dette tror jeg det hadde vært lurt at han ikke var moderator lenger.

Dette går ikke på Kjetil som person. Her har han muligens vært uheldig med hva eier/kollega i Numisma har blitt "tatt" for, men når vi vet hva som har skjedd før av moderering i tråder som har omhandlet Numisma, så tenker jeg automatisk at han blir påvirket av sine. Og da selv påvirker eier og andre moderatorer i administrativt forum. Jeg kan jo bare spekulere uansett.

Dette var virkelig synd uansett, for myntverden er så lite at dette hadde vi ikke trengt.
Last edited by madsemann on 22 Jun 2012 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Kjetil Kvist »

Jeg vet ikke med skkkerhet hvem Nybegynner er. Ikke at jeg bryr meg så hard å finne ut av det. Her har man lov tilå være anonym, og det får i bare akseptere. Nybegynner kan selv stå fram, om han føler behov for det.

Når det gjeder IP-adresse, så ja, jeg har delt den med flere tidligere. Uten at jeg fikk så mye som en flis av pokergevinsene til naboen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”