Numisma / Kjetil Kvist

Numismatisk forum
Locked
Coin123
Posts: 37
Joined: 27 Apr 2012 11:49

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Coin123 »

Litt enkel forklaring på IP-adresser:
Når en person eller et firma kontakter for eksempel Telenor og vil abonnere på internettlinje, får de en linje ned til Telenors sentral. I denne sentrale besitter Telenor en haug med IP-adresser som de deler ut HVER GANG en abbonent vil ut på internett. Den enkelte person eller firma har derfor ikke sine egne IP-adresser, de får ny av Telenor hver gang de logger seg på internett. Over tid er det derfor mange innenfor samme geografiske område som har brukt samme IP-adresse. Numisma deler IP-adresser med Kiwi, Blomsterbutikken, Jan Pedersen i oppgangen bortenfor osv. Eller for den saks skyld en bærbar PC i bilen utenfor eller i leiligheten ved siden av.

Noen ganger velger et firma å kjøpe seg tilgang til faste IP-adresser. Dette er dyrt, og trengs bare når man har av forskjellige årsaker ønsker å kommunisere med denne konkrete IP-adressen ved senere anledninger (f.eks. jobbe hjemmefra via Remote Desktop eller styre et bestemt kamera eller noe sånt). Om Numisma har faste eller dynamiske IP-adresser vet ikke jeg.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Myge »

Aken her stiller seg anderledes. Vi kjenner identiteten bak brukeren. Det er verken Kiwibob, bilen på utsida, eller noen ukjent aktør. Ingen konspirasjonsteorier eller annet. Saken er blitt belyst, og tråden er nok snart moden for stenging.

Jeg har fremmet forslag om at både Kjetil Kvist og min bruker, Myge, ikke lenger er moderatorer pga vår tilknytning til professjonelle foretak tilknyttet interessene her inne. Dette diskuterer vi nå nærmere på bakrommet.

Hele saken er mer trist enn spennende.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Stig Westerhus »

Siste oppdatering er følgende; Jeg tilbydde meg KK å komme han halvveis i møte og trekke meg som moderator om han gjorde det samme. Da svarte han "age before beauty" og derfor har jeg nå trekt meg som moderator med øyeblikkelig virkning så da slipper samlerforum.no å forholde seg til meg og KK som moderatorer i fremtiden.
Jeg vet dere klarer dere meget godt uten oss som moderatorer.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Coin123
Posts: 37
Joined: 27 Apr 2012 11:49

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Coin123 »

Myge wrote:Saken her stiller seg anderledes. Vi kjenner identiteten bak brukeren. Det er verken Kiwibob, bilen på utsida, eller noen ukjent aktør. Ingen konspirasjonsteorier eller annet.
Jeg er klar over det. Som moderatorer kjenner dere e-mail adressen bak "nybegynner", og med den informasjonen skulle saken være grei. Men "bevisførselen" i startinnlegget baserte seg på IP-adressene, og mitt innlegg var derfor ment for å opplyse på en forenklet måte dette med IP-adresser, og hvorfor de ikke er egnet som bastant grunnlag for å konkludere. En velkjent e-mailadresse vil derimot være vanskeligere å komme seg unna.
Myge wrote:Saken er blitt belyst, og tråden er nok snart moden for stenging. Dette diskuterer vi nå nærmere på bakrommet..
Og der kommer mitt hovedpoeng: Dette skulle vært tatt på bakrommet allerede i starten. Da hadde vi kanskje unngått å miste 2-3 av våre beste moderatorer.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Myge »

Vi diskuterer dette på moderatorforumet nå, det vil nok komme en konklusjon etter hvert. Men ferier o.l. gjør at ikke alle har fått ta del i diskusjonen, så når det blir klart er ikke helt sikkert enda.

Har akkuratt fått noen mailer, og en av dem sier at det ikke bør ha noe å si om man er tilknyttet et firma. Det blir litt opp til forumets brukere å diskutere også, men bestemmelsen vil nok tas endelig av moderatorene og Espen/Stian på "bakrommet".
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

Jeg synes det er svært beklagelig at en av dem som virkelig jeg har oppfattet som en ryddig moderator trekker seg, SW har gjort en god jobb, og har vært rettferdig i sin gjerning som moderator.
Ikke bra.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

For min del trenger ingen å trekke seg som moderator. Mitt poeng var at når diskusjonen rundt konsekvensene av det tråden hadler om, da burde ikke KK være en del av de som hadde tilgang til "bakrommet". Jeg har ikke noe personlig imot KK som moderator eller som person for den saks skyld. (Til tross for at det kan se slik ut til tider :D )

Jeg ser heller ikke noe problem i at det er 2 stk som er handlere i moderatorteamet. Så lenge de ikke har ett flertall. Her har jeg faktisk endret mening fra mitt tidligere standpunkt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by ZZzzz »

Stig Westerhus wrote:Siste oppdatering er følgende; Jeg tilbydde meg KK å komme han halvveis i møte og trekke meg som moderator om han gjorde det samme. Da svarte han "age before beauty" og derfor har jeg nå trekt meg som moderator med øyeblikkelig virkning så da slipper samlerforum.no å forholde seg til meg og KK som moderatorer i fremtiden.
Jeg vet dere klarer dere meget godt uten oss som moderatorer.
Trist at du måtte gå Stig, men din løsning har åpnet for flere andre deltakende numismatikere!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Espen »

Da tenker jeg vi har hatt nok drama for denne gang og så skal vi se om det ikke blir noen små forandringer her på Samlerforum.

Hvil i fred Rodney King

[youtube]1sONfxPCTU0[/youtube]
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”