Hvilke norske krone- og øremynter er underpriset?

Numismatisk forum
Post Reply
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Hvilke norske krone- og øremynter er underpriset?

Post by nostalgikeren »

Dette synes jeg er et veldig interessant tema, og trekker fram denne litt eldre tråden igjen da jeg synes den fortjener litt mer oppmerksomhet.

Etter å ha samlet i en del år og hatt "noen" mynter mellom hendene, vil jeg si at min personlige kandidat til å være den mest underprisede norske krone-/øremynten i dag er 2-øren i jern fra 1917 med enkel strek.

Etter min personlige mening går det f. eks svært mange 1 kroner fra 1878 i kvalitet 1- på dusinet for hvert pene eksemplar av denne 2-øren som dukker opp...

Kanskje hadde det vært interessant å diskutere hvilke mynter som er de mest "oppskrytte" også? 1 kronen fra 1878 ville i alle fall kommet høyt på en slik liste hos meg...

Mvh, nostalgikeren

P.S Og dersom noen skulle ha en pen 2-øre i jern fra 1917 med enkel strek å selge for en slikk og ingenting er det bare å si fra, he he:)
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Hvilke norske krone- og øremynter er underpriset?

Post by torepore »

Jeg er i alle fall enig i at enkeltstrek-utgava er sterkt undervurdert. En nær sagt hvilken som helst krone fra 1878 går høyere enn katalogpris for 0-kvalitet for to-øringen fra 1917. Mynten blir svært sjeldent lagt ut for salg. Men hva hadde skjedd om katalogpris hadde blitt dramatisk høyere? Hadde det lokka fram selgere, eller er mynten faktisk svært sjelden? Det er i alle fall ikke vanskelig å finne ei krone fra 1878 på QXL, mens det går svært lang tid mellom enkeltstrek-utgava blir lagt ut - dobbeltstreken er heller ikke så veldig vanskelig å få tak i. Er det forøvrig noen som veit hvorfor denne blei prega i to utgaver? Sitter forøvrig med inntrykk av at kobbermynter i 0-kvalitet fra mellomkrigstida er undervurdert.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Hvilke norske krone- og øremynter er underpriset?

Post by jba »

Syntes 1915 er et vanskelig årstall å finne i pen Kv. 0. Særlig 10 øren virker "umulig". Ellers: hva med 1 kr 1966?
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Hvilke norske krone- og øremynter er underpriset?

Post by myntsamlern »

jba wrote:Syntes 1915 er et vanskelig årstall å finne i pen Kv. 0. Særlig 10 øren virker "umulig". Ellers: hva med 1 kr 1966?
http://www.myntogseddel.no/Mynter-Norge ... 001-1.html , Der er den, men en liten flekk.
Image
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Hvilke norske krone- og øremynter er underpriset?

Post by jba »

ja, i 0/01, men ikke i ren kv. 0
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”