Samlerhuset fornekter seg ikke!

Numismatisk forum
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by jornkris »

myntape wrote:I en annonse jeg nylig så i et av gamlingbladene blir medaljejuggelet deres beskrevet som mynter. Kanskje den selger bedre hvis kjøperne tror det er mynter.

http://www.samlerhuset.no/beklagelse
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by jornkris »

Avstemningen pågår fortsatt, men de gidder ikke lenger å trekke ukesvinnere, til tross for at de har lovet premier hver uke.
http://www.samlerhuset.no/farvel-til-orene/
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by AMO Berg »

"Lykkeskillingen" er ett nytt begrep for meg. Har aldri hørt det før om skilling 1771.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by jornkris »

AMO Berg wrote:"Lykkeskillingen" er ett nytt begrep for meg. Har aldri hørt det før om skilling 1771.
Jeg har hørt at skillingsmynter har blitt kastet på jordene, men dette er første gang jeg ser at 1 skilling 1771 er spesielt nevnt. Rart at den er brukt til slik ofring, det er jo ikke sølv i den.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by Kjetil Kvist »

jornkris wrote:
AMO Berg wrote:"Lykkeskillingen" er ett nytt begrep for meg. Har aldri hørt det før om skilling 1771.
Jeg har hørt at skillingsmynter har blitt kastet på jordene, men dette er første gang jeg ser at 1 skilling 1771 er spesielt nevnt. Rart at den er brukt til slik ofring, det er jo ikke sølv i den.
Et eksempel er offerkilden i Øymark, der man fant 17 stk 1 skilling 1771. Se Skaares Mynt i Norge (1978), s. 112-113.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by Numismatikk »

Enda et blogginnlegg til informasjon om villedende markedsføring:

http://numismatikk.blogg.no/1330972381_ ... _kron.html

Det er viktig å informere norske samlere om fellene de kan gå i, når det ikke hjelper å få den som setter fellene til å slutte med det.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by ramazotti »

Samlerhuset har sikkert lest Frank Pedersens hefte, "1 Skilling 1771".

Side 51 :
Lykkeskilling
En indirekte ,men ikke desto mindre væsentlig rolle ,har 1771-skillingen
sikkert haft som " lykkeskilling" blandt befolkningen. Benzon fortæller ,at en virkelig lykkeskilling var
en mønt der kunne fremvise mange 7-taller,desto flere desto større lykke,så ejeren af en 1771-skilling,der jo
har hele fire 7-taller(to i 1771 og to i kongens monogram kunne vel trygt se fremtiden i møde........
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by vemod »

Angående "lykkeskillingen": Samlerhuset får det til å høres ut som en vedtatt sannhet at dette var en mynt med lykkebringende egenskaper, nærmest en amulett for almuen. I ei tid med åndelig søken (Snåsamannen, engleskoler, åndenes makt etc. etc.) er det helt naturlig at Samlerhuset velger en innfallsvinkel som passer inn i dette bildet.

Jeg tror ikke mine fattige forfedre på husmannsplasser og finnetorp klarte å se noe særlig lykkebringende i denne kobberdanken. Selvfølgelig hjalp det å ha noen skillinger når det røynet på, men de hjalp forsvinnende lite når brukspatronene skulle innkreve uhyre summer på flere speciedaler. Da hjalp det ikke stort med en specie eller halvspecie fra 1777 heller (som forøvrig har fem 7-tall).
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by Myge »

Når vi er ute med metalldetektor finner vi slike ganske ofte på jorder, og bøndene som har hatt de jordene har fortalt at de har hatt veldig gode avlinger, så noe sant må det jo være i det.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by vemod »

Myge wrote:Når vi er ute med metalldetektor finner vi slike ganske ofte på jorder, og bøndene som har hatt de jordene har fortalt at de har hatt veldig gode avlinger, så noe sant må det jo være i det.
Joda; en eldre gubbe fikk et uanmeldt besøk av presten i bygda. Sistnevnte skuet utover det velstelte småbruket, nikket samtykkende på hodet og sa: "Ja, her har du hatt god hjelp av Vårherre!". "Nja", sa småbrukeren og drog litt på det: "Du skulle ha sett hvordan det var her, når Han drev her alene"...
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by rega65 »

:lol:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by skakke »

Heisann!
Eg er svært aktiv med metallsøkar. 1771 er vanlegast, men den hadde vel også høgast opplag?
På eitt år har eg funne:
14 stk 1 skilling 1771
5 stk 2 skilling courant 1810
2 stk 1 skilling 1816
8 stk 1 skilling 1820
5 stk 1/2 skilling 1839/1840/1841
7 stk 2 skillingar Carl Johan
+ nokre uidentifiserbare

Eg har mest tru på at alle koparskillingar va "lykkeskillingar" i så måte.
Kvaliteten på desse myntane er stort sett til å grina av, men av og til dukkar det opp fineeksemplar.
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by Kekkonen »

Har selv en 1 skilling 1771 i så dårlig forfatning at hadde jeg ikke samlet mynter og hatt litt kunnskap hadde jeg ikke forstått at det var en mynt engang :P

Om den stammer fra ett jorde så har det ikke bare brakt lykke til avlingen, den har vel vært grobunn for en potet eller to :)
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset fornekter seg ikke!

Post by jornkris »

madsemann wrote:... stemme på tidenes øremynt...
Lurer på når de skal trekke vinneren av premien. Først skulle det gjøres i februar, så ble det utsatt til mars, så ble det utsatt til begynnelsen av mai, nå er vi i juni og ingen vinner er trukket.
Og i følge konkuransereglene skulle de trekke ukesvinnere hver uke, det er ikke gjort siden februar enda det fortsatt gikk ann å stemme helt til ut i mai en gang.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”