Samle flest mulig land

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle flest mulig land

Post by Olav K »

Tja, du kan jo begynnes å telle i registeret til Sears (Hoovers blir ikke ferdig før i 2015). Men en polis (gresk for by) er ikke vel ikke et "land"? Skal du unngå å skremme vannet av Vivavegas (eller viktigere - sønnen hans) bør "land" begrenses til stater som har vært selvstendige riker etter f.eks. 1900. Eller 1945. Det er mange nok likevel. Afrika er en spesiell utfordring: er f.eks. Belgisk Kongo, Kongo (under Lumumba), Zaire og dagens Konge ett land eller fire? Kvalifiserte Katanga som "land".
Poenget er - som flere har her vært inne på - at du kan definere samlingen din akkurat som du vil, ja - du behøver ikke en gang å definere.
Jeg har en billig seddelsamling: "usympatiske menn" utvidet til "usympatiske regimer". Jeg bestemmer hvilke jeg ikke liker og betaler aldri meget. Visste dere at Nord-Korea har tre sett? Sedler for N-koreanere, sedler for besøkende fra det de oppfatter som vennlige (alltid rødfarget i alle valører) og blå sedler for uvennlige nordmenn og deres sleng.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

Kjetil Kvist wrote:Lurer på om noen har et tall på hvor mange poliser som utga mynter fra 600-tallet før Kristus til sånn ca. midten av 200-tallet etter Kristus.
En variant er å samle steder som har navnet sitt på mynten. Da er det jo temmelig åpenbart hvor den kommer fra, evt er ment å komme fra. Hvordan gjør de antikke det der? Hvor mange av dem satt bynavnet på myntene?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samle flest mulig land

Post by Ask »

vivavegas wrote:Jeg har tenkt å begynne sammen med sønnen min å samle flest mulig land (snart 9 år).

Tenkte jeg skulle forsøke å printe ut kart fra de forskjellige verdensdelene og så kan vi farglegge/sette kryss på de landene etterhvert som vi får tak i mynter fra de forskjellige landene.

Jeg har endel liggende og mye som jeg ikke har sortert gjennom, så kan ta tid før jeg har dubletter og i værste fall så gidder jeg det ikke/han viser ikke den store interessen.

Men hvis det skulle være noen som har interesse for dette og holder på med det samme så ta gjerne å post innlegg her og evnt. skriv opp byttelister, så kan vi bytte likt for likt. Dvs. 10 land mot 10 land.
Jeg er sikker på at dette blir en morsom samling som både du og din sønn vil ha mye glede av. At dere ganske rask vil komme bort i avgrensningsproblemer vil gjøre saken bare enda mere spennende. Etter hvert vil dere også oppdage andre spørsmål som f. eks " hvorfor er den engelske dronningen å finne på mynter verden over " . Hvis du tilfeldigvis skulle kommer en engelsk shilling / 5 pence preget før 1990 og en vesttysk 1 markmynt er det kanskje artig å stille seg det spørsmålet hvorfor engelske banker nektet folk med tydelig tysk aksent å veksle til seg større mengder 5 - pence . mynter...

Lykke til og legg gjerne inn bilder eller still spørsmål her på forumet.

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle flest mulig land

Post by Olav K »

Markus:
I såkalt "klassisk" tid (480-523 f.Kr) hadde ganske mange greske byer navn, eller helst en forkortelse, på mynten - iallfall i perioder. Den mest kjente, den atenske uglemynt har ATE på reversen opp til 405 f.Kr. Senere holdt det med uglen. De fleste byer hadde et bysymbol og kunne nøye seg med det (Efesos - bie, Larissa -hest) gjerne kombinert med byens skytsgud/gudinne. Med unntak av Aten (som hadde uglen til langt opp i romertiden) har de fleste byer "unntaksmynter", knyttet til begivenheter som oppføring av nytt tempel e.l. (Dette gjelder "store" mynter som drachmer og tetradrachmer, småmynt - oboler - hadde sjelden annet enn symboler.)
I hellenistisk tid (etter Alexander den store) ble det vanlig med kongens navn (f.eks. Bazileos Lysimachoi) men heller ikke det var konsekvent, ikke bare i Makedonia, men flere andre områder beholdt man Bazilos Alexandroi, for å markere sin tilhørighet til fortiden (dessuten slapp man å bytte ut mynten om ny hersker kom til. Selvstedige byer i Lilleasia, preget bynavn på mynten fra år 200 f.Kr. og så lenge romerne lot dem få lov.
Bortsett fra "Roma" hadde romerne ikke bynavn på mynten, uansett hvor den var preget - med viktig unntak for mange "provinsmynter" preget i det som var Alexanders rike.
Sagt på en annen måte: Med antikke mynter er du dønn avhengig av kilder for å finne ut hvor mynten kommer fra.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

Dette er morsomt, det er bare fantasien som setter grenser. En ting er imperier, romersk, britisk, tysk osv., en annen ting er kriger. For eksempel en samling som illustrerer tredveårskrigen, napoleonskrigene eller 1. verdenskrig. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samle flest mulig land

Post by Ask »

Kom nettopp på et samleområde som umiddelbart lyder spennende : valutaforfall som følge av 2. verdenskrig. Hvordan så franske mynter ut før og etterpå, f. eks. ( Og hvorfor var det ingenting som endret seg i Sveits :evil: ) Nei, her det bare fantasien og antall predege typer som skaper begrensinger.

Mvh. Ask
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Samle flest mulig land

Post by madsemann »

Hos bms finner man en grei startpakke http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27332546
Faktisk ganske kjekk den der syntes jeg.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Samle flest mulig land

Post by madsemann »

MarkusLømo wrote:
vivavegas wrote:Da er jo det store spørsmålet, hvilke land som du mangler?
Burkina Faso, Senegal, Niger, Sør-Sudan, Mikronesiaføderasjonen og Nauru. Jeg har myntbrev fra Senegal men mynten inni er fra en valutaunion og kan ikke på utseende alene plasseres der. Har også en mynt som er tatt ut fra sirkulasjon i Burkina Faso men den er fra samme valutaunion.
http://riibe.com/static/static-m006-c001-s176.html
Her har du en fra Niger
http://www.ebay.com/itm/NAURU-1994-STER ... 3504wt_915
Nauru
http://www.ebay.com/itm/SENEGAL-AE-2500 ... 557wt_1057
Senegal
http://www.ebay.com/itm/Burkina-Faso-25 ... _500wt_689

Vet ikke om noen av disse er av interesse, men jeg kjeder meg :-)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote:Vet ikke om noen av disse er av interesse, men jeg kjeder meg :-)
Takk for tipsene!

Riibe vet å ta seg betalt, mynten fra Niger koster mer enn dobbelt så mye som den bør, sist jeg så den til salgs i en butikk i Nederland kunne en få den for 299 kroner (regnet ut etter daværende kurs på Euro). Selv det ville vært ny prisrekord for meg bare for å skaffe ett nytt land, så jeg stod over den gangen og gjør det selvfølgelig igjen nå. Mynten fra Burkina Faso til $225 er heller ikke veldig aktuell. Men Senegal-mynten så artig ut, kan godt hende jeg legger inn et bud der.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

De sist nevnte vestafrikanske myntene er prøvemynter og er aldri satt i sirkulasjon. Landene nevnt er med i den vestafrikanske valutaunionen og bruker de samme pengene. Mikronesiaføderasjonen bruker USD til daglig og har ikke behov for egne bruksmynter, det samme gjelder Nauru og Palau. De to siste gir ut egne minnemynter for samlere.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

madsemann wrote:Hos bms finner man en grei startpakke http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27332546
Faktisk ganske kjekk den der syntes jeg.
Takk for tipset.
Men her skal mesteparten av gleden være at det er selvgjort. Dvs. at man selv sitter å roter gjennom kilolotter. Å kjøpe en slik "startpakke" føler jeg nesten er å jukse :D :D :D

I tillegg er det jo ganske stiv pris ifht. mitt prosjekt. For 345 kroner kan man jo være heldig å få 5 kilo utenlandsk mynt. Dvs. da kan man kanskje finne de samme 50 landene og fremdeles ha 4,9 kilo som man kan selge videre. På de første 100 myntene håper jeg at jeg ikke kommer til å betale mer enn 50 kr. totalt for alle sammen. Da omregnet ifht. at det f.eks. er 200 mynter på en kilo som gir en snittpris på 50 øre.
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Samle flest mulig land

Post by Stiig »

Kjetil Kvist wrote:Lurer på om noen har et tall på hvor mange poliser som utga mynter fra 600-tallet før Kristus til sånn ca. midten av 200-tallet etter Kristus.
Kjetil - jeg har aldri satt meg ned og talt antall greske byer som preget mynter, men tommelfingerregelen har vel pleid å være ca. 500. Dersom du finner et mer nøyaktig tall er jeg veldig interessert i å få mine tommelfingerregler oppdatert.

Stiig
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

Jeg fikk forøvrig en veldig hyggelig mail fra forum-medlem som tilbydde meg 4-5 kilo mynter fra hele verden. Han skulle kun ha dekning av porto og jeg skulle få myntene gratis. Synes det var litt ille siden jeg kom til å selge de vi ikke plukker ut, så vi ble enige om noen kroner som betaling (men fremdeles endel mindre enn det jeg måtte ha betalt hvis jeg kjøpte myntene på QXL.)

Slik at det er slik lørdagskvelden fremover hjemme hos oss kommer til å være. Dette er forøvrig også fra flere andre kiloslotter jeg hadde liggende.

Lærerikt er det ihvertfall. Noe av de første han observerte var at Elizabeth var på så mange av myntene så da er første lekse for far å forsøke å forklare han hvordan det har seg.
Attachments
DSC07842.JPG
DSC07842.JPG (86.61 KiB) Viewed 1514 times
User avatar
steinwim
Posts: 82
Joined: 15 Nov 2008 09:47
Location: Askøy
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by steinwim »

Jeg samler også mynter hele verden.
Nå har jeg ca. 130 ulike land og masse mynter fra hvert land. Blir etter hvert myyyyye mynter men det er skikkelig artig! :shock:
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Samle flest mulig land

Post by bingo »

Er det flere enn jeg som samler minst en seddel fra alle land?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”