Samle flest mulig land

Numismatisk forum
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Ja, stenpengene på Yap. Jeg mener at huske, at dem kan man læse om i Donald Duck.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

Ja og så kan man se dem på Yap.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Så er de her mere håndterlige.
Attachments
cori.jpg
cori.jpg (213.11 KiB) Viewed 1338 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle flest mulig land

Post by Olav K »

MarkusLømo wrote:Mange av de bittesmå landene får sine mynter laget i Paris, Sydney eller Philadelphia så en kan alltids diskutere hvorvidt de egentlig hører til disse landene. Jeg har dem uansett med i samlingen min.
Skulle "outsourcede" penger/frimerker utelates fra nasjonenens "egne" - måtte man kutte ut nyere norske sedler, for ikke å snakke om frimerker. Det er ikke mange år siden også myntene ble lagt ut på anbud, etter at bindingstiden til Myntverket/Samlerhuset opphørte. Men Myntverket vant denne runden, men det er ingenlunde sikkert at de vinner neste. Blankettene lages i utlandet, så transport er ingen særlig merkostnad, det koster det samme å transportere et tonn blanketter som ett tonn mynt (men sikkerhersnivået er vel noe høyere på mynten).
Selv om en krone skulle være laget i London, vil jeg fortsatt kalle den norsk - hvis den er beregnet på vanlig sirkulasjon her.
Så etter mitt ringe skjønn kan du rolig regne dine mynter som Buggabugaiske - selv om de er laget i London.
mvh
Olav K
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Olav K. Så enkelt er spørgsmålet ikke. Piaster er vel næppe en kinesisk mønt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle flest mulig land

Post by Olav K »

Piasteren var vel heller ikke beregnet på "vanlig sirkulasjon" i Kina. Som andre "trade dollars" antar jeg at den skulle være gangbar i "Østen" som handelsmynt, og "Østen", selvom det defineres som det Ostindiske Compagnies nedslagsfelt, omfattet vel mer enn Kina? Erstatte den kinesiske "cash" skulle den bestemt ikke. Men hvis det får deg til å sove roligere kan jeg godt utvide min "definisjon" til "...som er utstedt på vegne av vedkommende lands kompetente myndighet". Ellers blir vel islandsk mynt dansk og engelsk?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Ja, og det er derfor lovtekster er svært læselige for "almindelige" mennesker. Nemlig fordi ingen skal være i tvivl om, hvad der menes.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

Olav K wrote:Så etter mitt ringe skjønn kan du rolig regne dine mynter som Buggabugaiske - selv om de er laget i London.
mvh
Olav K
Jeg kan legge til at dette i flere sammenhenger er å regne som rene turistmynter, som i større grad selges til myntsamlere verden rundt enn brukes i "hjemlandet". Har det noe å si? Tja, det blir opp til den enkelte. Det plager ikke meg.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Det er vel lige så godt som de mange breddalere og multiplaspecier fra 1600-tallet, som til overpris blev solgt til sølvhungrene folk.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

Jørgen Sømod wrote:Det er vel lige så godt som de mange breddalere og multiplaspecier fra 1600-tallet, som til overpris blev solgt til sølvhungrene folk.
Nå, de ble vel produsert i Danmark eller Norge før de ble solgt ut. Nå snakket jeg om mynter som verken blir produsert i eller brukt i landet som står på mynten. Men, igjen, det blir opp til den enkelte å vurdere. Her finnes ingen faste regler. Og hvis noen lurer så samler jeg ikke på breddalere eller multippelspecier. Så kan folk selv gjette hvorfor.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Nu kommer vi så til essensen. Enhver må samle, som han vil. Og hvis samlingen ikke skal være en kopi af naboens samling, bliver der mange spændende samlinger at se. Jeg skal kun med mine indlæg give idéer til den enkeltes viderebearbedjning af ønskerne.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

Artig at en slik samling får så mye oppmerksomhet. Trur det er viktig at forumet også omtaler slike litt mer kuriose ting. Trur det er mange som er redde for å poste slike ting og at man kanskje blir "sett ned på".

Her har man jo også en veldig fin ting for barn/ungdom og å gi samle/myntinteressen videre til neste generasjon.

På frimerkeforumet snakker det jo stadig om at det er mange ungdom som knapt vet hva ett frimerke er og det finnes også nok ganske mange ungdommer som stort sett bare bruker plast.

I denne sammenhengen betyr det selvsagt ingenting hvor mynten er produsert. Her er det jo det pedagogiske med å få flest mulig land. Man kan jo også kombinere dette antar jeg. Dvs. samle både på mynter og/eller frimerker.

Nå har vi som sagt ikke kommet helt i gang, men dette begynte forøvrig delvis med når sønnen min gikk i 1. klasse for 3 år siden. Da skulle de ha med enting på alle bokstavene, dvs. en ting på A, B osv. osv. Når vi hadde mynt fra riktig bokstav så sendte jeg med han en mynt.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Altså: portugaløsersamleren ser ned på ham, der kun samler enkelte dukater. Speciedalersamleren ser ned på ham, der kun samler firemarker. Firemarkssamleren ser ned på ham, der kun samler skillinger. Og samleren af femtenhundretalsmønter ser ned på ham, der kun samler 1600-tal. Og så fremdeles.
Jeg samler for eksempel trikkepoletter og spillemærker. Så se bare ned på mig allesammen..
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

Det viktigste er samlerglede og nysgjerrighet. Alle måter å organisere en samling på er lov og det skader heller ikke om det kan gjøres for en billig penge. :D
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by Kjetil Kvist »

Lurer på om noen har et tall på hvor mange poliser som utga mynter fra 600-tallet før Kristus til sånn ca. midten av 200-tallet etter Kristus.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”