Samle flest mulig land

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle flest mulig land

Post by Olav K »

Hei, du har mange muligheter. Noen mynter er skikkelig fine å se på, uten at de er så skjeldne. Andre mynter har en historie - f.eks. engelske mynter med Edvard VIII (han som gikk av i stedet for å bli konge) er sjeldne, men ikke Edvard VIII mynter fra Afrika. Ikke mange nordmenn har slike i skuffen.
Eller: det kan være en mynt du lurer på: hvorfor har den bilde av X?
Rent generelt: Er det noe du selv synes er artig - er det sikkert mange andre som også vil synes det. Selv om det er noen her som vet meget, kan de fleste av oss litt om noe - og når vi deler, vet vi alle noe om litt mer.
Jærbuen
Posts: 124
Joined: 25 Feb 2009 07:59
Location: Jæren

Re: Samle flest mulig land

Post by Jærbuen »

Bare ein påminnelse
Stavanger og rogaland myntklubb har stor auksjon i mars på utenlansk mynt.
Så sjekk ut
http://www.robin.no/~iaustrat/coinclub.html
Andorra
Posts: 3
Joined: 03 Jan 2013 10:33

Re: Samle flest mulig land

Post by Andorra »

Har nå i det siste fått tak i noen mynter som jeg har sett etter i lang tid. De gir også et godt eksempel på min litt spesielle tilnærming til å samle. Jeg gjetter at ikke mange har lett etter en 1 centavo fra Dominikanske republikk fra 1989. Den ble laget i bare litt over 1000 ex, og nå har jeg endelig fått tak i en av disse. Samtidig viser den også at jeg nå må legge endel mer penger i dette enn når det startet. Denne ble faktisk en av de dyreste myntene jeg har kjøpt. Har et bilde av mynten, men skjønner ikke hvordan jeg skal få lagt det inn her.

Er også noen andre småmynter jeg har fått tak i de siste ukene. 2 filler fra Ungarn i den serien som er nå (KM 673). Ble visstnok laget i 10 000 eks, men ikke vet jeg hvor de har blitt av. Tilsvarende for 1 fils 1965 fra Bahrain (KM 1). Skal være over en 1 million av disse, men de må ha forsvunnet i ørkensanden. Kenya 25 cents 1969 (KM 12) laget i 200 000 eks, men har ikke funnet den på noen lister, på ebay osv før nå nylig.

Med disse funnene er nå min mangel liste på "sirkulasjonsmynt" (er vel endel av disse myntene som strengt tatt aldri har sirkulert) etter 1964 nå nede på under 100 mynter.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Samle flest mulig land

Post by Alex R »

mye av det ligger nok i at folk ikke gidder å bruke tid på mynter som koster 7 kroner og sånn.
Derfor er det også "vrient" å finne noen norske mynter som er trivielle. Fordi ingen gidder å bruke tid på dem.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Samle flest mulig land

Post by vn2hare »

Hei Vivavegas og Andorra.

Vet at dette er en gammel tråd, men synes det er hyggelig at det er flere med (omtrent) samme interesse som meg. Som jeg skrev i mitt introduksjonsinnlegg så har jeg tatt "flest mulig land" ett hakk videre til å forsøke å samle flest mulig myntsystemer. Med dette mener jeg for eksempel at Frankrike deles i 1793-1959 (første desimalfranc), 1960-2001 (andre desimalfranc) og 2002-dd (Euro). Jeg har derfor ikke gått så langt som Andorra beskriver for Albania der det skilles mellom når et land skifter styreform.

Om dere fremdeles er aktive innenfor dette samlerområdet så kan vi gjerne utveksle erfaringer. Jeg kan også sjekke mine dubletter om det kan være aktuelt med noe bytting.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”