Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Numismatisk forum
LeneD
Posts: 9
Joined: 10 Dec 2010 13:14

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by LeneD »

Alle saker som tas opp i vårt program er "den viktigste saken i verden" for mange mennesker. Dere er ikke alene om å synes akkurat dét. Hvis vi skulle fulgt opp absolutt alle saker hadde vi ikke hatt plass til nye saker i sendingene våre. Dét hadde også vært litt dumt, synes jeg. Vi følger opp saker der det er potensiale og stor grunn for det. Vi vet ikke på nåværende punkt om dette skjer med SH.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

Nå er det ikke så mange av oss her på Samlerforum som har lidd tap pga kjøp fra Samlerhuset, men vi er vel vitende om at det er mange som ikke er på forumet som har tapt store penger på dette, så for de fleste av oss handler ikke dette om vår egen lommebok. Jeg tør faktisk påstå at det er god gammeldags idealisme som er motivasjonen til motstanden mot Samlerhuset, en aktør som ikke bare regelrett bedriver svindel mot dem som ikke har kunnskap om mynter, men som også utgjør en trussel mot anseelsen til vår kjære hobby.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by ZZzzz »

Nå ligger det allerede advarsler på nett og TV2 hjelper deg fyller på med mer. I tillegg så kommer det i morgen et innslag på TV. Hva mer kan vi gjøre etter at TV2 har hatt sitt innslag på TV?

Bruker folk bare litt tid selv til research, så har de i dag muligheten til finne ut at Samlerhusets objekter kun er objekter man ikke kan forvente seg å få pengene igjen for. Forventer man en verdiøkning eller å få igjen pengene som har betalt, så finnes det flere advarsler og mer kommer fra TV2 hjelper deg. I tillegg så har Samlerhuset selv begynt å informere sine kjøpere om at de ikke kan forvente seg at objektene beholder sin verdi eller at de vil øke i verdi. Så hva mer kan vi gjøre?

Ole Bjørn Fausa har jeg aldri likt og kommer aldri til å like ham for å ha startet opp Samlerhuset, selvom man kan takke Samlerhuset for å ha reddet OMH og at de sørger for myntproduksjon i Norge. Mye skade har 16 år med svin på skogen gjort. Jeg jobber selv aktivt for å prøve at folk ikke går i samme fella igjen, og prøver å sørge for at ihvertfall Samlerhuset ikke driver med villedning. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med disse 16 årene med svin på skogen.

I tillegg vil jeg bare presisere at jeg vet om minst en som faktisk vet at det han kjøper fra Samlerhuset ikke er verdt det han betaler. Så noen vet hva de faktisk kjøper. Men så er det disse vi snakker om, som faktisk har blitt villedet til å tro at de kjøpte noe annet. Jeg har faktisk blitt fortalt av Samlerhuset at det nå er førstnevnte kjøpergruppe de ønsker seg, ikke de som vil investere og tror at de plasserer pengene i noe sikkert!

Basert på hvilken kundegruppe Samlerhuset sier at de vil ha, de som kun vil kjøpe for samlingens skyld, så har egentlig Samlerhuset ikke noe å bekymre seg over. De som vil handle for samlingens skyld, vil fortsatt handle fra dem og de som vil investere pengene får opplyst om at det ikke er penger å tjene på det.

Det blir en vinn vinn situasjon med TV2 hjelper deg sin reportasje på TV og artiklene deres: De får fortalt folk at dette ikke er noen investering, og Samlerhuset får luket ut de kundene de ikke vil ha :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

ZZzzz wrote:Nå ligger det allerede advarsler på nett og TV2 hjelper deg fyller på med mer. I tillegg så kommer det i morgen et innslag på TV. Hva mer kan vi gjøre etter at TV2 har hatt sitt innslag på TV?
Delvis enig og delvis uenig. Husk at det er 4,5 millioner mennesker som ikke ser reportasjen på TV2. Store deler av den viktigste gruppen til Samlerhuset hodler seg også først og fremst på NRK.
Jada, det er også mange eldre på internett. Men store deler av den gruppen vi her snakker om har nok i liten grad/aldri vært på internett.

Men som nevnt, dette er like mye en kritikk/kommentar generelt og ikke nødvendigvis mot TV2 hjelper deg. Trur derfor man ikke skal ha de helt store forventningene til denne reportasjen i seg selv.

I tillegg er det (dessverre) vel litt slik at det er "førstemann til mølla". Nå som TV hjelper deg har "breaket" saken på norsk-tv så er det vel mindre sannsynlig at FBI (som nok for denne gruppen har minst 5x større gjennomslagskraft) tar i denne saken på en god stund. Nå er på en måte nyhetsverdien av å være krititisk til Samlerhuset tatt ut.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by ZZzzz »

Jeg har personlig gjort en hel del. Tv2 hjelper deg gjør en hel del nå. Hvis noen ser det slik at det må informers ytterligere, så ikke forvent at jeg, tv2 eller andre vil gjøre den jobben. Det er mange meninger der ute, men det er vel på tide at folk ikke bare er fulle av meninger? Men kanskje heller setter seg ned og tenker ut hva de kan gjøre?

NRK hadde 16 år på seg, men grep ikke sjansen. Da er det ihvertfall bra at noen grep den. Resultatet blir vel da heller litt modifisert at Samlerhuset får luket ut noen av de kundene de ikke vil ha gjennom TV2 hjelper deg sitt innslag og artikler, samt at de kanskje får luket ut enda flere med sine egne advarsler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

ZZzzz wrote:Jeg har personlig gjort en hel del. Tv2 hjelper deg gjør en hel del nå. Hvis noen ser det slik at det må informers ytterligere, så ikke forvent at jeg, tv2 eller andre vil gjøre den jobben.
Forventer ikke at du skal gjøre jobben, men trur man er naivt hvis man trur denne saken alene gjør at alle vil slutte å samle på produkter for Samlerhuset. Slik at det må fremdeles jobbes ytterligere i denne saken.

Jeg sendte forøvrig en lengre mail til NRK 23. august 2010 i etterkant at den reportasjen i Norgesglasset.

Forøvrig må jeg moderere meg litt. Samlerhuset har jo gått med underskudd de siste 2 årene, så det er jo mulig at disse reportasjene når folk her og der og at Samlerhuset merker det på bunnlinjen. Men dessverre er jo dette 10 år for sent og etter at folk er lurt for hundretalls-millioner.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Jørgen Sømod »

Jeg har ikke haft mulighed for at se norsk TV2 og jeg formoder andre af forskellig årsag også har været forhindret. Hvem meddeler et referat?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Jørgen Sømod wrote:Jeg har ikke haft mulighed for at se norsk TV2 og jeg formoder andre af forskellig årsag også har været forhindret. Hvem meddeler et referat?
Programmet blir ikke sendt før i morgen kl. 20:00-21:00.
Til tross for fotballkamp så trur jeg nok det hadde vært storm her inne hvis det hadde blitt vist i kveld.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Jørgen Sømod »

Min kalender er blevet væk under dynger af papir med notater, som skal indskrives digtalt til brug for bogen, der skal udkomme i 2012.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

Da ønsker jeg dere velkommen til det som kan bli en hyggelig og begivenhetsrik kveld her på Samlerforum. Det er under en time igjen til sendingen starter, men det er fremdeles anledning til å løpe bort på butikken å kjøpe noe godt å spise og drikke. :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Kjetil Kvist »

Preview viser en offensiv og opplagt Fausa.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by jornkris »

Ny artikkel:
http://www.tv2underholdning.no/hjelperd ... 69391.html

Programmet begynner kl 8, dvs om40 minutter.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by bengt »

Der dukket hele det avsnittet opp som ble klippet bort fra den forrige artikkelen, denne gangen sammen med en helt ny historie fra Christian.

Beklager at jeg ble skeptisk Lene...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Håper virkelig TV2 følger opp denne saken.

ALT tyder på at dette er den klassiske historien. Når tv-kameraet kommer slepende så løser deg seg. Når fokuser er borte, så er det samme gamle historien for alle som forsøker å få pengene tilbake.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”